Tänään joku Rouva Konstaapeli Helsingin poliisista sitten väitti pokkana yleaamussa että kunniaväkivalta ei liity kulttuuriin tai uskontoon.
Tänään joku Rouva Konstaapeli Helsingin poliisista sitten väitti pokkana yleaamussa että kunniaväkivalta ei liity kulttuuriin tai uskontoon.
Niin...? Oletko eri mieltä? Tosin lisäisin vielä mustasukkaisuuden joka sopii molempiin keisseihin."Kun örkelljungalainen mies tappaa vaimonsa, kun tämä haluaa erota, se johtuu siitä, että hänellä on kaksisuuntainen mielialahäiriö ja että hän ryyppää liikaa. Mutta jos mies, jonka juuret ovat Lähi-idässä, tekee saman teon, selitys on hänen kulttuurissaan, uskonnossaan ja siinä, ettei hän sopeudu Ruotsin lakeihin."
Ote Katarina Wennstamin kirjasta Jengi.
Tarviiko tuosta olla jotain mieltä? Se on ote fiktiivisesta tekstistä. En tunne örkelljungalaisen miehen sielunmaisemaa enkä edes tiedä missä se on (epäilen Tukholmaa). Mutta kai se käy vähän kunnian päälle jos akka lähtee... uskonnosta riippumatta.Niin...? Oletko eri mieltä?
Hän taisi muotoilla tyyliin: esiintyy kunniaväkivaltaa muissakin kulttuureissa ( eli muissakin kuin islam-piireissä) eli ns. prosenttiväistö:" there is one in every crowd " , tunnetaan yleensä ns. mutku-juttuna.
Vai sekasinko nyt tähän uudempaan Ylen tekemään tutkivaan journalismiin Maahanmuuttajanuoria pakotettu Suomessa naimisiin – Kriisityö auttoi ja liitot purettiin: "Kävimme pitkät neuvottelut imaamien kanssa"
Joka tapauksessa, molemmissa tapauksissa eli oikeastaan kaikissa "maahanmuuttoon" liittyvissä ongelmissa ratkaisu vaatii lisää resursseja.
Näyttää siltä minusta että tähän asti annetut resurssit on suunnattu väärille toimijoille hyvinkin pitkältikin niin. Jotain kansallisryhmiä on resurssipaijattu jo kohta kolmekymmentä vuotta mutta missä ovat tulokset? Flikkoja lähetään turvattomaan Somaliaan kuulemma vieläkin?
ed: gee ceeksi, hehe
Suomella on pitkät perinteet mm. perhemurhien saralla. Samat ongelmat ja ilmiöt ovat täälläkin vaikuttaneet vielä niihin aikoihin, kun vakiintunutta yhteiskuntajärjestystä ja elintasoa ei ollut saatavilla. Nykyään harvemmin.
Kenelle on yllätys, että epävakaista ja sodan riivaamista maista tulevilla on kohonnut alttius tukeutua impulssiivisiin keinoihin häpeän poistamiseksi? Vähän sama kuin ihmettelisi, että miksi syrjäytynyt ja alkoholisoitunut ex-satamatyöntekijä näyttäytyy tilastojen valossa epävakaampana kuin helsinkiläinen lääkäri.
Totta kai uskonnolla ja kulttuurilla on merkitystä - ei niitä voi keinotekoisesti erottaa siitä kokonaisvaltaisesta paketista, jota ihmisen identiteetiksikin kutsutaan. Se, mitä nyt valtavirtamediassa yritetään painottaa, on universaali ihmisyys; se että jokaista yksilöä tulisi kohdella "tabula rasana" ennemmin kuin jonkin yksittäisen ryhmäjäsenyyden perusteella. Maltillinen suhtautuminen näihin järkyttäviin rikoksiin on vastareaktio: pyrkimys sovitella konfliktia maahanmuuttajien ja kantaväestön välillä.
Nykypäivän rasismiin kuuluu nimenomaan se, että annetaan ymmärtää ihmisten käyttäytymisen juontavan juurensa jostakin näistä ryhmäjäsenyyksistä. Ennen vanhaan korostettiin rotua ja siihen sidottuja älykkyysteorioita, nykyään suurennuslasi on pysähtynyt uskontoon ja kulttuuriin.
Kunniaväkivallan ilmiö on sinällään huolestuttava, mikäli se laajenee ja muodostuu osaksi arkipäiväistä todellisuutta. Teeman varjolla harrastetaan kuitenkin aikamoista keppihevostelua, jonka tavoitteena on vahvistaa polarisoitunutta jakolinjaa. En minä ymmärrä, miksi ihmisen pitäisi olla maahanmuuton tai sen lieveilmiöiden suhteen "joko-tai" -asenteella liikkeellä. Asiakokonaisuus kun on sen verran laaja-alainen, että sitä ei voi typistää mustavalkoiseksi vastakkainasetteluksi.
Ei tuossa ole kyse vain siitä, että tietyistä oloista tulevat ihmiset ovat epävakaampina todennäköisempiä väkivallan tekijöitä, vaan siitä, että kunniaväkivalta on osassa tulijoiden kulttuureista hyväksyttyä tai jopa edellytettyä. Yhdistettynä nuo kaksi yhteistä nimittääjää muodostavat erittäin epähalutun ilmiön kotimaahamme. Se tulee tietenkin myöntää, jotta sitä voidaan torjua. Keskustelun tulisi keskittyä keinoihin, eikä siihen, onko ilmiöstä puhuminen sallittua, koska rasismi?
Olen erimieltä viestisi loppuosasta. He valitsisivat rusinat pullasta periaatteella shariasta tietyt osat( mm.naisen asema) ja muokattavaksi perustaksi löyhän länsimaisen oikeusvaltion.
Lueppa tekstini uudelleen, ja tällä kertaa mielellään ajatuksella. Kirjoitin: Totta kai uskonnolla ja kulttuurilla on merkitystä - ei niitä voi keinotekoisesti erottaa siitä kokonaisvaltaisesta paketista, jota ihmisen identiteetiksikin kutsutaan.Mä en ymmärrä esimerkkinä @Walrus21 kirjoitusta asiasta, minkä takia pitää yrittää selittää mustaa valkoiseksi kerta toisensa jälkeen. Perustelut on aina samaa, täytyy ymmärtää etc. Ei vittu täydy, jos Suomessa olet toimit yksiselitteisesti niiden lakien mukaan, ei mitään alennuksia "kärsimyksistä" jossain Irakissa. Ruotsissa kunniaväkivaltaa harrastavat eivät suurelta osin ole edes noissa maissa eläneet, vaan syntyneet Ruotsissa. Ei ole uskonto ja kulttuuri selittäviä seikkoja, joopajoo.
Tarkoitin sovittelua siinä muodossa, että valtaväestö ja -media pyrkii ennemmin purkamaan jännitteitä kuin luomaan niitä. Se ei tarkoita vähääkään sitä, että rikoksia tulisi suvaita tai että kunniaväkivaltaa tulisi sovitella. Puhuin mediasuhteesta, joka vaikuttaisi olevan monille suuri ihmetyksen aihe.Nykypäivän äärimmäiseen suvaitsevaisuuteen taasen kuuluu se, että asiat nähdään ja koetaan siten, että hyvin moneen (liian?) asiaan tulee löytää jonkinlainen sovittelumahdollisuus.
Tuomita länsimaisen oikeustradition mukaisesti. Mitään muutahan minä en ole yhdessäkään viestissä väittänyt.Mitä sovittelumahdollisuuksia kantaväestön ja maahanmuuttajien välillä näet, mikäli maahanmuuttaja uskoo edelleen kunniamurhaan? Tuomita ei saa - vaikka se on väärin - vaan pitää yrittää ymmärtää? Kenen ja mitä pitäisi tehdä länsimaissa tapahtuvalle kunniaväkivallalle tai kunniamurhille?
Tällaiset toimenpiteet tuppaavat olemaan yleisiä siellä, missä ei ole oikeusvaltiota, demokratian traditiota, sosiaalista luottamusta, perusoikeuksia, tasa-arvoa, pääsyä perustarpeiden äärelle jne.Tuohan juontaa juurensa siitä, että tietyissä maissa kunniamurhan tehnyt voidaan armahtaa uhrin suvun toimesta. Aika kätevää, kun uhri ja tekijä ovat 99.99% samaa sukua. Toinen vapaudu vankilasta kortti on veriraha - rahalla selviää tekosistaan useissa maissa. Liittyvätkö ongelmat kenties puutteelliseen kotoutukseen vai olisivatko ne mahdollisesti juurtuneet helvetin kieroutuneesta arvomaailmasta tietyissä maissa? Minusta tuo epävakaisiin oloihin ja sotaan vetoaminen impulsiivisuuden aiheuttajana on jo melkoisen kulahtanutta. Suomessa taisi olla helvetillinen määrä kunniaväkivaltaa kotimaisten toimijoiden suorittamana 1945 jälkeen tuon perusteella?
En kannata kulttuurirelativismia, mutta en myöskään näe, että ihmisten kiinnittymiselle suvun/lähiyhteisön traditioihin olisi hirveästi tehtävissä lainsäädännöllisin mekanismein. Sitten jos on epäilyä rikoksesta tai sen suunnittelusta, niin tietysti puuttumiskynnyksen on oltava matala.Kulttuurirelativismia kannattaa myös välttää, ainakin pääosin. Se ei auta sopeutumista.
Nyt on sitten tilastokeskus julkistanut rikoksia maittain 2017-2018. Tuosta kun otetaan pois vielä Suomen kansalaisuuden saaneet Suomi listalta pois, niin saadaan selkeä tulos siitä, että maahanmuuttopolitiikkaa pitää kiristää huomattavasti. Sama Viro ja Venäjä. Tänne tullaan ilolla tekemään rikoksia ja raiskaamaan. Kyllä, yleistys, tiedän, että on järkeviä ihmisiä joka maailman kolkasta, mutta nuo tilastot ja tuo totuus on perseestä. Kovaa hintaa maksetaan. Oikeasti päättäjiltä pitää alkaa tulla tekoja, jota päilen jos nykyinen koostumus muodostaa hallituksen.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006107917.html
http://tilastokeskus.fi/til/rpk/2018/13/rpk_2018_13_2019-05-16_tie_001_fi.html
Selostuksen mukaan turvapaikanhakijat eivät ole mukana luvuissa, koska "he eivät kuulu väestöön". Ilmeisesti näissä tilastoissa siis näkyvät vain Suomessa tavalla tai toisella kirjoilla olevien ulkomaalaisten eivätkä esimerkiksi amerikkalaisten risteilyturistien rötökset. Jos myös turvapaikanhakijat laskettaisiin mukaan, niin oletettavasti ulkomaalaisten osuus nousisi entisestään, koska turvapaikkaa vasta hakevat eivät vielä ole ehtineet kotoutua, toisin kuin näihin tilastoihin päässeet tapaukset.
Vaikka Laura Huhtasaaresta voidaan olla montaa mieltä, niin ihmettelen muiden reaktiota tässä keskustelussa:
IS: Laura Huhtasaaren kommentti nostatti huutokuoron SAK:n vaalipaneelissa – ”No nyt pomppasi!”
Mielestäni Huhtis puhuu tässä asiassa järkeviä. Kyllä maahanmuuttopolitiikassa pitää olla myös järkeviä eikä antaa pelkän tunteen viedä. Kustannuksiakin pakko pohtia, jottei "haitallisen" maahanmuuton takia esimerkiksi vanhukset kärsi Suomessa.
Muiden reaktio johtui Huhtasaaren (jälleen kerran) idioottimaisesta ”ihmisoikeudet riippuvat valtiosta” -heittoon. Oli taas puoluetoimistolla opeteltu ulkoa vääriä asioita.
Ymmärtääkseni esim. Saudeissa - Afganistanissa - Jemenissä etc. on melkoisia ongelmia ihmisoikeuksien suhteen? Onko tuossa nyt jotenkin ymmärretty siten, että Huhtasaari tarkoittaisi sitä, että yksittäisen ihmisen ihmisoikeudet riippuvat mistä valtiosta hän tulee? Eihän tuo tietenkään niin ole. Ihmisoikeudet eivät kuitenkaan ole samalla tasolla kaikkien valtioiden suhteen.
Ehkä ei olisi pitänyt edes kirjoittaa tähän mitään?
Niin. Yleensä kun mietitään että ihmisoikeudet ovat samat kaikilla ihmisillä. Eivätkä ne vaihtele kotimaan mukaan. Miten ihmisoikeuksia sitten toteutetaan ympäri maailmaa on eri asia. Huhtasaari ei jälleen osannut vaan sanoa ääneen mitä ajatteli. Eli Putkonen oli hoitanut hommansa huonosti kun Laura-raukka joutui ihan omilla aivoillaan miettimään. Se nyt jo nähtiin pressavaali-tenteissä mitä silloin käy.