Jännä juttu, miten taas turvapaikkaa hakevat pakolaistet pääsevät vaeltamaan muiden EU-maiden läpi. Eikös niitä EU:n yhteisiä pelisääntöjä 2015 jälkeen kovennettu, että turvapaikkaa haetaan ensimmäisestä EU-maasta? Nyt nuo muutama kymmenen Suomeen tulluttakin ovat ensin vaeltaneet Baltian läpi (osa tullut Ruotsista) ilman että heidän asiaansa on niissä maissa otettu käsittelyyn.
Suomi voi jättää tutkimatta hakemuksen, jos henkilö on saapunut turvallisesta maasta, jossa olisi voinut saada turvapaikan tai toissijaista suojelua tai muuten riittävää suojelua ja jonne sinulla on riittävästi siteitä ja jonne hänet voidaan palauttaa (turvallinen kolmas maa).
Harvoin kaikki ehdot täyttyvät, ja nähdäkseni näin Suomen viranomaisesti asiaa tulkitsevat.
Rajalla vaikkapa Venäjä voi työntää pakolla henkilöt Suomeen rajanylityspisteiden ulkopuolella. Jos henkilö sanoo haluavansa turvapaikan kun suomalaisviranomaisen kohtaa, turvapaikkaprosessi käynnistyy siitä huolimatta, miten henkilö Suomeen tuli.
Hybridioperaatioita suorittavat valtiot ovat siis vahvoilla, ja kansainväliset sopimukset ja lait tekevät kohdemaan tilanteen vaikeaksi.
Mielestäni Suomen ei tarvitse noudattaa hätätilanteessa kansainvälisiä sopimuksia ja lakeja prikulleen, mutta tämä ajattelu vaatisi joko lainsäädännöllistä uudistamista tähän suuntaan tai oikeistohallituksen, joka pitäisi Suomen turvallisuutta ensisijaisena lähtökohtanaan. Siis samaan tapaan kuin Kreikka, Liettua, Puola ja muut ovat toimineet.
Isot EU-valtiot tekivät (ei siis EU) Turkin kanssa sopimuksen, jossa turvapaikanhakijoita ohjataan Turkkiin. Nämä valtiot yksinkertaisesti vaan päättivät luistella kansainvälisistä sopimuksista ja laista. Suomi voi tehdä halutessaan suhteessa aivan samoin, mutta se vaatisi jämäkän hallituksen, josta löytyy johtamiseen ja tarvittaessa koviinkin päätöksiin osaamista.