Tuolla on sana "taitaisi" joka sanojan puoluekannan huomioon ottaen voi olla soveltavakin tulkinta..
Kyllä.
Kokoomuksen ja ilmeisesti PS:n näkökulmasta Haavisto teki virheen kun hän ei näe akuuttia tarvetta Suomen rajoja koskevan lainsäädännön muuttamiseksi Valko-Venäjän Puolan rajalle masinoiman siirtolaisvyöryn vuoksi. Orpo ja Häkkänen nostivat virheen esille eilen ja tänään.
Samoin Kokoomuksessa ollaan kovin eri mieltä hallituksen kanssa rajan sulkemisesta. Haavisto ja Ohisalo kannattavat tilapäistä sulkua, kuten Kokoomus, mutta ainakaan Orpon mukaan Ohisalon sulku ei koske turvapaikan hakemista. Samaan päädyin itse eilen Ohisalon erään lauseen perusteella.
Taustalla on arvatakseni se, että Haavisto ja Ohisalo olisivat valmiita joissakin ääritilanteissa rajan todellakin sulkemaan ja se koskisi myös turvapaikan hakemista. Mutta että tällainen mahdollisuus kirjattaisiin lakiin, ja annettaisiin mahdollisen vaalivoittajan eli Kok ja PS sitä käyttää hätätilanteessa vihervasemmiston päättämänä, se ei tule kuuloonkaan. Se tilanne söisi vihervasemmiston politiikalta terää ja uskottavuutta kansainvälisten sopimusten kunnioittamisessa. Oikeistoa jälkimmäinen ei haittaa, vaan uskottavuutta haetaan aiempaa kovemmilla toimenpide-esityksillä EU:n ulkorajojen ja Suomen rajojen ja järjestyksen turvaamisessa.
Vastaavasti Kokoomuksessa kyse on myös Marinin hallituksen ja erityisesti Ohisalon ja Haaviston poliittisesta arvostelusta oman kannatuksen edelleen nousemiseksi. Samaa linjaa vetää hieman kovempana PS, ja totta kai myös poliittisista syistä sielläkin.
Kyse on kuitenkin myös siitä, pystyykö mahdollinen Kok + PS + Kesk hallitus tekemään päätöstä turvapaikka-anomusten hyllyttämisestä
ääritilanteessa, jossa ay-liike ja vihervasemmisto heiluvat kaduilla huutaen ihmisoikeuksia takaisin ja pois äärioikeiston vallasta.
Olen aika varma, että hallitus ja oppositio käyvät miekkailuaan tietoisesti ja olen aika varma, että juuri sen takia käytetyt termit ovat sopivan löysiä. Silloin ne sopivat kaikkiin tarkoituksiin. Myös sen kiistämiseen, että mitään on edes sanottu.
Taustaa:
Kokoomuksen puoluejohto on huolissaan Venäjän hybriditoimista.
www.iltalehti.fi