Yleinen maahanmuutto- ja pakolaispolitiikkakeskustelu sekä lieveilmiöt

  • 3 286 015
  • 28 700

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Olet vieläkin enemmän pihalla, kuin edes osasin kuvitella. Onnittelut siitä. Kannattaa siis mennä sinne, koska siellä on maanviljelyä ja pyöriä, eikä se sairaalalaitoskaan ole huono juttu ollenkaan. Niin tyhmiä kirjoituksia, että ei pitäisi sortua vastaamaan, mutta olet täysin yliveto alallasi. Tuo 238 oli hieno veto ja kertoo kovasti itsetuntosi puutteesta, onnittelut siitäkin.

Jokainen kriittisesti kirjoittava on näiden mielestä tyhmä suomalainen ja suvaitsevasti kirjoittavat eivät missään edes yritä ymmärtää maahanmuuton tuomia suuria ongelmia, vaan kääntävät vain kaiken positiivikseksi. Hyvin tämä taistelu etenee.
 
Musta tuntuu et ihmisiä pelottaa ennemminkin kansat, jotka uskovat niin kovasti johonkin huru-ukkoon, että ovat valmiit katkomaan päitä ja murhaamaan ihmisiä uskonsa vuoksi.

Tämä on tuntemattoman pelkoa, joka on yleisintä maaseudulla, missä ei ole koskaan maahanmuuttajaa nähtykään. Kun ihmiset pääsevät omassa arjessaan olemaan tekemisissä maahanmuuttajien kanssa, heille valkenee etteivät mamut ole mitään päiden katkojia. Tämän myötä ksenofobialta katoaa kasvualusta.

Kalliossakin on huomattu, ettei vastaanottokeskus ole aiheuttanut mitään ongelmia.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Puhdasta trollaamistahan tuo on ja niin väsynyttä ettei tosikaan - mitä ihmeen tyydytystä voi saada tuollaisesta idiotiasta?

Minun mielestäni @Kirjoittelija :n sarkastinen näkökulma mamu-keskusteluun on hivenen vanhentunut. Tuossahan lähtökohta on mitä ilmeisemmin se, että kansan suuri enemmistö olisi unelmajengiä. Varmaan lienee ihan paikallaan sanoa, että suurin osa suomalaisista on ainakin jossain määrin huolissaan tämän hetken pakolaiskriisistä. Tämä ei toki tarkoita sitä, että pitäisi huutaa pää punaisena rajoja kiinni ja pommeja Syyriaan, vaan sitä, että terveellä tavalla kyseenalaistetaan tämän hetken tilanteen politiikkaa ja järkevyyttä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jokainen kriittisesti kirjoittava on näiden mielestä tyhmä suomalainen ja suvaitsevasti kirjoittavat eivät missään edes yritä ymmärtää maahanmuuton tuomia suuria ongelmia, vaan kääntävät vain kaiken positiivikseksi. Hyvin tämä taistelu etenee.

Enpä tiedä: olen itse kirjoittanut alusta saakka hyvin kriittisesti tästä turvapaikanhakijakriisistä ja samalla luen itseni selvästi anti-hommalaiseen "suvaitsevaisten" leiriin (vaikka en nyt totta puhuen juuri mitenkään suvaitse anti-liberalismia, mutta toki tietysti viimeiseen asti vapautta olla anti-liberaali ja esittää anti-liberaaleja mielipiteitä). Noin keskimäärin "suvikset" esittävät paljon analyyttisempiä, empiirisempiä ja harkitumpia mielipiteitä mitä tulee kysymyksiin ihmisoikeuksista ja ihmisarvosta, mutta jonkin verran jää avoimeksi asioiden käytännöllisempi puoli sekä suhtautuminen kansallisvaltion velvollisuuksiin itsensä suhteen. "Kriitikot" sitten lähinnä öyhöttävät ja öyhöttäisivät kaikissa tapauksissa, tapahtuu sitten hyvää tai huonoa. Empiria ei ole kauhean suuressa arvossa siellä leirissä.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Minun mielestäni @Kirjoittelija :n sarkastinen näkökulma mamu-keskusteluun on hivenen vanhentunut.

Ai hivenen? Ja sitä paitsi säännöllisesti tulee kriitikkoja, jotka ottavat nuo horinat tosissaan ja rupeavat väittelemään nickin kanssa, joka oikeasti on heidän kanssaan täysin samaa mieltä.

Pitäisiköhän jonkun täkäläisen suviksen luoda itsestään joku ääriparodinen rasisti-natsi ja ruveta öyhöttämään Kirjoittajaa vastaan? Siinähän sitä olisi postmodernisuutta ja sarkasmia kerrakseen. Vai reagoisivatko moderaattorit silloin tälläiseen keskustelun sabotointiin?
 
Hallitus aikoo kiristää turvapaikan saaneiden mahdollisuuksia tuoda perhe Suomeen. Esim. kaksilapsiselle perheelle ehdotetaan 2 600 euron nettotulovaatimusta. Pakolaisjärjestöjen mukaan toimeentulorajat ovat käsittämättömiä, ja perheenyhdistämistä pitäisi päinvastoin helpottaa:
Hallitus aikoo kiristää turvapaikan saaneiden mahdollisuuksia tuoda perhe Suomeen – ”Perhe täytyy pystyä myös elättämään” - Euroopan pakolaiskriisi - Kotimaa - Helsingin Sanomat

Valitettavasti näyttäisi käyvän niin, että tässä asiassa pakolaisjärjestöjen analyyttiset, empiiriset ja harkitut mielipiteet hukkuvat rasistiöyhöttäjien huudon alle ja Suomi muuttaa politiikkaansa epäinhimillisempään suuntaan.
 

JamMaster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Dallas Stars
Minusta matalapalkkatyöläinen ei ole yhtä kuin tavallinen työssäkävijä. Mutta mun mielestä tätä asiaa on ihan turha dramatisoida. Mä olen jo kymmenen vuotta joutunut tekemään kahta työtä, vaikkei ole edes perhettä.

Tähän minä en usko hetkeäkään. Mä tienaan yli 40 000 euroa, mutta en todellakaan ole mikään nettomaksaja. Mä olen pieni ihminen, jonka elintason rahoittavat nimimerkin @Acid kaltaiset tekijämiehet ja -naiset. Heidän ansiostaan mullakin on vielä toistaiseksi varaa syödä vaikka kolme lämmintä ateriaa päivässä.

Minä ainakin kilpailen nimenomaan humamujen kanssa samoista pienipalkkaisista töistä. Rohkenen silti veikata, että sulla ei ole kompetenssia neuvoa mua suomenkielisen tekstin tuottamisessa.

Ei. Dokasin palkkarahojani, jotka on nettomaksajien selkänahasta revitty ja minulle suojatyöstä maksettu. Nykyisen hallituksen tahtotila vain tuntuu valitettavasti olevan sellainen, että jatkossa tuottamattomasta työstä ei makseta sellaisia palkkoja, joilla on varaa reissata ulkomaille urheilua katsomaan. Toivottavasti ammattiyhdistysliike saa ainakin viivytettyä noiden toiveiden toteutumista.

Minun mielestäni inhimillisyyteen vetoaminen tällaisessa yhteydessä on melkoisen tekopyhää. Kyllä minäkin paskaduunarina haluan pitää kiinni omistustasunnostani ja ulkomaanreissuistani mutta jos ja kun tulen ne joskus menettämään, ei mulla todellakaan ole pokkaa siinä vaiheessa ruveta vetoamaan "inhimillisyyteen", kun sadat miljoonat ihmiset näkevät tälläkin hetkellä nälkää samaan aikaan kun minä törsään rahojani johonkin penkkiurheilumatkoihin ja ryyppäämiseen.

Noiden "järjettömien juttujen" kirjoittaja kirjoittaa ammatikseen ja tienasi viime vuonna 238 000 euroa. Että silleen.
Teet kahta duunia, et ole nettomaksaja, kilpailet humamujen kanssa pienipalkkaisista töistä, pidät itseäsi paskaduunarina ja suojatyöläisenä 238000€ vuosiansioilla. Saanen onnitella sinua.

edit. Onnittelut Kirjoittelijalle. Taitavasti vedetty.
 
Viimeksi muokattu:
Teet kahta duunia, et ole nettomaksaja, kilpailet humamujen kanssa pienipalkkaisista töistä, pidät itseäsi paskaduunarina ja suojatyöläisenä 238000€ vuosiansioilla.

Propsit erittäin ansiokkaasta tutkimustyöstä, mutta nyt meni ihan vähän huti:
Jari Tervo: Valkoinen roskaväki | Yle Uutiset | yle.fi
Näin kirjailijat tienasivat: dekkareista muhkeat tulot - Verotiedot 2014 - katso 95 000 nimeä koko Suomesta - KSML.fi 2015 - Keskisuomalainen
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Olet vieläkin enemmän pihalla, kuin edes osasin kuvitella. Onnittelut siitä. Kannattaa siis mennä sinne, koska siellä on maanviljelyä ja pyöriä, eikä se sairaalalaitoskaan ole huono juttu ollenkaan. Niin tyhmiä kirjoituksia, että ei pitäisi sortua vastaamaan, mutta olet täysin yliveto alallasi. Tuo 238 oli hieno veto ja kertoo kovasti itsetuntosi puutteesta, onnittelut siitäkin.

Meinaatko, että @Kirjoittelija on itse Jari Tervo?

Höh...Kirjoittelija ehti itse...
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tietenkin olisi kivempi, kun palstallamme olisi joku aidon raivokas suvaitsevainen, mutta kyllä tuo Kirjoittelijakin menee paremman puutteessa.

Sitäpaitsi Kirjoittelijan viestit eivät edes ole yliammuttuja. Veronika Honkasalolta tulee joka päivä vielä pahempia ylilyöntejä, mielensäpahoituksia ja kukkahattuiluja twitterissä ja facebookissa.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Tämän huonosti koulutetun, epäterveellisesti syövän, homoja ja muukalaisia vihaavan, kulttuuria inhoavan ja omasta pseudo- ja kiihkoisänmaallisuudestaan jäykistyvän kansanosan suurin pelko on tämä: mikä tahansa maahan saapuva ihmisryhmä ohittaa heidät hetkessä sosiaalisessa hierarkiassa ja jättää heidät edelleen alimmaiseksi.

Tekstin puolivälissä olin siinä luulossa, että puhut maahanmuuttajista. Tai ehkäpä puhuitkin, koska suureen osaan muslimeista tuo kyllä hyvin osuu.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Nyt kun Ranska, Venäjä, USA ja mahdollisesti joukko arabimaita ns. syväpommittaa Syyriassa Isisin asemia, hieman pommitusuutisten varjoon on jäänyt se mahdollisuus, että uusia pakolaisia tulee satoja tuhansia ellei enemmänkin. Ennen Pariisin iskua YK kertoi, että jopa 600 000 pakolaista olisi tulossa Eurooppaan seuraavien neljän kuukauden aikana. Syyrian tilanteen edelleen eskaloituminen voi johtaa siihen, että pakolaismäärä nousee jopa merkittävästi aiemmin oletetusta. Ehkä 1 200 000 voisi olla nykytilanteessa parempi arvio?

Kysymys joka on pakko jälleen esittää: saako EU aikaan minkäänlaista yhtenäistä päätöstä, jonka takana jäsenmaat myös seisovat? Aiempi Soininkin tukema ja aika voimakkaasti ajama päätös oli se, että pakolaisia otetaan vain Turkkiin perustetuilta leireiltä ja tavoite on luokkaa 160 000 pakolaista eri EU-maihin. Tästä määrästä noin 500 on toteutunut ja siitä määrästä yksin Suomi ison osan.

Saksan esityksiä odotellessa. Näin siksi, että EU näyttää olevan täysin halvaantunut ilman Saksan näkemystä ja kun se saadaan, sitä toteutetaan ryhdikkäänä kuin varpusparvi kissan hyökätessä ruokapaikalle. Ilkeästi sanottu, mutta mitään ei ole käteen jäänyt EU:n toimista. Pahalta näyttää että ei jääkään. Tällöin syntyy erittäin vaikea tilanne jopa miljoonan uuden pakolaisen hakiessa turvapaikkaa EU:n jäsenmaista. Osa jäsenmaista on rakentamassa aitaa, osa kieltäytynyt ottamasta lisää pakolaisia. Silti esimerkiksi EU:n johto ja UNHCR lähtevät siitä, että Eurooppaan mahtuu ja lisää otetaan. UNHCR:n Pohjoismaiden tiedottaja kertookin, että monilla Ruotsiin tai Suomeen jo tulleista on sukulaisia pakolaisleireillä tai heidän kotimaissaan. He haluavat tietenkin perheensä taas yhteen, Axelsson sanoo.

Samaan aikaan kun Axelsson ja moni muu haikailee lisää pakolaisia entisten lisäksi, EU:n jäsenmaista mm. Itävalta rakentaa aitaa eikä ole ainoa maa, joka ei enää luota poliitikkoihin. Pikanttina yksityiskohtana Suomen ulkoministeri Timo Soini vaatii EU:n jäsenmaita sulkemaan ulkorajansa, jotta EU:n sisällä ei aitoja tarvita ja Schengen sopimus saadaan pysymään voimassa. Tässä Saksan nuoleskelussa Soinilta on unohtunut se, että Suomi on pitänyt koko ajan EU:n ulkorajan auki Venäjälle. Silloinkin kun Venäjä informoi Suomea siitä, että Venäjän kautta tulee mahdollisesti terroristeja EU:n sisälle. Ihan ensimmäinen tehtävä olisi toki ollut se, että Suomen ja Venäjän välinen EU:n ulkoraja olisi suljettu ja otettu tosissaan Venäjän varoitus. Sen jälkeen olisi todettu, että hyvin venäjää osaavat eivät ole turvapaikanhakijoita, koska ovat työskennelleet vuosia turvallisessa maassa nimeltä Venäjä.

Eikö Suomi voisi kerrankin näyttää mallia, miten EU:n linja pidetään ja päätöksiä noudatetaan?
 
Miljoona uutta pakolaista? Ei tuollainen määrä voi olla mitenkään ylipääsemätön haaste, kun Taideyliopiston entinen rehtori kertoi Hesarissa, että jo pelkästään Suomi voisi ottaa pakolaisia tuon verran. #wehavespace #suomisayswelcome
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Arman Alizad haastatteli lukuisia turvapaikanhakijoita, ja he olivat kaikki ISISiä karussa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Sitäpaitsi Kirjoittelijan viestit eivät edes ole yliammuttuja. Veronika Honkasalolta tulee joka päivä vielä pahempia ylilyöntejä, mielensäpahoituksia ja kukkahattuiluja twitterissä ja facebookissa.

Niitä varmasti saa sitten tänne halutessaan linkitellä esimerkeiksi ihan aidoista, oikeasti esitetyistä mielipiteistä. Onko tämä kauhean radikaali ehdotus mielestäsi? Se on tosiaan totta, ettei järjetöntä öyhötystä tarvitse tänne simuloida, se kun tapahtuu ihan autenttisesti näissä ketjuissa. Lieneekö aika tyypillinen tilanne, ettei sitä toista ääripäätä oikein tunnu löytyvänkään vaan että se pitää keksiä siitä omasta "maahanmuuttokriittisesta" pikku päästä? Minusta tuo larppaaminen on jotenkin erityisen säälittävää (tietysti puhtaan trollaamisen ja keskustelun systemaattisen sabotoinnin lisäksi). Mutta varmasti tämä kuulu työväenluokkainen tausta selittää näitä henkisiä rajoituksia.

Mutta voisiko edes sitä pyytää, ettei kukaan öyhöttäjä tai "maahanmuuttokriitikko" rupeaisi inttämään tämän oman kollegansa kanssa? Kun se nyt vasta pateettista onkin.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niitä varmasti saa sitten tänne halutessaan linkitellä esimerkeiksi ihan aidoista, oikeasti esitetyistä mielipiteistä. Onko tämä kauhean radikaali ehdotus mielestäsi? Se on tosiaan totta, ettei järjetöntä öyhötystä tarvitse tänne simuloida, se kun tapahtuu ihan autenttisesti näissä ketjuissa. Lieneekö aika tyypillinen tilanne, ettei sitä toista ääripäätä oikein tunnu löytyvänkään vaan että se pitää keksiä siitä omasta "maahanmuuttokriittisesta" pikku päästä?

Juurihan tässä oli muutama päivä sitten tässä ketjussa yksi kirjoittaja (ei vaikuttanut trollilta vaan ihan tosissaan vaikutti olevan) sitä mieltä että kaikki saa tulla ja tänne myös jäädä. Ja tosiaan, ihan kaikki. Jos tuo ei ole ääripää niin sitten ei mikään. Eli kyllä ihan tässäkin ketjussa niitä toisen ääripään mielipiteitä on esiintynyt.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Juurihan tässä oli muutama päivä sitten tässä ketjussa yksi kirjoittaja (ei vaikuttanut trollilta vaan ihan tosissaan vaikutti olevan) sitä mieltä että kaikki saa tulla ja tänne myös jäädä. Ja tosiaan, ihan kaikki. Jos tuo ei ole ääripää niin sitten ei mikään. Eli kyllä ihan tässäkin ketjussa niitä toisen ääripään mielipiteitä on esiintynyt.

No, ihan hyvä - voisiko sitten ajatella, että kaikki esittäisivät ihan vain omia mielipiteitään? En vain tajua mitä järkeä tuossa Kirjoittelijan larppaamisessa on. Vieläpä kun siihen säännöllisesti menevät sinisilmäiset maahanmuuttokriitikot mukaan, mikä on todella absurdi spektaakkeli: ei tiedä itkisikö vain nauraisi, kun kaksi öyhöttäjää väittelee keskenään, mutta toinen leikkii jotain kuvitteellista Veronika Honkasaloa tai Jari Tervoa. Mitä ihmeen järkeä?
 
No, ihan hyvä - voisiko sitten ajatella, että kaikki esittäisivät ihan vain omia mielipiteitään? En vain tajua mitä järkeä tuossa Kirjoittelijan larppaamisessa on. Vieläpä kun siihen säännöllisesti menevät sinisilmäiset maahanmuuttokriitikot mukaan, mikä on todella absurdi spektaakkeli: ei tiedä itkisikö vain nauraisi, kun kaksi öyhöttäjää väittelee keskenään, mutta toinen leikkii jotain kuvitteellista Veronika Honkasaloa tai Jari Tervoa. Mitä ihmeen järkeä?
Minusta ainakin ehdottomasti naurun paikka. Ainakin kun ottaa tarkasteluun mukaan, että esim. minä, Ahar ja muutama muukin nimimerkki olemme kärsineet moderaattorien rankkuja tämän ketjun tuotoksista.
 
Juurihan tässä oli muutama päivä sitten tässä ketjussa yksi kirjoittaja (ei vaikuttanut trollilta vaan ihan tosissaan vaikutti olevan) sitä mieltä että kaikki saa tulla ja tänne myös jäädä. Ja tosiaan, ihan kaikki. Jos tuo ei ole ääripää niin sitten ei mikään.

Ihmisoikeuksien puolustaminen ei ole ääriajattelua. Kun aidosti suvaitsevaiset ihmiset marssivat rasismia vastaan, lakanoissa lukee "no borders, no nations, stop deportations". Kyse on transnationalistisesta ajattelusta, jossa yhä useampi ihminen rakentaa identiteettiään riippumattomaksi kansalaisuuskeskeisestä arvomaailmasta.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Mikähän mahtaa tällä hetkellä olla "saldo" siitä mistä maasta on turvapaikanhakijoita tullut ja minkä verran. Tässä taannoin itse Syyriasta oli tullut vain muutama sata ja siellähän se oikea hätä tällä hetkellä on ?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös