Olisi mukava, jos laittaisit esimerkiksi johonkin talousketjuun tutkittua dataa näkemyksestäsi. Jatketaan vaikka sen jälkeen asiasta siellä. En ole välttämättä edes erimielinen, mutta muistan IMF:n ja Suomen Pankin varoittelut viime vuonna Ruotsin taloudesta, jonka ongelmien yksi syy on asuntokupla. Ruotsi on myös ryhtynyt toimempiteisiin, joita en nyt tarkemmin muista, mutta saattoi olla velan lyhentäminen.
Osaltani en tästä enempää tässä ketjussa.
Ei minulla ole tutkittua dataa näkemyksistäni. Tutkittua dataa en myöskään ole hard core -tyyppisesti etsinyt mistään, olen toki koettanut löytää huomioita satunnaisesti lukemistani artikkeleista jossa verrataan Suomea ja Ruotsia esim työllisyyslukujen valossa. Kuten tehdään siinäkin artikkelissa jonka ketjuun linkkasit ja josta tämä dialogimme käynnistyi.
On totta että aihe sopisi paremmin johonkin talousketjuun kuin tänne mutta koska tässä aloitin niin tässä myös jatkan. Nimittäin, minua kiusaa lukea artikkeleita joissa kehutaan Ruotsia ja käsketään Suomen ottavan mallia heistä, joka tapahtui myös tuossa linkittämässäsi artikkelissa, josta edellä mainitsin. Joissakin tuontyyppisissä artikkeleissa kenties mainitaan että Suomen ja Ruotsin lukemia ei olisi syytä verrata koska "taloutemme ovat erilaisia". Miten ne ovat erilaisia, no ainakin tuon mainitsemani asuntolainan lyhennys -systeemin suhteen ovat. Heitän hatusta varovaisia arvioita: Suomessa on puoli miljoonaa kotitaloutta joiden asuntolainan lyhennys on keskimäärin 700€/kk (tai sanotaan että 700€/kk enemmän kuin verrokkitaloudella Ruotsissa, onhan Ruotsissakin toki jonkinlaisia lainanhoitokuluja). Nämä kaksi lukua kertomalla keskenään päädytään lukemaan 350 M€ kuukaudessa. Jos Suomessa tehtäisiin kuten Ruotsissa tehdään, asuntolainoja ei juurikaan lyhennettäisi niin kuinkahan suuri osuus tuosta 350 M€/kk summasta päätyisi kotimarkkinoille, kasvattaen kansantalouttamme ja lisäämällä työllisyyttä?
Lopuksi mutu-tuntumalla heitän seuraavaa: otan mieluummin Suomen menetelmän huonompine työllisyyslukemineen niin kantaväestön kuin maahanmuuttajienkin osalta kuin menetelmän joka on käytössä Ruotsissa. Joku minua viisaampi (joita foorumin lukijoissa on paljon) saa kertoa miksi valintani on väärä.
Toimenpiteistä joihin Ruotsi on ryhtynyt, taisivat määrittää asuntolainojen maksimiajaksi sata vuotta. Siirtyisivät toki Suomen tyyliin jos pystyisivät mutta eiväthän he pysty. Siitä aiheutuisi esim kovasti työttömyyttä. Ja onhan se elämä kaikin puolin mukavempaa kun on enemmän käyttörahaa.