@kristian :
No se on kyllä ihan validi pointti, että nyt kun tarvitaan todennäköisesti entistä isompia vastaanottokeskuksia ja asuintiloja kasvavalle pakolaisvirralle, niin pitää tarkastella tiukasti, ketkä tästä taloudellisesti hyötyvät.
Suomen tilanne voi olla semi hyväkin tässä suhteessa, mutta aika isot betsit uskaltaisin lyödä vetoa, että Euroopan alueelta tulee tulevaisuudessa paljastumaan valtavia puhalluksia liittyen pakolaisbisnekseen. Kuten kaikessa liiketoiminnassa, eihän tämä siitä mitenkään eroa.
Minä olen varmaan profiloitunut tällä palstalla julkisen sektorin "viholliseksi". En sitä ole. Olen aina kannattanut tiettyjen perustoimintojen pitämistä julkisina. Pahin virhe on nimenomaan ollut se, että olemme päästäneet säätiöt ja yksityiset hoivafirmat veronmaksajien rahojen "apajille". Sosiaalimenot ovat 2000-luvulla kasvaneet tämän suuntauksen johdosta 33 Miljardilla ja kaikki peruspalvelut ovat heikentyneet. Kokoomus kutsuu sitä "vapaaksi kilpailuksi", että annetaan bisnekset kavereille. Oikeasti kyse on pahimman laatuisesta
markkinasosialismista. Nyt ne ovat nähneet potentiaalia tässä mamubisneksessä, kun kaikki muu on jo imetty kuivaksi.
Kyse on rakenteellisesta korruptiosta. Kokoomusta lähellä ovat Attendon, Mehiläisen ja Terveystalon kaltaiset veroparatiisitoimijat, kun taas SDP ja VAS suosivat säätiömuotoista rahanpesua (Diakonissalaitos, Sininauhasäätiö, huostaantottosäätiot, tms). Persutkin vastustivat tuota säätiöiden sikailua, kunnes perustivat oman säätiönsä.
Tämä ketju kertoo kaiken tarpeellisen.
Lähti kuin nettoveronmaksaja Töölöstä | Kauppalehti.fi
Päihdeongelmaisillakin tehdään säälimättömästi fyrkkaa, vaikka jengiä kuolee noiden "hoitojen" johdosta kuin pipoa. Ja mitä enemmän veronmaksajille kustantaa, sen parempi. Jos tällaiseen korruptioon puuttuttaisiin, meillä olisi edelleenkin aivan hyvin varaa tuottaa ne palvelut julkisina, mitä meillä oli 10 vuotta sittenkin. Noista ajoista menot ovat kasvaneet 50% ja kuitenkin saamme koko ajan vähemmän suuremmalla rahalla. Eikö pistäkin vähän mietityttämään, mihin ne rahat oikein menevät?