Mainos

Yleinen maahanmuutto- ja pakolaispolitiikkakeskustelu sekä lieveilmiöt

  • 3 386 403
  • 29 177

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tanska haluaa eristää rikoksiin syyllistyneet turvapaikanhakijat – syrjäiselle saarelle suunnitellaan karkotuskeskusta
Ilta-Sanomat tehnyt jutun Tanskan suunnitelmista säilyttää jonkinlainen yhteiskuntarauha tulevaisuudessakin. Hallituksen edustajan mukaan tämä pysyy vielä niiden kuuluisien kansainvälisten sopimuksien sisällä, eli ihmisoikeuksia ei rikota. Hienoa, että jotkut haluavat vielä suojella omaa maataan, eikä heittäytyä tähän älyttömään maailmanhalaus-urpoiluun silmät ummessa mukaan.

Tanskan hallitus haluaa lähettää rikoksiin syyllistyneet turvapaikan hakijat eristyksiin pienelle saarelle
YLE:n uutinen aiheesta kertoo lisää Tanskan hallituksen suunnittelemista kiristyksistä pakolaispolitiikkaan.
Lisätty linkki YLE:n uutiseen, jos ahdistaa avata näitä iltapäivälehtien nettisivuja.
 
Viimeksi muokattu:
Tanska haluaa eristää rikoksiin syyllistyneet turvapaikanhakijat – syrjäiselle saarelle suunnitellaan karkotuskeskusta
Ilta-Sanomat tehnyt jutun Tanskan suunnitelmista säilyttää jonkinlainen yhteiskuntarauha tulevaisuudessakin. Hallituksen edustajan mukaan tämä pysyy vielä niiden kuuluisien kansainvälisten sopimuksien sisällä, eli ihmisoikeuksia ei rikota. Hienoa, että jotkut haluavat vielä suojella omaa maataan, eikä heittäytyä tähän älyttömään maailmanhalaus-urpoiluun silmät ummessa mukaan.

Tanskan hallitus haluaa lähettää rikoksiin syyllistyneet turvapaikan hakijat eristyksiin pienelle saarelle
YLE:n uutinen aiheesta kertoo lisää Tanskan hallituksen suunnittelemista kiristyksistä pakolaispolitiikkaan.
Lisätty linkki YLE:n uutiseen, jos ahdistaa avata näitä iltapäivälehtien nettisivuja.
Tanskalaiset osaa tän pelin. Ei tule toteutumaan mutta kun uutinen leviää, tulee vähentämään haittamaahanmuuttoa ja muutama diskoilija pakkaa laukkunsa ja menee toiseen maahan rikastuttamaan kulttuuria.

Köpiksen kävijöille suositelen Nørreportin kaupunginosaa. Kalja maksaa tyyliin euron pullo pubeissa. Kiva multikulti pöhinä. Ei mikään Rosengård.
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
yks jengi Stadista
Silloin kun vuonna 2015 tuota porukkaa alkoi lappaamaan Eurooppaan ja Suomeen, sanottiin että iso osa ei täytä pakolaisen kriteerejä. Turvapaikanhakijoiden motiivien epäileminen oli rasismia. Myöhemmin selvisi että iso osa ei saa turvapaikkaa koska ei täytä pakolaisen kriteerejä. Varoiteltiin että seksuaalirikollisuus kasvaa. Se oli kuulemma vaan harhaista rasistista ennakkoluuloa se. Nyt on selvinnyt että raiskaukset, seksuaalinen hyväksikäyttö ja ahdistelu ovat pompsahtaneet nextille levelille. Varoiteltiin että tulee lisää terrorismia ja väkivaltarikoksia. Se oli kuulemma paranoiaa ja ihan turhaa. Nyt on selvinnyt että kaikkea pientä puukkoiskua ja bussihässäkkää yritetään. Suomessa. Euroopan tasolla onkin sattunut vaikka mitä, ei mennä siihen.

Ettekö te rasismin vastustajat ikinä kyllästy olemaan väärässä ja keksi mitään muuta? Vaihtakaa jo levyä.
 

Tkachuk7

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ, WPG, BUF, EDM, STL
Vastuullinen journalismi tarkoittaa nykyään vasemmisto- ja globalistipropagandaa. JSN esimerkiksi puhdas ajatuspoliisi ja vihervasemmistolaista ja LBGTTRDGHJJIUHKÖPLdFDJAÖHOSIRTHOPHUGYYTF - propagandaa ajava elin. En toki halua olettaa sukupuolia tässä, siksi ns. kaikenkattava lyhenne. Saatoin unohtaa joitain, mutta parhaani tein.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Persuketjussa oli kanadan kolme vuotta vanhoista päätöksistä juttua. @Cobol ja @Toxic Enema ainakin tuntuivat olevan sitä mieltä, että nuo Kanadan tuolloiset systeemit olivat hyviä. Esittäisin vielä tarkentavan kysymyksen, mutta ensin vähän taustaa.

Kanadahan on sitoutunut suurinpiirtein samoihin ja samantyyppisiin sopimuksiipn pakolaisten suhteen, kuin Suomikin. Kanada siis ottaa sisään sen rajalla asylumia hokevan henkilön siinä missä Suomikin. Tämän lisäksi Kanada päätti 2015 ihan hakemalla hakea pakolaisleireiltä jokusen kymmenentuhatta syyrialaista lisää. Siis ylimääräisiä, mihin heillä ei ollut mitään velvollisuutta. Tuolle joukolle tehtiin päätös, jossa etusija annettiin esim perheille, yksinäisille lapsille, seksuaalivähemmistöille jne. Tuo päätös koski siis vain tätä porukkaa, joka hakemalla haettiin Kanadan omilla rahoilla. Rajan yli sai, ja saa edelleen tulla kuka tahansa taikasanan asylum kanssa. Tottakai Kanada hyötyi maan sijainnista, eli omin päin tulijoita oli uht vähän. Mutta ei se kuviota muuta. Valikoidut pakolaiset oli vapaaehtoisesti haettuja ja "ylimääräisiä".

Ja se sitten se tarkentava kysymys. Pitäisikö mielestänne Suomen ottaa tämä Kanadan malli käyttöön? Eli näiden nykysysteemien pohjalta tulevien ja tulleiden lisäksi vielä tuhansia lisää, jotka voitaisiin pisteyttää ja priorisoida jollain tavalla?

Mulla alkaa tässä pitkä viikonloppu muiden puuhien merkeissä, joten vastaamisessa saattaa kestää. Yritän vastailla jossain välissä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja se sitten se tarkentava kysymys. Pitäisikö mielestänne Suomen ottaa tämä Kanadan malli käyttöön? Eli näiden nykysysteemien pohjalta tulevien ja tulleiden lisäksi vielä tuhansia lisää, jotka voitaisiin pisteyttää ja priorisoida jollain tavalla?

