Ajatus Kiitos tästä- konsertista olisi todellakin hyvä kuitti Unelma- konsertille.
Kyllä se taisi aika erilainen unelma olla, kuin tämä palstatotuutena toitotettu "unelma".
Pikainen historiankertaus: Kysehän oli vastalauseesta Perussuomalaisten Olli Immosen kirjoitukselle, jossa hän unelmoi Suomesta, jossa elää "aito suomalainen kansa", jonka ainakin minä käsitän tarkoittavan rotupuhtautta samaan tyyliin, kuin PS-nuorten tuoreet lausunnot antavat ymmärtää. Puhe oli selkeä retorinen vastaus Martin Luther Kingin kuuluisalle puheelle, jossa myös tällä oli unelma, unelma maailmasta, jossa eri väriset ihmiset voivat elää tasa-arvoisina ja rauhassa. Joku kymmentuhat ihmistä katsoi unelmansa olevan lähempänä Kingin kuin Immosen unelmaa. Uskoisin, että asia on edelleen näin.
On vaikea keskustella rakentavasti, siis ratkaisuja etsivästi, niin kuohuttavista aiheista, kuin vaikkapa lasten seksuaalinen hyväksikäyttö. Olin varsin pöyristynyt, kun pääministeri Sipilä huomioi ääneen, kuinka paljon tätä ilmiötä esiintyy. Jokainen tapaus on liikaa. Silti tämänkaltainenkin lausunto vaikuttaa olevan joillekuille punainen vaate: ei saa kauhistella lasten seksuaalista hyväksikäyttöä, kun nyt pitää kauhistella pakolaisten tekemää lasten seksuaalista hyväksikäyttöä.
Uusien tulokkaiden keskuudessa seksuaalirikokset korostuvat selkeästi kantaväestöön nähden, ja tämän torjumiseen on siis satsattava resursseja. Poliisin keinot puuttua asiaan ovat rajalliset, vaikka rikosten torjunta kuuluukin poliisin toimenkuvaan. Tarvitaan ennakoivaa toimintaa, koulutusta, kasvatusta, valistusta ja myös selkeitä seurauksia ilmi tulleista rikoksista. Johan kotomaan nuorukaisetkin pitävät ehdollista vankeutta kai lähinnä vitsinä. Samaan aikaan on tärkeää ylläpitää pohjoismaisen oikeusvaltion perusteita: jokainen vastaa omista teoistaan, viranomaiset toimivat lain mukaan ja lain edessä kaikki ovat tasa-arvoisia. Itse en edelleenkään usko, että kyse on esim. islamista, tai profeetan lapsiavioliitosta. Näkisin, että taustalla on vain kovin erilainen kulttuuri ja kasvatus. Kun itse olin nuori, oli varsin yleinen käsitys Suomenmaassakin, että naisen täytyy sanoa muutaman kerran ei, ennen kuin sanoo kyllä, muuten on hutsu. Isoäitini arvioi ystävättäreni lyhyestä hameesta tämän moraalia. Nämä asiat ovat muuttuneet muutamassa vuosikymmenessä - kulttuuri elää. Humanistina uskon, että muutos on mahdollista myös tulijoiden keskuudessa, joskin joku videoshow maahantullessa siihen tuskin riittää. Haluaisin sanoa, että kotoutus on epäonnistunut, tarvitaan tehokkaampia toimia (ja tutkimusta siitä, mikä toimii) - mutta punainen vaate sekin. Ei niin saa sanoa, muuten on suvakki, välilläjopa suvakkihuora,mikä tässä yhteydessä kuulostaa aika ironiselta.
(Tähän kirjoitin pitkät pätkät 2015 tapahtumista, mutta sitten muistin, että tämä on keskustelu Oulun seksuaalirikoksista ja leikkasin sen pohdinnan pois.)
Jossain Iltapäivälehdessä oli kyselty nuorilta, miksei vanhemmille kerrota vieraiden miesten yhteydenotoista. Vastaus tuli taas keski-ikäiselle ukolle oivalluksena: jos kerrot äidille ja isälle, niin nämä rajoittavat nuoren tulemisia ja menemisiä. Eipä siis tietenkään kerrota. Samaan aikaan somessa tulee varmasti paljon ihan toivottujakin yhteydenottoja potentiaalisilta kavereilta, joten vaikeahan se on sieltä poiskaan olla.