Yleinen maahanmuutto- ja pakolaispolitiikkakeskustelu sekä lieveilmiöt

  • 3 250 912
  • 28 700

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Taitaa niistä jokunen töitäkin tehdä kun huhtikuussa länsinaapurin työttömyysaste oli 7.4% eli selvästi alhaisempi kuin täällä.

Jotain suvakkivisvojen tilastovääristelyä varmaan. Ainakin minä olen ollut näkevinäni "laskelmia", joissa maahanmuuttajan kustannuksiin lasketaan esim. "50 vuoden loisiminen"...
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
En minä väittänyt etteikö niistä mamuistakin moni työllistyisi julkiselle sektorille, kuten vaikkapa tulkeiksi jne.

Minä muistan jo 80-luvulta kun Tukholman päässä oli lähes jokainen ruotsinlaivojen hyttisiivooja maahanmuuttaja, ainakin ihonvärin perusteella. Ei ne kesät tuolloin sen aurinkoisempia Ruotsissa olleet kuin täälläkään. Ei kai julkinen sektori ruotsinlaivojen hyttien siisteydestä vastaa Ruotsissa?
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Minä olen edelleen hivenen mietteliäs sen suhteen, että mikäli Eurooppa (vastoin kaikkia odotuksia) sopii jostain kollektiivisesta ja kattavasta ratkaisusta kiihtyvään pakolaistulvaan, kuten pitäisi (sijoituspaikat, vastaanotettavien lukumäärä, pelisäännöt), niin noinkohan Eurooppa ja EU-jäsenmaat kuitenkaan pelaavat samoilla pelisäännöillä.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minä muistan jo 80-luvulta kun Tukholman päässä oli lähes jokainen ruotsinlaivojen hyttisiivooja maahanmuuttaja, ainakin ihonvärin perusteella. Ei ne kesät tuolloin sen aurinkoisempia Ruotsissa olleet kuin täälläkään. Ei kai julkinen sektori ruotsinlaivojen hyttien siisteydestä vastaa Ruotsissa?

Kuinkakohan monta hyttisiivoojaa kaiken kaikkiaan Ruotsin päässä oikein on? Ja kuinka iso osa se on kaikista mamuista...
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Kuinkakohan monta hyttisiivoojaa kaiken kaikkiaan Ruotsin päässä oikein on? Ja kuinka iso osa se on kaikista mamuista...

Mutta työskentelevätkö he julkisella sektorilla?
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minä olen edelleen hivenen mietteliäs sen suhteen, että mikäli Eurooppa (vastoin kaikkia odotuksia) sopii jostain kollektiivisesta ja kattavasta ratkaisusta kiihtyvään pakolaistulvaan, kuten pitäisi (sijoituspaikat, vastaanotettavien lukumäärä, pelisäännöt), niin noinkohan Eurooppa ja EU-jäsenmaat kuitenkaan pelaavat samoilla pelisäännöillä.

Minä olen aika skeptinen tuon suhteen, sillä eihän ne pelaa samoilla säännöillä tälläkään hetkellä, miksi siis tulevaisuudessa? Osa EU-maista ilmoittaa vähät välittävänsä taakanjaosta, mutta Suomen sen sijaan pitää yrittää olla joku mallioppilas joka asiassa, vaikkei siitä mitään hyötyä tälle maalle olekaan.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Tuskin. Mutta jos miljoonasta mamusta 50 työskentelee hyttisiivoojina, niin ymmärrät varmaan ettei sillä ole kokonaisuuden kannalta mitään merkitystä.

No laitahan sitten tilastokäppyrää tähän siitä, että ne 999950 muuta mamua työskentelee julkisella sektorilla tai loisii sossuavustuksilla. Kun nyt kerran tuollaisen väitteen toit esille niin tokihan sinulla on siitä jonkinlaista näyttöä eikö niin?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Se mikä minua ihmetyttää on tämä asenneilmapiiri tässä maassa, tuntuu että se kovenee päivä päivältä. Ja en usko sen johtuvan ihmisten henkilökohtaisista kokemuksista vaan juuri näistä mouhoajista niin sosialistisessa mediassa kuin lehtien palstoillakin.
Yksi merkittävä syy varmaankin on median vääristynyt uutisointi, näytetään pakolaisuutisoinnissa shokeeraavia kuvia laihoista pienistä lapsista sekä rääsyisistä naisista ja miehistä, mutta kuitenkaan Suomeen ei tule juuri yhtään näistä uutisoidusta vaan hyvässä lihassa olevia puhelimia räplääviä nuoria miehiä.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Tässähän tämä tuli vaivattomasti todistettua kun käytät termiä vastapuoli. Vastakkainasettelu nyt ei vaan johda mihinkään. Ja noilla mouhoajilla tarkoitin kaikkia tämän maan Junes Lokkia jotka keräävät seuraajia sosialistisessa mediassa. Ainoa julkisesti "maahanmuuttokriittinen" puolue on Persut jonka laariin tuo vastakkainasettelu ja mouhoaminen sataa, faktoista viis.