Niin kauan kuin nykyiset irakilais- ja syyrialais-"pojat" ovat täällä riesana, niin ei tarvitse yhtään ylimääräistä ottaa millään pisteytyslogiikoilla. Mielestäni on typerää edes pohtia Suomea ja Kanadaa samassa lauseessa, kun tänne nuo pääsevät vaeltamaan joko Euroopan tai ryssän rajan kautta, kun taas Kanadan rajoille harva vene Afrikasta tai lähi-idästä kestää ehjänä.

Jos Euroopassa päästään siihen malliin, että maat ottavat leireiltä keskitetysti "kiintiö"-pakolaiset sisään ja rajat saadaan pitämään, niin silloin ehdottomasti jonkinlainen pisteytys kehiin. Korostaisin perheiden ottamista, koska muuten aika paljon inhoamallani presidentti Halosella oli siinä hyvä pointti, että perheissä on jonkinlainen sisäinen kontrolli olemassa, toisin kuin näillä yksittäisillä miehillä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Persuketjussa oli kanadan kolme vuotta vanhoista päätöksistä juttua. @Cobol ja @Toxic Enema ainakin tuntuivat olevan sitä mieltä, että nuo Kanadan tuolloiset systeemit olivat hyviä. Esittäisin vielä tarkentavan kysymyksen, mutta ensin vähän taustaa.

Kanadahan on sitoutunut suurinpiirtein samoihin ja samantyyppisiin sopimuksiipn pakolaisten suhteen, kuin Suomikin. Kanada siis ottaa sisään sen rajalla asylumia hokevan henkilön siinä missä Suomikin. Tämän lisäksi Kanada päätti 2015 ihan hakemalla hakea pakolaisleireiltä jokusen kymmenentuhatta syyrialaista lisää. Siis ylimääräisiä, mihin heillä ei ollut mitään velvollisuutta. Tuolle joukolle tehtiin päätös, jossa etusija annettiin esim perheille, yksinäisille lapsille, seksuaalivähemmistöille jne. Tuo päätös koski siis vain tätä porukkaa, joka hakemalla haettiin Kanadan omilla rahoilla. Rajan yli sai, ja saa edelleen tulla kuka tahansa taikasanan asylum kanssa. Tottakai Kanada hyötyi maan sijainnista, eli omin päin tulijoita oli uht vähän. Mutta ei se kuviota muuta. Valikoidut pakolaiset oli vapaaehtoisesti haettuja ja "ylimääräisiä".

Ja se sitten se tarkentava kysymys. Pitäisikö mielestänne Suomen ottaa tämä Kanadan malli käyttöön? Eli näiden nykysysteemien pohjalta tulevien ja tulleiden lisäksi vielä tuhansia lisää, jotka voitaisiin pisteyttää ja priorisoida jollain tavalla?

Mulla alkaa tässä pitkä viikonloppu muiden puuhien merkeissä, joten vastaamisessa saattaa kestää. Yritän vastailla jossain välissä.

Minulta irtoaisi veroeuroja kyllä tähän projektiin, joskin näillä ehdoilla:
-tehtäisiin esiselvityksiä, joilla haettaisiin porukasta niitä kenellä on parhaat saumat oppia suomea.
-pidettäisiin huolta pakolaisten tasaisesta sukupuolijakautumasta.
-suosittaisiin henkilöitä, jotka ovat jo edes jollain tasolla työskennelleet meillä työvoimapulasta kärsivillä aloilla (onko muita kuin hoiva- ja metalli- ja kuljetusalat sekä siivous- ja muu kiinteistönhuoltotyö?).

Olen kuullut väitettävän, ettei pakolaisleireiltä ole halukkaita lähtijöitä paljoakaan. Syy tähän on ihmisessä elävä ehtymätön toiveikkuus kotiinpaluun mahdollisyydesta "ihan justiinsa kohta ensikuussa".
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielestäni on typerää edes pohtia Suomea ja Kanadaa samassa lauseessa, kun tänne nuo pääsevät vaeltamaan joko Euroopan tai ryssän rajan kautta, kun taas Kanadan rajoille harva vene Afrikasta tai lähi-idästä kestää ehjänä.
Sitten katsotaan faktoja:
  • In 2017, the total number of asylum claims received in Canada more than doubled, from approximately 24,000 claims in 2016 to over 50,000 in 2017.
  • Approximately 40% of all asylum claimants were irregular migrants who crossed between ports of entry along the Canada-U.S. border. Maintaining border integrity and ensuring public safety and security continue to be key guiding principles for the Government of Canada
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
. Tottakai Kanada hyötyi maan sijainnista, eli omin päin tulijoita oli uht vähän. Mutta ei se kuviota muuta. Valikoidut pakolaiset oli vapaaehtoisesti haettuja ja "ylimääräisiä".

Kerroin aiemmin persuketjussa linkilläkin, että Kanadan tilanne on muuttunut kun Trump nousi valtaan ja nyt tuhannet ja tuhannet hakevat turvapaikkaa USA:n ja Kanadan rajalta. Tämä on kokonaan uusi tilanne nykyisessä mittakaavassa, ja valikoituja pakolaisia ei enää Trumpin tultua valtaan niin vaan haetakaan.

Ja se sitten se tarkentava kysymys. Pitäisikö mielestänne Suomen ottaa tämä Kanadan malli käyttöön? Eli näiden nykysysteemien pohjalta tulevien ja tulleiden lisäksi vielä tuhansia lisää, jotka voitaisiin pisteyttää ja priorisoida jollain tavalla?

Meillähän on tietyllä tavalla tuo malli. Rajalta otetaan + päälle kiintiöpakolaisia, joita muut maat eivät juuri ottaneet. Pisteytys olisi Suomen etujen mukaista ja olisin valmis ottamaan perheineen yhteensä 30 000 ammattitaitoista ja englantia sujuvasti osaavaa hakijaa, kuin vaikkapa 5 000 lukutaidotonta nuorta miestä.

Kanadan tilannetta kannattaa seurata, koska siellä on käymässä kuten EU:ssa. Enää ei olekaan niin hauskaa, kun ei voi itse antaa lupia ryhmille etukäteen ja tsekata tulijat, vaan nyt ne ovat itse tulossa rajalle ilman mitään etukäteisilmoitusta. Tämä vaikuttaa poliittisesti aivan kuten Euroopassakin, ja kanadalaiset ovat jakautumassa pakolaispolitiikassa aiempaa enemmän. Gallupeissa (Ipsos, heinä 2018) konservatiivit selvästi liberaalien edellä ja maahanmuuttojärjestelmä parempi vs huonompi 17-47...
 
Viimeksi muokattu:

Undrafted

Jäsen
Näkisin mallin, missä rajalta ei oteta ketään ja pakolaisleireiltä valikoidaan tarkasti turvapaikansaajat olisi toimivin. Leireiltä valittavien määrä sen mukaan, kenelle voidaan osoittaa asunto, kurssitusohjelma ja mahdollisesti jopa työpaikka. Ellei turvapaikansaaja elä nuhteettomasti, niin oleskelulupa päättyy ja palautus leireille. Samoin palautus ellei sopeutuminen suomalaiseen yhteiskuntaan etene ennalta määritellyn polun mukaisesti. Tarkoittaen kieliaitoa ja työhistoriaa. Ei ole kummankaan osapuolen etu, jos sosiaalitukien varassa jäädään odottamaan eläkevuosia. Nykyinen malli luo turvallisuusriskin ja aiheuttaa taloudellista rasitusta, eikä ole turvapaikanhakijankaan kannalta minusta fiksua.

Fiksuin malli lienee sellainen, minkä esittäjän suvakit tyrmää rajakiksi ja rajakit suvakiksi. Kummankin ääripään kun saa pois keskustelusta, niin oletettavasti jäljellejääneet ihmiset voivat ruotia itse asiaa keskittymättä muihin keskustelijoihin
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Näkisin mallin, missä rajalta ei oteta ketään ja pakolaisleireiltä valikoidaan tarkasti turvapaikansaajat olisi toimivin.

Todennäköisesti näin. Yllättävän nopeasti tulee jonkinasteisia ongelmia, kun toimitaan toisin eli otetaan vapaaehtoisesti pakon edessä rajalta. Viittaan Kanadan tilanteeseen Trumpin aikana.

Fiksuin malli lienee sellainen, minkä esittäjän suvakit tyrmää rajakiksi ja rajakit suvakiksi. Kummankin ääripään kun saa pois keskustelusta, niin oletettavasti jäljellejääneet ihmiset voivat ruotia itse asiaa keskittymättä muihin keskustelijoihin

Keskustelussa voivat mielestäni olla, mutta aloite- ja päätöskyky on saatava normaaleille tahoille. Ja tähän normaaliin ei kuulu myöskään ay-liike, joka käyttää merkittävää ylivaltaa suhteessa eduskuntaan ja hallitukseen varsinkin Suomessa ja estää osaltaan pakolaisten työllistämistä.

Jotta saataisiin jotain tuloksiakin, kehittyviä maita tulisi kohdella verotuksessa ja tuotannossa ja kaupassa nykyistä paremmin. Tämä on se iso asia, hatusta noin 99.9 prosenttia kokonaisuudesta. Sillä ottaako Suomi tai EU ensi vuonna 1 000, 100 000 tai 1 000 000 turvapaikanhakijaa sisään, ei ole kokonaisratkaisun osalta kuin hatusta noin 0.1 prosentin merkitys.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Näkisin mallin, missä rajalta ei oteta ketään ja pakolaisleireiltä valikoidaan tarkasti turvapaikansaajat olisi toimivin. Leireiltä valittavien määrä sen mukaan, kenelle voidaan osoittaa asunto, kurssitusohjelma ja mahdollisesti jopa työpaikka. Ellei turvapaikansaaja elä nuhteettomasti, niin oleskelulupa päättyy ja palautus leireille. Samoin palautus ellei sopeutuminen suomalaiseen yhteiskuntaan etene ennalta määritellyn polun mukaisesti. Tarkoittaen kieliaitoa ja työhistoriaa. Ei ole kummankaan osapuolen etu, jos sosiaalitukien varassa jäädään odottamaan eläkevuosia. Nykyinen malli luo turvallisuusriskin ja aiheuttaa taloudellista rasitusta, eikä ole turvapaikanhakijankaan kannalta minusta fiksua.
En vastusta esittämääsi skenaariota eli sitä, että otettaisiin vain ja ainoastaan leireiltä jonkinlaisilla kriteereillä. Se ei kuitenkaan ole realismia.

Miksi se siis on idealistista haihattelua? Siksi, että mitkään rajat eivät estä ihmisiä kävelemästä Eurooppaan nyt eikä tulevaisuudessa; tulijoita on aina, ja heidän määränsä riippuu vallitsevista globaaleista voimasuhteista. Kansallisia toimia tekevät EU-maat lähinnä sysäävät tphakijat jonkin toisen maan kontolle.

Edes Trumpin oikeistopopulistinen hallinto ei ole maagisilla taikavoimilla kyennyt pysäyttämään Meksikon siirtolaisvirtoja. Se on ehkä kyennyt epäinhimillisillä toimilla vaikeuttamaan maahan pääsyä, mutta yhtä kaikki ihmisiä on saapunut maahan ja yhtä kaikki heille on pitänyt tehdä jotain. Muuri maksaisi kymmeniä miljardeja eikä sekään muuttaisi oleellisesti tilannetta.

Noniin, kun tämä asia on hyväksytty osaksi todellisuutta, voidaan tehdä hallittuja poliittisia liikkeitä, joiden tarkoituksena on tehdä maahanmuuttojärjestelmästä mahdollisimman sujuva. Tässä auttaa kaikenlainen ylikansallinen päätöksenteko niin EU- kuin YK-tasollakin. Yhtenä avauksena on ollut GCM-kompakti, jossa on pyritty sekä parantamaan siirtolaisten ihmisoikeusasemaa että sujuvoittamaan palautuksia (seikka, jota ei koskaan kuule populisteilta).

Suomen keskeinen strategia on pyrkiä kaikilla tasoilla kansainväliseen yhteistyöhön. Miksi? Siksi, että se on pitkässä juoksussa Suomen etu niin taloudessa kuin politiikassakin. Jos Suomi tekee nykyisistä mitättömistä turvapaikanhakijamääristä kynnyskysymyksen, se laskee Suomen uskottavuutta keskeisissä meille tärkeissä teemoissa ja edistää samalla omalta osaltaan eripuraa maahanmuuttopolitiikassa. Suomikin hyötyy siitä, että maahanmuuttopolitiikassa kyetään EU:n laajuiseen yhteistyöhön.

Fiksuin malli lienee sellainen, minkä esittäjän suvakit tyrmää rajakiksi ja rajakit suvakiksi. Kummankin ääripään kun saa pois keskustelusta, niin oletettavasti jäljellejääneet ihmiset voivat ruotia itse asiaa keskittymättä muihin keskustelijoihin
Tämä suvakki-rajakki -jako on aika keinotekoinen. Etenkin, kun suvakeiksi määritellään kaikki, jotka eivät joko yhdy epärealistisiin visioihin tai jotka eivät allekirjoita rasistien agendaa. Lähes päivittäin täällä käy joku oman elämänsä Timo Soini julistamassa kaikki vallitsevaa politiikkaa tukevat tahot vihervasemmistolaisiksi tai suvakeiksi, vaikka hallituksessa ovat vuodesta 2015 alkaen istuneet niin oikeistokonservatiiviset tahot kuin Suomen poliittiselta kentältä on mahdollista haalia.

Todellisuutta kuvastaa se, että turvapaikkapolitiikan perusperiaatteita kannattavat persuja lukuun ottamatta kaikki eduskuntapuolueet. Mikä ikinä onkaan tuleva hallituskoalitio, se tulee kirjaamaan hallitusohjelmaan samat pääpiirteet maahanmuuttopolitiikan osalta. Tämä ihan siitä syystä, että se on reaalipolitiikkaa.

Linjaerot vastuullisten puolueiden välillä tulevat esiin lähinnä siinä, millä tavoin maahanmuuttopolitiikan tulevaisuutta visioidaan. Ne ovat kuitenkin vain visioita, jotka joko toteutuvat tai sitten eivät. Ei ole mahdottomuus, että koko Geneven pakolaissopimus menettää merkityksensä tai että EU onnistuu luomaan järjestelmän, joka mahdollistaa koko Unionin laajuisen yhteisen maahanmuuttopolitiikan.

Suvakit ja rajakit ovat lähinnä keskustelupositioita, joiden välillä yksilö voi liikkua kontekstista riippuen. Itse olen tällä foorumilla suvakki-lokerossa ainoastaan siksi, että keskustelun yleinen tendenssi kallistuu perussuomalaisten suuntaan.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kun näitä maailman väestönkasvuennusteita tutkii, niin eipä juuri naurata. Tuossa IL:n jutussa tosin mainitaan, että (vain) 86 miljoonaa afrikkalaista on lähtökuopissa, mutta reservissä on lähivuosikymmeninä muutama miljardi. Vaikka Euroopassa väki vähenee ja voisi olla tilaakin, niin maksajia ja tekijöitä puuttuu. Väestönsiirtojen seurauksena saapuvat, joista valtaosa on analfabeetteja, eivät kykene yhteiskunnan rattaita pyörittämään, vaikka pääsisivät heti hommiin.
Afrikka voi pelastua vain, jos joku rutto, ebola-virus, nälänhätä tai muu katastrofi harventaa väestöä radikaalisti.

Erikoista, että oheisessa ennusteessa Irak on ainoa arabimaa, jossa väestönkasvusta povataan valtavaa. Aikaa tuntuu niihin hommiin riittävän, kun siihen ei näköjään rauhaa tarvita.

Kaksi kuvaa kertoo, miksi Afrikan väestönkehitys on yksi Euroopan suurimmista haasteista – Mykkänen luvuista: ”Dramaattisia”
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olipa hyvä artikkeli.

Asia, jota tuossa ei oikein käsitelty, on taloudellinen protektionismi ja kansainväliset kauppasopimukset.

Afrikkalaisille tuotteille on nelinkertaiset tullit verrattuna vastaaviin eurooppalaisiin tuontitulleihin. Siinä on yksi asia, joka kaipaisi muutosta.

Nykyinen järjestelmä pitää Afrikkaa polvillaan, kun taas Eurooppa hyötyy etulyöntiasemastaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Asia, jota tuossa ei oikein käsitelty, on taloudellinen protektionismi ja kansainväliset kauppasopimukset.

Afrikkalaisille tuotteille on nelinkertaiset tullit verrattuna vastaaviin eurooppalaisiin tuontitulleihin. Siinä on yksi asia, joka kaipaisi muutosta.

Nykyinen järjestelmä pitää Afrikkaa polvillaan, kun taas Eurooppa hyötyy etulyöntiasemastaan.
Just näin. Merkittävin syy minkä takia Afrikka ei pääse kehittymään.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Tuoreita lukuja on lyöty pöytään, 30% Suomen raportoiduista raiskaustapauksista on ulkomaalaistaustaisten tekemiä. Irakista maahanmuuttaneet yksistään ovat vastanneet 12% Suomessa raportoiduista raiskauksista. Nämä tilastot ovat vuodelta 2017.

Mitä mieltä, onko hätää? Vai onko fokus siinä, että 70% tulee kuitenkin ihan kotosuomalaisten toimesta.
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Mitä mieltä, onko hätää? Vai onko fokus siinä, että 70% tulee kuitenkin ihan kotosuomalaisten toimesta.
Jos vaivaudut lukemaan ketjussa käytävää keskustelua, niin huomannet, että aika ratkaisukeskeisesti on viime viesteissä pyritty keskustelemaan. Mitä mieltä olet siitä? Vai onko liian vaikea yrittää olla mukana keskustelussa, jossa ei voikaan vain keskittyä vastapuolen mollaamiseen?
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Jos vaivaudut lukemaan ketjussa käytävää keskustelua, niin huomannet, että aika ratkaisukeskeisesti on viime viesteissä pyritty keskustelemaan. Mitä mieltä olet siitä? Vai onko liian vaikea yrittää olla mukana keskustelussa, jossa ei voikaan vain keskittyä vastapuolen mollaamiseen?

Kysymykseni oli lopulta lienee retorinen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Olipa hyvä artikkeli.

Oli kohtuullinen artikkeli. Mukavaa oli, että Mykkänen toi esille sen, mitä olen täällä monta kertaa kirjoittanut. Tosin Mykkänen ja minä olemme sen lainanneet EU:n keskustaoikeistolta. Minä tosin sen avoimesti sanoen.

Sinänsä hyvässä artikkelissa korostuu myös täysin turhat asiat. Juuri ne 0.1 prosentin osuudet, joihin aamulla viittasin. Se 99.9 prosenttia on ratkaisun avain. Ja siihen viittasit itsekin taloudellisella protektionismilla ja kauppasopimuksilla. Maailman pankin, YK:n, OECD:n, erilaisten läntisten ajatushautomoiden ja/tai yliopistojen selvityksistä saa mielenkiintoisia lukuja. Kun kehitysapu on luokkaa 120-150 miljardia vuodessa, antajamaat ottavat nettohyötynä yritykset ja valtiot mukaan lukien noin 500 - 1 00 miljardia siirtämällä verotusta Afrikasta antajamaihin. Summat ovat noin ja vaihtelevat lähteittäin kuten sekin, mitä kaikkea niihin kuuluu. Kun ulotetaan laskentaa ja vertailua laajemmalle, päästään lukuun 20-24:1. Tässä se tarkoittaa kehitysmaiden menettävän jokaista yhtä saamaansa tukiyksikköä kohtaan 20-24 yksikköä ulos. Kehitysmaat tukevat siis valtavin summin EU:ssa yrityksiä ja myös valtioita.

Sen takia EU:n tulisi vihdoin, nopeasti ja merkittävillä resursseilla lähteä ratkaisemaan 99.9 prosenttia kattavan ongelman purkamista. Ei EU pysty tätä yksin tekemään, koska amerikkalaisilla yrityksillä on todella merkittävä painoarvo kehittyvissä maissa. USA olisi saatava mukaan. Kiinahan on jo lähtenyt liikkeelle. Jos EU ja USA suostuisivat tekemään ratkaisuja ohi kansainvälisten yritysjättien painostuksen, lopputulos voisi olla hyvä. Euroopan kannalta katsoen ratkaisut ovat välttämättömiä ja aikaa on kovin vähän. Käytännössä kuluttajille tämä tarkoittaisi tuotteiden kallistumista, mutta myös Afrikan kehittymistä ilman, että saamme 100 % varmuudella satojen miljoonien turvapaikkahakemukset 10-20 vuoden päästä.

Laitetaan nyt loppuun @Tami Talk tagiin, koska tässä on kaikkien ongelmien ja ratkaisujen keskeisin asia suppeasti kuvattuna. Niitä hän useamman kerran pyytänyt. Kysymys kuuluu, miten EU ja USA voisivat voittaa ensin itsensä ja sitten isot yritykset, jotka Afrikastakin rahaa lapioivat ja saada kuluttajat puolelleen äänestämään niin, että EU ja USA siirtyvät armopaloista oikeudenmukaiseen tulonjakoon. Jos tämä ei onnistu, ei ole mitään todellista keinoa torjua satojen miljoonien tai yli miljardin pakolaisen taivalta kohti Eurooppaa.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sinänsä hyvässä artikkelissa korostuu myös täysin turhat asiat. Juuri ne 0.1 prosentin osuudet, joihin aamulla viittasin. Se 99.9 prosenttia on ratkaisun avain. Ja siihen viittasit itsekin taloudellisella protektionismilla ja kauppasopimuksilla. Maailman pankin, YK:n, OECD:n, erilaisten läntisten ajatushautomoiden ja/tai yliopistojen selvityksistä saa mielenkiintoisia lukuja. Kun kehitysapu on luokkaa 120-150 miljardia vuodessa, antajamaat ottavat nettohyötynä yritykset ja valtiot mukaan lukien noin 500 - 1 00 miljardia siirtämällä verotusta Afrikasta antajamaihin. Summat ovat noin ja vaihtelevat lähteittäin kuten sekin, mitä kaikkea niihin kuuluu. Kun ulotetaan laskentaa ja vertailua laajemmalle, päästään lukuun 20-24:1. Tässä se tarkoittaa kehitysmaiden menettävän jokaista yhtä saamaansa tukiyksikköä kohtaan 20-24 yksikköä ulos. Kehitysmaat tukevat siis valtavin summin EU:ssa yrityksiä ja myös valtioita.
Kyllä, maahanmuuton yksi keskeinen moottori on epäreilu kauppapolitiikka ja ylipäänsä huikea eriarvoisuus. Nämä ovat kuitenkin syvä avohaava, jota länsimaat paikkaavat laastarein (kehitysapu ja valikoiva maahanmuuttopolitiikka). Tavallaan sitä voi anekaupaksikin kutsua.

Eurooppa hyötyy de facto edelleenkin Afrikan kurjuudesta. Kehitysapu on nappikauppaa sen rinnalla, kuinka paljon Afrikasta roudataan puoli-ilmaisia luonnonvaroja ja työpanosta. Lisäksi erilaiset WTO:ta perustettaessa luodut patentti- ja rekisteröintioikeudet mahdollistavat sen, että länsimaiset yritykset voivat säädellä esim. lääkkeiden saatavuutta ja hintoja parhaaksi katsomallaan tavalla.

Maataloudessa Afrikalla olisi erinomaiset mahdollisuudet globaaliin vientiteollisuuteen, mutta kuten todettua, tuontitullit ja Euroopan oma tehomaatalous tekevät siitä käytännössä mahdotonta.

Sen takia EU:n tulisi vihdoin, nopeasti ja merkittävillä resursseilla lähteä ratkaisemaan 99.9 prosenttia kattavan ongelman purkamista. Ei EU pysty tätä yksin tekemään, koska amerikkalaisilla yrityksillä on todella merkittävä painoarvo kehittyvissä maissa. USA olisi saatava mukaan. Kiinahan on jo lähtenyt liikkeelle. Jos EU ja USA suostuisivat tekemään ratkaisuja ohi kansainvälisten yritysjättien painostuksen, lopputulos voisi olla hyvä. Euroopan kannalta katsoen ratkaisut ovat välttämättömiä ja aikaa on kovin vähän. Käytännössä kuluttajille tämä tarkoittaisi tuotteiden kallistumista, mutta myös Afrikan kehittymistä ilman, että saamme 100 % varmuudella satojen miljoonien turvapaikkahakemukset 10-20 vuoden päästä.
Tässähän se meidän mittakaavavirheemme piileekiin: käytännössä nykymeno tulee johtamaan kymmeniin miljooniin pakolaisiin, joita eivät mitkään raja-aidat pidättele. Nykyiset vaikeroinnit parista tuhannesta turvapaikanhakijasta ovat pientä sen rinnalla.

Näin tulee kuitenkin tapahtumaan, mikäli mitään uusia ratkaisuja ei keksitä. Pidän erittäin epätodennäköisenä, että Eurooppa ja USA reagoisivat riittävän nopeasti. Jenkit ovat kuitenkin etuoikeutetussa asemassa sijaintinsa vuoksi, mikä hankaloittaa tilannetta.

Isossa kuvassa ongelma on siinä, että yksikään sukupolvi, valtio tai eturyhmä ei halua tehdä suuria muutoksia. Se on sitä demareilta tuttua politiikkaa globaalissa mittakaavassa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Olenko Afrikan kannalta riistäjä vai hyväntekijä, kun ostan nykyään pääsääntöisesti afrikkalaisia kahvipapuja?
Ja mitä tulee Kiinan toimintaan Afrikassa, niin renminbin (人民幣 ) kuvat silmissä heilläkin etupäässä on, vaikka jotain hyödyllistäkin ovat ehkä saaneet aikaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Olemme tärkeimmästä asiasta samaa mieltä @Walrus21 ja pidän myös vähintäänkin haastavana tulevien suurten pakolaisryhmien estämistä Afrikkaan perustuvalla kehityksellä. Aikaa on vähän ja poliitikkojen ymmärrys tai halu riittämätön.

EU:ssa aika menee kuitenkin siihen, että yritetään luovia ratkaisu, jossa ihmisoikeudet globaalissa merkityksessä saataisiin toimimaan EU:n rajoille tulevien humanitaaristen osalta siten, että heidän tulonsa ei merkittävästi enää lisäisi saapuvan tai seuraavan, keskimäärin valtaväestöä köyhempänä elävän sukupolven kapinaa olosuhteita vastaan. Se ilmenee jengiytymisestä terrorismiin ja kaikkena sillä välillä. Tämä taas nostaa populistien ja ääripäiden kannatusta tilanteessa, jossa valtaväestöön kuuluvat tietyt ryhmät kärsivät jo ennestään määritteinä osin päällekkäisistä digitalisaatiosta, robotisaatioista ja globalisaatiosta, ja heidän eduista leikataan hallitusten arvovalintana osa maahantulevien etuihin. Tämä nostaa entisestään populismin ja ääripäiden kannatusta.

Ainoa vaihtoehto olisi tuon 99.9 osuuden toteuttaminen tavoilla, joista molemmat kirjoitimme.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Mukavaa oli, että Mykkänen toi esille sen, mitä olen täällä monta kertaa kirjoittanut. Tosin Mykkänen ja minä olemme sen lainanneet EU:n keskustaoikeistolta. Minä tosin sen avoimesti sanoen... ... Maailman pankin, YK:n, OECD:n, erilaisten läntisten ajatushautomoiden ja/tai yliopistojen selvityksistä saa mielenkiintoisia lukuja... ... 500 - 1 00 miljardia...

Laitetaan nyt loppuun @Tami Talk tagiin, koska tässä on kaikkien ongelmien ja ratkaisujen keskeisin asia suppeasti kuvattuna.

Ja kun on tutkittu vuosia ja moneen kertaan selvitetty, että tuhannet ja tuhannet tulijat eivät ole turvapaikan tarpeessa ja heille ei myönnetä oleskelulupaa Suomessa, niin ei tarkoittaa ei. Ei, ei ja ei - ja pois Suomesta. Sanoisin, että samalla tavalla ajattelevia on noin 80 prosenttia suomalaista. Kritiikki ei siis suuntaudu niihin, joille kuuluu oleskelulupa vaan niihin, joille se ei kuulu ja he eivät silti lähde pois, vaikka viimeinen juna (lainvoimainen päätös) meni jo. Toissijainen kritiikki kohdistuu vihervasemmistoon, joka haluaa lyödä oleskeluluvan ja rahaa käteen niille, jotka ovat yrittäneet huijata viranomaisia ja joista iso osa ei ole henkilöllisyydeltään identifioitavissa.

Keskustelua ja sen seuraamista hankaloittaa se, että samaa aihepiiriä käsitellään ainakin kolmessa ketjussa (tämä, monikulttuurisuus ja perussuomalaiset). Siksi kommentointi ja vastaaminen meinaa joskus mennä vääriin paikkoihin ja varmasti jää myös paljon lukematta.. SIIRSIN tuon alemman lainauksen tänne tuolta monikulttuurisuus keskustelusta, toivottavasti ei ollut paha etikettivirhe ja toivottavasti sopii jatkaa vaikka tässä ketjussa. Mukavaa on, että Mykkänen on tullut kanssasi samoille linjoille.

Se, mikä minua näissä keskusteluissa hieman hiertää, on se, että välillä vedetään tosi isoja linjoja ja välillä puhutaan enemmän konkreettisista keinoista, mutta asioiden realistisuudesta vähän lipsutaan. Puhutaan välillä myös tavoitteista keinoina ja se on vähän hankalaa. Esimerkiksi sellaisia kommentteja esitetään, että Suomen tulee vähentää nuorten miesten tulemista, valikoida turvapaikanhakijoista parhaiten sopivia, ottaa oppia Kanadasta, laittaa hylätyn päätöksen saaneet ulos maasta ja vaikkapa laittaa rajat kiinni... ja kun yrittää kysyä, että mitenköhän tämä käytännössä tehdään, niin saa linkkejä kansainvälisiin lehtiin ja erilaisiin uutisiin. Sieltä sitten pitää itse yrittää miettiä, että mitäköhän täältä nyt pitäisi löytää.. Kaikki varmaan on samaa meltä siitä, että asia pitää ratkaista globaalisti ja Afrikan köyhyys on ongelma. En minä ainakaan ole eri mieltä.

Jos pureksitaan tarkemmin esimerkiksi tuota jälkimmäistä lainausta, niin olen oikeasti sitä mieltä, että lukema on suurempi kuin 80%, jos kysytään pitääkö kielteisen päätöksen saaneet poistaa Suomesta. Veikkaan, että varmasti yli 90% on sitä mieltä. Minä ainakin olen.

Mutta. Kun se ei ole aivan yksinkertaista. Hallitus ja viranomaiset yrittävät tehdä tätä poistamista koko ajan, mutta se on hyvin vaikeaa. Erityisesti tämän Irakin vastahankaisuuden kanssa. Eli ei olla päästy siihen tilanteeseen, mitä me kaikki haluamme. Kielteiset ulos, nopeasti. Halutaan, mutta ei onnistu. Joten joudumme sitten pohtimaan sitä tilannetta, että mitä nyt sitten tehdään. Puhutaan nyt siis noin 9000 ihmisen tilanteesta, osalla valituskäsittely kesken, osalla vissiin vielä ensimmäinenkin päätös saamatta(?) Ja heidän kohtelustaan syntyy näkemyseroja. Mitä tarkoittaa pois Suomesta. Viedään Haaparantaan ja työnnetään rajan yli Ruotsiin. Laitetaan Viron laivaan yksisuuntaisella lipulla, lentokoneeseen reittilennolla Saksaan ja Italiaan, tilauslennolla Irakiin (viimeinen vaihtoehto ei käy)..

Halla-ahon mielestä nämä henkilöt (kaikki, myös ne, jotka odottavat päätöstä) tulee ottaa säilöön ja eristää heidät yhteiskunnasta, jotta turvataan suomalaisten olot. Säilöönotto voisi tapahtua vaikkapa syrjäiselle saarelle, koska suljettuja säilöjä ei meillä ole tarpeeksi. Hallituksen linjan mukaan kielteisen päätöksen saaneita ei oteta säilöön, vaan heille annetaan määräys poistua ja heidän vastaanottopalvelut loppuvat, heidän palautusta valmistellaan. Ongelma on se, että esim. Irakiin näitä palautuksia ei siis saada aikaiseksi. Ihmiset siirtyvät paperittomiksi, eivät ole vastaanottojärjestelmässä, mutta eivät myöskään tule palautetuksi. Aiemmin nämä henkilöt saivat tässä tilanteessa ns. humanitaarisen viisumin, eli tilapäisen oleskeluluvan. Tämä tilapäinen lupa oli voimassa siihen saakka, kun palautus saatiin voimaan ja ihmiset olivat kiinni turvapaikanhakusysteemissä siihen asti.

Malli päätettiin lakkauttaa tämän hallituksen päätöksellä, koska arveltiin, että humanitääristen poistaminen vähentäisi Suomen houkuttavuutta ja paperittomuus saisi ihmiset lähtemään maasta. Näin ei käynyt, vaan ihmisiä on paperittomina maassa. Tilanteen palauttamista, siis humanitääristen viisumien palauttamista, kannattavat ainakin vasemmistoliitto ja ilmeisesti myös vihreät (en ole tarkastanut, mutta oletan). Tässä heidän ajatus on se, että parempi on pitää ihminen mukana systeemissä tilapäisillä papereilla, kuin laittaa hänet paperittomana (persut käyttävät nimitystä laittomana) ulos systeemistä. Paperittomuuden katsotaan altistavan ihmisiä ongelmille. Tilapäinen oleskelulupa mahdollistaisi esimerkiksi laillisen opiskelun tai työnteon. Vaara on se, että tilapäinen muuttuu vuosikausia kestäväksi.

Tähän liittyen (mielestäni) näkemyksesi siitä, että "vihervasemmistoon, joka haluaa lyödä oleskeluluvan ja rahaa käteen niille, jotka ovat yrittäneet huijata viranomaisia ja joista iso osa ei ole henkilöllisyydeltään identifioitavissa" on hieman turha yksinkertaistus. Käsitykseni mukaan vihervasemmisto on sitä mieltä, että valittavissa olevista vaihtoehdoista tämä tilapäinen (humanitäärinen) oleskelulupa on parempi kuin paperittomuus. Ei kyse ole ihan pelkästään siitä, että he haluaisivat lyödä rahaa kaikille.

Toisin päin kääntäen voisi heittää samantyylisesti väitteen, että "nykyhallitus ja enemmistö kansasta haluaa, että turvapaikanhakijat saavat elää maassamme paperittomina ja on parempi, että he eivät ole minkäänlaisessa yhteydessä turvapaikanhakujärjestelmään, paitsi sitten, kun heidän karkoitusta aletaan laittamaan toimeen." Eihän tuo ole totta, mutta noinhan sen voi pukea.

Kaikissa malleissa on ongelmia. Säilöönottoon ei ole tiloja, saarille lähettämisen pelätään tekevän ihmisistä entistä radikaalimpia ja pidetään myös joissain piireissä epähumaanina ihmisten (myös hakuprosessissa olevien perheiden) sulkemista pois yhteiskunnasta, mikäli he eivät ole rikkoneet mitään lakia ja odottavat päätöksensä laillista käsittelyä. Kuinka pitäväksi tällainen eristys saadaan, ettei sieltä karata ja kuinka kalliiksi tulee luotettavan säilöönoton järjestäminen jne.. miten huolehditaan siitä, että olot eristyksissä täyttää tietyt ihmisoikeusvaatimukset.

Nykyinen malli ei ole johtanut siihen, että hylätyn hakemuksen saaneet poistuisivat itse, tai heidät saataisiin poistettua. Humanitäärisen palauttaminen voisi johtaa siihen, että tilapäinen muuttuisi pysyväksi ja saattaisi lisätä tulijoiden määrää. Toisaalta voidaan kysyä, haittaisiko se, jos tänne tulisi ihmisiä, jotka haluavat opiskella ja tehdä töitä. Nykyisen mallin yksi ongelma on se, että tuleminen on jaettu kahteen byrokraattiseen väylään. Pitää joko hakea turvapaikkaa henkilökohtaisen vainon vuoksi tai hakea työperusteista paikkaa. Näiden järjestelmien välillä ei voi siirtyä, vaikka olisi löytänyt työn ja puhuisi jo kieltäkin. Nyt palautetaan työtätekeviä ja kieltä puhuvia ihmisiä pois.

Sitten on tämä keskustelu hakuprosessin toimeenpanon laadusta, oikeusturvasta, turhista valituksista jne. Tässä ollaan (mielestäni) siinä ongelmassa, että nyt joudutaan parsimaan niitä puutteita, joita syntyi 2015 ja 2016, kun resurssit eivät riittäneet päätösten nopeaan ja kunnolliseen käsittelyyn. Viimeksi tällä viikolla todettiin, että esim. hallituksen kiirehtiminen valitusaikojen lyhentämisessä ei ole ollut hyödyllistä, vaan lisännyt käsittelyn ongelmia, kun puutteellisia hakemuksia tätdennetään jälkikäteen. Ongelma on se, että toisaalto on tarpeettomia valituskierteitä, mutta yhtä paha ongelma on se, että osa kuulusteluista on tehty huolimattomasti, on ollut tulkkaus- ja kirjausongelmia jne. Viranomaisethan sanovat migrissä, että linjaa ei ole tiukennettu, mutta tietyt poliitikot sanovat Suomen tiukentaneen linjaa. Mielenkiintoista.. Tähän voi toki antaa helppona ratkaisuna sen, että annetaan kaikille nopea ja hyvä käsittely, ja sen jälkeen poistetaan hylätyt maasta nopeasti, mutta kun se käytännössä on vähän vaikeampaa.

Vihapuheesta ja sen ongelmallisuudesta en nyt jaksa enempää. Se vain hämmästyttää, että osa ihmisistä ei tunne historiaa ja vihapuheen tuhoisuutta, kun aletaan systemaattisesti puhumaan jostain ihmisryhmästä halveksuen, väheksyen ja alemmaksi ryhmäksi leimaten. Ei. En vetänyt esiin natsikorttia, vaan muistutin kaikkia valistuneita siitä, että on tietty mekanismi, joka on ollut osana murheellisiin tapahtumiin mm. Ruandassa, Jugoslavian hajoamissodissa ja tänä päivänä esim. Myanmarissa. Siksi ainakin minä aion vastustaa vihapuhetta ja ihmisryhmien leimaamista. Ihan puhtaasti humanismin vuoksi haluan, että systeemissämme säilytämme sen arvokkuuden ja hyvyyden, jonka olemme itse päättäneet hyväksi. Ei tarkoita sitä, että hyväksyisin raiskaukset ja huonon käytöksen. Näitä ei pidä nähdä sellaisena kysymyksenä, että pitää valita jompikumpi. Pitää valita kielteinen suhtautuminen molempiin. Välillä hymyilyttää, kun kuuntelee tätä rajakkien tuskastumista siihen, että heiltä viedään oikeus vihapuheeseen, vaikka suomalaisia raiskataan..

En tiedä vastaako tämä yhtään tähän keskusteluun. Mutta sen haluan todeta, että hyväksyn kyllä ihan saman ison kuvan. Maailma globaalisti kuntoon, vainoa pakeneville turvapaikka ja laadukas kotouttaminen, tarpeettomille hakemuksille nopea ja asiallinen käsittely ja sen jälkeen hylättyjen palauttaminen. Valitettavasti joudun pettymään, kun näen, kuinka huonosti tämä iso kuva käytännössä toimii.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Hyvä kirjoitus ja sisällöstä pitkälti samaa mieltä. Kommentti asiasta, josta olen erimielinen:

Tähän liittyen (mielestäni) näkemyksesi siitä, että "vihervasemmistoon, joka haluaa lyödä oleskeluluvan ja rahaa käteen niille, jotka ovat yrittäneet huijata viranomaisia ja joista iso osa ei ole henkilöllisyydeltään identifioitavissa" on hieman turha yksinkertaistus. Käsitykseni mukaan vihervasemmisto on sitä mieltä, että valittavissa olevista vaihtoehdoista tämä tilapäinen (humanitäärinen) oleskelulupa on parempi kuin paperittomuus. Ei kyse ole ihan pelkästään siitä, että he haluaisivat lyödä rahaa kaikille.

Jos mennään vuoteen 2015, virhe tehtiin silloin. Suomi antoi tutkitusti 85 prosentille irakilaisista tai sellaiseksi itseään väittävistä oleskeluluvan. Käytännössä Suomi oli heille lähes automaatti. Tähän päälle pääministeri Sipilän ilmoitus ovensa avaamisesta ja sen ilmoituksen toistaminen kaikkialla maailmassa. Erityisesti tietenkin arabiaksi yhdessä sen kanssa, että Suomeen pääsee lähes jokainen. Lopputulema oli se, että vuoden 2015 aikana noin 20 000 irakilaista tuli ruusuisin kuvitelmin Suomeen. Sellaiset, jotka eivät joko kelvanneet Saksalle ja Ruotsille tai halunneet jäädä sinne.

Nyt olemme tilanteessa, jossa Irak pitää pääosin kiinni vapaaehtoisuudesta. Suomi on saanut ujutettua pakkopalautuksena joitakin, mutta ei enää. Edellinen pakkopalautuslento tuli takaisin, ketään ei jäänyt Irakissa pois...Sääntö koskee myös maita, joiden kanssa Irakilla on palautussopimus. Vapaaehtoisesti irakilaisia on lähtenyt Suomesta Eurooppaan tai Irakiin tuhansia.

Mitä pitäisi tehdä? Ei missään nimessä oleskelupaa käteen niille, joiden on todettu olevan tutkimuten jälkeen väärällä asialla. Kun 32 000 henkilöllisyys tiedettiin vain pieneltä vähemmistöltä, sama todennäköisesti pätee merkittävään osaan irakilaisista, jotka eivät poistu lainvoimaisen päätöksen saatuaan. Joukossa on todennäköisyyslaskentaa käyttäen erilaisia taistelijoita, kiduttajia, raiskaajia yms, jotka pakenevat tekojaan Suomeen pyrkien siihen, että he saavat uuden elämän ilman vastuita aiemmista rikoksistaan. Tai sitten jatkavat samaa täällä, mitä väliä. He ovat rikollisuuden, turvallisuuden ja terrorismin torjunnan kannalta merkittävä riski, jota ei tietenkään tule ottaa. Ja tietenkään kaikki lainvoimaisen kielteisen saaneet eivät tuota ole, mutta et sinä tai minä tai kukaan pysty erottelemaan tätä ryhmää, joiden identiteetti voi olla sanotaan nyt 80 prosenttisesti vahvistamaton.

Irak on tehnyt esityksen Suomelle, jonka mukaan se voisi otta pakkopalautettavat takaisin, jos Suomi maksaisi sopivan summan irakilaisten osoittamiin kohteisiin. Tämä kannattaisi viedä EU:n kanssa yhdessä eteenpäin ja laatia paketti, jonka Irak hyväksyisi. Tämä on ainoa ratkaisu.

Sitä ennen Suomen (ja EU:n) ei tulisi ottaa yhtään irakilaista turvapaikanhakijaa sisään. Toki sen jälkeen irakilaisista tulisi heittämällä afganistanilaisia ja syyrialaisia, mutta EU:n tasolla on nyt paljon paremmat mahdollisuudet arvioida tulijoiden alkuperää. Samaan aikaan tulisi vasemmiston antaa periksi EU:n tasolla, ja mahdollistaa turvapaikkaprosessit vain EU:n ulkorajalla. Mitään ei saisi muualta ja jokainen vailla oikeutta turvapaikkaan palautettaisiin saman tien ulkorajalta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Laitetaan tähän tuore esimerkki EU:sta, miten asioita ei saada päätettyä. EU:n kunnianhimoinen tavoite on uudistaa Euroopan turvapaikanhakujärjestelmä ja löytää pysyviä ratkaisuja mahdollisien uusien kriisien torjumiseksi ennen kevään EU-vaaleja. Yksi nopeista uudistuksista piti olla Euroopan raja- ja merivartioston Frontexin työntekijöiden kasvattaminen 10 000 henkeen.

Osa vastusti, kukin syistään, ja Suomi vastusti myös. Muuten olisi Suomen mukaan OK, mutta määrä on liian iso. Niinpä Frontexin vahvistaminen käytännössä kaatui. Komission puheenjohtaja Junckerin kommenti on osuva:

Kaikki sanovat, että meidän pitää panostaa ulkoisten rajojen valvontaan. Ja sitten jotkut maat kieltäytyvät aloitteesta. Olen menettämässä kärsivällisyyteni.

Linkki Helsingin Sanomiin, jossa turvapaikkajärjestelmän ja rajavalvonnan uudistamisesta paljon Suomea koskevaa osuutta laajemmin:

EU:n kunnianhimoinen maahanmuuttopolitiikan uudistus ei etene: Suomi haraa vastaan rajavalvojien lisäämisessä

Juuri nyt ja mahdollisesti seuraavat vuoden EU:n rajoilla on suhteellisen tyyntä. Mutta ei tule olemaan sen jälkeen ja siksi turvapaikkajärjestelmää koskevilla uudistuksilla alkaa olemaan kiire. Kuten HS:n jutussa todetaan, yksityiskohdat toimenpiteistä ovat kadonneet käsittelyiden aikana ja nyt ei ole konkreettisia jatkotyökaluja eteenpäin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös