Yleinen maahanmuutto- ja pakolaispolitiikkakeskustelu sekä lieveilmiöt

  • 3 383 463
  • 29 175

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Vihreiden agendalla nyt on vain luoda kansan keskuuteen samanlaista epäluottamusta poliisia ja lakejamme kohtaan, kuin esimerkiksi Trump luo valtamediaa kohtaan. Tähän tämä on mennyt.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Vihreiden agendalla nyt on vain luoda kansan keskuuteen samanlaista epäluottamusta poliisia ja lakejamme kohtaan, kuin esimerkiksi Trump luo valtamediaa kohtaan. Tähän tämä on mennyt.
En tiedä kuinka tarkoituksellista tämä on, mutta tähän on tosiaan tultu. Oikeasti Suomi on edelleen oikeusvaltio, mutta vihreät kaivavat maata perustan alta vaihtoehtoisilla "faktoillaan". Ja hyvin ovelasti vieläpä. Esim. vaaditaan jatkuvasti Migrin päätösten ulkopuolista tutkintaa. Todellisuudessa kielteiset päätökset tarkistaa riippumaton taho (oikeus)ja ne ovat olleet lainmukaisia. He siis väittävät itseasiassa, että oikeuslaitos ei kykene tekemään työtään laillisuuden valvojana, mutta eivät sano tätä suoraan. Olisikin hyvin hyvin huolestuttavaa, jos lainsäätäjä puuttuisi riippumattomaan oikeuslaitokseen. Samaan tapaan faktoja vääristellään asiassa kuin asiassa. Tästä tulee todellakin Trump mieleen. Väitetään, että instituutiot eivät toimi oikein ja omat "faktat" selittävät tilannetta.

Kehityshän alkoi jo Niinistön aikana populismilla, mutta nyt ovat vaihtoehtoisine faktoineen menneet jo hyvän maun toiselle puolelle. Kaukana on Soininvaaralainen asiapohjainen toiminta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En tiedä kuinka tarkoituksellista tämä on, mutta tähän on tosiaan tultu. Oikeasti Suomi on edelleen oikeusvaltio, mutta vihreät kaivavat maata perustan alta vaihtoehtoisilla "faktoillaan". Ja hyvin ovelasti vieläpä. Esim. vaaditaan jatkuvasti Migrin päätösten ulkopuolista tutkintaa. Todellisuudessa kielteiset päätökset tarkistaa riippumaton taho (oikeus)ja ne ovat olleet lainmukaisia. He siis väittävät itseasiassa, että oikeuslaitos ei kykene tekemään työtään laillisuuden valvojana, mutta eivät sano tätä suoraan. Olisikin hyvin hyvin huolestuttavaa, jos lainsäätäjä puuttuisi riippumattomaan oikeuslaitokseen. Samaan tapaan faktoja vääristellään asiassa kuin asiassa. Tästä tulee todellakin Trump mieleen. Väitetään, että instituutiot eivät toimi oikein ja omat "faktat" selittävät tilannetta.

Kyse ei ole vain vihreistä. Vihervassarit demarein ja ruotsalaisin ryyditettynä ovat ainakin jollain tasolla kyseenalaistamassa luottamusta suomalaiseen oikeusvaltioon. Hallitusten päätökset Suomessa, Pohjoismaissa ja Euroopassa kiristää turvapaikanhakijoiden oikeuksia on tehty pakon edessä. Siihen liittyy kolme pääasiaa: 1) Euroopan ja sen valtioiden turvallisuustilanne, 2) turvapaikkaprosessin väärinkäyttäminen sekä 3) varautuminen lähivuosien tai -vuosikymmenten suurempiin pakolaisaaltoihin.

Samalla niin Suomessa kuin kaikialla tulee vääriä päätöksiä. Turvapaikanhakijoina esiintyvät siirtolaiset saavat oleskelulupia samaan aikaan, kun todellisessa hädässä olevia karkoitetaan. Jälkimmäisestä elämöivät vihervassarit ovat asiassaan sinänsä oikeassa. Jos ei muutoksia tehdä, jatkossakin Suomesta ja muista maista karkoitetaan ihmisiä, jotka joutuvat mahdollisesti jopa suoraan vainotuksi kotimaahansa palattuaan. En kuitenkaan näe, että turvapaikkaprosessin uusien epäkohtien esille tuominen ja halu tutkituttaa muutosten seuraukset olisi samanlaista faktojen vääristelyä Trumpin vääristelyjen kanssa. Eihän näillä asioilla ole toistensa kanssa tekemistä, vaikka en itse mitään Migrin toiminnan tutkimista kannatakaan.

Kannatan suoranaisen turvapaikkapolitiikan osalta mm. mahdollisimman tehokasta laittomasti maassa olevien poistamista. Olen pitkään kannattanut rajojen sulkemista siinä mielessä, että rajoilta ei oteta turvapaikanhakijoita (poikkeukset erikseen), vaan tämä tapahtuu EU:n/YK:n leirien tms kautta. Tällöin salakuljetus ja 12-36 kk vokkielämä jää pois ja osa turvapaikanhakijoista voisi elää leireillä, kunnes tilanne kotimaassa paranee. Suomeen tulevat ovat voineet valmistautua tuloonsa jo pitempään. Suomessa heidän kotouttamisestaan vastaavat kunnat tietävät, keitä on tulossa ja milloin, ja voivat osaltaan varautua tehtäväänsä.

Tiivistys: Trump toimii oikeuvaltiota vastaan tarkoituksenaan heikentää tai tuhota oikeusvaltion periaatteita. Vihervassarit pyrkivät ymmärtääkseni kyseenalaistamaan, onko Suomen toiminta kaikin osin oikeusvaltion periaatteiden mukaista. Näiden kahden tahon - Trumpin ja vihervassarien - toiminta on täten jo lähtökohtaisesti täysin erilaista ideologisesti kuin operatiivisesti.
 
Viimeksi muokattu:

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Toki tuo työlupien käsittelyaika on aivan käsittämättömän pitkä - mutta eihän sillä ole mitään tekemistä pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden kanssa joka siis tämän ketjun aiheena on?
Käytännössä niillä on aika paljon tekemistä.

Turvapaikanhakuprosessin aikana saa toki työskennellä, mutta ei enää sen jälkeen, jos saa kielteisen päätöksen. Kuitenkin kielteisen turvapaikkapäätöksen jälkeenkin voi jäädä Suomeen, jos on onnistunut sitä ennen saamaan työluvan.

Siksi tuosta "sikamaisen pitkästä jonosta" aika merkittävä osa on turvanpaikanhakijoita. Käsittääkseni Migri ja TEM ovat sopineet, että turvapaikanhakijoiden työluvat käsitellään ensisijaisina muihin hakijoiden nähden, koska halutaan välttää tilanteita, joissa turvapaikanhakija on jo ehditty palauttaa kotimaahansa, mutta hänelle olisikin myönnetty työlupa.

Lisäksi suoraan käsitteleviltä virkamiehiltä kuultuna turvapaikanhakijoiden tapaukset ovat keskimääräistä vaikeampia. Voi olla esim. 40 eri työnantajaa, joista jokaisen kohdalla on erillinen työsopimus. Tällöin työlupavirkailija joutuu tarkistamaan erikseen jokaisen sopimuksen lainmukaisuuden, työnantajavelvotteiden täyttymisen ja työntekijän osaamisen jne. Ei ihme, että kestää kauan...

En voi kylliksi korostaa, että järjettömän monimutkaiselta kuulostava prosessi perustuu 100 % lakiin, eikä sitä voi muuttaa kuin Suomen eduskunta. Ei yksittäinen virkamies, eikä edes asiasta vastuullinen ministeri (joka on itse asiassa Lindström, eikä Mykkänen, vaikka Mykkänen esiintyy lähes aina hallituksen edustajana, kun työluvista puhutaan...)
 
Viimeksi muokattu:

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Käytännössä niillä on aika paljon tekemistä.

Turvapaikanhakuprosessin aikana saa toki työskennellä, mutta ei enää sen jälkeen, jos saa kielteisen päätöksen. Kuitenkin kielteisen turvapaikkapäätöksen jälkeenkin voi jäädä Suomeen, jos on onnistunut sitä ennen saamaan työluvan.

Siksi tuosta "sikamaisen pitkästä jonosta" aika merkittävä osa on turvanpaikanhakijoita. Käsittääkseni Migri ja TEM ovat sopineet, että turvapaikanhakijoiden työluvat käsitellään ensisijaisina muihin hakijoiden nähden, koska halutaan välttää tilanteita, joissa turvapaikanhakija on jo ehditty palauttaa kotimaahansa, mutta hänelle olisikin myönnetty työlupa.

...