Mitenkäs kun minusta tuntuu, että sinä mouhoat, olenko väärässä??
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Mitenkäs kun minusta tuntuu, että sinä mouhoat, olenko väärässä??

Sinä olet oikeutettu mielipiteeseesi, asiaa pitäisi kysyä puolueettomalta taholta mouhoanko vai en. Ainakaan en harrasta tuollaista vastakkainasettelua kuin sinä ja moni muu. Onko muuten poliisissa "tapakoulutusta" mitä tulee maahanmuuttajien kanssa toimimiseen? Entä miten esimiehesi suhtautuu rasismiin?
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Vastaanottoraha on tarkoitettu elämisen kannalta välttämättömien tarpeiden hoitamiseen. Suomessa yksin asuva aikuinen saa 290€:a/kk. Tällä rahalla ihmisen pitää hankki itselleen ruuat, vaatteet, lääkkeet (tähän saa lisätukea), maksaa puhelinlaskut yms. Tämän rahan päälle tulee majoitus ja rajattu terveydenhuolto.

Tuntuu kohtuu pieneltä ja jos tätä vielä leikataan, ollaan kohta samassa tilanteessa kuin Italian eteläosissa. Tännehän on linkitetty youtube videota sikäläisistä mellakoista. Turhaa rahaa ei saa maksaa, mutta sen verran pitää maksaa, että yhteiskuntarauha säilyy.

Pientähän tuo on, mutta tuli itse aikoinaan opiskelijana vedettyä jopa pienemmällä budjetilla (noin 100-150e/kk). Kyllähän se vitutti ja monesti asiasta avauduin, että on tämä yhtä helvettiä. Mutta kylläpä silläkin toimeen tuli kun oli pakko.

edit: jaa olen aika monta sivua myöhässä ja asiaa ilmeisesti käyty läpi jo opiskelijan näkökulmasta. Eli aika nolla postaus. Kiitos ja anteeksi.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Itävallassa on löytynyt 50 ruumista kuorma-autosta, todennäköisesti ihmissalakujettajan uhreja jotka ovat tukehtuneet. Nämä saatanat jotka rikastuvat ihmisten hädällä tulisi metsästää ja tuomita erittäin ankariin rangaistuksiin.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Nämä saatanat jotka rikastuvat ihmisten hädällä tulisi metsästää ja tuomita erittäin ankariin rangaistuksiin.

Tästä ollaan täysin samaa mieltä. Jollakin ilveellä pitäisi pystyä puuttumaan näiden ihmissalakuljettajien touhuihin, mutta miten siihen pystytään puuttumaan? Siinäpä on se kysymys.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tästä ollaan täysin samaa mieltä. Jollakin ilveellä pitäisi pystyä puuttumaan näiden ihmissalakuljettajien touhuihin, mutta miten siihen pystytään puuttumaan? Siinäpä on se kysymys.

Kyllähän väkivalta olisi se yksi vaihtoehto. On ollut puhetta, että ihan vain tuhottaisiin libyalaisten veneet. Sitten toisaalta se vain lisäisi kaaosta ja levottomuutta, kun asiakkaille kävisi ilmi kyydin peruuntuneen.

Ei tähän pysty mitenkään puuttumaan paitsi valistuksella. Ja valistus ei mene perille edes länsimaissa juuri missään asiassa. Salakuljettajat uskaltavat ja voivat toimia vapaasti tietäen, että ei kaikkia voi tappaa tai linnaan laittaa.

Samalla lailla kuin urheilujoukkue voi pelata huonosti ja hävitä. Ei koko joukkuetta voi vaihtaa tai ehkä voisi, mutta ei tule tapahtumaan.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
IL: Libya: Välimerellä upposi taas pakolaisalus - jopa satoja kuolleita

Eikös tuollakin voi olla ihan kunnon myrskyjä syksyllä/talvella? Voi tulla aika rumaa jälkeä, jos tätä touhua ei saada lopetettua.

@Kisapuisto n mielestähän tuo on vain etu Euroopalle. Odottelen edelleen muuten tilastodataa siitä, miten ne miljoona mamua Ruotsissa on joko sossupummeja tai valtiolla töissä.

Muuten, @Anssi #5 esitti täällä erittäin mielenkiintoisen kysymyksen johon ei vielä ole tullut vastausta. Kun nyt kerran on näytetty, että rahaa tuottava taikaseinä on muissa maissa huomattavasti avokätisempi, niin miksi siitä huolimatta nämä elintasosurffarit tulevat tänne Suomeen?
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Muuten,Anssi #5 esitti täällä erittäin mielenkiintoisen kysymyksen johon ei vielä ole tullut vastausta. Kun nyt kerran on näytetty, että rahaa tuottava taikaseinä on muissa maissa huomattavasti avokätisempi, niin miksi siitä huolimatta nämä elintasosurffarit tulevat tänne Suomeen?

Osahan tulee ihan sattumalta. Toisin sanoen salakuljettajalle annetaan rahat ja lista maista, joihin toivoo päätyvänsä. Aina ei tulijat pääse sinne, minne haluavat.

Yksi vetotekijä voi olla se, että kiristyksistä huolimatta Suomi on ollut kohtalaisen hyvä kohdemaa perheeyhdistämisten osalta. Aikoinaanhan Suomi ainoana valtiona koko maailmassa maksoi matkakustannukset perheen saapumiseksi Suomeen (eli porukkaa lennätettiin Suomeen Somaliasta ja Irakista ym.). Käytäntö lopetettiin 2011.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kun nyt kerran on näytetty, että rahaa tuottava taikaseinä on muissa maissa huomattavasti avokätisempi, niin miksi siitä huolimatta nämä elintasosurffarit tulevat tänne Suomeen?

Varmaankin ihan sen takia, että on helpompi tulla, kun on vähemmän porukkaa. Kuka idiootti lähtee juhannustorstaina valtatielle tai menee jouluaattoaamuna kauppaan? Hämmentävän monet ja siksi syntyy ruuhkaa.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Osahan tulee ihan sattumalta. Toisin sanoen salakuljettajalle annetaan rahat ja lista maista, joihin toivoo päätyvänsä. Aina ei tulijat pääse sinne, minne haluavat..

Voi hyvinkin olla noin, sitä en epäile ollenkaan. Kuitenkin sanotaan sitä, että tänne tullaan nimenomaan sen takia, että täältä saa hyvät etuudet, eikä tartte tehdä mitään asian eteen. Siksi vaan kyselen näitä.


Varmaankin ihan sen takia, että on helpompi tulla, kun on vähemmän porukkaa. Kuka idiootti lähtee juhannustorstaina valtatielle tai menee jouluaattoaamuna kauppaan? Hämmentävän monet ja siksi syntyy ruuhkaa.

Niin, tuolla eteläisellä puolella Eurooppaa sitä ruuhkaa näyttää olevan ihan pyhäpäivästä riippumatta.
 

RaikkA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässässäsäsä
Muuten, [USER=106920]@Anssi #5 esitti täällä erittäin mielenkiintoisen kysymyksen johon ei vielä ole tullut vastausta. Kun nyt kerran on näytetty, että rahaa tuottava taikaseinä on muissa maissa huomattavasti avokätisempi, niin miksi siitä huolimatta nämä elintasosurffarit tulevat tänne Suomeen?[/USER]

Helposti oli laskettavissa, että kaikki Eu maat joihin tuli viime vuonna vähemmän hakijoita kuin suomeen, maksoivat vähemmän kuin Suomi.

Tietysti asiassa voisi ottaa myös huomioon mahdolliset sosiaalituet, jos ja kun se turvapaikka maasta satutaan saamaan. Tämän lisäksi tietenkin maantieteellisellä sijainnilla voisi olla jotain merkitystä, mutta ei kai siellä suvakkimaailmassa tälläisistä pikkuasioista niin kannata välittää.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
En minä väittänyt etteikö niistä mamuistakin moni työllistyisi julkiselle sektorille, kuten vaikkapa tulkeiksi jne.
On se niin väärin. Olen tavannut mamuja, jotka ovat työskentelevät lähihoitajina vanhainkodeissa, erikoissairaanhoitajina kirurgisilla osastoilla, kätilöinä, kirurgeina, terveyskeskuslääkäreinä jne. On se niin väärin kun nuo mamut on yhteiskunnan rahoilla palkattu, vaikka moni putkoslainen persu on työtön.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
@Kisapuisto n mielestähän tuo on vain etu Euroopalle.

Ei nuo muutama sata hukkunutta oikeasti merkitse mitään suuntaan tai toiseen. Sitten jos niitä kuolleita alkaisi olla kymmeniä tuhansia, niin sillä olisi vaikutusta niin Eurooppaan tulevien määrässä kuin ennen kaikkea Välimeren ylitystä yrittävien määrässä.

Idioottivarmennuksena se, että en kannata noiden laivojen tarkoituksellista upottamista mutta yhtäkään vahingossa uponnutta en jaksa surra.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Helposti oli laskettavissa, että kaikki Eu maat joihin tuli viime vuonna vähemmän hakijoita kuin suomeen, maksoivat vähemmän kuin Suomi.

Oliko nyt ihan varmasti näin? Sinulla varmasti on dataa laittaa tästä.

Minä kun löysin tällaisen jutun Guardianista, joka siteeraa Eurostatin tilastoja vuodelta 2014, eli siis viime vuodelta. En tiennytkään, että Bulgaria, Puola, tai Unkari maksaa enemmän rahaa mamuille kuin Suomi. Tai ainakin noihin maihin meni enemmän hakijoita kuin Suomeen, joten voidaan siis päätellä, että ne maat maksavat mamuille enemmän rahaa taikaseinästä. Vai?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös