Hieno vuodatus hermanni, mutta menee täysin ohi, sillä enhän tietenkään väitä Australian toiminnan rikkovan Geneven sopimusta. Jos olet eri mieltä niin voit varmaan osoittaa kyseisen väitteen.
No olethan sinä monta kertaa todennut, että he suorittavat vapaudenriistoja pakolaisstatuksen saaneille.
Australiaan nyt menee sekä pakolaisia että turvapaikanhakijoita ja käsittääkseni jos menevät pakolaisstatuksella tai ilman viisumia niin joutuvat telkien taa, huolimatta siitä että Australia on luvannut vuonna 1973, että se ei rankaise tai rajoita sellaisen matkustusasiakirjoitta saapuneen henkilön vapautta jonka kotimaassa hänen henkeään tai vapauttaan uhataan rodun, uskonnon, kansalaisuuden, tiettyyn yhteiskunnalliseen ryhmään kuulumisen tai poliittisen mielipiteen vuoksi.
Tarkastellaanpa YK:n pakolaisjärjestön tulkintaa kyseisestä artiklasta.
The expression “coming directly” in Article 31(1), covers the situation of a person
who enters the country in which asylum is sought
1) directly from the country of origin,
2) or from another country where his protection, safety and security could not be
assured. It is understood that this term also covers a person who
3) transits an intermediate country for a short period of time without having applied for, or
received, asylum there. No strict time limit can be applied to the concept “coming
directly” and each case must be judged on its merits.
Refworld | UNHCR's Revised Guidelines on Applicable Criteria and Standards relating to the Detention of Asylum-Seekers
"Perusasiat haltuun."
Ei jumalauta, nyt sitä naamapalmua tänne.
UNHCR on järjestö, jonka tehtävä on ajaa maailman pakolaisten ja myös turvapaikanhakijoiden asiaa. Se on käytännössä siis etujärjestö. Sillä ei ole yhtään minkäänlaista auktoriteettiasemaa tuon sopimuksen tulkinnassa. Totta helvetissä se antaa lausuntoja ja omia ohjeistuksia, joiden mukaan valtioiden tulisi laajentaa sopimuksen sovellettavuutta. Se ei kuitenkaan todellakaan tarkoita, että sen tulkinta olisi yhtään enempää juridisesti sitovampi. Vai sekoititko nyt polonen UNHCR:n UNHRC:hen?
Oikeastaan tuon tarjoamasi analyysin tarkoitushan on juuri pyrkiä laajentamaan tuota pakolaissopimuksen soveltamisalaa, koska se on todellisuudessa sitovuudeltaan
hyvin rajoitettu. Moni valtiohan toki noudattaa tuon tyyppistä käytäntöä, mutta ei se nyt helvettiläinen itse sopimuksen pakottavuutta muuta yhtään mihinkään.
Kyllä on jumalauta tyypillä pokkaa kutsua hermanniksi, kun on jo moneen kertaan osoittanut, että ymmärrys ylipäänsä oikeudellisen järjestelmän - oli kyse sitten kansainvälisestä tai kansallisesta ulottuvuudesta - sisällöstä on täysin nolla, ja päästä vedetään mitä tahansa paskaa tosiasioista välittämättä.
***
Nykyisessä turvapaikkaprosesissa on muutamia hyvinkin kyseenalaisia piirteitä täällä Suomessa. Ne liittyvät tuohon oleskelulupaprosessiin.
Turvapaikka-asiassahan hakija on oikeusapulain nojalla oikeutettu valtion varoista korvaukseen asiamiehen käytöstä. Kyseessä ei siis tarvitse olla julkinen oikeusavustaja. Tämähän on käytännössä luonut tilanteen, jossa osa toimeksisaanteja ottavista tahoista harrastavat vähintäänkin melko kyseenalaista markkinointia. Osa näistä asiamiehen palveluita tarjoavista tahoista lupautuvat maksamaan tälle päämiehelle X määrän euroja, jos valitsevat heidät asiamiehekseen. Kyseessähän on kannatava bisnes, koska valtio maksaa tietyn määrän 100% varmasti. Toisinaan saatetaan jopa valittaa sellaisen henkilön oleskelulupa-asiasta, joka ei ole enää ollut vähään aikaan maassa (toisin sanoen, on vakuuttunut kielteisestä päätöksestä ja lähtee muualle käännytyksen pelossa). Nämä ovat kuitenkin melko lieviä ongelmia