Yleinen maahanmuutto- ja pakolaispolitiikkakeskustelu sekä lieveilmiöt

• 3 380 124
  • 29 171

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Olen suomalainen yhteislaulua ja kuplan alla pippelit jöpöttää. Ehkäpä jonakin päivänä iskee se hetki, jolloin tarvitaan sitä sinistä pilleriä kun omat ei enää riitä.

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei ole. MitäVittua on. Ja miksi vertaan näitä? Kumpikin äärimedioita mutta ylelle me maksamme kaikki.
Puolueettomuuslinjalla Ylen pitäisi olla. Minusta ei ole.

Voinko olla maksamatta Ylestä? Haluaisin sen omaksi kanavapaketiksi josta voi maksaa jos haluaa.

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mitä helvettiä nyt tapahtuu YLEn studiossa ??

Ei jumalauta...

Mä itse asiassa mietin tuossa puoli tuntia ennen loppua, että tämä show ei voi päättyä kuin johonkin todelliseen myötähäpeää aiheuttavaan rimanalitukseen. Ja Yle onnistui kyllä siinä erinomaisesti, täytyy sanoa.

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mielipiteeet ja asenteet, mitkäs muutkaan.

Jatkokysymyksenä se, että oletkos pitemmän aikaa jo tutustunut hänen mielipiteisiinsä ja asenteisiinsa tässä asiassa, vai leimasitko heti yhden viestin perusteella?

Se siis edelleenkin ärsyttää, että leimakirves heiluu heti, sama myös toiselta suunnalta.

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Miten musta tuntuu että nämä A2-illat oli aika paljonkin tasokkaampia joskus muinoin? Tuolla on nykyään aivan helvetisti liikaa porukkaa, eikä mitään varsinaista keskustelua pääse syntymään ollenkaan.

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Ohjelman tuottajatiimi valitsee tulokulman ja tekee sitten ns. suoran lähetyksen. Kuvaa muutaman sopivasti valitun pätkän, joilla rytmitetään lähetystä, valitaan sopivat keskuskelijat ja juontajat hallitsevat painotuksen.
Näin saadaan Krimin valtaus vaikuttamaan oikeutetulta, itseasiassa jengi ihmettelee miksi sitä ei vallattu aikaisemmin.

Aivan mahtavaa, meillä on loistava tulevaisuus edessämme. Jari Tervo hyväksyy.

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän tuon ylläolevan pitäisi olla ihan itsestäänselvyys. Eikä se tarkoita sitä, että pitäisi polvillaan kyynelsilmin ja koko ajan sitä kiitollisuutta toitottaa. Vaan kyllä sen kiitollisuuden voi osoittaa ihan niillä arkipäivän teoilla.

Juuri tuo arkipäivän teoilla, eli halutaan näyttää esim. kouluttautumisella ja ihan työtä tekemällä, että todellakin arvostetaan uuden kotimaan parempia olosuhteita.

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tähän ohjelmaan ei voi sanoa kuin, että voi ristus mitä paskaa. Keskustelemassa pääasiassa vain unelma -öyhöttäjiä, ja jos joku yritti pikkaisenkin kritiikkiä esittää tai puhua kustannuksista, niin vaiennettiin heti.

Tämän ohjelman tarkoitus nyt ei varmaan missään vaiheessa ollutkaan keskustella maahanmuuton ongelmista, vaan ihan rehellisesti siitä, että mitä ongelmia maahanmuuttajat kokevat ja että suomalaisia me ollaan kaikki, koko maailma. Vähän valkopesua ja rasismin vastustamista ja se oli siinä.

Se on ilmeisesti ihan tavattoman mahdotonta tehdä ohjelmaa, jossa pohdittaisiin vastauksia esim. siihen, että miten nämä matut muka työllistyvät kun meillä on omastakin takaa työttömiä satoja tuhansia, mitä tämä maksaa ihan oikeasti, miten tämä kaikki parantaa huoltosuhdetta kun huollettavia tulee vain lisää ja mistä näille kaikille löytyy asunto tulevaisuudessa? Vastaajiksi ihmisiä, jotka tätä järjettömyyttä kannattavat ja tietysti hallituksen ja opposition jäseniä. Tuollahan joku noita yritti, mutta juontajia ei oikein napannut. Tai siis sitä naista ei napannut nuo asiat, ei sitten yhtään.

Oli kyllä todella yksi kaikkien aikojen kovimmista pohjanoteerauksista "asiaohjelmien" suhteen tuo Ylen pläjäys.

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Miten musta tuntuu että nämä A2-illat oli aika paljonkin tasokkaampia joskus muinoin? Tuolla on nykyään aivan helvetisti liikaa porukkaa, eikä mitään varsinaista keskustelua pääse syntymään ollenkaan.

En mä kyllä muista että nuo olisi laadukkaita olleet koskaan. Sen sijaan osallistujien määrä kyllä paisuu lähetyksestä toiseen. Jos keskusteluun halutaan valita puolet, niin ei niihin tarvitse valita 35 ihmistä per puoli. 5 riittää vallan mainiosti.

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Vähän jäin pohtimaan sitä, mitä @adolf sanoi aiemmin, että Suomessa on niitäkin ihmisiä, jotka kohtelevat pakolaisia ala-arvoisesti ihan arkipäiväisessä tekemisessä ja olen hänen kanssaan samaa mieltä.

Mä olen omilta mielipiteiltäni tätä nykyä varsin mamu-kriittinen, mutta nyt heidän kanssaan olen jo ehtinyt jutella, niin aina pyrin sanomaan jotain positiivista ja rohkaisevaa. Eli pyrin käyttäytymään samoin, kuin jo pikkupoikana äiti neuvoi ulkomailla käyttäytymään. Tee niin, että edustat asiallisesti maatasi ja kulttuuriasi, yllättävän paljon tuollaiset kohtaamiset kuitenkin tarttuvat ihmisten mieliin ja mielikuviin.

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Juuri tuo arkipäivän teoilla, eli halutaan näyttää esim. kouluttautumisella ja ihan työtä tekemällä, että todellakin arvostetaan uuden kotimaan parempia olosuhteita.

Aivan. Siellä pari puheenvuoroa käytti muuten se joku moniosaaja, joka osasi jotain kymmentä kieltä ja oppi suomenkin puolessa vuodessa ja taitoa ja halua tehdä työtä löytyy vaikka muille jakaa, hän selvästi halusi integroitua ja kuulua yhteiskuntaan. Mutta hänkään ei ollut oliko nyt viidessä vuodessa työllistynyt, vaan tehnyt pelkkiä TE-harjoittelupätkiä ja muita vastaavia. Ja vika ei varmasti ole tuossa miehessä, sitä en tarkoita. Mutta millä vitulla me työllistämme yhtään ketään, jos hänellekään ei löydy töitä vaikka on tehnyt kaikki asiat varmasti ihan mallikelpoisesti. Kun niitä töitä ei ole, niin niitä ei ole. Ei ole, vaikka joku väittääkin että matujen työttömyys johtuu rasismista. Ja nämä samat vaatijat haluavat matut töihin nopeasti, mieluummin heti. Mihin, kertokaa nyt joku, tuollakaan ei kukaan osannut tai saanut siihen vastata, paitsi se joku pirkanmaalainen joka sanoi että töitä kyllä löytyy mutta ei viitsinyt tarkentaa sen enempää.

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vähän jäin pohtimaan sitä, mitä @adolf sanoi aiemmin, että Suomessa on niitäkin ihmisiä, jotka kohtelevat pakolaisia ala-arvoisesti ihan arkipäiväisessä tekemisessä ja olen hänen kanssaan samaa mieltä.

Mä olen omilta mielipiteiltäni tätä nykyä varsin mamu-kriittinen, mutta nyt heidän kanssaan olen jo ehtinyt jutella, niin aina pyrin sanomaan jotain positiivista ja rohkaisevaa. Eli pyrin käyttäytymään samoin, kuin jo pikkupoikana äiti neuvoi ulkomailla käyttäytymään. Tee niin, että edustat asiallisesti maatasi ja kulttuuriasi, yllättävän paljon tuollaiset kohtaamiset kuitenkin tarttuvat ihmisten mieliin ja mielikuviin.

Tuo on niin totta, olin kesällä eräissä häissä, joissa oli vieraana nuorehko mieshenkilö, joka oli lähtöisin Ghanasta ja tullut Suomeen vasta pari vuotta sitten. Siinä sitten illan mittaan juteltiin niitä näitä, ja sitten lopuksi kaveri vaan totesi, että Suomessa olisi niin paljon helpompi olla, jos kaikki olisivat samanlaisia ihmisiä kuin sinä. Enkä siis esittänyt mitään erikoista roolia, sen kuin rennosti jutusteltiin ja heitettiin läppää illan aikana. Eli pienestä se on monesti kiinni, muistakaa ihmiset se...

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Oma kantani on se että olen varmasti jonkun mielestä semmoinen "suvakki". En mitään ääripäätä, mutta kumminkin minulla on aika liberaalit arvot. Aika jalat maassa ja totuutta katsoen omasta mielestäni kuitenkin koitan elää. Mutta siinä menee kyllä minunkin suvaitsevuuden rajat, että on ihan naurettavaa valehtelua väittää että kyllä niille maahanmuuttajille töitä löytyy.

Ei muuten ihan takuuvarmana tässä nykytilanteessa löydy. Ei sitten niin mitenkään, kun ei niitä löydy kantasuomalaisillekaan. Se että jostain taikasauvasta vääntämällä ykskaks yllättäen meillä on satojatuhansia uusia työpaikkoja, niin hei älkää nyt viittikö...

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
...Mutta hänkään ei ollut oliko nyt viidessä vuodessa työllistynyt, vaan tehnyt pelkkiä TE-harjoittelupätkiä ja muita vastaavia. Ja vika ei varmasti ole tuossa miehessä, sitä en tarkoita. Mutta millä vitulla me työllistämme yhtään ketään, jos hänellekään ei löydy töitä vaikka on tehnyt kaikki asiat varmasti ihan mallikelpoisesti. Kun niitä töitä ei ole, niin niitä ei ole. Ei ole, vaikka joku väittääkin että matujen työttömyys johtuu rasismista. Ja nämä samat vaatijat haluavat matut töihin nopeasti, mieluummin heti. Mihin, kertokaa nyt joku, tuollakaan ei kukaan osannut tai saanut siihen vastata, paitsi se joku pirkanmaalainen joka sanoi että töitä kyllä löytyy mutta ei viitsinyt tarkentaa sen enempää....

Eikös kaveri puhunut siitä, että oli ollut SPR:lläkin jossain hanttihommissa välillä?

Tuli näet vain ihan muista asiayhteyksistä mieleen, että olen kuullut SPR:n toiminnassa ja siis rekrytoinnissa olevan myös kaiken sortin suhmurointia ja rakenteellista korruptiota. Tämä tyyppi on siitä aika hyvä esimerkki, miten käytännössä kaikkia Lähi-Idän kieliä osaava korkeakoulutettu ihminen ei ole saanut SPR:ltä muita töitä, kuin hanttihommia silloin tällöin.

Mä jotenkin pystyn näkemään sieluni silmin sen kehitysmaatutkijan, jolla paikka on mennyt.

Morgoth

Jäsen

Tämän kertainen keskustelu oli ihan uskomatonta roskaa, että siitähän tuli oikeastaan lopulta ihan klassiko. Yleensäkin nämä Tampereen Tohlopin videokerhon tuotokset ovat jopa YLEn asteikoilla aivan surkeaa roskaa. Esim. mikäköhän idea siinä Ylöjärven kisakatsomossakin oli? Pakotetaan ihmiset katsotaan keskustelua suomeksi, vaikka eivät ymmärrä edes Suomea. Onkohan sillä naistoimittajalla suhde johonkin YLEn johtajaan vai miten ihmeessä sai määräillä niin paljon keskustelua? Hämmentävä kokemus kertakaikkiaan, joka huipentui toki yhteislauluun. Ehkä tuosta ohjelmasta en halua muistaa kuin Susanna Kosken sääret, vaikka en tiedä oliko nekään niin hyvännäköiset, mutta ne oli paljon esillä ja kaikki muu ohjelmassa aiheutti sellaista epäuskoa, jonka haluan unohtaa.

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
...Pakotetaan ihmiset katsotaan keskustelua suomeksi, vaikka eivät ymmärrä edes Suomea...

Ai siellä oli tällainenkin?

Oletko varma, ettei siellä ollut YLEn varoin kustannettu riittävää määrää eri kieliä puhuvia simultaanitulkkeja ja korvanappeja ;) Voisi olla hivenen kallis lasku tuollaisesta kolmetuntisesta sekin...

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Olen kanssasi samaa mieltä kauhavalaisen poliitikon "kohtelusta." Herrahan toki halusi olla äänessä, mutta mediaattorin hänelle osoittamat kysymykset ja puheenvuorojen keskeytykset eivät todellakaan olleet omiaan ylläpitämään tervehenkistä väittelyä.

Temppu ei ollut tyylikäs, mutta vika saattoi johtua siitä, että myös suorissa lähetyksissä on käsikirjoitus ja aikataulu, joita noudatetaan.

Miksi Salla Paajanen kengittiin a-kakkosesta?

Ajankohtainen Kakkonen loppuu kokonaan tämän vuoden lopulla ja Salla Paajanen siirtyi Ylellä muihin tehtäviin hyvissä ajoin.

Loppuhuipennus on häpäisy Kari Tapion muistolle.

Minusta melkein kaikki suomalaiset käännösbiisit ovat häpäisyjä alkuperäiselle kappaleella. Kartsan biisi taas on häpäisy suomalaisuudelle, sillä minusta suomalaisuudesta ei saisi koskaan laulaa italialaisella sävelmällä.

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eikös kaveri puhunut siitä, että oli ollut SPR:lläkin jossain hanttihommissa välillä?

Tuli näet vain ihan muista asiayhteyksistä mieleen, että olen kuullut SPR:n toiminnassa ja siis rekrytoinnissa olevan myös kaiken sortin suhmurointia ja rakenteellista korruptiota. Tämä tyyppi on siitä aika hyvä esimerkki, miten käytännössä kaikkia Lähi-Idän kieliä osaava korkeakoulutettu ihminen ei ole saanut SPR:ltä muita töitä, kuin hanttihommia silloin tällöin.

Sanoi joo olleensa myös SPR:llä joissain hanttihommissa. Luulisi nyt siellä olevan käyttöä moiselle kielinerolle vaikkapa tulkkina, joka niitä töitä tosissaan haluaa vielä tehdäkin. Mutta ilmeisesti SPR:llä on jo tulkkeja tarpeeksi.

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanoi joo olleensa myös SPR:llä joissain hanttihommissa. Luulisi nyt siellä olevan käyttöä moiselle kielinerolle vaikkapa tulkkina, joka niitä töitä tosissaan haluaa vielä tehdäkin. Mutta ilmeisesti SPR:llä on jo tulkkeja tarpeeksi.

SPR:llä on tällä hetkellä useita erilaisia työtehätviä auki ympäri Suomea. Olisi hauska tietää, eikö tämä tyyppi todella onnistu saamaan sieltä edes nyt työtä...

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jäi telkkari muuten päälle A2- illan jälkeen. Tällä hetkellä kanavalla pyörii ohjelma nimeltään Kioski: Rakelin kuplassa : ohjelmassa puhutaan sukupuolirooleista...

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy