Mainos

Yleinen maahanmuutto- ja pakolaispolitiikkakeskustelu sekä lieveilmiöt

  • 3 386 847
  • 29 177

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kysymys ei mielestäni ole "ehkäiseekö vok pakko rikoksia" vaan siitä kuinka paljon se ehkäisee ja mitä muita hyötyjä siinä voisi olla. Samalla pitää pohtia, että mitä haittoja sillä olisi. Itse keksin esim. sen, että jos jollakin yksilöllä olisi luonnollinen turvaverkko jo olemassa, niin kotoutuminen saataisiin nopeammin käyntiin vokin ulkopuolella. Lähden siis oletuksesta, että esim. Somali-yhteisöt ovat pääpiirteittäin lakia ja yhteiskuntaa kunnioittavia.
Samaa mieltä tästä. Pieniä muutoksia molempiin suuntiin. Mun nähdäkseni haitat suurempia kuin hyödyt, varsinkin kun otetaan huomioon lisävalvonnasta aiheutuvat kulut.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Samaa mieltä tästä. Pieniä muutoksia molempiin suuntiin. Mun nähdäkseni haitat suurempia kuin hyödyt, varsinkin kun otetaan huomioon lisävalvonnasta aiheutuvat kulut.

Kerro nyt ne iltavahvuuslaskennasta koituvat kulut. Montako sataa miljoonaa siihen uppoaa viikossa?
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vielä kysyt, miten tällä ennaltaehkäistään rikoksia.
Sitähän tässä ollaan kyselty, mutta vastausta ei tunnu tulevan. Tuskinpa sitä sulta tulee jatkossakaan, joten antaa olla.

Vastaanottoraha jaetaan muuten yleensä kahden viikon välein. Lisäksi turvapaikanhakijoilla on myös velvollisuuksia, joiden laiminlyönti saattaa esim leikata vastaanottarahan suuruutta, joten ei siellä ihan pellossa eletä nytkään.

Kerro nyt ne iltavahvuuslaskennasta koituvat kulut. Montako sataa miljoonaa siihen uppoaa viikossa?
Kysy puolustusvoimilta, jos kiinnostaa. Turvapaikanhakijoihin tuo ei liity mitenkään. Jos sulle ei sen edellisen ratakiskoviestin jälkeen vieläkään auennut, miksi se ei liity tähän keskusteluun, niin en voi valitettavasti enempää auttaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
jos jollakin yksilöllä olisi luonnollinen turvaverkko jo olemassa, niin kotoutuminen saataisiin nopeammin käyntiin vokin ulkopuolella. Lähden siis oletuksesta, että esim. Somali-yhteisöt ovat pääpiirteittäin lakia ja yhteiskuntaa kunnioittavia.

Lähtökohtaisesti Suomessa ei pitäisi edes olla mitään vokkeja. Suomen tulisi vuosittain esimerkiksi 2 500 - 3 000 pakolaista sekä erilaisina kiintiöinä että Turkin leiriltä (jos EU:n ja Turkin sopimus pitää). Tätä toimintaa valmistellaan yhdessä valtion, kuntien ja vapaaehtoisjärjestöjen kanssa 12-24 kuukautta etukäteen siten, että jokaiselle otettavalle pakolaiselle on jo valmiina riittävän yksilöllinen kotouttamissuunnitelma sisältäen kaiken oleellisen koulutuksesta työharjoitteluun ja asunnosta kunnan terveyskeskukseen. Tällöin ei jouduta nykyiseen tilanteeseen, jossa kunnat eivät ota maksustakaan vastaan jo pakolaisstatuksen saaneita eikä minkäänlaista todellista kotouttamisprosessia synny.

Tähän liittyy myös se, että Suomi toimii yhdessä muun Euroopan kanssa sen puolesta, että luodaan yhteinen vastuujako. Karkeasti Suomen osuus olisi silloin 5.5 osaa kahdeksasta sadasta (5.5 miljonaa asukasta koko Euroopan noin 800 miljoonasta).

Ehkä tärkein asia olisi kuitenkin se, että EU ja USA pyrkisivät ratkomaan etukäteen yhdessä kohdemaiden kanssa syitä, jotka aiheuttavat pakolaisuuden. Ilman radikaalejakin toimia pakolaisiksi Eurooppaan pyrkivien määrä kasvaa edelleen lähivuosina.
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Samaa mieltä tästä. Pieniä muutoksia molempiin suuntiin. Mun nähdäkseni haitat suurempia kuin hyödyt, varsinkin kun otetaan huomioon lisävalvonnasta aiheutuvat kulut.
Niin, niin. Satoja miljoonia nyt sinne tai tänne. Ei se ole keneltäkään pois. Mutta lisävalvontakulut, ne ovat saatanasta!
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Sitähän tässä ollaan kyselty, mutta vastausta ei tunnu tulevan. Tuskinpa sitä sulta tulee jatkossakaan, joten antaa olla.

Olenhan sen monta kertaa kirjoittanut. Jatkuva valvonta pitää huolen siitä, ettei turvapaikanhakijan poistumista havaita kuukauden, vaan vuorokauden sisällä. Tieto kadonneesta turvapaikanhakijasta ilmoitetaan viranomaisille ja viranomaiset nappaavat kyseisen henkilön kiinni hänet tavattuaan.

Vastaanottoraha jaetaan muuten yleensä kahden viikon välein. Lisäksi turvapaikanhakijoilla on myös velvollisuuksia, joiden laiminlyönti saattaa esim leikata vastaanottarahan suuruutta, joten ei siellä ihan pellossa eletä nytkään.

Ai se on kaksi viikkoa. En tiedä näistä. Luulin että maksetaan kerran kuukaudessa kuten muutkin yhteiskunnan tarjoamat tuet.

Kysy puolustusvoimilta, jos kiinnostaa. Turvapaikanhakijoihin tuo ei liity mitenkään. Jos sulle ei sen edellisen ratakiskoviestin jälkeen vieläkään auennut, miksi se ei liity tähän keskusteluun, niin en voi valitettavasti enempää auttaa.

Sinähän se kohkaat iltavahvuuslaskennan olevan kallista. Kirjoitin alunperin, että vahvuuslaskenta voidaan suorittaa inttityyliin. En muusta.

Tässä äkkiseltään kustannus vahvuuslaskennalle per VOK: Viisi ihmistä * kaksi tuntia * 40 € = 400 € / päivä. Alle 150 kiloa vuosi.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin, niin. Satoja miljoonia nyt sinne tai tänne. Ei se ole keneltäkään pois. Mutta lisävalvontakulut, ne ovat saatanasta!
Lisävalvontakulut on ihan ok, jos siitä lisävalvonnasta on hyötyä. Hyödyttömästä, tai jopa haittoja lisäävästä valvonnasta mä en todellakaan haluaisi maksaa.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Lisävalvontakulut on ihan ok, jos siitä lisävalvonnasta on hyötyä. Hyödyttömästä, tai jopa haittoja lisäävästä valvonnasta mä en todellakaan haluaisi maksaa.

Tämänlainen ilmoittautumisvelvollisuus voisi ihan hyvin olla velvoite joka turvikselle laitetaan. Mikä tässä olisi haitallinen puoli?
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämänlainen ilmoittautumisvelvollisuus voisi ihan hyvin olla velvoite joka turvikselle laitetaan. Mikä tässä olisi haitallinen puoli?
Hege halusi, että kaikkien turvapaikanhakijoiden on pakko asua vokeissa. Mun mielestä esimerkiksi nuori mies perheensä luona asumassa on paljon vähemmän riskialtista, kuin nuori mies asumassa muiden toimettomien ja turhautuneiden nuorten miesten kanssa.

Toinen asia, mikä tulee mieleen, on että turhanpäiväinen byrokratia harvemmin kenenkään mieltä piristää. Varsinkaan niiden valmiiksi toimettomien ja turhautuneiden ihmisten mieltä. Turhautuneiden ihmisten hyödyttömästä kiusaamisesta tapaa seurata ikävyyksiä.

Kolmatena tulee mieleen, että saavutettavat hyödyt on aika pieniä. Tiedetään, että hakija on johonkin aikaan päivässä jossain ja siinä se sitten onkin.

Neljäntenä kustannukset. Jos asuu muualla, kuin vokissa, hoitaa itse asumiskulunsa. Hegen mallissa tulee lisääntyy ensin vokkiasukkaiden määrä ja sitä myötä kustannukset. Sitten tarvitaan lisähenkilökuntaa lisääntyneiden tehtävien takia.

Viidentenä tulee mieleen nykykäytäntö, jossa periaatteessa on jo ilmoitusvelvollisuuksia, mutta ne ei oikein käytännössä toimi. Eli siihen pitäisi sitten rakennella uusia järjestelmiä ilmoittautumisvelvollisuuden noudattamisen seuraamiseen ja sen seuraamuksiin ja taas palaa rahaa.

Kuudentena se, että näistä "kadonneista" valtaosa on häippässyt maasta. Tieto uusista häippäsijöistä menisi Hegen mallissa joitakin päiviä aikaisemmin viranomaisille, mutta ei niiden metsästämiseen ole kuitenkaan resursseja, niin eipä sillä juuri väliä ole. Kiinni otetaan, jos vastaan tulee. Niin se on nytkin ja niin se olisi Hegen mallissa. Näitä "kadonneita" on poliisi tavannut jonkun lehtijutun mukaan joitakin kymmeniä.

Toki voi olla, että lisääntyneen valvonnan myötä useampi lähtijöistä ilmottaisi, että on lähdössä, mutta eipä me sittenkään tiedettäisi, että lähtikö se oikeasti. Jos Ahmed haluaa jäädä tänne lorvimaan ilman sosiaaliturvaa, niin Ahmed voi sanoa, että mä lähden nyt kotiin omilla rahoillani, mutta ei sitten kuitenkaan lähde. Ja sitten meillä olisi tuolla kiven takana Ahmedeja ihan sama määrä, kuin nytkin.

EU alueella oleva Ahmed voi myös koska tahansa tulla tänne Suomeen ja olla ilmottautumatta Suomen viranomaisille. Noitakin tapauksia meilläkin jonkin verran on. Ekan kerran kun jäävät kiinni, sanovat taikasanan ja väittävät tulleensa ihan just äsken. Jos siis joku terroristi haluaa tulla Suomeen kiven taakse piileskelemään ja terrori-iskuja suunnittelemaan, niin se tulee. Siihen ei jotkut nimenhuudot vaikuta paskaakaan. Terrorisuunnitelmia tänne toteuttamaan tullut ei tietenkään edes hakisi turvapaikkaa. Parempihan se on piileskellä, jos kukaan ei edes tiedä, että olet tullut tänne. Tuollaisia kavereitahan itseasiassa asuu tälläkin hetkellä todennäköisesti juuri teidän naapurustossanne. Olkaahan varovaisia siellä.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Lisätään Hegen malliin vielä seurantalaitteet jalkaan. Eiköhän näillä eväin ala ihmiset pysyä hyppysissä.

Serantalaite maksaa n. 2500 € * 20 000 turvista = 50 miljoonaa euroa.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Hege halusi, että kaikkien turvapaikanhakijoiden on pakko asua vokeissa. Mun mielestä esimerkiksi nuori mies perheensä luona asumassa on paljon vähemmän riskialtista, kuin nuori mies asumassa muiden toimettomien ja turhautuneiden nuorten miesten kanssa.

Toinen asia, mikä tulee mieleen, on että turhanpäiväinen byrokratia harvemmin kenenkään mieltä piristää. Varsinkaan niiden valmiiksi toimettomien ja turhautuneiden ihmisten mieltä. Turhautuneiden ihmisten hyödyttömästä kiusaamisesta tapaa seurata ikävyyksiä.

Kolmatena tulee mieleen, että saavutettavat hyödyt on aika pieniä. Tiedetään, että hakija on johonkin aikaan päivässä jossain ja siinä se sitten onkin.

Neljäntenä kustannukset. Jos asuu muualla, kuin vokissa, hoitaa itse asumiskulunsa. Hegen mallissa tulee lisääntyy ensin vokkiasukkaiden määrä ja sitä myötä kustannukset. Sitten tarvitaan lisähenkilökuntaa lisääntyneiden tehtävien takia.

Viidentenä tulee mieleen nykykäytäntö, jossa periaatteessa on jo ilmoitusvelvollisuuksia, mutta ne ei oikein käytännössä toimi. Eli siihen pitäisi sitten rakennella uusia järjestelmiä ilmoittautumisvelvollisuuden noudattamisen seuraamiseen ja sen seuraamuksiin ja taas palaa rahaa.

Kuudentena se, että näistä "kadonneista" valtaosa on häippässyt maasta. Tieto uusista häippäsijöistä menisi Hegen mallissa joitakin päiviä aikaisemmin viranomaisille, mutta ei niiden metsästämiseen ole kuitenkaan resursseja, niin eipä sillä juuri väliä ole. Kiinni otetaan, jos vastaan tulee. Niin se on nytkin ja niin se olisi Hegen mallissa. Näitä "kadonneita" on poliisi tavannut jonkun lehtijutun mukaan joitakin kymmeniä.

Toki voi olla, että lisääntyneen valvonnan myötä useampi lähtijöistä ilmottaisi, että on lähdössä, mutta eipä me sittenkään tiedettäisi, että lähtikö se oikeasti. Jos Ahmed haluaa jäädä tänne lorvimaan ilman sosiaaliturvaa, niin Ahmed voi sanoa, että mä lähden nyt kotiin omilla rahoillani, mutta ei sitten kuitenkaan lähde. Ja sitten meillä olisi tuolla kiven takana Ahmedeja ihan sama määrä, kuin nytkin.

EU alueella oleva Ahmed voi myös koska tahansa tulla tänne Suomeen ja olla ilmottautumatta Suomen viranomaisille. Noitakin tapauksia meilläkin jonkin verran on. Ekan kerran kun jäävät kiinni, sanovat taikasanan ja väittävät tulleensa ihan just äsken. Jos siis joku terroristi haluaa tulla Suomeen kiven taakse piileskelemään ja terrori-iskuja suunnittelemaan, niin se tulee. Siihen ei jotkut nimenhuudot vaikuta paskaakaan. Terrorisuunnitelmia tänne toteuttamaan tullut ei tietenkään edes hakisi turvapaikkaa. Parempihan se on piileskellä, jos kukaan ei edes tiedä, että olet tullut tänne. Tuollaisia kavereitahan itseasiassa asuu tälläkin hetkellä todennäköisesti juuri teidän naapurustossanne. Olkaahan varovaisia siellä.

Tuo mielen piristäminen on kyllä tärkeää, vokeissa kun se purkautuu murhapolttoina tai jollain muulla ikävällä tavalla. ( Vastaanottokeskuksessa kolme tulipaloa – asukkaille lisää tekemistä | Yle Uutiset | yle.fi ) Terroristi vitsi alkaa olla jo kulahtanut kun eiihän ne edes piilottele vaan toimivat melko avoimesti. Ovat enemmänkin niitä onnistuneita kotoutuksia joita suvakit tykkää esitellä. ( Ruotsalainen terroristiepäilty esiintyi onnistunutta sopeutumista esitelleessä dokumentissa - Ulkomaat - Uutiset - MTV.fi ) Ne mitkä katoaa on vaan sitä paskasakkia jotka ryöstelee ja tekee muuta haitallista ympäristölleen.

Ei kai tuosta sinänsä oikeasti mitään haittaa tai kulujakaan ole, onhan siellä joku hahmo 24/7 paikalla joten yksi tehtävä lisää. Toisaalta ei tästä mitään kummoista hyötyäkään olisi odotettavissa. Paskasakki häviää jos niin haluaa.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuudentena se, että näistä "kadonneista" valtaosa on häippässyt maasta.
Hetkinen. Onko tämä nyt fakta vai omaa mutua?

Itse en ole tuollaista uutisointia missään havainnut, mutta jos todella on noin niin sepäs vasta olisikin hyvä juttu.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hetkinen. Onko tämä nyt fakta vai omaa mutua?

Itse en ole tuollaista uutisointia missään havainnut, mutta jos todella on noin niin sepäs vasta olisikin hyvä juttu.
Viimeksi eilen linkkasin pari juttua, missä poliisi ja poliisihallitus arvioi "kateissa" olevista Suomessa oleskelevan joitakin kymmeniä tai muutamia satoja.
 

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Hege halusi, että kaikkien turvapaikanhakijoiden on pakko asua vokeissa. Mun mielestä esimerkiksi nuori mies perheensä luona asumassa on paljon vähemmän riskialtista, kuin nuori mies asumassa muiden toimettomien ja turhautuneiden nuorten miesten kanssa.

No sen nuoren miehen perhe on todennäköisesti siellä lähtömaassa (omat vanhemmat tai vaimo + lapset), joten tästä ollaan samaa mieltä. Toki se asuminen pitää sitten tapahtua muualla kun Suomessa, koska perheenyhdistämisten jälkeen tämä alkaa kyllä olla vielä järkyttävän paljon absurdimpaa..
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viimeksi eilen linkkasin pari juttua, missä poliisi ja poliisihallitus arvioi "kateissa" olevista Suomessa oleskelevan joitakin kymmeniä tai muutamia satoja.
Siis tarkoititko sitä puolitoista kuukautta vanhaa maikkarin linkkiä? Tuossa ajassa nyt voi tapahtua vaikka mitä, kuten viime syksynä saimme todeta.

Jäämme odottamaan seuraavaa uutisointia aiheesta, ehkä siinä selviää jotain enemmän.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hege halusi, että kaikkien turvapaikanhakijoiden on pakko asua vokeissa. Mun mielestä esimerkiksi nuori mies perheensä luona asumassa on paljon vähemmän riskialtista, kuin nuori mies asumassa muiden toimettomien ja turhautuneiden nuorten miesten kanssa.
Eikös se perhe jäänyt sinne lähtömaahan?
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis tarkoititko sitä puolitoista kuukautta vanhaa maikkarin linkkiä? Tuossa ajassa nyt voi tapahtua vaikka mitä, kuten viime syksynä saimme todeta.
Tarkoitin sitä sekä ylen kaksi tai kolme viikkoa vanhaa uutista. Tuolla rintamalla viimeisten viikkojen aikana ei ole mitään mullistavaa tapahtunut.

Toki näistä paperittomista on ollut juttua aiemminkin, eikä viranomaisten kanta ole mihinkään muuttunut siitä, että Suomi ei ole erityisen houkutteleva maa laittomille maahantulijoille. Esim laittoman maahantulon torjunnan arviointiraportista:
Suomi ei ole edelleenkään erityisen houkutteleva maa laittomille maahantulijoille. Yhtenä syynä tähän lienee se, että Suomessa tiedetään ulkomaalaisvalvonnan, turvapaikkaprosessin ja maasta poistamispäätösten täytäntöönpanon olevan toimivaa. Myös viranomaisten välinen tehokas yhteistoiminta laittoman maahantulon ennaltaehkäisyssä on omiaan tukemaan pyrkimyksiä pitää nykyisin hallinnassa oleva tilanne ennallaan.
Lähde poliisin sivut: http://www.poliisi.fi/tietoa_poliisista/julkaisut/prime101/prime232_fi.aspx?docID=29233

Toki nää on vain tällaisia mielipiteitä, joihin ei voi oikein luottaa. Silloin voisi, jos ne tukisivat omaa agendaa, mutta kun eivät tue, niin aika epäluotettaviahan ne ovat.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eikös se perhe jäänyt sinne lähtömaahan?

Irakilaisia ei Suomeen ei juuri ole aiemmmin tullut, joten kun nyt tuli joku 15 000 nuorukaista kerralla ja ilman perhettä, mikäs heidän on täällä kieltä opetellessa, opiskellessa ja työtä tehdessä. Eri puolilta maata tulleet raportithan kertovat suoranaisesta ahkeruudesta ja kotoutumisesta. Kunnissa on niin kova taistelu heidän sijoittamisestaan, että vasta 2 500 on saatu sijoitettua lähes vuoden kestäneellä uupumattomalla työllä ja osin heidätkin toistaiseksi vain paperilla. Migri ei yksinkertaisesti ehdi käsitellä kuntien jatkuvia lisäpyyntöjä ja tämän takia noin 7 500 odottaa edelleen vokissa kuntapaikkaansa.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Irakilaisia ei Suomeen ei juuri ole aiemmmin tullut,
On sieltä sentään vuodesta 2007 asti tullut eniten turvapaikanhakijoita joka ikinen vuosi. Mutta jos sä olet sitä mieltä, että se se ei ole juuri mitään, niin ei kai se sitten ole. Pitäsikö meidän houkutella sieltä kenties vähän enemmän porukkaa, mitä luulet?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
On sieltä sentään vuodesta 2007 asti tullut eniten turvapaikanhakijoita joka ikinen vuosi. Mutta jos sä olet sitä mieltä, että se se ei ole juuri mitään, niin ei kai se sitten ole. Pitäsikö meidän houkutella sieltä kenties vähän enemmän porukkaa, mitä luulet?

Minusta nuo aiemmat eli muutama hassu tuhat on aivan liian vähän kun verrataan Suomen väkilukuun. Joku sellainen 380 000 kerralla ja puolet Mäkkiin töihin niin kansantalous kasvaa. Ei tämä ole sen vaikeampaa. Vielä parempi olisi Kataisenkin esittämä malli, jossa Suomeen tulisi saada vuoteen 2020 mennessä 1 800 000 maahanmuuttajaa. Työperäinen maahanmuutto on aivan liian vaikeaa kun Suomi ei niin kiinnosta, joten miksi ei oteta ihan 2 000 000 nuorta miestä kerralla Irakista, avata uusia Mäkkejä ja kansantalous kasvaa? Mieti nyt, siinä tulisi kerralla 1 000 000 työpaikkaa pelkästään Mäkkiin ja siihen päälle kaikki uusien Mäkkien rakentamiset ja rakentamisluvat son muut jutut.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En luule, vaan sormenjäljet otettiin siinä vaiheessa, kun heidät rekisteröitiin turvapaikanhakijaksi. Rajatarkastuksiahan meillä ei ole kuin itärajalla ja lentokentillä/satamissa.

No milloinkohan luulet, että se rekisteröinti turvapaikanhakijaksi tapahtui silloin syksyllä, kun matuja tulvi rajoista sisään ihan valtoimenaan? Kyllä ne sisään tuli kun sanoivat asylum eikä siinä vaiheessa vielä mitään sormenjälkiä otettu. Eikä oteta tälläkään hetkellä.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sori vaan @Cobol , mutta kyllä mä näistä kiukkukohtauksista huolimatta aion jatkossakin korjata sun karkeita asiavirheitä. Noille "maahanmuuttokriittisille" kun jää noista ikävästi virheellisiä käsityksiä, joita saa sitten korjailla jatkuvasti.

Nythän mä en edes jaksanut puuttua tuohon lopun puppuun kuntapaikkoja odottavasta 7500:sta. Ei ne vielä mitään kuntapaikkoja odota, ne odottaa vielä päätöstä turvapaikasta. Tällä hetkellä kunnat vielä pähkäilevät noita kuntapaikkoja. Sopimuspaikkoja on nyt yli kolme tuhatta. Osa kunnista luonnollisesti yrittää kiristää lisää rahaa valtiolta jne. Mutta älä huoli, oleskeluluvan saaneet saadaan kyllä pois vokeista aikanaan. Ei ne kuntapaikat mitään välttämättömyyksiä ole. Tietty se helpottaa joitakin asioita. Niiden suurin merkitys on siinä, että liian suuri määrä ei yhdellä kertaa änkeä pääkaupunkiseudulle. Tiedäthän, asuntopula ja sen sellaista.

Ilman kuntapaikkaa jäävät pakolaiset odottavat jonkun aikaa vastaanottokeskuksissa. Siirtymäajan jälkeen heidät sijoitetaan Hämäläisen mukaan luultavimmin siihen kuntaan, jossa vastaanottokeskus sijaitsee. Osa heistä jatkaa omatoimisesti itse valitsemalleen paikkakunnalle, joka on todennäköisesti pääkaupunkiseutu tai muu suuri kaupunkikeskus.
Lähde:TEM: Puolet turvapaikan saaneista jää ilman kuntapaikkaa - Demokraatti.fi
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös