Mitä tulee tuhon Li-Arin ja muiden ehdotukseen, niin unohdetaan turvapaikkakäsittelyn useampi kierros täysin turhana ja Suomen passi suoran kouraan kaikkien etujen kera. Ketään ei saa näemmä karkottaa. Tulee paha mieli ja kaikkea. Tätä näemmä tämän totalitaaristen (sosialismi/kommunismi) aatteen kannattajat featuring ex- ja nykyiset kommarivihreät kannattavat. Hyvä Suomi100. Vielä töissä olevat veronmaksajat kiittävät tästä lisätaakasta.
Ehdotuksen tekijät saattoivat tarkoittaa, että kyse olisi tilapäisestä muutoksesta ja se koskisi lähinnä vuoden 2015 vyöryä. Mutta vaikka olisivat näin pienissä päissään pohtineet, kovin vaikeaa olisi päättää tilapäistä oleskelulupaa. Migrinkin mukaan se uusitaan yleensä vuodeksi kerrallaan, ja äkkiäkös löytyisi oikeutieteen professori tulkitsemaan perustuslakia, jonka mukaan ei voida asettaa tilapäisiä keskenään erilaiseen asemaan.
Perusongelma pysyy edelleen samana. Koko turvapaikkajärjestelmä (EU) luotiin erilaiseen aikaan ja erilaisiin määriin. Suomen osalta se on tarkoittanut viimeistään vuodesta 2015 alkaen sitä, että tänne tulevat ne, jotka jokoeivät pääse Saksaan, Ruotsiin, Ranskaan tai vastaaviin maihin tai tänne tullaan, koska tarjolla on muista länsimaista poikkeavia etuja. Vastaavat maat tarkoittavat tässä yhteydessä maita, joissa on jo valmiina yhteisät Lähi-idästä ja Pohjois-Afrikasta tuleville.
Koska EU:lla ei ole yhteistä, toimivaa turvapaikkapolitikkaa ja yhteisiä, lainvoimaisia ja sitä seuraavia käytäntöjä, jokainen maa ajaa omia etujaan. Jo vuonna 2015 useampi kirjoittaja lisäkseni pohti sitä, että ruotsalaisille tai saksalaisille voi olla eduksi päästää läpi heikompi aines, jotta he välttyvät vaikeilta karkotuksilta. Ja tämä aines tulee sitten Suomen rajalle ja kertoo hakevansa - kenties aivan eri identiteetillä - turvapaikkaa. Tai jopa yhdellä niistä identiteeteistä, joka on jo rekisteröity EU:n sisällä esimerkiksi rikosepäilyjen vuoksi.
Osin varmasti syynä on se, että mm. Europolin toimintaa on rajoitettu tiedonsaannin osalta. Aiheesta hieman lisää
tässä.
Niinpä todellisuudessa kävisi luultavasti niin, että jos myönnettäisiin tilapäisiä oleskelulupia, henkilöistä ei päästäisi välttämättä koskaan eroon, ja uusia hakijoita tulisi sukukaupalla varmaan Venäjää myöten tekemään tiliä ja hoidattamaan vaivojaan.
***
Turun tapauksessa poliisi kertoi, että se ei pitänyt vihjettä puukottajan radikalisoitumisesta sellaisena, että siihen olisi käytetty resursseja. Jos näin oli, samalla poliisi paljasti sen, millaista väkeä ne poliisin ilmoituksen mukaan olevat noin 350 jatkuvassa seurannassa olevat henkilöt ovat. Henkilöitä, jotka ovat valmiita terrorismiin, tavalla tai toisella.
Mitä tulee Halla-ahon ja monen muun esitykseen siitä, että viimeisen valituksen tultua hylätyksi, henkilö tulee ottaa kiinni ja laittaa talteen. Näiden henkilöiden määrä on todellisuudessa viranomaisarvion mukaan selvästi alle 2 000 henkilöä tällä hetkellä. Kielteisiä päätöksiä on tehty lähes 20 000, joten hyvin harva heistä todellisuudessa on Suomeen jäänyt. Tuon perusteella puhutaan kokonaisuudessaan ehkä 2 000 - 2 500 henkilöstä, joka eivät viimeisenkään kielteisen jälkeen lähde maasta, kenties jopa selvästi tuon allekin.