Noita tämän ketjun punavihreitä idealistisia ajatuksia kun lukee, niin tulee sellainen mieleen, että missä se auttamisen raja tulee vastaan? Jos tuo pakolaiskriisi jatkuu kymmeniä vuosia, ja mm. Afrikan väkiluku jatkaa erittäin todennäköisesti kasvuaan, ja tänne lappaa vaikka seuraavat 50 vuotta ihmisiä, niin missä vaiheessa tulee se raja vastaan? Pitääkö meidän ottaa tänne vaikka miljoonia ihmisiä, vaikka se tekisi pahastikkin hallaa meidän omalle taloudelle, ja sitä kautta omille kansalaisille?
Vastaan itse tuohon viimeiseen kysymykseen itsekkäästi: Ei pidä. Minä en suostu siihen että me aletaan ottamaan niin paljon ihmisiä, että meidän oma talous alkaa selkeästi kärsimään (entisestään), ja että meidän omilta kansalaisilta joudutaan leikkaamaan tukia, palkkoja ja valtio joutuu nostamaan veroja, sen takia että me voidaan auttaa toisen maan ihmisiä, jonka ongelmia ei olla itse käytännössä millään tavalla aiheutettu. Minä haluan kuitenkin pitää Suomen länsimaisena hyvinvointiyhteiskuntana, joka auttaa esim. pakolaisia, mutta ei hinnalla millä hyvänsä, ja oman sietokyvyn rajoissa.
E: Lisätään vielä edellisen kappaleen viimeiseen lauseeseen, että auttaisin hädänalaisia pakolaisia (hengenvaarassa), elintasopakolaisia en ottaisi tänne yhtään. Jos halutaan auttaa oikeasti kurjiintuneita ihmisiä niin haetaan mielummin Afrikasta oikeasti nälkiintyneitä naisia, lapsia ja miehiä joilla ei ole oikeasti sitä vettä tai leipääkään, saati sitten että mitään mahdollisuutta tulla tänne. Ei paljon löydy sympatioita jotain Irakilaisia tai Syyrialaisia kohtaan, jotka tulevat rauhallisilta alueilta, ja ovat saaneet sellaiset summat rahaa kokoon, että eläisivät niillä rahoilla pitkään monessa alemman elintason maassa.
Ja jos jollain tulee mieleen kommentoida tuon toisen kappaleen kohtia, että pakolaisista ja maahanmuuttajista on taloudellista hyötyä, niin joo voi olla jos heitä otetaan tarpeeksi pieni määrä, joka onnistutaan integroimaan tänne. Toistaiseksi kovin moni länsimaa ei ole tuossa onnistunut, Ruotsin pakolaisista valtaosa on edelleen työttömänä. Suomen työttömyyslukemat ovat niin korkeat, ettei tänne tulevilla pakolaisilla ole kovin hyvät mahdollisuudet päästä töihin, vaikka oppisivat riittävästi kieltä, ja koulutus mätsäisi. Paha skenaario on että Suomen vähän päätä nostanut talous kääntyy taas laskuun, työttömyyslukemat eivät vähene, me koulutamme tänne pakolaisia, jotka eivät tule mm. Suomen työllisyystilanteesta johtuen pääsemään edes kohtalaisilla prosenttilukemilla töihin. Tuossa skenaariossa jouduttaisiin luultavasti jossain päin Suomea haistelemaan palavien autojen savua, ja poliisit alkaisi työllistyä tietyillä alueilla aiemmin nähtyä enemmän. Tämä viimeksi mainittu lause voi toki helposti toteutua vaikka Suomen talous lähtisi nousuun, ja saataisiin pakolaisia töihin vähän paremmillakin prosenteilla.