@pernaveikko Nyt kun noi perustelet, niin mäkin olen ollut lumeavioliitossa. Toki vain vuoden. Kait se lasketaan? Missä maahanmuuttovirasto ja karkoitukset?
Olen ollut lumeavioliitossa tajuamatta edes sitä, mutta miksi Suomen kansalaisuuttani ei viety pois. Se taitaa liittyä jotenkin perustuslakiin, pitäisiköhän sitä muuttaa.
Kylläpäs nyt heittäydytään tyhmäksi.
Suomen kansalaisuus nyt ei liity asiaan mitenkään. Suomessa asuvista, suomalaisen kanssa naimisissa ja ulkomailta kotoisin olevista tutuistani vain yhdellä on suomen kansalaisuus, ja hänelläkin se adoptioprosessin takia.
Miten niin ei liity? Olin naimisissa ei-eurooppalaisen kanssa (tai oikeammin rekisteröitynyt) ihan aidoista syistä vajaat kymmenen vuotta. Oppi kielen, kulttuurin, sai duunia. Ennen eroprosessia haki kansalaisuutta (erosta olemme jo sopineet), yksinäisenä eronneena ei olisi kansalaisuutta saanut. Pysyin lumeliitossa, jotta hän saa kansalaisuuden siihen maahan mitä hän pitää kotimaanaan.
Näen hyvänä asiana, että rakkauden takia voi saada oleskeluluvan. En keksi parempaa ehtoa siihen kuin avioliiton, etkä ilmeisesti keksi sinäkään.Miten niin? Jos se nähdään ongelmana, että pariskunta ei edes pyri yhteiseen elämään, ei avioliitto saa olla peruste oleskeluluvalle. Lumeavioliitto kuulostaa yhtä tyhmältä kuin aito avioliitto. Siis se, jolla taisteltiin uutta avioliittolakia vastaan.
Toisaalta avioliitto on siitä hyvä peruste, että ilman ”lumeavioliittoja” on mahdollista, että maailmaan alkaa syntyä lapsia vain oleskeluluvan saamisen takia. Siitä seuraisi suurempia ongelmia kuin lumeavioliitot, jotka ovat jonkinlainen kotoutumisen merkki.
Ei ole helppo tilanne.
Näen hyvänä asiana, että rakkauden takia voi saada oleskeluluvan. En keksi parempaa ehtoa siihen kuin avioliiton, etkä ilmeisesti keksi sinäkään.
Jos joku keksii paremman keinon, niin se varmasti kyllä kelpaisi minulle. Nyt kuitenkin avioliitto on tämä ehto, ja on ihan validia kirjoittaa lumeavioliitoista jos sellaisen avulla haetaan oleskelulupaa ja avioliitto on siis vain tätä tarkoitusta varten.Olen samaa mieltä, mutta tuntuu vähän tyhmältä, että joku viranomainen tulkitsee, ketkä rakastavat oikeasti ja ketkä eivät. Kenellä on oikeus sanoa, mikä avioliitto on aito ja mikä lume. Kuulostaa DDR:ltä. Toisin sanoen esitetty ongelma täytyy nähdä muuna kuin vääränlaisena avioliittona, ja oleskeluluvan saaminen täytyy edellyttää muutakin kuin avioliiton.
Jos joku keksii paremman keinon, niin se varmasti kyllä kelpaisi minulle. Nyt kuitenkin avioliitto on tämä ehto, ja on ihan validia kirjoittaa lumeavioliitoista jos sellaisen avulla haetaan oleskelulupaa ja avioliitto on siis vain tätä tarkoitusta varten.
Edit: tarkennus
Tarkoituksen perusteella? On eri asia mennä naimisiin, jotta toinen saa turvapaikan, kuin se, että kaksi ihmistä haluaa olla yhdessä.Mutta millä perusteella voidaan sanoa ettei rakkaus ole aitoa? On se minustakin vähän hassu ajatus, että oikeanlainen rakkaus antaa oleskeluluvan ja vääränlainen karkoituspäätöksen.
Tarkoituksen perusteella? On eri asia mennä naimisiin, jotta toinen saa turvapaikan, kuin se, että kaksi ihmistä haluaa olla yhdessä.
Mutta millä perusteella voidaan sanoa ettei rakkaus ole aitoa? On se minustakin vähän hassu ajatus, että oikeanlainen rakkaus antaa oleskeluluvan ja vääränlainen karkoituspäätöksen.
Axl Smithiltä kannattaa kysellä teknisiä vinkkejä todistusaineiston hankkimiseen. Eikä sille kumppanille nyt välttämättä tarvitse kertoa kuvaamisesta, saattaa vielä "mennä lukkoon" eikä kuvamateriaalista tule uskottavaa viranomaisten silmissä.Sinun pitää esimerkiksi käydä yhteisellä lomalla sen tytön kanssa. Sitten siellä pitää ottaa valokuvia missä olette samassa kuvassa ja näytätte onnellisilta.
Toki myös kuitit pitää säästää ja hotellivarauksissa pitää olla molempien nimi jossain näkyvillä. Se on sitä aitoa rakkautta.
Olen nyt ollut pari vuotta nykyisen kanssa ja ei ole varmaan yhtään parikuvaa edes olemassa. Parista bileistä hänellä on kaiketi jotain missä olemme samassa tilassa, mutta niissä on sitten muitakin.
Itse en tykkää juurikaan ottaa kuvia vaan, jos viranomainen niin määräisi, niin pakkohan se olisi.
Ei voi ei. Oikeudelliset asiat harvemmin ovat yksinkertaisia ja tarvitsevat tulkintaa.Mutta mistä sen voi tietää? Jos pari sanoo olevansa rakastunut. Koko ajatus itsessään on vähän omituinen. Ymmärrän siis kyllä teknisesti miten näitä päätöksiä tehdään. Kyseenalaistan tällaisten päätösten oikeellisuuden. Avioliiton ei pitäisi olla peruste oleskeluluvalle. Koska mielestäni yhteiskunta ei voi mitenkään luotettavasti määritellä kenen rakkaus on oikeampaa kuin toisen.
Ei voi ei. Oikeudelliset asiat harvemmin ovat yksinkertaisia ja tarvitsevat tulkintaa.
Mites muuten tuo taloudellinen puoli menee näissä? Saakos turvapaikanhakija tai ylipäänsä ulkomaalainen puoliso tällaisessa tilanteessa jotain tukea, jos ei ole työelämässä? Aikanaan 15 vuotta sitten, kun itse menin naimisiin ei-EU kansalaisen kanssa, niin hän ei mitään tukea saanut vaan ihan minun palkan varassa elettiin enkä nyt kokenut sitä mitenkään vääränä. Onko tuollaista edellytystä enää olemassa näissä nykyään solmituissa liitoissa?Tarkoituksen perusteella? On eri asia mennä naimisiin, jotta toinen saa turvapaikan, kuin se, että kaksi ihmistä haluaa olla yhdessä.
Kyllähän perhesiteen perusteella haetuissa oleskeluluvissa on toimeentuloedellytys, eli perheenkokoajan pitää pystyä muut elättämään. Eikös tuosta juuri noussut meteli, kun tulorajat nostettiin Ruotsin tasolle? Vain pakolaisaseman, eli varsinaisen turvapaikan saanut on vapautettu tuosta.Mites muuten tuo taloudellinen puoli menee näissä? Saakos turvapaikanhakija tai ylipäänsä ulkomaalainen puoliso tällaisessa tilanteessa jotain tukea, jos ei ole työelämässä? Aikanaan 15 vuotta sitten, kun itse menin naimisiin ei-EU kansalaisen kanssa, niin hän ei mitään tukea saanut vaan ihan minun palkan varassa elettiin enkä nyt kokenut sitä mitenkään vääränä. Onko tuollaista edellytystä enää olemassa näissä nykyään solmituissa liitoissa?
Näin epämääräinen tulkinta ei ole minun mielestäni hyvä asia. Rakkaus ja avioliitto ovat asioita joiden paremmuuden/oikeammuuden arvioimiseen ei viranomainen kykene.
Näin epämääräinen tulkinta ei ole minun mielestäni hyvä asia. Rakkaus ja avioliitto ovat asioita joiden paremmuuden/oikeammuuden arvioimiseen ei viranomainen kykene.
Minusta viranomaisilla menee sekaisin kaksi asiaa: avioliitto/pyrkimys yhteiseen elämään ja oleskeluluvan hakijan pyrkimys kotoutua Suomeen. Minun puolestani avioliitto saa olla huomioitava tekijä, mutta siltä ei pidä odottaa eri asiaa kuin keneltäkään muulta. Jos minä saan mennä avioliittoon taloudellisista tai muista järkisyistä, ei joltain toiselta pidä vaatia yhtään enempää – esimerkiksi pyrkimystä yhteiseen elämään. Tätä on perusteltua vaatia oleskeluluvan saamiseksi, mutta en pidä siitä, että televisiossa pyörii Ensitreffit alttaria -kaltaisia ohjelmia, ja samaan aikaan joidenkin järkiavioliittoa (toiset kutsuvat järjestelmän huijaamiseksi) kutsutaan lumeavioliitoksi.
Pahoittelut taas, jos keskustelen liikaa semantiikasta. Ratkaisua minulla ei ole ehdottaa, koska asia on liian vieras. Haluan vain kuuluttaa tasapuolisuutta tässäkin asiassa.
Totta tai ei, niin onpa hienoa, että sähkön ym. puutteesta huolimatta Ahmed pystyy risumajastaan käsin olemaan yhteydessä someen.Asiantuntijaverkosto Stop Deportationsin tiedottaja Outsa Popp on karmivasta kohtalosta tiedottanut Lännen Medialle. Uusisuomi.fi referoi jymyuutista: Stop Deportations -verkosto: Kohulennolla palautettu oli irakilainen turvapaikanhakija joka piileskelee nyt järkyttyneenä autiomaassa ja vetoaa Suomeen | Uusi Suomi
Siellä on poikaparka aavikolla kulkukoiria peläten. Ja miksi emme uskoisi kerran kerrotaan, totuus on löydetty.
Pennasen mukaan koneen kahdella takimmaisella penkkirivillä istui neljä virka-asuista poliisisaattajaa. Hän kertoo menneensä näiden luo ja nähneensä poliisien keskellä istuvan nippusiteillä kiinnitetyn henkilön
Poliisijohtaja Sanna Heikinheimon mukaan saattamassa on pääsääntöisesti kaksi poliisia. Joskus poliiseja voi olla myös enemmän, jos esimerkiksi palautettavan katsotaan aiheuttavan korkeamman turvallisuusuhan. Tällöin palautuksessa voidaan käyttää myös tiettyjä voimakeinoja.