Vihreiden agendalla nyt on vain luoda kansan keskuuteen samanlaista epäluottamusta poliisia ja lakejamme kohtaan, kuin esimerkiksi Trump luo valtamediaa kohtaan. Tähän tämä on mennyt.
En tiedä kuinka tarkoituksellista tämä on, mutta tähän on tosiaan tultu. Oikeasti Suomi on edelleen oikeusvaltio, mutta vihreät kaivavat maata perustan alta vaihtoehtoisilla "faktoillaan". Ja hyvin ovelasti vieläpä. Esim. vaaditaan jatkuvasti Migrin päätösten ulkopuolista tutkintaa. Todellisuudessa kielteiset päätökset tarkistaa riippumaton taho (oikeus)ja ne ovat olleet lainmukaisia. He siis väittävät itseasiassa, että oikeuslaitos ei kykene tekemään työtään laillisuuden valvojana, mutta eivät sano tätä suoraan. Olisikin hyvin hyvin huolestuttavaa, jos lainsäätäjä puuttuisi riippumattomaan oikeuslaitokseen. Samaan tapaan faktoja vääristellään asiassa kuin asiassa. Tästä tulee todellakin Trump mieleen. Väitetään, että instituutiot eivät toimi oikein ja omat "faktat" selittävät tilannetta.Vihreiden agendalla nyt on vain luoda kansan keskuuteen samanlaista epäluottamusta poliisia ja lakejamme kohtaan, kuin esimerkiksi Trump luo valtamediaa kohtaan. Tähän tämä on mennyt.
En tiedä kuinka tarkoituksellista tämä on, mutta tähän on tosiaan tultu. Oikeasti Suomi on edelleen oikeusvaltio, mutta vihreät kaivavat maata perustan alta vaihtoehtoisilla "faktoillaan". Ja hyvin ovelasti vieläpä. Esim. vaaditaan jatkuvasti Migrin päätösten ulkopuolista tutkintaa. Todellisuudessa kielteiset päätökset tarkistaa riippumaton taho (oikeus)ja ne ovat olleet lainmukaisia. He siis väittävät itseasiassa, että oikeuslaitos ei kykene tekemään työtään laillisuuden valvojana, mutta eivät sano tätä suoraan. Olisikin hyvin hyvin huolestuttavaa, jos lainsäätäjä puuttuisi riippumattomaan oikeuslaitokseen. Samaan tapaan faktoja vääristellään asiassa kuin asiassa. Tästä tulee todellakin Trump mieleen. Väitetään, että instituutiot eivät toimi oikein ja omat "faktat" selittävät tilannetta.
Käytännössä niillä on aika paljon tekemistä.Toki tuo työlupien käsittelyaika on aivan käsittämättömän pitkä - mutta eihän sillä ole mitään tekemistä pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden kanssa joka siis tämän ketjun aiheena on?
Käytännössä niillä on aika paljon tekemistä.
Turvapaikanhakuprosessin aikana saa toki työskennellä, mutta ei enää sen jälkeen, jos saa kielteisen päätöksen. Kuitenkin kielteisen turvapaikkapäätöksen jälkeenkin voi jäädä Suomeen, jos on onnistunut sitä ennen saamaan työluvan.
Siksi tuosta "sikamaisen pitkästä jonosta" aika merkittävä osa on turvanpaikanhakijoita. Käsittääkseni Migri ja TEM ovat sopineet, että turvapaikanhakijoiden työluvat käsitellään ensisijaisina muihin hakijoiden nähden, koska halutaan välttää tilanteita, joissa turvapaikanhakija on jo ehditty palauttaa kotimaahansa, mutta hänelle olisikin myönnetty työlupa.
...
Turvapaikanhakuprosessin aikana saa toki työskennellä, mutta ei enää sen jälkeen, jos saa kielteisen päätöksen.
Asiallinen täsmennys: tarkoitin toki viimeistä lainvoimaista päätöstä, enkä sitä ensimmäistä valituskelpoista. Käytännössä kaikkihan tietenkin valittavat, jos ensimmäinen päätös on kielteinen...Ei ihan. Kielteinen päätös ei riitä työnteon epäämiseen.
Tämä lainaamani postaus on juuri se syy miksi meille lappaa väkeä. Tiedostaen, että turvapaikkaan eli pakolaisuuteen ei ole mitään mahdollisuutta, tullaan kuitenkin maahan tietäen, että mahdollisuuksia maahan jäämiseksi löytyy, koska järjestelmää voi käyttää väärin, vaikka esim. hakemalla uutta oleskelulupaa työn perusteella.Pitää muistaa, että viranomaiset joutuvat koko ajan taistelemaan turvapaikkajärjestelmän väärinkäyttöä vastaan. Tähän liittyen turvapaikanhakijan on hyvin vaikeaa saada myöskään työn perusteella oleskelulupaa. Eli jos tulet turvapaikanhakijana, niin viesti on että pitää olla aidosti vainottu. Turvapaikkaa hakemalla ei voi päästä työmarkkinoille, ja normaalisti työoleskelulupaa pitää hakea ennen maahantuloa. Sem lisäksi mikäli hakijan perusteet ovat olleet selvästi epäuskottavia, niin perhesiteenkin perusteella oleskeluluvan saaminen on vaikeaa. Eli siis silloin jos, turvapaikanhakija löyttää Suomesta puolison. Katsotaan herkästi, että hakija pyrkii kiertämään maahantulosäädöksiä silloinkin kun kyseessä ei olisi lumeliitto, erityisesti kun yhteiselämää voisi yhtä hyvin viettää hakijan kotimaassa. Yhtä tai kahta konflikti maata (esim Syyria) lukuunottamatta näin tietysti onkin, joskin osalle suomalaispuolisoista tämä on saattanut tulla yllätyksenä.
Eli siis oleskeluluvat ovat tavallaan aivan erikseen ja turvapaikkajärjestelmä erikseen. Varmasti turvapaikkaa eivät hae vain ja ainoastaan hädänalaiset vaan osa hakee, jotta pääsisi hakeutumaan työmarkkinoille, vaikka ei ole perusteita. Euroopan valtioiden ja itseasiassa kaikkien valtioiden on pakko pitää tässä hyvin tiukkaa linjaa, muuten homma lähtisi täysin käsistä. Ei voi olla niin, että puutteellisin tai peräti alunperin valheellisin turvapaikkaperustein voikin päästä työmarkkinoille.
suurin osa turvapaikanhakijoista hakevat myös työlupaa, jos vain onnistuvat löytämään potentiaalisen työnantajan. Ja jos ensimmäinen työlupahakemus hylätään ennen - lainvoimaista - turvapaikkapäätöstä, he hakevat uutta työlupaa, jos vain löytävät uuden potentiaalisen työnantajan.
Kesäkuuhun mennessä työperäisiä oleskelulupia on myönnetty tänä vuonna noin 30, tulosalueen johtaja Anna Hyppönen Maahanmuuttovirastosta kertoo.Viime vuonna kielteisen päätöksen saaneille turvapaikanhakijoille myönnettiin yhteensä 60 työperäistä oleskelulupaa, sitä edeltävänä vuonna 49 kappaletta. Toisaalta hakemusten määräkin on pysynyt suunnilleen samoissa lukemissa, ja myönteisen päätöksen on saanut 30-45 prosenttia hakijoista.
Tietosi on vanha. Minulla ei ole linkkiä, koska tilastoja ei ole. Mikään viranomaisjärjestelmä ei seuraa käsittelyyn jätettyjä työperäisen oleskeluluvan hakemuksia. Tietoa on vain tehdyistä päätöksistä, ja käsittelyssä on tällä hetkellä vuoden 2017 lopussa jätettyjä työlupahakemuksia.Ei pidä paikkaansa. Mistä olet saanut luvut siihen että suurin osa turvapaikanhakijoista hakee myös työlupaa? Kiinnostaisi saada linkki, kiitos.
Viranomaiset kertoivat vuoden 2017 puolivälissä seuraava:
Työllistyä pitäisi, mutta työlupaa ei helpolla saa - turvapaikanhakijoiden työperäisissä oleskeluluvissa ei näy kasvua - ESS.fi
Tietosi on vanha. Minulla ei ole linkkiä, koska tilastoja ei ole. Mikään viranomaisjärjestelmä ei seuraa käsittelyyn jätettyjä työperäisen oleskeluluvan hakemuksia. Tietoa on vain tehdyistä päätöksistä, ja käsittelyssä on tällä hetkellä vuoden 2017 lopussa jätettyjä työlupahakemuksia.
Ylipäänsä työlupahakemusten määrä on kasvanut räjähdysmäisesti. Siitä suurehkon osan (en väitä että yli puolet, mutta paljon kuitenkin) muodostavat turvapaikanhakijat, jotka vasta nyt taloudellisen tilanteen parannuttua ovat saaneet kontakteja työnantajiin. Varsinaista faktaa asiasta saadaan kuitenkin vasta jälkikäteen..
Työperusteisten oleskelulupien määrä on kasvanut Suomessa. Kasvua kyllä. Onneksi. Viime vuonna myönteisiä päätöksiä tehtiin lähes 6 800, mikä oli noin tuhat enemmän kuin vuotta aiemmin. Tänä vuonna eniten työperusteisia oleskelulupia on myönnetty järjestyksessä ukrainalaisille, intialaisille ja venäläisille
Sinulla sotkeentuu työlupa ja työperäinen oleskelulupa useammassakin kohdassa. Työluvan voi saada tphakija, prosessin aikana ilman työperäistä oleskelulupaa.
Keskustelukumppanisi näyttää puhuvan työluvista.
Olen samaa mieltä, että eri asioista puhutaan. Itse seuraan työni takia näitä työperäisten oleskelulupahakijoiden asioita (jotka ovat juuri ukrainalaisia, intialaisia ja venäläisiä), eivätkä käsittelyajat ole pitkiä enää sen jälkeen kun työsopimus tulevan työnantajan kanssa on olemassa, 1-2 kuukautta.Sinulla sotkeentuu työlupa ja työperäinen oleskelulupa useammassakin kohdassa. Työluvan voi saada tphakija, prosessin aikana ilman työperäistä oleskelulupaa.
Keskustelukumppanisi näyttää puhuvan työluvista.
Suurella osalla prosessi kulkee tällä tavalla. Tullaan maahan turvapaikanhakijoina ja "työllistytään" jonnekin. Haetaan työlupaa (kestää tosiaan n.2kk) ja mennään hommiin.
Oikeus tehdä työtä perustuu lakiin. Turvapaikanhakijan ei tarvitse hakea työnteko-oikeutta erikseen. Jos työntekosi on jatkuvaa, voit hakea oleskelulupaa työnteon perusteella.
Kaikella ystävyydellä - ei kannata väitellä sellaisen kanssa, jolla on sisäpiiritietoa ;)Mitään räjähdymäistä kasvua ei ole viranomaisten antamissa tilastoissa. Kun työperusteisia oleskelulupia on haettu jotain 7 000 kpl, turvikset on edelleen (vuodet 2016 ja 2017) siellä muutaman sadan määrässä. Prosenteissa turvisten osalta puhutaan siis noin 2-3 prosentin suuruusluokasta kokonaismäärästä.
Pahoittelu sotkemisesta. Näköjään tämä työluvan hakeminen, mistä turvapaikanhakijat puhuvat (myös sos.puoli), on aikaan perustuva eli oikeus alkaa joko 3 tai 6 kk kuluttua saapumisesta.
Tiedän itse ainoastaan 5 tapausta, missä kielteisen tp päätöksen saanutta on saanut väliaikaisen (1v.) työperäisen oleskeluluvan.
Kaikella ystävyydellä - ei kannata väitellä sellaisen kanssa, jolla on sisäpiiritietoa ;).
Mikä on tilanne vuonna 2018 ja loppuvuodesta 2017, sen näemme aikanaan.
Meiltä löytyy tilastoituna työperäiset oleskelulupahakemukset, joiden taustalla on ainakin yksi turvapaikkapäätös. 2017: 422