Mikäli turvapaikkaa ei ole myönnetty kyseiselle henkilölle tulee työpakan perusteella oleskelulupa kovin harvoin. Tämä ihan siksi että työpaikan tulisi olla sellainen johon ei ole EU-alueelta saatavilla työvoimaa - tuohon ei riitä se että työnantajalla on tarve, olet ahkera ja kykenet palkallasi elättämään itsesi tai perheesi. Tämä on siis nykyiseen lakiin perustuva.

Siitä voi sitten keskustella maailman tappiin asti tulisiko käytännössä minkä tahansa työpaikan riittää oleskeluluvan saamiseksi - tuolloin tosin maahanmuuton luonnekin muuttuu pakolaisuudesta työperäiseksi muuttamiseksi, eli puhutaan sitten kahdesta eri asiasta. Paradoksaalista kyllä: osaltaan tuo olisikin sitten omiaan asettamaan ihmisiä eriarvoiseen asemaan oleskeluluvan suhteen.

Ei siis missään nimessä kovin yksinkertainen juttu ja oikeastaan ainoa asia mikä tässä on varmaa on se, etteivät ihmiset ole koskaan tyytyväisia oli tuo lainsäädäntö lähes millainen tahansa. Aina on poikkeuksia ja poikkeuksen poikkeuksia etc.

Vaikka kaikki muu olisi kunnossa, mutta hakijalla ei ole kotimaansa passia tulee käytännössä aina hylsy. Näistä on sitten esimerkkejä jossa esim. Irakilaisella ei ole passia - Suomen suurlähetystö Irakissa ei ole myöntänyt passeja turvapaikanhakijoille vuodesta 2015 alkaen - pitäisi matkustaa Ruotsiin jossa on lähin Irakin lähetystö - ei voi matkustaa koska ei ole passia tai muukalaispassia.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Turvapaikanhakuprosessin aikana saa toki työskennellä, mutta ei enää sen jälkeen, jos saa kielteisen päätöksen.

Ei ihan. Kielteinen päätös ei riitä työnteon epäämiseen. Työnteko-oikeus jatkuu siihen saakka, kunnes turvapaikanhakija on saanut lainvoimaisen päätöksen asiassa. Työnteko-oikeus loppuu luonnollisesti myös siihen, kun henkilö käännytetään maasta. Suomeksi: voi valittaa ja jatkaa työskentelyä. Työnteko-oikeus jatkuu siihen asti, kun Migri, hallinto-oikeus tai korkein hallinto-oikeus on antanut asiassa ratkaisunsa tai korkein hallinto-oikeus on päättänyt olla myöntämättä valituslupaa.

Lisäksi uusintahakemuksen jälkeen työnteko-oikeus alkaa uudelleen hakemuspäivästä, jos henkilö eiole poistunut Suomesta sen jälkeen, kun edellistä turvapaikkahakemusta koskeva päätöksesi on saanut lainvoiman. Uusintahakemuksen osalta ulkomaalaislain 79 § 2 momentin mukaiset 3 ja 6 kk karenssiajat eivät sovellu.

Turvapaikanhakijan työnteko-oikeus - Maahanmuuttovirasto
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei ihan. Kielteinen päätös ei riitä työnteon epäämiseen.
Asiallinen täsmennys: tarkoitin toki viimeistä lainvoimaista päätöstä, enkä sitä ensimmäistä valituskelpoista. Käytännössä kaikkihan tietenkin valittavat, jos ensimmäinen päätös on kielteinen...

Yhtä kaikki: suurin osa turvapaikanhakijoista hakevat myös työlupaa, jos vain onnistuvat löytämään potentiaalisen työnantajan. Ja jos ensimmäinen työlupahakemus hylätään ennen - lainvoimaista - turvapaikkapäätöstä, he hakevat uutta työlupaa, jos vain löytävät uuden potentiaalisen työnantajan. Siksi turvapaikanhakijat kuormittavat työlupapäätöksentekoa kiinalaisten lentoemäntien, filipiiniläisten sairaanhoitajien ja uzbekistanilaisten tasoitemaalarien ohessa...
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Pitää muistaa, että viranomaiset joutuvat koko ajan taistelemaan turvapaikkajärjestelmän väärinkäyttöä vastaan. Tähän liittyen turvapaikanhakijan on hyvin vaikeaa saada myöskään työn perusteella oleskelulupaa. Eli jos tulet turvapaikanhakijana, niin viesti on että pitää olla aidosti vainottu. Turvapaikkaa hakemalla ei voi päästä työmarkkinoille, ja normaalisti työoleskelulupaa pitää hakea ennen maahantuloa. Sem lisäksi mikäli hakijan perusteet ovat olleet selvästi epäuskottavia, niin perhesiteenkin perusteella oleskeluluvan saaminen on vaikeaa. Eli siis silloin jos, turvapaikanhakija löyttää Suomesta puolison. Katsotaan herkästi, että hakija pyrkii kiertämään maahantulosäädöksiä silloinkin kun kyseessä ei olisi lumeliitto, erityisesti kun yhteiselämää voisi yhtä hyvin viettää hakijan kotimaassa. Yhtä tai kahta konflikti maata (esim Syyria) lukuunottamatta näin tietysti onkin, joskin osalle suomalaispuolisoista tämä on saattanut tulla yllätyksenä.

Eli siis oleskeluluvat ovat tavallaan aivan erikseen ja turvapaikkajärjestelmä erikseen. Varmasti turvapaikkaa eivät hae vain ja ainoastaan hädänalaiset vaan osa hakee, jotta pääsisi hakeutumaan työmarkkinoille, vaikka ei ole perusteita. Euroopan valtioiden ja itseasiassa kaikkien valtioiden on pakko pitää tässä hyvin tiukkaa linjaa, muuten homma lähtisi täysin käsistä. Ei voi olla niin, että puutteellisin tai peräti alunperin valheellisin turvapaikkaperustein voikin päästä työmarkkinoille.
Tämä lainaamani postaus on juuri se syy miksi meille lappaa väkeä. Tiedostaen, että turvapaikkaan eli pakolaisuuteen ei ole mitään mahdollisuutta, tullaan kuitenkin maahan tietäen, että mahdollisuuksia maahan jäämiseksi löytyy, koska järjestelmää voi käyttää väärin, vaikka esim. hakemalla uutta oleskelulupaa työn perusteella.
Mielestäni turvapaikkaperustainen ja työperustainen maahantulo pitää eriyttää siten, että turvapaikkaa hakeva ei voi hakea työn perusteella oleskelulupaa missään tapauksessa. Samoin muutkin kikkailut eli uudet hakemukset uskonnon vaihdon tai seksuaalisen suuntautumisen muuttumisen takia pitää hylätä heti epärehellisenä toimintana.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
suurin osa turvapaikanhakijoista hakevat myös työlupaa, jos vain onnistuvat löytämään potentiaalisen työnantajan. Ja jos ensimmäinen työlupahakemus hylätään ennen - lainvoimaista - turvapaikkapäätöstä, he hakevat uutta työlupaa, jos vain löytävät uuden potentiaalisen työnantajan.

Ei pidä paikkaansa. Mistä olet saanut luvut siihen että suurin osa turvapaikanhakijoista hakee myös työlupaa? Kiinnostaisi saada linkki, kiitos.

Viranomaiset kertoivat vuoden 2017 puolivälissä seuraava:

Kesäkuuhun mennessä työperäisiä oleskelulupia on myönnetty tänä vuonna noin 30, tulosalueen johtaja Anna Hyppönen Maahanmuuttovirastosta kertoo.Viime vuonna kielteisen päätöksen saaneille turvapaikanhakijoille myönnettiin yhteensä 60 työperäistä oleskelulupaa, sitä edeltävänä vuonna 49 kappaletta. Toisaalta hakemusten määräkin on pysynyt suunnilleen samoissa lukemissa, ja myönteisen päätöksen on saanut 30-45 prosenttia hakijoista.

Työllistyä pitäisi, mutta työlupaa ei helpolla saa - turvapaikanhakijoiden työperäisissä oleskeluluvissa ei näy kasvua - ESS.fi

Viranomaisten mukaan noin pari sataa turvapaikanhakijaa hakee vuosittain myös työlupaa. Se on hyvin marginaalinen määrä turvapaikanhakijoiden kokonaismäärä huomioiden. Pelkästään vokeissa on edelleen noin 9 000 kielteisen päätöksen saanutta turvapaikanhakijaa ja lisäksi heitä on tietääkseni muutama tuhat erilaisten järjestöjen suojissa ja ihmisten kodeissa.

Näyttäisi siis siltä, että ongelmaa ei ole muussa kuin kenties marginaalisessa kokoluokassa. Erittäin harva hakee työlupaa ja vielä harvemmalle se myönnetään. Ja se on todella kaukana siitä, että suurin osa turvapaikanhakijoista hakisi myös työlupaa ja sitä kautta oleskelulupaa.

e: korjattu lainaus.
 
Viimeksi muokattu:

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei pidä paikkaansa. Mistä olet saanut luvut siihen että suurin osa turvapaikanhakijoista hakee myös työlupaa? Kiinnostaisi saada linkki, kiitos.

Viranomaiset kertoivat vuoden 2017 puolivälissä seuraava:

Työllistyä pitäisi, mutta työlupaa ei helpolla saa - turvapaikanhakijoiden työperäisissä oleskeluluvissa ei näy kasvua - ESS.fi
Tietosi on vanha. Minulla ei ole linkkiä, koska tilastoja ei ole. Mikään viranomaisjärjestelmä ei seuraa käsittelyyn jätettyjä työperäisen oleskeluluvan hakemuksia. Tietoa on vain tehdyistä päätöksistä, ja käsittelyssä on tällä hetkellä vuoden 2017 lopussa jätettyjä työlupahakemuksia.

Vuoden 2018 aikana jätetyt hakemuksen ovat vielä jonossa (paitsi kiirehdityt). Ja jonossa olevista hakemuksista ei ole mitään täsmällistä tietoa, muuta kuin se, että jonossa on tuhansia hakemuksia. Eli mitään virallista faktaa, kuinka suuri osa jonossa olevista hakemuksista on turvapaikanhakijoiden jättämiä, ei ole saatavilla. On vain hakemuksia käsittelevien virkailijoiden "näppituntuma" siitä, kuinka usein he törmäävät turvapaikanhakijoiden työlupahakemuksiin.

Lähde: tietoni perustuu ensikädessä työlupien kanssa työskentelevien henkilöiden (sekä TE-toimisto että Migri) itse kertomiin käsityksiin. Olen ollut itse läsnä useissa eri tilaisuuksissa, jossa työlupaproblematiikkaa on avattu esim. sisäministeri Mykkäselle ja TEM:n johdolle. En kuitenkaan itse työskentele suoraan työlupien parissa, mutta työni puolesta olen hyvin informoitu niin työluvista kuin monista muistakin työelämäkysymyksistä...

Ylipäänsä työlupahakemusten määrä on kasvanut räjähdysmäisesti. Siitä suurehkon osan (en väitä että yli puolet, mutta paljon kuitenkin) muodostavat turvapaikanhakijat, jotka vasta nyt taloudellisen tilanteen parannuttua ovat saaneet kontakteja työnantajiin. Varsinaista faktaa asiasta saadaan kuitenkin vasta jälkikäteen.

Työlupaa ei voi hakea ilman tiedossa olevaa työpaikkaa. Se on jarruttanut turvapaikanhakijoiden mahdollisuutta hakea työlupaa. Uskon edelleen että lähes kaikki turvapaikanhakijat, jotka a) ovat saaneet kielteisen turvapaikkapäätöksen, B) löytävät potentiaalisen työpaikan, hakevat tai tulevat hakemaan työperusteista oleskelulupaa, eli työlupaa, mieluummin kuin vain poistuvat vain maasta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tietosi on vanha. Minulla ei ole linkkiä, koska tilastoja ei ole. Mikään viranomaisjärjestelmä ei seuraa käsittelyyn jätettyjä työperäisen oleskeluluvan hakemuksia. Tietoa on vain tehdyistä päätöksistä, ja käsittelyssä on tällä hetkellä vuoden 2017 lopussa jätettyjä työlupahakemuksia.

Viranomaisten antamat luvut ovat vuodelta 2017. Olen itse täysin niiden varassa. Lukujen mukaan kyse on parista sadasta turvapaikanhakijasta vuoden 2017 päätösten osalta. En ota kantaa lukujen oikeellisuuteen, mutta sellaiset luvut viranomaiset ovat julkisuuteen antaneet.

Ylipäänsä työlupahakemusten määrä on kasvanut räjähdysmäisesti. Siitä suurehkon osan (en väitä että yli puolet, mutta paljon kuitenkin) muodostavat turvapaikanhakijat, jotka vasta nyt taloudellisen tilanteen parannuttua ovat saaneet kontakteja työnantajiin. Varsinaista faktaa asiasta saadaan kuitenkin vasta jälkikäteen..

Tässä viranomaisten antamat luvut ja taas poikkevat suuresti sinun tekstisi kanssa:

Tervetuloa Suomeen – hallitus lupasi ulkomaalaisten työluville nopean käsittelyn, todellisuudessa työluvan saaminen voi kestää jopa vuoden | Yle Uutiset | yle.fi

Työperusteisten oleskelulupien määrä on kasvanut Suomessa. Kasvua kyllä. Onneksi. Viime vuonna myönteisiä päätöksiä tehtiin lähes 6 800, mikä oli noin tuhat enemmän kuin vuotta aiemmin. Tänä vuonna eniten työperusteisia oleskelulupia on myönnetty järjestyksessä ukrainalaisille, intialaisille ja venäläisille

Mitään räjähdymäistä kasvua ei ole viranomaisten antamissa tilastoissa. Kun työperusteisia oleskelulupia on haettu jotain 7 000 kpl, turvikset on edelleen (vuodet 2016 ja 2017) siellä muutaman sadan määrässä. Prosenteissa turvisten osalta puhutaan siis noin 2-3 prosentin suuruusluokasta kokonaismäärästä.

Mykkänen voisi palkata 100 lisäkäsittelijää ns. työllisyysrahoilla, joita valtio jakaa itselleen saadakseen työttömyyttä alas. Tällöin suomalaiset firmat ja niiden työntekijät voisivat päästä tilanteeseen, jossa EU:n ulkopuolista työvoimaa voi käyttää riittävän hallitusti. Joku 2-3 kk odotusaika on vielä ok, mutta tuo muistaakseni lain mukainen 4 kk on sekin liikaa. Ja varsinkin yli 12 kk odotusajat. Mutta tämä asia koskee ennen kaikkea muita, kuin hylkäyspäätöksen saaneita turvapaikanhakijoita.

Turvapaikanhakijat eivät kuormita työvoimapalveluita, koska he eivät lain mukaan saa sieltä mitään palveluita.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sinulla sotkeentuu työlupa ja työperäinen oleskelulupa useammassakin kohdassa. Työluvan voi saada tphakija, prosessin aikana ilman työperäistä oleskelulupaa.
Keskustelukumppanisi näyttää puhuvan työluvista.

Olen pahoillani, jos näin on. Turvapaikanhakija omaa ihan sellaisenaan oikeuden tehdä työtä joko 3 tai 6 kuukauden päästä. Hän ei tarvitse mitään erillistä työlupaa (kuin teknisesti).

Itse olen kirjoittanut niistä turvapaikanhakijoista, jotka kielteisen turvapaikkapäätöksen saatuaan, ovat yrittäneet oleskelulupaa työpaikan avulla. Ymmärsin, että tästä oli kyse, kun puhutaan siitä, kuinka turvapaikanhakijat yrittävät jäädä Suomeen työpaikkoja hankkimalla. Tämä ryhmä on todellisuudessa ollut hyvin pieni. Jos kyse onkin ihan muista kuin turviksista, turha niitä on tässä ketjussa käsitellä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
On mielenkiintoista seurata, nouseeko turvapaikkapolitiikka Suomen vaaleissa samalla tavalla keskusteluun, kuin Saksan vaaleissa ennen ja varsinkin vaalien jälkeen. Muutama kerran olen nostanut saksalaisia linjoja esille, joten tässä yhteydessä vain viimeisiä kuulumisia. Saksa ei aio ottaa sisäministeri Seehorfin mukaan lisää pakolaisia ilman, että maassa laittomasti tai muuten vailla turvapaikkaoikeutta olevia vähennetään samassa suhteessa.

Seehofer odottaa läpimurtoa neuvotteluissa turvapaikanhakijoiden palautuksista Kreikkaan ja Italiaan – ”Keskustelut ovat jatkuneet hyvässä ilmapiirissä” | Yle Uutiset | yle.fi

Suomen poliitikot ovat niin liberaaleja tai vassareita (jotka siis eivät ole liberaaleja), että moinen linja ei täällä onnistu edes oikeistolaisessa hallituksessa. Mutta olisiko Suomessa mahdollista päättää olla ottamatta 1.12. 2018 alkaen edes yhtäkään turvapaikanhakijaa maista, jotka eivät huoli takaisin omia kansalaisiaan?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Sinulla sotkeentuu työlupa ja työperäinen oleskelulupa useammassakin kohdassa. Työluvan voi saada tphakija, prosessin aikana ilman työperäistä oleskelulupaa.
Keskustelukumppanisi näyttää puhuvan työluvista.
Olen samaa mieltä, että eri asioista puhutaan. Itse seuraan työni takia näitä työperäisten oleskelulupahakijoiden asioita (jotka ovat juuri ukrainalaisia, intialaisia ja venäläisiä), eivätkä käsittelyajat ole pitkiä enää sen jälkeen kun työsopimus tulevan työnantajan kanssa on olemassa, 1-2 kuukautta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Suurella osalla prosessi kulkee tällä tavalla. Tullaan maahan turvapaikanhakijoina ja "työllistytään" jonnekin. Haetaan työlupaa (kestää tosiaan n.2kk) ja mennään hommiin.

Miten niin haetaan työlupaa? Migrin sivulta:

Oikeus tehdä työtä perustuu lakiin. Turvapaikanhakijan ei tarvitse hakea työnteko-oikeutta erikseen. Jos työntekosi on jatkuvaa, voit hakea oleskelulupaa työnteon perusteella.

Turvapaikanhakijan työnteko-oikeus - Maahanmuuttovirasto

Olen siis käsitellyt alkujaan turvapaikanhakijoina tulleiden ja sittemmin hylkäyksen jälkeen oleskelulupaa työnteon perusteella hakeneiden määriä sellaisenaan ja suhteessa muihin maahan tulleisiin ulkomaalaistaustaisiin työntekijöihin.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Turvapaikanhakijoiden tapauksessa pitäisi ennemminkin puhua oikeudesta tehdä töitä kuin työluvasta. Muuten nämä asiat menee helposti sekaisin - kuten tämäkin keskustelu osoittaa. Tosin viime sivulla tätä jo oli käsitelty ja tuo sama linkki siellä jo oli josta asia olisi selvinnyt. (edit: ja on varmaan ollut aiemminkin mutta eihän kaikkia sivuja kukaan pysty lukemaan läpi)
 
Viimeksi muokattu:

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mitään räjähdymäistä kasvua ei ole viranomaisten antamissa tilastoissa. Kun työperusteisia oleskelulupia on haettu jotain 7 000 kpl, turvikset on edelleen (vuodet 2016 ja 2017) siellä muutaman sadan määrässä. Prosenteissa turvisten osalta puhutaan siis noin 2-3 prosentin suuruusluokasta kokonaismäärästä.
Kaikella ystävyydellä - ei kannata väitellä sellaisen kanssa, jolla on sisäpiiritietoa ;)

Kuten itsekin mainitset, lähteesi ovat viranomaistietoja, jotka kulkevat reilusti jäljessä. Kenelläkään ei ole vieläkään virallisiin tilastoihin perustuvaa kokonaiskäsitystä edes vuoden 2017 tilanteesta - koska silloin tulleita hakemuksia ei ole vieläkään käsitelty loppuun.

"Räjähdysmäinen kasvu" on tietenkin tulkinnan varainen käsite. Väitän edelleen erittäin tuoreisiin epävirallisiin käytännön kokemuksiin perustuviin sisäpiiritietoihin vedoten, että turvapaikanhakijoiden työlupahakemukset ovat lisääntyneet - ja jatkanevat kasvua.

Edellä mainittu ei sisällä mitään arvovarauksia siitä onko se hyvä vai huono asia. Kasvu on fakta, ja tulevaisuudessa valmistuvat viralliset tilastot tulevat näyttämään kuinka suurta kasvu on ollut esim. 2015 -> 2018 välillä...

Siitä olen samaa mieltä, että useamman kuukauden mittaiset käsittelyajat ovat katastrofaalisia kaikkien kannalta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Pahoittelu sotkemisesta. Näköjään tämä työluvan hakeminen, mistä turvapaikanhakijat puhuvat (myös sos.puoli), on aikaan perustuva eli oikeus alkaa joko 3 tai 6 kk kuluttua saapumisesta.
Tiedän itse ainoastaan 5 tapausta, missä kielteisen tp päätöksen saanutta on saanut väliaikaisen (1v.) työperäisen oleskeluluvan.

Joo, hyvin vähän on edes mahdollista siihen, että turvapaikanhakija hakee todellisen ja lainmukaista korvausta + eläkemaksua maksavan työpaikan perusteella oleskelulupaa. Sekään työpaikka ei takaa vielä mitään, koska voi olla mm. aihetta poistaa maasta muista syistä. Kuten turvallisuuteen liittyvistä syistä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kaikella ystävyydellä - ei kannata väitellä sellaisen kanssa, jolla on sisäpiiritietoa ;).

Kaikella ystävyydellä myös, itse keskustelin, en väitellyt. Mutta kun vilkaisin viestejä, en löytänyt asiantuntijaa, jolla on sisäpiiritietoa. Vai tarkoitatko asiantuntijalla itseäsi?

Fakta on edelleen se, että turvapaikanhakija saa tehdä työtä, vaikka saisi kielteisen päätöksen Migrin sivuilla esittämin reunaehdoin. Ja fakta on edelleen sekin, että työperusteista oleskelulupaa hakee erittäin pieni määrä kielteisen päätöksen saaneista turvapaikanhakijoista. Luvut laitoin linkkinä sinullekin. Esimerkiksi viranomaistilastojen mukaan ajalla 1.1.-31.5. 2017 työperäisiä oleskelulupia myönnettiin noin 30, hakemusten määräkin on pysynyt suunnilleen samoissa lukemissa aiempin vuosien kanssa, ja myönteisen päätöksen on saanut 30-45 prosenttia hakijoista.

Mikä on tilanne vuonna 2018 ja loppuvuodesta 2017, sen näemme aikanaan. Amatöörinä arvaan, että vaadittava palkkataso eläkemaksuineen ja työn kesto + heikko kielitaito yhdistettynä asunnon puuttumiseen tai asumisen kalleuteen paikkakunnilla, joissa on työtä, pitää nämä luvut edelleen suhteellisen matalina. Kasvua on todennäköisesti. Mutta ei edes tuhansia (puhumattakaan jotain 11 000 hylsyn saaneen tehtailusta), lähelläkään.

Itse toki toivoisin, että turvapaikanhakijoita ei olisi Suomessa yhtään vaeltamassa ja papereita täyttämässä. Vain leireiltä, ja vasta sitten, kun on valmiina koko polku työpaikkoineen tai ainakin pääosa siitä. Nyt olisi syytä saada kaduilta joko maasta ulos tai töihin ne hylsyn saaneet turvapaikanhakijat, jotka ovat maassa laittomasti.
 

Merovingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Blue Jackets
Ruotsalainen aktivisti Elin Ersson esti väkivaltaisen, vaimonsa ja lastensa hakkaamisesta tuomitun afgaanin karkotuksen (linkki vie Kansalainen.fi sivustolle)

"Nyheter Idag -lehdellä on afgaanin taustoista uutta tietoa. Lehden mukaan 52-vuotias afgaani on tuomittu Ruotsissa kolmesta perheväkivaltatapauksesta 9 kuukaudeksi vankeuteen. Teot ovat kohdistuneet hänen vaimoonsa ja kahteen lapseensa.

Afgaani on muun muassa ruoskinut kahta tytärtään sähköjohdolla, koska nämä eivät olleet sulkeneet televisiota. Päällekarkaus ei suinkaan loppunut tähän. Kun lasten äiti tuli huoneeseen, lapset onnistuivat karkaamaan paikalta. Silloin afgaani kävi naisen kimppuun, joka kaatui lattialle. Tällöin afgaani alkoi hakkaamaan naisen päätä lattiaan. Afgaani heitti vaimoaan myös lasilla. Pahoinpitely loppui vasta kun nainen onnistui pakenemaan ulos talosta."

Niille karkoituksille on oikeasti syynsä, mitä osalla on ilmeisen vaikea ymmärtää.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Huppistakeikkaa. Eihän tästä puutu kuin se että Pennasgaten katkotetusta paljastuisi samaa (en tiedä joko asiasta on joku selvyys saatu)
Mutta joo. Eipä sinänsä yllättänyt
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mikä on tilanne vuonna 2018 ja loppuvuodesta 2017, sen näemme aikanaan.

Kysyin Migristä kielteisen päätöksen saaneiden turvapaikanhakijoiden työperusteisen oleskeluluvan hakemusten määrää vuonna 2017. Migri ystävällisesti vastasi:

Meiltä löytyy tilastoituna työperäiset oleskelulupahakemukset, joiden taustalla on ainakin yksi turvapaikkapäätös. 2017: 422

Tuossa luvussa 422 on siis mukana kaikki, joilla on taustalla ainakin yksi turvapaikkapäätös. Niinpä puheet siitä, että jokainen, lähes jokainen tai ainakin tuhannet hakevat työperusteista oleskelulupaa viimeistään lainvoimaisen kielteisen turvapaikkapäätöksen jälkeen, eivät yksinkertaisesti perustu faktoihin.

Kiitokset yhteistyöstä Migrille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös