Tosifani jo vastasikin, mutta sulle vielä vastakysymys. Luuletko kenties, että turvapaikanhakija saa varata itselleen lääkärinajan yksityiseltä lääkärilta silloin kun haluaa ja ihan mihin vaivaan tahansa ja valtio kuittaa laskun mitään kyselemättä?
Käsittääkseni ei saa. Jos olen ymmärtänyt oikein niin heille tarjotaan perussairaaanhoito, jonka perusteella määräytyy jatko. Perussairaanhoito tapahtuu Terveystalossa enkä kyllä tiedä kuinka pitkä jonotusaika heillä tuohon on. Voi olla että saavat ajan päivässä, viikossa tai kuukaudessa. Ei hajua.
Tuolla tarkastuksessa käsittääkseni määritetään se onko tarvetta lääkärille vai ei. Ja jos on niin Terveystalon lääkärit palvelevat. Tästäkään en tiedä mikä on jonotusaika.
Lääkärintarkastuksessa sitten ratkeaa jatkotoimenpiteet, meneekö röntgenillä, magneettikuvilla ym mitkä voidaan hoitaa Terveystalossa vai ei. Jos vaaditaan sen tyyppistä hoitoa mikä on mahdollista suorittaa esim. ainoastaan HUSissa niin sitten vaan maksusiroumuksella sinne. Tästäkään en tiedä menevätkö jonojen ohi. Tuskin kuitenkaan.
Jaska Jakomäestä taas soittaa terkkariin, ja hän saa ajan jonkun ajan sisään. Riippunee vaivan laadusta. Tarkastuksessa todetaan mitä jatkotoimenpiteitä vaaditaan, ja tässäkin aikataulu riippunee vaivan laadusta. Jos tarvetta esim. HUSin palveluihin niin sitten menee sinne, Stadi maksaa. Ja tässäkin aikataulu riippunee vaivan laadusta.
Kokonaisuudessa ei ole hirveitä eroja. Ainoa ero on että toiset menee Terveystaloon ja toiset terkkariin. Terveystalossa on todennäköisesti pätevämmät lääkärit ja odotusaula mukavampi, siinäpä se.
Periaatteellisella tasolla olen kuitenkin sitä mieltä että jos joitain tulee laittaa yksityiselle koska resurssit ovat mltä ovat niin ensisijaisesti sinne tulisi lähettää Suomalasia. Turvapaikanhakijat istukoot rumemmassa aulassa. Mutta käytännössä voi olla melko vaikeaa, tulisiko kaikki 5 miljoonaa kantasuomalaista lähettää Terveystaloon, vai mentäisiinkö sinne veroprosentin mukaan?
Minun mielestäni vokkien pitäisi palkata hoitajat ja lääkärit itse. Onhan täällä nytkin noita paperittomien lääkäripalveluja niin sinne vaan nuo lääkärit hommiin. Perushoito siellä ja jos tarvetta erikoissairaanhoitoon ilmenee niin stten shekin kanssa johonkin oikeaan sairaalaan.