Kunhan suhteutin lukuja. Sun mukaasi Ruotsiin on tullut paljon työteliästä porukkaa ja Suomeen pummeja. Mun mielestä on ihan oleellista huomauttaa, että Ruotsiin on kuitenkin tullut porukkaa myös sieltä, mistä Suomeen tulee vain pummeja. Kai sinunkin juttujasi saa kyseenalaistaa, vai onko se jonkinlainen majesteettirikos?
Ensiksi, näyttää siltä, että sekoitat maahanmuuttajan ja pakolaisen. Ruotsiin tuli ja tulee edelleen isot määrät maahanmuuttajia töihin. Suomessa ei ole samanlaista maahanmuuttajien varantoa, joten Suomesta puuttuu silloin mm. sosiaaliset verkostot ja työllistymismahdollisuudet pakolaisille, mitkä taas Ruotsista löytyvät. Toiseksi, en ole sanonut, ajatellut tai kirjoittanut, että Suomeen tulee pummeja. Olen tosin aiemmin sanonut, että somalien osalta joudumme elättämään heidät loppuelämänsä hyvin suurella prosentilla. Minusta tämän kiistäminen on silleen typerää, koska tilastot eivät valehtele.
Koko sotku lähti siis siitä, että Suomi maksaa sinun mukaasi jollain oletuksilla joskus tulevaisuudessa 10 miljardia pakolaiskuluja vuodessa. Minä sitten pohdiskelin, että paljonkohan se Ruotsi maksaa niitä kuluja. Sinne kun on tullut paljon pakolaisia myös sieltä mistä Suomen pakolaiset tulee. Kai ne samoista maista Ruotsiin menevätkin jotain kuluja aiheuttaa.
Lasketaan. Hallitus on ilmaissut tavoitteenaan 10 000 uuden pakolaisen saamisen Suomeen per vuosi.
Vuodessa 10 000 pakolaista + 23 000 turvapaikanhakijaa + noin 1 000 kiintiöpakolaista aiheuttaa noin 1.5 miljardin kulut per vuosi. Tässä on halltuksen myöntämä 0.9 miljaria pohjalla ja kuntien vaatima jo toinen kierros lisärahaa + muut kulut, joita aiheutuu eri momenteille. Kunnat vaativat varmaan vielä kolmannet korotukset, mutta mennään tuolla 1.5 miljardilla.
Hajasijoitetaan maaseudulle ja ympäri Suomea Sipilän ja hallituksen tavoitteiden mukaisesti. Tehdään tätä 10 vuotta. Mikä on tulos? Perheiden yhdistämiseen ja Suomessa syntyvine lapsineen meillä on 400 000 tai 500 000 pakolaispohjaista maahanmuuttajaa. Tällöin 10 miljardia kuluina on kyllä alakanttiin. Pitäisi olla 40-50 miljardia. Mutta toisaalta heitin arvion sen pohjalta, että populaatio ruokkisi jo osin itseään kuten Ruotsissakin eli työllisyysaste ei jäisi ainakaan miehillä hirveän matalaksi ja somalinaisetkin innostuisivat vaikkapa tulkeiksi ja myös huomioiden sen, että ei turvapaikanhakijoita välttämättä tule aina kymmeniä tuhansia. Voi tulla paljon vähemmän. Ikävä kyllä, voi tulla myös paljon enemmän...
Huomaa myös se minkä olen monta kertaa todennut, että pitäisi tarkastella myös tuloja. Aivan 100 varmasti maaseudulle syntyy uusia työpaikkoja ja luettelin viimeksi tänään sossun, koulut, päivähoidot, terveydenhoidon ja paikalliset yrittäjien palvelut.
Sipilä tuntuu ajavan Suomen tähän muottiin. En muuten käsitä hänen puheitaan maasedun työpaikoista. Eihän ne oikeasti tule sillä, että digitalisoidaan.
Itse taas olen surullinen siitä, että julkinen sektori velkaantuu niin pahasti yllä olevan myötä, että kantasuomalaisten vähäväkisten ja varmaan muidekin peruspalvelut taidetaan lakkauttaa kokonaan.