Kyllä. Olin epätarkka todetessani, että maalailet Suomea ko. ryhmään, jos emme noudata kansainvälisiä sopimuksia. Tarkoitukseni oli todeta, että Suomi ei joudu ko. ryhmään, vaikka kiristäisi turvapaikkapolitiikkaa jo yksin siksi, että EU ei tulkintojen mukaan noudata ainakaan moraalisesti kansainvälisiä sopimuksia pakolaisten kohtelusta. Ja koska EU ei ota kaikkia vastaan, jotka olisivat tulossa, ei Suomenkaan tarvitse niin tehdä, vaan voimme myös valita meidän kulttuuriin sopivimmat ja parhaiten kotoutuvat pakolaiset. Kuten toteat, Pohjoismaissa linja on osin jyrkempi, ja tähän suuntaan Suomen tulee kulkea.
Ensinnäkin tässä on syytä erotella kaksi asiaa: EU:n yleinen rooli maahanmuuttopolitiikassa ja Suomen asemoituminen Unionin sisällä.
EU on kautta historian pyrkinyt tilanteeseen, jossa maahanmuutto on kontrolloitua ja Unionin etujen mukaista. Näin ollen on ihan perusteltua väittää, että EU on ihmisoikeuksien suhteen kaksinaamainen toimija. Toinen asia on sitten se, kuinka realistista on edellyttää EU:lta globaalien ongelmien ratkaisemista yksittäisillä toimilla. Pakolaisia on maailmassa reilut 60 miljoonaa, eikä määrä tule näillä näkymin laskemaan.
Suomen toimet EU:n sisällä on tietysti suhteutettava mm. siihen, kuinka paljon meille tulee pakolaisia/turvapaikanhakijoita. Ruotsin maahanmuuttopolitiikan väittäminen Suomea tiukemmaksi on vähintäänkin totuutta vääristelevää, kun otetaan huomioon lähihistoria ja siihen liittyvät poliittiset ratkaisut. Suomi voi lyödä "rajat kiinni", mutta mitä käytännön hyötyä siitä olisi? Vuoden 2015 jälkeen meille on tullut aivan mitätön määrä tphakijoita (vuosittain muutama tuhat).
Tällaisessa tilanteessa merkittävät kiristykset antaisivat nimenomaan sen viestin, että Suomi haluaa profiloitua tässä kysymyksessä maahanmuuttovastaiseen leiriin. En näe, että sillä olisi kovinkaan positiivisia vaikutuksia kokonaiskuvassa.
Virallisten ennusteiden mukaan vuonna 2030 pääkaupunkiseudulla noin 28-30 prosenttia on ulkomaalaistaustaisia. Luku on kasvamassa nopeasti, jos se toteutuu. Pidän kasvua liian suurena, mutta ei siitä tässä enempää.
Kuten mainitset, tämä on toinen keskustelunsa. Isossa kuvassa Suomella on kaksi pragmaattista vaihtoehtoa: maahanmuuton (etupäässä työperäisen) lisääminen tai proaktiivinen perhepolitiikka. Ilman näitä työmarkkinat, huoltosuhde ja talous tulevat kärsimään.
Hieman karrikoiden voi sanoa, että Mykkänen, Sipilä ja Ohvo kulkevat Saksan perässä. Jos Saksa vaatii esimerkiksi turvapaikanhakijoiden pääsyn käsitelemistä EU:n ulkopuolella, joku tuosta kolmikosta toimii samoin. Jos Saksa haluaa lisää turvapaikanhakijoita, Sipilä avaa oman ja muiden ovet.
Näin varmasti onkin. Ei Suomella pienenä pussinpohjamaana ole merkittävää sanavaltaa asiassa. Kaikki riippuu siitä, millaisia päätöksiä Unionin tasolla tehdään. Sen vuoksi Suomelle ei ole edullista esiintyä pakolaispolitiikassa vastahankaisena.
Se, mitä nyt kannattaisi ensisijaisesti tehdä, on varautua tulevaan. Pitää varautua vuoden 2015 kaltaisiin tulijamääriin niin talouden, työmarkkinoiden kuin sosiaalipolitiikankin osalta.