Itse kuulun pakolaispolitiikassa ns. nukkuvaan puolueeseen eli en ole ottanut kantaa puolesta tai vastaan. En halua olla suvakki, enkä "rasisti" vaan yritän katsoa asiaa mahdollisimman neutraalisti tai jättää katsomatta. En kuitenaan sano ettei pakolaispolitiikka kiinnosta, vaan päin vastoin, itse olen löytänyt hyviä pointteja molemmista leireistä.
Muunmuassa kehitettävää pakolaispolitiikasta löytyy läheskaikessa, aina pakolaisvirran lyhentämisestä, elintasopakolaisiin ja turvapaikka-aikojen lyhentämiseen. En kuitenkaan lähde näihin vaan ihan toisaalle.
Itsellä on herännyt muutama kysymys, johon haluan saada näkemyksen leiriin katsomatta.
Ensimmäinen kysymys on että miksi juuri sinulla on oikeus sanoa kuka on oikeutettu tai ei ole oikeutettu tulemaan Suomeen? Itse olen Suomen kansalainen, veronmaksaja, armejian käynyt ja isovanhempani ovat olleet puolustamassa Suomea. En kuitenkaan koe että minulla olisi oikeutta määrittää sitä kuka on naapurini. Olen syntynyt Suomeen, onko sillä eroa olenko tullut kohdun kautta vai lentokoneella, jokatapauksessa se lähtö tulee jossain vaiheessa. Olen nuoruuteni nauttinut veroetuuksia 15-vuotiaaksi asti ja sen jälkeen maksanut veroja vaihtelevasti, ehkä noin 20 % palkastani. Omaan elämään ei ole vaikuttanut meneekö joku prosentti palkastani media-veroon, eläkeläisiin vai pakolaisiin. En tunne että mikään edellisistä vaikuttaisi merkittävästi päivittäiseen elämään. Resurssit, resurssit ja resurssit, mutta onko minun tai sinun tehtävä laskea valtion resurrseja vai pitäisikö ykkösprioriteettinä yrittää pitää huoli omasta henkilökohtaisesta taludesta. Ymmärrän toki mielipiteet jossa löytyy eroja mihin kohteisiin verorahat pitää ohjata, mutta antaa niiden tehdä ne tahot jotka osaavat valtiontaloutta itseäni paremmin. Jo edesmeinneistä isovanhemmista olen helvetin ylpeä ja kunnioitukseni siitä että puolustivat isänmaata on älyttömän suurta, en kuitenkaan koe että itse olisin ollut 80-luvun lapsena millään tavalla sankari. Sukulaisuudestani olen ylpeä, mutta en halua että tässä maassa tai missään maassa, verisukulaisuus saa vaikuttaa kansalaisten asemaan.
Miksi pakolaisen tai ulkomaalaistaustaisen ihmisen kohtaaminen kotimaassa on niin vakavaa? Moni kovakin huumori mies tai nainen vakavoituu siinä kohtaan kun ulkomaalaistautainen ihminen tulee vastaan, saati uskaltautuu puhumaan. Monessa tuntuu tulevan katkeruus juuri siihen että hän elää sinun verorahoilla. Samaan aikaan kuitenkin ympäristö on täynnä vanhuksia, lapsia ja työttömiä, joille voi heittää viatonta läppää vaikka monesti hekin elävät sinun verorahoilla. Miksi juuri ulkomaalaistaustainen herättää kauhukuvia ja katkeruutta, mutta ei edellä mainitut ryhmät? Jos tämä ei ole rasismia niin ei mikään. Itse olen matkannut Eurooppaa ristiin ja rastiin ja en koe että en kuuluisi siihen yhteisöön vaikka olisikin turisti, paikalliset eivät herätä minussa kauhua. Uskaltaako pakolaisvastainen(rikollisuutta pelkäävä) ihminen edes matkustaa ulkomailla, jos vastasit kyllä niin miksi? Mielestäni jokaisen pakolaisen (ei elintasopakaloisen) olisi oikeus kuulla kantasuomalaiselta se, että on hienoa että on selvinnyt hengissä kotimaastaan ja mahodllisesti myös kertoa omanelämänsä sankaritarina. Pakolaisen kohtaaminen ei enään ole pakolaispolitiikkaa, sen pitää olla sitä miten yksilö kohtaa yksilön. Ja väitän että tämä kuinka yksilö kohtaa yksilön vaikuttaa kaikkeen, on jopa todennäköistä että pakolaisviha herättää vihaa myös vastakkaiseen suuntaan. Jos joku tulee vittuileen minulle, niin kyllä, se ei tee hyvää ensivaikutelmaa. Eikä se ole myöskään politiikkaa. Itseltä löytyy kuitenkin sen verran itsesuojeluvaistoa, että en mene ulkopuolisille vittuilemaan tai muutenkaan provosoimaan ulkonäkön, taustan, sukupuolen, seksuaalisuuden tai minkään takia.
Kolmas asia mikä mikä itseä askarruttaa näissä ihmisissä jotka vastustavat pakolaisten vastaanottamista Suomeen, niin rajoittuuko se vain Suomeen vai kaikkiiin maihin? Mielestäni liian yleinen arkumentti ja samalla huono arkumentti, on perustella miksi Suomen ei pidä ottaa pakolaisia on se että Suomessa on omiakin kansalaisia leipäjonoissa. Itse väitän että huono-osaisimmillakin Suomalaisilla menee paremmin kuin keskiverto eu-maan huono-osaisella. Pakolaista ja (ei elintasopakolaista) köyhää suomalaista ei voi verrata humanitaarisen avun määrässä ovathan ne tällähetkellä aivan eri elintaso-olosuhteissa. Voisinkin sanoa että jos olet sitä mieltä että kenenään ei tarvitse ketään pakolaista auttaa, niin ok ja jos olet sitä mieltä että Suomeen ei tarvitse ottaa pakolaisia niin ilmeisesti ensimmäinen kysymyksestä saadaan osin siihen vastaus miksi ei.