Sen verran tuli Hämeen-Anttilan ja muiden luennoilla joskus ramadaniin sharian ohella perehdyttyä, että paastoaminen ei koske pieniä lapsia. En tiedä mistä ovat tällaisen käsityksen SK:n jutussa saaneet, mutta lapset, sairaat, vanhukset yms on vapautettu paastoamisesta. Ikäraja on muistaakseni 15 vuotta. Eihän siinä ole yksinkertaisesti mitään järkeä, jos joku 7-vuotias joutuu käymään koulua päivän syömättä. Ja teinienkin osalta tilanne on sama, mutta he voivat - periaatteessa - tehdä päätöksensä paastoamisesta itse. Valitettavasti se ei aina onnistu kieltäytymisen osalta paastosta, jos paine kotoa on kova. Jos ja kun joku haluaa paastota koulussa tai työssä, eihän sen pitäisi saada vaikuttaa koulu- tai työsuoritukseen. Mutta vaikuttaa todennäköisesti, ja siksi tuohon artikkelin aiheeseen liittyen Kouluhallitus voisi ottaa kantaa, ainakin nyt näihin lapsiin liittyen. Ovat aika usein kantojaan esitelleet.
Minulla oli aikanaan lukuisia muslimeita kollegoina, olivat tulleet pääosin Suomeen pakolaisina/ turvapaikanhakijoina, kiinnostunut kun olin, keskustelin heidän kanssa paljon uskonnosta, ramadanin aikaan myös paastosta tuli keskusteltua. Tuolloin fundamentalistisinkin heistä oli sitä mieltä, että lapset eivät paastoa, kuten eivät myöskään sairaat, vanhukset - eivätkä sotilaat, jos ovat taistelussa.
Ramadanin osuessa Suomen kesään, moni totesi vaihtoehtoja olevan kaksi, joko noudattaa Suomen auringon nousuja ja laskuja, tai vaihtoehtoisesti noudattaa Mekan auringon nousun ja laskun aikataulua. Etenkin Somaliasta ja Lähi-idän alueelta tulevat muslimit kertoivat toiminnalla olevan imaamin hyväksynnän, koska Pohjolan kesä oli niin poikkeuksellinen. Valtaosa heistä ryhtyi, ramadanin osuessa kesään, töissä (iltavuorossa) syömään ja juomaan siinä kello 17:00 jälkeen.
Balkanin alueelta, kuten eivät Turkinkaan alueelta tulleet muslimit noudattaneet tuolloin ramadania niin orjallisesti - tiedä sitten mikä on nyt turkkilaisten tilanne, onko islamin tulkinta kiristynyt Suomessa asuvien turkkilaisten kohdalla Turkin mallin mukaan.
Tämä lähinnä havaintona keskusteluun.