Yleinen maahanmuutto- ja pakolaispolitiikkakeskustelu sekä lieveilmiöt

  • 3 260 816
  • 28 700

cornix

Jäsen
Ei huolta. 90 miljoonalla saa rahoitettua 6428,5:n turvapaikanhakijan elättämisen vastaanottokeskuksessa yhdeksi vuodeksi. Kyllä sillä alkuun pääsee.

Mitä sä höpötät? @Boulerice väitti ettei sotaveteraanien asiat kiinnosta, rahaa ei kerätä ja bisnestä ei tehdä. Korjasin virheellisen väittämän, ei liity vastaanottokeskuksiin tämä mitenkään.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mitä sä höpötät? @Boulerice väitti ettei sotaveteraanien asiat kiinnosta, rahaa ei kerätä ja bisnestä ei tehdä. Korjasin virheellisen väittämän, ei liity vastaanottokeskuksiin tämä mitenkään.

Minä vain kerroin miten sotaveteraanien ylimääräiset rahat voidaan käyttää sinua riemastuttavalla tavalla.
 

cornix

Jäsen
Miksi hallitus teki säästöjä, jos kerran lainaa saa niin paljon kuin ikinä haluaa? Otetaan ensi vuonna 50 miljardia lisää lainaa ja siihen samaan syssyyn miljoona turvapaikanhakijaa, johan lähtee Suomi nousuun.

Hallitus ei ole tehtäviensä tasalla. Säästäminen oikeista paikoista on OK mutta minkäänlaiseen säästökurimukseen ei tulisi ajatua. Laskusuhdanteessa leikkaaminen on kansantaloudelle tuhoisaa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Mitä enemmän turvapaikanhakijoita, sitä rikkaampi Suomi. Huolestuttavan tunkkaiseen ja impivaaralaiseen suuntaan on mjr sunkin jutut alkaneet viime aikoina mennä!

Hassua. Minusta tuo teidän "maahanmuuttokriittisten" loputon vatkaaminen noiden leimojen ja termien kanssa on todella harvinaisen hyödytöntä toimintaa. Esimerkiksi tämä nykyinen kriisi on ihan käytännön asia - voi vastustaa maan vastaanottokyvyn kannalta liian suuria tulijamääriä ilman että tarvitsisi olla rasisti tai jotenkin pelätä, että nähtäisiin rasistiksi. Normaalit, tälläisiä pakkomielteitä vailla olevat ihmiset pystyvät tähän ilman mitään ongelmia. Ja jos joku haukkuu ja on väärässä niin silloinhan hän on väärässä - kai sitten ongelma on silloin, kun sattuvatkin olemaan, hmm, oikeassa?
 

Jake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuli katsottua eilen tuota ylen pakolaisiltaa. Olihan kammottavan puolueellinen näkymys pakolaisista. Hys hys sanoi toimittaja, kun joku yritti puhua pienen paikkakunnan aidoista näkemyksistä. Juuri tämä asia erottaa tällä hetkellä porukkaa. Väärää mieltä et saa olla ainakaan julkisesti. Ohjelmassa haastateltiin syyriasta tultua muslimi perheen äitiä ja kysyttiin mitä haluaisit tehdä työksesi? Ilmeisesti toimittaja ei ole hirveän tarkasti tutustunut muslimi kulttuuriin, kun vastaus ei ainakaan itseä yllättänyt eli kotiäiti. Porukassa on varmasti pätevääkin ainesta ja varmasti heidät saadaan töihin jollain aikataululla. Ongelma on vaan siinä, että löytyykö tälle heikommalle ainekselle niitä hommia riittävästi. Kun tällaisiä feministien vetämiä ohjelmia yhdestä näkykulmasta päästetään tarpeeksi ruutuun, niin näkemyserot vain lisääntyvät.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Susanna Koski ei ilmeisesti hirveästi A2-iltaa arvostanut, kun twiittasi vielä ohjelman ollessa käynnissä, että kyseessä on "keskustelu"...
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Miten helvetissä tuokin voi "muuttaa" takaisin Ouluun? Saako noi ihan vapaasti shoppailla mihin vaan vokkiin Suomessa kun toi bodarikin on ympäri Suomea kierrellyt jo uutisten perusteella?
He ovat kaikki lähteneet sotaa tai kärsimystä karkuun, joten ei siellä seassa voi mitään pahaa tekeviä ihmisiä olla, joten annetaan vaan liikkua vapaasti. Osa turvapaikanhakijoista ihmettelee Suomen lakeja – esimerkiksi naisten yksin liikkuminen hämmästyttää - Kotimaa - Ilta-Sanomat täytyy vain toivoa, että Suomen lait on saatu opetettua hyvin ja asenteet naisia kohtaan muuttumaan viikossa parissa. Erittäin todennäköistä, joten antaa heidän liikkua missä huvittaa.
 

Kyle

Jäsen
Itse kuulun pakolaispolitiikassa ns. nukkuvaan puolueeseen eli en ole ottanut kantaa puolesta tai vastaan. En halua olla suvakki, enkä "rasisti" vaan yritän katsoa asiaa mahdollisimman neutraalisti tai jättää katsomatta. En kuitenaan sano ettei pakolaispolitiikka kiinnosta, vaan päin vastoin, itse olen löytänyt hyviä pointteja molemmista leireistä.
Muunmuassa kehitettävää pakolaispolitiikasta löytyy läheskaikessa, aina pakolaisvirran lyhentämisestä, elintasopakolaisiin ja turvapaikka-aikojen lyhentämiseen. En kuitenkaan lähde näihin vaan ihan toisaalle.

Itsellä on herännyt muutama kysymys, johon haluan saada näkemyksen leiriin katsomatta.

Ensimmäinen kysymys on että miksi juuri sinulla on oikeus sanoa kuka on oikeutettu tai ei ole oikeutettu tulemaan Suomeen?
Itse olen Suomen kansalainen, veronmaksaja, armejian käynyt ja isovanhempani ovat olleet puolustamassa Suomea. En kuitenkaan koe että minulla olisi oikeutta määrittää sitä kuka on naapurini. Olen syntynyt Suomeen, onko sillä eroa olenko tullut kohdun kautta vai lentokoneella, jokatapauksessa se lähtö tulee jossain vaiheessa. Olen nuoruuteni nauttinut veroetuuksia 15-vuotiaaksi asti ja sen jälkeen maksanut veroja vaihtelevasti, ehkä noin 20 % palkastani. Omaan elämään ei ole vaikuttanut meneekö joku prosentti palkastani media-veroon, eläkeläisiin vai pakolaisiin. En tunne että mikään edellisistä vaikuttaisi merkittävästi päivittäiseen elämään. Resurssit, resurssit ja resurssit, mutta onko minun tai sinun tehtävä laskea valtion resurrseja vai pitäisikö ykkösprioriteettinä yrittää pitää huoli omasta henkilökohtaisesta taludesta. Ymmärrän toki mielipiteet jossa löytyy eroja mihin kohteisiin verorahat pitää ohjata, mutta antaa niiden tehdä ne tahot jotka osaavat valtiontaloutta itseäni paremmin. Jo edesmeinneistä isovanhemmista olen helvetin ylpeä ja kunnioitukseni siitä että puolustivat isänmaata on älyttömän suurta, en kuitenkaan koe että itse olisin ollut 80-luvun lapsena millään tavalla sankari. Sukulaisuudestani olen ylpeä, mutta en halua että tässä maassa tai missään maassa, verisukulaisuus saa vaikuttaa kansalaisten asemaan.

Miksi pakolaisen tai ulkomaalaistaustaisen ihmisen kohtaaminen kotimaassa on niin vakavaa? Moni kovakin huumori mies tai nainen vakavoituu siinä kohtaan kun ulkomaalaistautainen ihminen tulee vastaan, saati uskaltautuu puhumaan. Monessa tuntuu tulevan katkeruus juuri siihen että hän elää sinun verorahoilla. Samaan aikaan kuitenkin ympäristö on täynnä vanhuksia, lapsia ja työttömiä, joille voi heittää viatonta läppää vaikka monesti hekin elävät sinun verorahoilla. Miksi juuri ulkomaalaistaustainen herättää kauhukuvia ja katkeruutta, mutta ei edellä mainitut ryhmät? Jos tämä ei ole rasismia niin ei mikään. Itse olen matkannut Eurooppaa ristiin ja rastiin ja en koe että en kuuluisi siihen yhteisöön vaikka olisikin turisti, paikalliset eivät herätä minussa kauhua. Uskaltaako pakolaisvastainen(rikollisuutta pelkäävä) ihminen edes matkustaa ulkomailla, jos vastasit kyllä niin miksi? Mielestäni jokaisen pakolaisen (ei elintasopakaloisen) olisi oikeus kuulla kantasuomalaiselta se, että on hienoa että on selvinnyt hengissä kotimaastaan ja mahodllisesti myös kertoa omanelämänsä sankaritarina. Pakolaisen kohtaaminen ei enään ole pakolaispolitiikkaa, sen pitää olla sitä miten yksilö kohtaa yksilön. Ja väitän että tämä kuinka yksilö kohtaa yksilön vaikuttaa kaikkeen, on jopa todennäköistä että pakolaisviha herättää vihaa myös vastakkaiseen suuntaan. Jos joku tulee vittuileen minulle, niin kyllä, se ei tee hyvää ensivaikutelmaa. Eikä se ole myöskään politiikkaa. Itseltä löytyy kuitenkin sen verran itsesuojeluvaistoa, että en mene ulkopuolisille vittuilemaan tai muutenkaan provosoimaan ulkonäkön, taustan, sukupuolen, seksuaalisuuden tai minkään takia.

Kolmas asia mikä mikä itseä askarruttaa näissä ihmisissä jotka vastustavat pakolaisten vastaanottamista Suomeen, niin rajoittuuko se vain Suomeen vai kaikkiiin maihin? Mielestäni liian yleinen arkumentti ja samalla huono arkumentti, on perustella miksi Suomen ei pidä ottaa pakolaisia on se että Suomessa on omiakin kansalaisia leipäjonoissa. Itse väitän että huono-osaisimmillakin Suomalaisilla menee paremmin kuin keskiverto eu-maan huono-osaisella. Pakolaista ja (ei elintasopakolaista) köyhää suomalaista ei voi verrata humanitaarisen avun määrässä ovathan ne tällähetkellä aivan eri elintaso-olosuhteissa. Voisinkin sanoa että jos olet sitä mieltä että kenenään ei tarvitse ketään pakolaista auttaa, niin ok ja jos olet sitä mieltä että Suomeen ei tarvitse ottaa pakolaisia niin ilmeisesti ensimmäinen kysymyksestä saadaan osin siihen vastaus miksi ei.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kyllä tämä väitetty twitter-trollaus tuntuu YLEÄ hiertävän. Nyt asiaa mainostetaan oikein teksti-tv:n etusivullakin. Kai siitä jo aamuteeveessäkin kerettiin puhua, ei tullut katsotuksi. Näin jälkikäteen tuntuu hyvältä ratkaisulta, kun annoin koko kakkosen illan olla rauhassa ja pidin tv:n kiinni.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kertoo karua kieltä ohjelman tasosta, että Susanna Koski voi piruilla keskustelun tasosta ja olla siinä vielä oikeassa.

Susanna Koski oli oikeassa itse ohjelmassakin puheenvuorossaan työmarkkinoiden joustosta. Voivotellaan ettei mamut työllisty mutta silti heitä ei saa palkata yleishyödyllisiin tai muihin ehkä huonommallakin kielitaidolla pärjättävissä oleviin hommiin vaikka 5€/tunti AY-mafian takia.

Kuvitteleeko joku että Suomen palkkakustannustasolla ja tällä työmarkkinarakenteella heitä koskaan Suomessa työllistyy muualle kuin kebabpizzerioihin yrittäjäksi?
 
Eurooppaa varoitetaan yli kolmesta miljoonasta uudesta tulijasta - Ulkomaat - Verkkouutiset nämä vielä niiden 4 miljoonan Syyrian lähimaissa olevan lisäksi. Aikooko Eurooppa ottaa kaikki sisään vai tulisiko halvemmaksi auttaa ihmisiä jossain muualla? Libya ja Egypti ovat myös räjähdysherkässä tilassa, eikä Pakistankaan ole mikään rauhan tyyssija. EIvätkö vihervassarit oikeasti ymmärrä, että Eurooppan haluavia ihmisiä on Euroopan lähialueilla varmasti satoja miljoonia? Kohta siellä alkaa jo kriisit siitä, kun ihmiset eivät pääse Eurooppaan ja sitten Eurooppa joutuu taas ottamaan miljoonia ihmisiä.

Tietääkö kukaan, kuinka paljon Suomi voi maksimissaan ottaa lainaa vuodessa? Jos tänne tulee vaikka 100000 ensi vuonna, niin muutaman vuoden päästä perheenyhdistämisten jälkeen täällä on noin 600000 ihmistä, jotka elävät aluksi sosiaaliturvilla sun muilla. näistä koituu vähintään 10-12 miljardin vuosikustannukset. Ei sosiaaluturva voi mitenkään kestää tätä. No vihervassarien kannatus laskee alle nollan, kunhan talous romahtaa hölmöilyihin.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Susanna Koski oli oikeassa itse ohjelmassakin puheenvuorossaan työmarkkinoiden joustosta. Voivotellaan ettei mamut työllisty mutta silti heitä ei saa palkata yleishyödyllisiin tai muihin ehkä huonommallakin kielitaidolla pärjättävissä oleviin hommiin vaikka 5€/tunti AY-mafian takia.

Kuvitteleeko joku että Suomen palkkakustannustasolla ja tällä työmarkkinarakenteella heitä koskaan Suomessa työllistyy muualle kuin kebabpizzerioihin yrittäjäksi?
Tämä nykyinen tilanne on ainakin kokoomukselle todella ihanteellinen. Turvapaikanhakijoista aiheutuvat kustannukset ja mielipaha tulevat pitämään oikeisto/nationalistipuolueiden kannatuksen korkealla myös jatkossa, joten nykyisenkaltaista hallitusta varmaan pukkaa tulevaisuudessa uudelleen. Perussuomalaisilta saa mitä vaan kuin pelkästään pyytää ja keskusta huolehtii navettojen katoista. Pikkuhiljaa nakerretaan pois turhat minimipalkka- ja työehtolait, perustetaan ruokakuponkijärjestelmä köyhille ja päästään vihdoinkin eroon sellaisesta ärsyttävästä asiasta kuin keskiluokka.
 

cornix

Jäsen
Pikkuhiljaa nakerretaan pois turhat minimipalkka- ja työehtolait, perustetaan ruokakuponkijärjestelmä köyhille ja päästään vihdoinkin eroon sellaisesta ärsyttävästä asiasta kuin keskiluokka.

Ihan sama mulle tuli mieleen. Eihän mihinkään työehtosopimuksiin voida tehdä erottelua "5e/pakolainen, TES/suomalainen" joten samalla menisi tessit romukoppaan ihan kaikilta.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Ihan sama mulle tuli mieleen. Eihän mihinkään työehtosopimuksiin voida tehdä erottelua "5e/pakolainen, TES/suomalainen" joten samalla menisi tessit romukoppaan ihan kaikilta.

No vaarana on että näin käy jos ei jotenkin muuten minimipalkoista päästä järjelliseen sopuun. Pienempi paha se on kun roikottaa lopunikää tätä kasvavaa porukkaa sosiaaliluukulla. Kai se nyt on mahdollista muodostaa jotain matalapalkka-alojen lisäksi vaikka nyt supermatalapalkka-aloja. Tekemistä nuo tarvitsee niin kuin toki muutkin työttömät. On kai se aina parempi että on tekemistä kuin että ei olisi?
 
Suosikkijoukkue
Kalpa
He ovat kaikki lähteneet sotaa tai kärsimystä karkuun, joten ei siellä seassa voi mitään pahaa tekeviä ihmisiä olla, joten annetaan vaan liikkua vapaasti. Osa turvapaikanhakijoista ihmettelee Suomen lakeja – esimerkiksi naisten yksin liikkuminen hämmästyttää - Kotimaa - Ilta-Sanomat täytyy vain toivoa, että Suomen lait on saatu opetettua hyvin ja asenteet naisia kohtaan muuttumaan viikossa parissa. Erittäin todennäköistä, joten antaa heidän liikkua missä huvittaa.

Minusta on ihmisoikeuksien vastaista, että Suomeen tulleet pakolaiset eivät saa toteuttaa omaa kulttuuriaan. Alex Stubilta voisi kysyä, että mitenkä monikulttuurisuus voi olla rikkaus, jos joitain kulttuurillisia erityispiirteitä ei saa toteuttaa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Omasta näkökulmasta tuo vain aloittaisi syöksykierteen siihen, että siellä luukulla on kohta kymmenkertainen määrä porukkaa sekä kantaväestöä että maahanmuuttajia.

Vaikka varmaan pääkaupunkiseudulla ei ihan matalapalkoilla eläkään niin silti eikös nyt ole kumminkin parempi tehdä jotain ja juosta joskus luukulla kuin juosta pelkästään luukulla?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Nyt tulee proffalta sellaista asiaa, mikä vihervassaripiireissä kielletään täydelliseen talousromahdukseen asti Taloustieteen professori maahanmuutosta: On vain nämä kaksi mahdollista ratkaisua - Kotimaa - Verkkouutiset

No, on tuossa sekin mahdollisuus että otetaan vain sikana lisää velkaa ja toivotaan että kaikki paranee. Ihan itsestäänselvää tuokin on mitä jutussa todetaan, ei tuossa mitään varsinaisesti uutta ole (itsekin tuota jo sanonut vuosia sitten) mutta nyt ehkä realiteetit alkavat olla niin selvät että noita ulostuloja uskalletaan tehdä ilman rasistileiriin leimautumista. Mutta määristähän tuo riippuu, jos rajat saadaan nyt kiinni ja käytännössä kategorisesti estetään turvapaikkojen saaminen&perheenyhdistämiset, on vielä mahdollisuus että loppuvaikutus jää lisäbudjettien raameihin. Mutta jokainen "kymppitonni" lisää hakijoita vain vaikeuttaa tilannetta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös