Mainos

Yleinen F1-keskustelu

  • 367 820
  • 2 243

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Entinen FIA-pamppu Max Mosley siirtynyt näköjään taivasgridille. Luulin tämän tosin poistuneen keskuudesta jo joitain vuosia sitten.

Bernie se edelleen porskuttaa ja varmaan ehtii vielä pari lastakin tekemään jos siltä tuntuu.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Mosleyn ajatuksista voidaan olla montaa mieltä ja loppu oli karu, mutta hänen työnsä F1:n ja ylipäänsä autoilun turvallisuuden eteen on äärimmäisen merkityksellinen. Ilman Mosleytä (tai Ecclestonea) formuloita ei välttämättä edes olisi nykymuodossaan, kun duo loi sarjalle taloudelliset raamit ja muutti toimintaa ammattimaisempaan suuntaan.

Lepää rauhassa Mosley, sinun ansioistasi monen ihmisen viimeinen lepo on siirtynyt hamaan tulevaisuuteen.
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
"Valtteri pysäytti autonsa hieman liian aikaisin. Tämän vuoksi mekaanikko joutui käyttämään pulttipyssyä vinossa." Olisihan se pulttipyssypoika voinut varmaan vähän persettään siirtää ja muut siinä samalla jotta se olisi saatu suoraan sisään eikä lähteä vain suinpäin runnomaan kun varmasti näki että nyt ei ole merkki kohdallaan. Mutta hyvähän se on toki Valtterin syyksi laittaa, eihän se osaa muutenkaan tehdä mitään oikein. Hamiltonin kohdalle sama, niin tosiaan pulttipyssypoika olisi jo etsimässä uutta työpaikkaa ja kerrottaisiin miten tiimi petti Lewiksen.
 

Hexa

Jäsen
Kyllä kaikki merkit ja lausunnot jo viittaavat siihen, että Bottas ei jatka enää ensi kaudella Mersulla. Muutenkin Bottas on joutunut, tai ollut jo pitkään täysin huutolaispojan asemassa tallissa. Kaikki on rakennettu täysin Hamiltonin ympärille ja pyörii hänen ehdoillaan. Toto Wolff on myös kaikessa täysin Hamiltonin takana ja ajoittain aina heittää Bottaksen bussin alle lausunnoillaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä kaikki merkit ja lausunnot jo viittaavat siihen, että Bottas ei jatka enää ensi kaudella Mersulla. Muutenkin Bottas on joutunut, tai ollut jo pitkään täysin huutolaispojan asemassa tallissa. Kaikki on rakennettu täysin Hamiltonin ympärille ja pyörii hänen ehdoillaan. Toto Wolff on myös kaikessa täysin Hamiltonin takana ja ajoittain aina heittää Bottaksen bussin alle lausunnoillaan.

Toisaalta osittain Bottas on juuri Mersulla saanut ajaa sen takia ettei ole Hamiltonia kisoissa pystynyt haastamaan, mutta ollut tarpeeksi nopea tuomaan tallipisteitä tallille.

Hieman tosin tallilla varmasti pelko kasvanut kun Bottas ei ole pystynyt Verstappenilta pisteitä viemään vaikka Perezin voittanut, mutta silti täyttänyt paikkansa eikä ole keskeytyksille mitään voinut. Se myös varmaan mersulla mietityttää jos Hamilton lopettaa niin kuka tuo mestaruuden. Sen takia varmaan annetaan osittain aiheettomastikin painetta Bottaksen suuntaan. Juuri se jos Hamilton lopettaa niin varmaan Russell- Bottas pari ei olisi huono vaihtoehto. Olettaen että esim. Verstappen ei ole saatavissa.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Se myös varmaan mersulla mietityttää jos Hamilton lopettaa niin kuka tuo mestaruuden. Sen takia varmaan annetaan osittain aiheettomastikin painetta Bottaksen suuntaan. Juuri se jos Hamilton lopettaa niin varmaan Russell- Bottas pari ei olisi huono vaihtoehto. Olettaen että esim. Verstappen ei ole saatavissa.
Tai Russell-Bottas pari saattaa olla tosi huono pari. Jos pitäisi veikata, niin huomattavasti tasaisempi pari kuin Ham-Bot, eli pahimmassa tapauksessa syövät toisiltaan pisteitä ja Verstappen pääsee hyötymään tästä. Ham-Rus menisi varmaan ekana yhteisenä vuonna selvästi Hamille ja uskoisin että tämä saataisiin tehtyä myös Russellille selväksi (että toisella kaudella Russell on ykkösheppa, kun Hamilton lopettaa).

Bottaksen MM-voittoon on vaikea uskoa, niin kauan kuin tuhoaa renkaitaan noin nopeasti. Verstappen ja Hamilton pystyvät säästelemään renkaitaan sen verran että mahdollisia taktiikoita on huomattavasti enemmän.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tai Russell-Bottas pari saattaa olla tosi huono pari. Jos pitäisi veikata, niin huomattavasti tasaisempi pari kuin Ham-Bot, eli pahimmassa tapauksessa syövät toisiltaan pisteitä ja Verstappen pääsee hyötymään tästä. Ham-Rus menisi varmaan ekana yhteisenä vuonna selvästi Hamille ja uskoisin että tämä saataisiin tehtyä myös Russellille selväksi (että toisella kaudella Russell on ykkösheppa, kun Hamilton lopettaa).

Niinhän se varmasti onkin paljon huonompi pari, mutta toisaalta jos Hamilton lopettaisi tämän kauden jälkeen niin varmaan se Bottas toiseksi pariksi saattaisi olla turvallisin. Ainakin näistä kenellä ei ensikaudesta ole sopimusta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Offtopiccina menevään keskusteluun hiukan nostalgiaa kun Monaco on vielä tuoreessa muistissa.
Aina pienen tauon jälkeen kun näitä videoita katselee niin hymyssä suin pyörittelee päätään tapahtumille. Hirveä härdelli radalla ja radan ympärillä, populaa kävelee matalien aitojen vieressä jos jonkinlaista toimittajaa. Autoja tulee ilman siipiä, alkaa miettimään oliko näissä autoissa siipiä lainkaan tänä vuonna. Ei ainakaan edessä, paitsi joillain.
Onhan tuo kävelyvauhtia nykymittakaavassa, mutta jos on tapahtumia niin ei paljoa vauhdin puute haittaa.



 

Glove

Jäsen
Hieno kisa kun tapahtuu noin paljon. Ei nämä nykykuskit taitaisi kovin paljon matkaa jatkaa jos autoista puuttuisi takasiipi niin kuin tuosta Williamsista puuttui. Ja lopultahan siitä puuttui toinen etusiipikin.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hieno kisa kun tapahtuu noin paljon. Ei nämä nykykuskit taitaisi kovin paljon matkaa jatkaa jos autoista puuttuisi takasiipi niin kuin tuosta Williamsista puuttui. Ja lopultahan siitä puuttui toinen etusiipikin.
Tarkentaisin että se on nykyautoista kiinni, eikä niinkään kuskeista. Nykyiset autot on niin viimeisen päälle viritettyjä, että niillä ei voi juurikaan ajaa ilman siipiä. Entisaikaan siivet olivat lisäapu, nykyään koko auto on rakennettu tietyllä tapaa siipien varassa toimivaksi.
 

Glove

Jäsen
Tarkentaisin että se on nykyautoista kiinni, eikä niinkään kuskeista. Nykyiset autot on niin viimeisen päälle viritettyjä, että niillä ei voi juurikaan ajaa ilman siipiä. Entisaikaan siivet olivat lisäapu, nykyään koko auto on rakennettu tietyllä tapaa siipien varassa toimivaksi.
Niin ja saako sitä siivettömällä tai muuten kovin rikkinäisellä autolla edes jatkaa kisaa?
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Tarkentaisin että se on nykyautoista kiinni, eikä niinkään kuskeista. Nykyiset autot on niin viimeisen päälle viritettyjä, että niillä ei voi juurikaan ajaa ilman siipiä. Entisaikaan siivet olivat lisäapu, nykyään koko auto on rakennettu tietyllä tapaa siipien varassa toimivaksi.
Nimenomaan kuljettajien tasohan on noussut älyttömästi vrt. vaikka 1995. Kärki on aina kova, mutta pohja oli oikeasti syvällä tuolloin. Taki Inoue, Domenico Schiattarella ja Jean-Denis Deletraz kuulunevat (Schiattarella on vähän siinä ja siinä) kaikki TOP10:een, kun puhutaan huonoimmista kuskeista ikinä.

Mazepin ei ole juuri mistään kotoisin, mutta pysyy sentään jotenkin Mickin vauhdissa. Nämä kolme sankaria eivät pysyneet kenenkään vauhdissa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Sellainen mielenkiintoinen yksityiskohta että Juan Pablo Montoya on tehnyt paluun McLarenin rattiin. Tosin luonnollisesti Comeback koskee vain Indy 500 kisaa.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Kerrankin positiivisia uutisia Venäjältä! Sotsin GP siirtyy historiaan ensi vuoden jälkeen ja tilalle tulee Pietarista 54km päässä sijaitseva Igora Drive. Joo, rataprofiilin perusteella tuskin on mitään ohitusfestivaalia luvassa, mutta pelkästään Sotsin korvaaminen on jo itsessään iso plussa. Sijainnin kannalta myös suomalaiselle F1-faneille ideaali, sillä Suomen rajalle tuolta on noin 150 kilometriä matkaa.

Mainittakoon samalla, että The Racen mukaan tänä vuonna ajettaisiin Turkissa Istanbulissa tuon perutun Singaporen GP:n tilalla. En ole ainakaan vielä huomannut virallista vahvistusta F1:n toimesta. EDIT: Olikin varmistettu jo ajat sitten.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
Paskalla munkilla tässä käy juuri se, että 2023 ei enää yhtään suomalaista tuolla ajele juuri kun oltaisiin saamassa "kotikisa".

Kimi nyt ei varmasti enää ja Valtterikaan ei mikään varma kortti ole.
 

Kälvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Paskalla munkilla tässä käy juuri se, että 2023 ei enää yhtään suomalaista tuolla ajele juuri kun oltaisiin saamassa "kotikisa".

Kimi nyt ei varmasti enää ja Valtterikaan ei mikään varma kortti ole.
Jos Valtteri vielä 2023 ajaa, niin tuskin ainakaan missään kärkitallissa. Vaikuttaa varmasti suomalaisten F1-innostukseen jos ainoa suomalaiskuski ajaa sijoilla "ynnä muut".
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos Valtteri vielä 2023 ajaa, niin tuskin ainakaan missään kärkitallissa. Vaikuttaa varmasti suomalaisten F1-innostukseen jos ainoa suomalaiskuski ajaa sijoilla "ynnä muut".
Kyllä joo vaikuttaa satavarmasti. Pakko se on myöntää, että vähän jäisi jotain puuttumaan omastakin innostuksesta, jos ja kun suomalaisia ei enää ajaisi kärkitalleissa. Ollaan kuitenkin oltu siitä erityisessä asemassa, että lähes joka vuosi sellaiset 25v. putkeen on suomalainen ollut sarjan kärkitiimeissä (McLaren, Ferrari, Lotus (Kimi), Williams (kun oli hyvä).
Ainoa poikkeus on Kovalaisen Lotus/Caterham-vuodet 2010-2011, kun oli ainoana kuskina suomalaisista.

Toki pitää kääntää myös asia toisinpäin eli silloin voisi ainakin seurata lajia täysin ilman värilaseja, kun ei tarvitsisi miettiä että milloinka se Valtteri tai talli taas epäonnistuu.

Eiköhän tuonne silti iso lauma suomalaisia lähtisi, vaikkei meidän kuskia enää olisikaan.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mä luulen, että kisoja tulisi seurattua jopa fiksummalla tavalla kun ei tarvitsisi toivoa suomalaisten onnistumista (ja pettyä 9 kertaa 10:stä).
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Kun suomalaisia ei ole lajissa huipulla, ehkä ollenkaan, vaipuu se meillä marginaaliin. Tosin voi olla, että ympäristö- yms. syistä F1 vetelee jo muutenkin viimeisiään.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kun suomalaisia ei ole lajissa huipulla, ehkä ollenkaan, vaipuu se meillä marginaaliin. Tosin voi olla, että ympäristö- yms. syistä F1 vetelee jo muutenkin viimeisiään.
Kun suomalaiset poistuvat kuvioista, vähenee suomalaisten maksu-tv-tilausten määrä radikaalisti. Lopun alkua myös MTV3:lle?
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Kun suomalaiset poistuvat kuvioista, vähenee suomalaisten maksu-tv-tilausten määrä radikaalisti. Lopun alkua myös MTV3:lle?

Eikös ne muutenkin jo ensi kaudeksi siirry pois maikkarilta?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös