Tuli mieleen liittyen maahantulijoista aiheutuvaan turvallisuusuhkaan, että jokainen voi itse tehdä aiheesta pienen tutkimuksen. Menkää ilta/yöaikaan yksin kävelemään jonnekin alueelle, missä hilluu paljon pakolaisia keskenään. Testituloksen kannalta olisi hyvä käydä useissa alueissa, että tutkimus on laajempi. Sen jälkeen menkää yöaikaan alueille, missä on paljon kantasuomalaisia. Tässäkin tapauksessa useampi otanta on tärkeää.
Sitten voi vertailla tuloksia ja tehdä pieniä johtopäätöksiä. On hyvä myös ottaa huomioon mediassa olevia väitteitä, että pakolaiset eivät ole häiriöksi suomalaisille ja verrata niitä omiin kokemuksiin. Tapauksessa täytyy myös ottaa huomioon psykologiaa:
Itse näen että aito turvapaikanhakija on kiitollinen ja nöyrä saadessaan apua. Käyttäytyminen on luonnollisesti sen mukaista. Kiitollisuus ei siis johda minkäänlaiseen uhkaavaan tai väkivaltaiseen käytökseen kantaväestöä kohtaan, ellei kantaväki itse tee aloitetta (tutkimuksessa täytyy käyttäytyä siis neutraalisti). Ajatelkaa vaikkapa tilanne, että itse olisitte kodittomia, ja joku ottaa teidät ns. keskiluokkaiseen taloon asumaan ja saat ilmaiset ruoat ynnä muuta. Käyttäytyminen talon asukkaita kohtaan on tervejärkisellä luonnollisesti kunnioittava. Talon sääntöjä noudatetaan. Minkäänlaista halveksuntaa tai vittuilua talon väkeä kohtaan ei luonnollisesti tapahdu.
Vaikka äskeinen tapaus on laajuudeltaan ihan eriluokkaa kuin tämä pakolaistilanne, niin psykologisesti asiat kuitenkin menee (pitäisi mennä) samaa rataa.
Itse en ole vielä kyseistä koetta tehnyt, mutta kuulemani perusteella uhkaavan tilanteen todennäköisyys on melko suuri varsinkin, mikäli on yksin liikkeellä. Vielä suurempi todennäköisyys uhkalle on naista kohtaan.
Mikäli haluaa aiheesta omakohtaista kokemusta, niin tuskinpa löytyy parempaa tapaa sitä hankkia.
Edit:
En tiedä onko tätä videota linkitetty täällä aiemmin, mutta suosittelen katsomaan:
WATCH: The Anti-Migrant Video Going Viral Across Europe