Mainos

Yleinen maahanmuutto- ja pakolaispolitiikkakeskustelu sekä lieveilmiöt

  • 3 388 021
  • 29 177
F

Flonaldo

Lainasin, koska se oli virheellinen ja vasta koko viestin huomasin. Tekstissä on rankkoja väitteitä, jotka eivät ole faktaa, vaan jotain muuta.
Kerrotko siis missä tilanteessa Penan Audi tullaan hakemaan pihasta :)

Nyt puhuit vain uusista esitetyistä 17 a luvun pykälistä, jotka eivät asiaan liity yhtään millään tapaa.
 
F

Flonaldo

Pystytkö vastaamaan esittämistäni virheistä tekstissäsi :)
Niitä ei ollut. Etkä yhtään osoittanut.

***

Helpotetaan nyt taakkaasi.

Pykälä "Moottoriajoneuvon käyttöoikeuden luovutusvelvollisuus" (aiemmin 77, uudessa 78) ei ole muuttumassa mitenkään. Siihen ei esitetä mitään muutoksia.

Tässä on hallituksen esityksestä alkuperäisen valmiuslain laadinnasta, miten pykälää on kuvattu.

Kuka tahansa, joka väittää että tämän pykälän nojalla voidaan tulla hakemaan Penan Audi tai että tämä pykälä liittyy jotenkin turvapaikanhakijoihin, on valehtelija. Kuten Perussuomalaiset viestinnässään säännöllisesti on.

Vakavissa poikkeusoloissa saattaa syntyä tilanne, jossa kuljetusten ohjaaminen määrättyihin kuljetussuoritteisiin ei enää riittäisi, vaan hyötyliikenteessä käytettävä ajoneuvo tai kuljetusyrityksen koko ajoneuvokalusto olisi varattava viranomaisten osoittamiin kuljetustehtäviin. Perinteisesti tällaisessa tilanteessa puolustusvoimat ja turvallisuusviranomaiset ovat varautuneet ottamaan haltuunsa ajoneuvoja normaaliaikana ylläpidetyn ajoneuvojen varausjärjestelyn mukaisesti. Puolustusvoimien hoitama yleinen ajoneuvojen varausjärjestelmä on sittemmin korvattu liikenne- ja viestintäministeriön sekä Huoltovarmuuskeskuksen valmistelemalla tiekuljetusajoneuvojen kriisiajan hallinnan valtakunnallisella tietojärjestelmällä (jäljempänä Pooleri-järjestelmä). Järjestelmän avulla voidaan poikkeusoloissa tärkeä ajoneuvokalusto jo ennakolta suunnitella sijoitettavaksi määrättyihin tehtäviin nimetyille tarvitsijoille. Puolustusvoimat varaa edelleen poikkeusoloissa vakinaiseen käyttöönsä tarvitsemansa ajoneuvot. Nekin merkitään myös Pooleri-järjestelmään. Kaikkien muiden hyötyajoneuvojen ja työkoneiden kriisiajan käyttö määritellään Pooleri-järjestelmässä. Käytännössä järjestelmää ylläpidetään lääninhallitusten liikenneosastoissa. Järjestelmän avulla voidaan ajoneuvojen ja työkoneiden kriisiajan käyttö suunnitella siten, ettei kaluston osoittaminen normaaliajan menettelystä poikkeaviin tehtäviin kuitenkaan vaarantaisi yhteiskunnan turvallisuuden ja kansalaisten huollon edellyttämän kuljetuslogistisen järjestelmän toimintaa. Jos koko kuljetusketjun vakava häiriintyminen olisi uhkana, liikenne- ja viestintäministeriö voisi 3 §:n 1 ja 2 kohdassa tarkoitetuissa poikkeusoloissa ryhtyä ohjaamaan kaikkien liikennemuotojen kuljetuksia 84 §:n nojalla.

Pykälän 1 momentissa säädettäisiin niistä edellytyksistä, joiden vallitessa ajoneuvon omistaja tai haltija olisi velvollinen luovuttamaan omistamansa tai hallinnassaan olevan moottoriajoneuvon 73 §:ssä tarkoitetun tiekuljetusviranomaisen käyttöön. Kysymys olisi tällöin pääsääntöisesti puolustusvoimien, poliisin tai väestönsuojeluviranomaisen käyttöön edelleen osoitettavasta kuljetuskalustosta, jolloin varaus saattaisi olla pitkäaikainen. Muita tarvitsijoita voisivat olla muut viranomaiset tai elinkeinoelämä. Ajoneuvon omistajalle tai haltijalle maksettaisiin ajoneuvon käyttöoikeuden luovutuksesta korvaus, josta säädettäisiin lain 126 §:ssä.

Pykälän 2 momentissa valtuutettaisiin valtioneuvosto antamaan tarkemmat säännökset ajoneuvojen luovuttamiseen liittyvistä menettelyistä. Ajoneuvon luovutukseen liittyvät käytännön menettelyt ja järjestelyt riippuisivat tilanteesta. Puolustusvoimien haltuunottomenettelystä järjestely eroaisi siten, ettei mainittu moottoriajoneuvo siirtyisi tiekuljetusviranomaisen hallintaan. Ajoneuvojen, alusten ja ilma-alusten luovuttamisesta puolustusvoimien hallintaan säädettäisiin 110 §:ssä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kuka tahansa, joka väittää että tämän pykälän nojalla voidaan tulla hakemaan Penan Audi tai että tämä pykälä liittyy jotenkin turvapaikanhakijoihin, on valehtelija. Kuten Perussuomalaiset viestinnässään säännöllisesti on.
Otetaan tämä ensin. Sanatarkka lainaus tekstistäni sunnuntailta. Lihavoin sanan, joka on oleellinen. Poikkeusoloissa viranomaisilla on mahdollisuus toimia lain antaminen valtuuksin.

Mitä tulee PS:n mainitsemiin takavarikointeihin yms, tässäkin laissa annetaan siihen viranomaisille mahdollisuus poikkeusoloissa. Auto voidaan esimerkiksi ottaa viranomaiskäyttöön. Se, että PS nostaa tämän esille ja samalla toteaa, että tärkeimpiä asioita (rajan sulkeminen kokonaan) ei ole hoidettu, on poliittinen näkemys. On se vähän mielenkiintoinen valinta kun valmiuslaissa on ennenkin ollut viranomaistoimille mahdollisuudet, mutta ei se kyllä disinformaatiota ole.

Olisi pitänyt kirjoittaa yksityisen kuljetuspalvelun auto tms, mutta en kirjoittanut myöskään henkilön omassa käytössä oleva auto.
 
F

Flonaldo

On yksi asia, mistä on keskusteltu. Kansalaisten omien, henkilökohtaisten asuntojen ja autojen takavarikointi.

Miksi tästä on keskusteltu? Koska Perussuomalaiset väitti hallituksen esittävän tällaista.

Voidaan yrittää toki herätellä keskustelua Pohjolan Liikenteen velvollisuudesta markkinahinnoin järjestää kuljetuksia, mutta sitä keskustelua ei nyt tässä ketjussa tai Perussuomalaiset-ketjussa käyty. Eikä Persuilla ole mitään mielenkiintoa siihen keskusteluun.

(Ja jos nyt maltat lukea tuon 77:n perustelun, huomaat kyllä, että sitä ei voida aktivoida muussa kuin sotatilassa.)
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sitten toinen osa. Totta, kirjoitit @Flonaldo loppuun näin: "Tämä on siis se tilanne, missä kansalaisen ajoneuvo voitaisiin ottaa haltuun". Allekirjoitan.

Itse taas kirjoitin lainaamasi kohdan:

"2. Kansalaisten omaisuutta voidaan takavarikoida (kuten ennenkin). Jos viranomaiset niin näkevät, myös turvapaikanhakijoiden siirtämiseen tms".

Ja allekirjoitan myös sen. Kansalaisten omaisuutta voidaan ottaa käyttöön kuten nykyisinkin.

Vasta nyt ja tässä huomaan, mikä ero on kyseessä. En itse ajatellut kansalaisen henkilöautoa ja kotia, vaan aivan kuten tähänkin asti on voitu toimia. Totesin myös, että PS:n tekstit on poliittista retoriikkaa ja senkin, että ihmeellisesti nostavat takavarikkoja esille kun mitään uutta (oikeutena) ei uusi lakiesitys sisällä.

Ainakin minulle selvisi nyt se, mitä tarkoitit ja sekin, että voisi olla tarkempi sanoissa ja määritelmissä.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Hyvin toimii Suomen byrokratia. Ei stana.

Luultavasti tuo noin 2900 vaatimus on jossain viraston ohjeissa 2895 - 2905 euroa. Sen alle on hylky, yli epäilyttävä, eli hylky.
Siis. Opiskellut Suomessa kemian maisteriksi, tekee helvetisti duunia ruokalähettinä ja halutaan karkottaa? Ei jumalauta! Mikä tätä maata vaivaa?
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Siis. Opiskellut Suomessa kemian maisteriksi, tekee helvetisti duunia ruokalähettinä ja halutaan karkottaa? Ei jumalauta! Mikä tätä maata vaivaa?

Ja tuo normaali vaadittava euromääräinen raja on myös ihan himmeä. Mut se on jo eri keskustelu.
 
F

Flonaldo

Ei ongelma ole liian korkeat tulot. Ongelma on se, että tulot ovat 100 % varmuudella kusetusta. Ei se, että rahaa tulee tuon verran sisään, mutta se että kundi yksin Wolt-kuskina Joensuussa tuon tienaisi.

5600e/kk bruttona joka kuukausi vaatisi:
- 1400 kuljetusta / kk minimissään
- ~55 kuljetusta päivässä kuuden päivän viikoilla
- keskimäärin viisi kuljetusta tunnissa

Joensuussa. Jokaisena tuntina. Niin tiistaina klo 10 kuin sunnuntaina klo 20. Jokaisena päivänä. Ilman taukoja, ei ruokataukoa, ei kusitaukoa, koskaan. Edelliseltä toimitukselta samalla sekunnilla uusi tilaus, ajomatka seuraavaan ravintolaan, odottelu ravintolassa, ajomatka asiakkaalle ja toimitus - ja kertaakaan tuossa ei saa mennä yli 12 minuuttia. Joensuussa.

(Stadin ytimessä viikonloppuisin tms. tuollainen tahti on mahdollinen hetkellisesti. Muuten ei.)
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Siis. Opiskellut Suomessa kemian maisteriksi, tekee helvetisti duunia ruokalähettinä ja halutaan karkottaa? Ei jumalauta! Mikä tätä maata vaivaa?
Viranomaissilmin kyse on siitä, että 1+1+3=5. Näistä ensimmäinen elättää muita neljää Woltin huipputuloilla, joiden viranomaiset eivät usko kestävän kaikissa tilanteissa. En minäkään. Haaveena on perheen yhteinen elämä Suomessa. Vaimo ja 10-, 6- ja 3-vuotiaat tyttäret asuvat Kumasin kaupungissa Ghanassa.

Korkeakoulututkinnon suorittaneena englanniksi löytyisi työtä ja jos vielä osaisi suomea, aina parempi. Mutta en osaa sanoa, onko kyse esimerkiksi siitä, että kielitaito on puutteellinen tai siitä, että nimi on vääränlainen hakupapereissa.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Huolestuttavaa laajemmassa kontekstissa jos suomalaisesta yliopistosta saaduilla maisterin papereilla työllistyy Suomessa vain ravintola-alalle tai ruokalähetiksi. Kuinka paljon meillä on porukkaa yliopistoissa suorittamassa jotain 5 vuoden tutkintoja vastaavanlaisilla työllistymisnäkymillä...
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Huolestuttavaa laajemmassa kontekstissa jos suomalaisesta yliopistosta saaduilla maisterin papereilla työllistyy Suomessa vain ravintola-alalle tai ruokalähetiksi. Kuinka paljon meillä on porukkaa yliopistoissa suorittamassa jotain 5 vuoden tutkintoja vastaavanlaisilla työllistymisnäkymillä...
Voihan se olla että tarjolla oli joku homma yliopistosta nälkäpalkalla ja totesi että Woltin kautta tienaa paremmin? En tiedä mitä hommia kemian maisteri tekisi yksityisellä sektorilla mutta josko sielläkin oli tarjolla suhteellisen pientä palkkaa alkuun.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Voihan se olla että tarjolla oli joku homma yliopistosta nälkäpalkalla ja totesi että Woltin kautta tienaa paremmin? En tiedä mitä hommia kemian maisteri tekisi yksityisellä sektorilla mutta josko sielläkin oli tarjolla suhteellisen pientä palkkaa alkuun.

Ja luultavasti palkka ei riittäisi siihen että saisi oleskeluluvan.

Veikkaisin että kokonaiskuvassa tekisi ihan hyvää jos perhe tulisi Joensuuhun vaikka yhtälö tulojen osalta ei pitkällä tähtäimellä kantaisi. Joensuussa saattaisi pärjätä vaikka tulot ei joka kuukausi ihan tuohon riittäisi.
 

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Ei ongelma ole liian korkeat tulot. Ongelma on se, että tulot ovat 100 % varmuudella kusetusta. Ei se, että rahaa tulee tuon verran sisään, mutta se että kundi yksin Wolt-kuskina Joensuussa tuon tienaisi.

5600e/kk bruttona joka kuukausi vaatisi:
- 1400 kuljetusta / kk minimissään
- ~55 kuljetusta päivässä kuuden päivän viikoilla
- keskimäärin viisi kuljetusta tunnissa

Joensuussa. Jokaisena tuntina. Niin tiistaina klo 10 kuin sunnuntaina klo 20. Jokaisena päivänä. Ilman taukoja, ei ruokataukoa, ei kusitaukoa, koskaan. Edelliseltä toimitukselta samalla sekunnilla uusi tilaus, ajomatka seuraavaan ravintolaan, odottelu ravintolassa, ajomatka asiakkaalle ja toimitus - ja kertaakaan tuossa ei saa mennä yli 12 minuuttia. Joensuussa.

(Stadin ytimessä viikonloppuisin tms. tuollainen tahti on mahdollinen hetkellisesti. Muuten ei.)

Tässä pitäisi mielestäni viranomaisen tehdä perusteellinen selvitys, lähtien listauksesta ja kellonajoista joista tilaukset on tulleet ja paljonko niistä on maksettu.

Tai sitten jutun henkilön tulisi itse tehdä tällainen selvitys ja vaatia oikaisua.

Pitää kyllä sanoa että ihmettelen todella paljon jos Wolt on suostunut siihen että maksetaan palkkio muiden tekemistä kuljetuksista tämän tilille. Edes väliaikaisesti.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voihan se olla että tarjolla oli joku homma yliopistosta nälkäpalkalla ja totesi että Woltin kautta tienaa paremmin? En tiedä mitä hommia kemian maisteri tekisi yksityisellä sektorilla mutta josko sielläkin oli tarjolla suhteellisen pientä palkkaa alkuun.

Voi olla, mutta Suomessa koulutetut maisterit paistamassa pitsoja tai kuljettamassa mäkkärilähetyksiä on yhteiskunnallinen ongelma.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Voi olla, mutta Suomessa koulutetut maisterit paistamassa pitsoja tai kuljettamassa mäkkärilähetyksiä on yhteiskunnallinen ongelma.
Vielä isompi yhteiskunnallinen ongelma on, että koulutetut henkilöt lähtevät muualle.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Voi olla, mutta Suomessa koulutetut maisterit paistamassa pitsoja tai kuljettamassa mäkkärilähetyksiä on yhteiskunnallinen ongelma.
Mitä muuta voit tehdä, jos ei ole kielitaitoa? En mä odota, että saisin maisterin papereilla mitään koulutusta vastaavaa työtä esimerkiksi jenkeistä, jos en puhuisi sen maan kieltä.

Kyllähän se on aika iso osa työllistymistä, että opetellaan sen maan kieli, mihin haluaa työllistyä.

Kovin moni vaan valittaa, kun päätyy pitsanpaistajaksi tai lähetiksi Suomessa, vaikka ei puhu Suomea.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä muuta voit tehdä, jos ei ole kielitaitoa? En mä odota, että saisin maisterin papereilla mitään koulutusta vastaavaa työtä esimerkiksi jenkeistä, jos en puhuisi sen maan kieltä.

Kyllähän se on aika iso osa työllistymistä, että opetellaan sen maan kieli, mihin haluaa työllistyä.

Kovin moni vaan valittaa, kun päätyy pitsanpaistajaksi tai lähetiksi Suomessa, vaikka ei puhu Suomea.

Toki, mutta tämä kyseinen henkilö on saanut koulutuksensa – tai ainakin valmistunut – nimenomaisesti Suomessa. Kuulostaa hullunkuriselta, että henkilö kykenee saavuttamaan ylemmän korkeakoulututkinnon suomalaisessa yliopistossa, mutta häneltä puuttuu senkin jälkeen koulutuksen mukaisiin tehtäviin Suomen työmarkkinoilla työllistymisen kannalta perustavanlaatuinen taito (esim. kielitaito).

Työelämä on monella (tai jokaisella) alalla murroksessa ja suomalainen koulutusjärjestelmä kohtaa merkittäviä haasteita vastata muuttuviin tarpeisiin. Hallituksen tavoite on käsittääkseni saada pikimmiten puskettua ikäluokkia, joissa joka toisella on korkeakoulututkinto – joissain puheissa muistaakseni väläytetty 70 % tavoitetta – ja on ihan hauska nähdä, missä mennään 10–20 vuoden päästä. Koulutettuja väliinputoajia tullee riittämään, sen uskallan sanoa.
 
Viimeksi muokattu:

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Kuten käyttäjä itsekin totesi, tässä haluttiin lähinnä testailla meidän reaktioita. Tästä turhasta tökkimisestä ja epämääräisen sivun linkkaamisesta on päätetty antaa rikepiste.
Otetaan sitten pelikielto, jos näiden jakaminen sellaisen tuottaa. Toki näissä nimissä mukana eräs toinenkin ryhmä, jota ei saa nimeltä mainita (tai oikealla nimellä puhutella):

 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Otetaan sitten pelikielto, jos näiden jakaminen sellaisen tuottaa. Toki näissä nimissä mukana eräs toinenkin ryhmä, jota ei saa nimeltä mainita (tai oikealla nimellä puhutella):

Tuon paskasivun uutisten jakamisesta soisi kyllä tulevan pelikieltoa automaattisesti kuten muunkin venäjämielisen propagandan levittämisestä. Avoimen rasistinen, antisemitistinen ja NATO vastainen.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Tuon paskasivun uutisten jakamisesta soisi kyllä tulevan pelikieltoa automaattisesti kuten muunkin venäjämielisen propagandan levittämisestä. Avoimen rasistinen, antisemitistinen ja NATO vastainen.
Juu. Sivusto on täysi paska. Mutta jos lähde pitää paikkaansa niin tiedotkin pitävät paikkaansa. Tämä on vähän testi siitä, että saanko pelikieltoa vai en. Koska asia on sama ja minulla jopa epämääräinen lähde (joka kyllä viittaa ihan pätevään sellaiseen).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös