Mainos

Yleinen F1-keskustelu

  • 367 596
  • 2 243

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Mitä tulee tuohon koko kauden voittoennätykseen niin onhan tuo Schumin 13 voittoa kaudella 2018 aika messevä määrä kun kisoja ajettiin 18. Silloinhan Schumi voitti nöyrästi ensin viisi kilpailua putkeen, sitten Monacossa joutui keskeyttämään muistaakseni kärkipaikalta kun kolaroi Montoyan kanssa turva-auton aikana. Monacon jälkeen sitten taas ujot seitsemän voittoa putkeen. Lopuksi vielä yksi voitto Japanin GP:stä kauden toiseksi viimeisessä kisassa. Lisäksi kauteen mahtui kaksi kakkospaikkaa, eli 15/18 kertaa Schumi oli podiumilla.

Hauska yksityiskohta vielä tuohon Monacon GP:seen, senhän voitti lopulta Jarno Trulli. Italian kansallislaulu soi siis formulakisan päätteeksi tuolla kaudella ensin 13 kertaa peräkkäin eli Ferrarille ja Trullille, sitten tuli yhden kisan tauko kun Räikkönen voitti Belgiassa ja sitten taas kolmesti putkeen kun Barrichello voitti kaksi kisaa ja Schumi yhden. Kauden päätöskisan voitti Montoya, mutta tosiaan 16/18 kertaa Italian kansallislaulua päästiin tuolla kaudella kuuntelemaan.

En tiedä millaisesta oikosulusta johtuu että sanoit "kausi 2018" mutta kyseessä siis kausi 2004 ja mitä enemmän saapaslaulu raikaa niin sen paremmin laji menestyy:D

Se tosiaan jäi viimeiseksi Schumi-Ferrari-aikakauden mestaruudeksi mutta se tuli sellaisella ylivoimalla kuin sen kuuluikin. Sittemmin testaamisen rajoittamiset ja vara-autot sunmuut on vieneet lajin täysin väärään suuntaan. Kovasti väitettiin että näin lajia tasapuolistetaan ja annetaan köyhillekin mahdollisuus mikä tietenkään ei ole pitänyt paikkaansa. Rikkaat edelleen menestyy ja tasaisuudesta ei ole tietoakaan.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä nyt on minusta aivan turhaa jossittelua. Jos Valtteri olisi tallin ykköskuljettaja, se tarkoittaisi sitä, että Lewis ei ajaisi mersulla, mikä taas tarkoittaisi sitä, että toisena kuskina olisi Max/Vettel/Ricciardo-akselilta joku, jotka kyllä antaisivat Valtterille ihan todellisen haasteen.

Kyllä Valtterille on mahdollisuudet annettu, mutta kun Lewis on polkee kausi toisensa perään Valtterin suohon, niin minkäs teet.
Onko annettu mahdollisuudet, kun autoa on kehitetty Lewiksen toiveiden mukaisesti koko ajan? Tässä on se pointti, mitä kaikki eivät meinaa ymmärtää.

Bottas ja Hamilton eivät ole kuskeja, joiden ajotapa olisi samanlainen. Hamilton on itseasiassa varsin omalaatuinen, mitä ajotapaan tulee. Kun autoa tehdään siihen sopivaksi, niin muilla kuskeilla voi olla hyvinkin vaikeaa. Tämä näkyy juuri siinä, että yhdellä kierroksellä Bottas pärjää ihan hyvin (aika-ajot), mutta renkaat eivät toimi kisamitassa yhtä hyvin kuin Hamiltonilla.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
En tiedä millaisesta oikosulusta johtuu että sanoit "kausi 2018" mutta kyseessä siis kausi 2004 ja mitä enemmän saapaslaulu raikaa niin sen paremmin laji menestyy:D
Varmaan tuo kisamäärä 18 ja kausi 2004 niin siitähän tulee luonnollisesti 2018 :)

Joo käynpäs korjaamassa...
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Schumacherin ennätyksistä tuo on varmasti kovimpia, samoin kuin pari vuotta aikaisemmin tehty podium-enkka prosenttien perusteella. Schumi siis ajoi kaikissa 17 kilpailussa palkinnoille huonoimman kisan oltua Malesian kolmossija ja prosentiksi tasan sata.

Vähän vähemmän yllättäen tuolta kaudelta Schumacherilla on myös palkintosijojen ennätys yhdessä Hamiltonin ja Vettelin kanssa. Ihan uskomaton kaveri, harmi että paluu meni vihkoon puhumattakaan siitä seuraavasta käänteestä.
Sanoisin että tuo 2002 kausi on kuitenkin Schumin kausista se paras, vaikka toki 2004 sai vielä pari voittoa enemmän. Kisoja oli tuolloin yksi vähemmän ja kaikissa podiumille ja tuohon aikaan pisteitä sai kuusi ensimmäistä, eli esim. kaudella 2004 tulleet kaksi kakkostilaa tuottivat Schumille neljä pistettä enemmän mitä kauden 2002 pistelaskulla olisi tuottaneet. Ja tosiaan kaudella 2004 Schumi sai neljä pistettä enemmän kuin kaudella 2002.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Onko annettu mahdollisuudet, kun autoa on kehitetty Lewiksen toiveiden mukaisesti koko ajan? Tässä on se pointti, mitä kaikki eivät meinaa ymmärtää.

Bottas ja Hamilton eivät ole kuskeja, joiden ajotapa olisi samanlainen. Hamilton on itseasiassa varsin omalaatuinen, mitä ajotapaan tulee. Kun autoa tehdään siihen sopivaksi, niin muilla kuskeilla voi olla hyvinkin vaikeaa. Tämä näkyy juuri siinä, että yhdellä kierroksellä Bottas pärjää ihan hyvin (aika-ajot), mutta renkaat eivät toimi kisamitassa yhtä hyvin kuin Hamiltonilla.

Ei millään pahalla, mutta tämä nyt on jo ihan absurdia. Hamilton on vienyt voitot 35-8, mestaruudet on 3-0 (kohta 4-0), ja me keskustellaan siitä, että rakennetaanko auto liikaa Lewiksen mieltymysten mukaan. Aika-ajoissa Valtteri on toki lähempänä, mutta ne paalutkin on mennyt Lewikselle 31-13.

Ei varmasti Valtteri oli täysin samassa asemassa mitä Lewis tallin sisällä, mutta on nuo tilastot aika murskaavat, joten en ymmärrä että miksi pitäisikään. Jos Vale haastaisi tosissaan mestaruudesta kauden finaaliin asti, niin varmasti miestä kuunneltaisiin enemmän.

Ja tämä ei ole Valtterin väheksymistä, haukkumista tai vastaavaa. Mutta joku realismi näissä jutuissa pitäisi olla.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Ei varmasti Valtteri oli täysin samassa asemassa mitä Lewis tallin sisällä, mutta on nuo tilastot aika murskaavat, joten en ymmärrä että miksi pitäisikään. Jos Vale haastaisi tosissaan mestaruudesta kauden finaaliin asti, niin varmasti miestä kuunneltaisiin enemmän.
Niin ja toki kyllähän Mersulla saa ihan oikeasti ajaa kilpaa jos tilanne on vielä avoin MM-sarjassa molempien osalta. Tästä todisteena se että Hamiltonkin on kerran antanut viimeisessä mutkassa Bottakselle oman paikkansa takaisin. Kokeilivat siis Mersun sisällä olisiko Hamiltonilla ollut enemmän paukkuja ottaa kärkikaksikkoa kiinni, päästivät Hamin Bottaksen ohi mutta ei saanut kiinni joten lopulta Hamilton antoi kolmospaikan takaisin Valtterille.

Eli kyllä Valtterille annetaan täydet mahdollisuudet tallin sisällä kamppailla Hamiltonin kanssa, mutta kun ei ihan riitä niin ei riitä. Ei Bottas nyt kuitenkaan mikään Rubens Barrichello ole mitä tallin hierarkiaan tulee, Rubinhon kun ei annettu voittaa silloin Schumin hirmuhallinnon aikana kuin silloin kun peli oli Schumin mestaruuden osalta jo selvä. Kaiken huippuna Itävalta 2002, viimeisellä suoralla Schumi kärkeen vaikka kaikki tiesivät että kokonaisuuden kannalta on ihan helvetin se ja sama vaikka Barrichello olisi sen neljä pistettä Schumia enemmän tuossa ottanutkin.

Toki eipä siinä, kyllähän Barrichello varmasti tiesi mihin ryhtyi kun lähti Ferrarille, mutta olihan se siitä huolimatta ajoittain melko irvokasta seurattavaa kun Barrichellolla ei ollut mitään saumaa voittoihin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Knox

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei millään pahalla, mutta tämä nyt on jo ihan absurdia. Hamilton on vienyt voitot 35-8, mestaruudet on 3-0 (kohta 4-0), ja me keskustellaan siitä, että rakennetaanko auto liikaa Lewiksen mieltymysten mukaan. Aika-ajoissa Valtteri on toki lähempänä, mutta ne paalutkin on mennyt Lewikselle 31-13.

Ei varmasti Valtteri oli täysin samassa asemassa mitä Lewis tallin sisällä, mutta on nuo tilastot aika murskaavat, joten en ymmärrä että miksi pitäisikään. Jos Vale haastaisi tosissaan mestaruudesta kauden finaaliin asti, niin varmasti miestä kuunneltaisiin enemmän.

Ja tämä ei ole Valtterin väheksymistä, haukkumista tai vastaavaa. Mutta joku realismi näissä jutuissa pitäisi olla.
Niin, mielestäni se mistä puhun on realismia. Ja kuten olen monta kertaa todennut, kyllä Hamilton on Bottasta parempi kuljettaja. Se on vain ihan faktaa, että jos autoa rakennetaan ykköskuljettajalle sopivaksi, niin sen merkitys voi olla todella suuri kuljettajien kokonaisvaltaiseen suorituskykyyn kisoissa. Se, että sinä pidät tätä absurdina ei ole minun ongelmani.

Kyllä Hamilton on asemansa tallissa ansainnut. Enkä ole puhunut siitä, että Bottas ei saisi kisata Hamiltonia vastaan, sillä sen suhteen Mersu on ollut reilu.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Hauska yksityiskohta vielä tuohon Monacon GP:seen, senhän voitti lopulta Jarno Trulli. Italian kansallislaulu soi siis formulakisan päätteeksi tuolla kaudella ensin 13 kertaa peräkkäin eli Ferrarille ja Trullille, sitten tuli yhden kisan tauko kun Räikkönen voitti Belgiassa ja sitten taas kolmesti putkeen kun Barrichello voitti kaksi kisaa ja Schumi yhden. Kauden päätöskisan voitti Montoya, mutta tosiaan 16/18 kertaa Italian kansallislaulua päästiin tuolla kaudella kuuntelemaan.

2015 Saksalla oli 100% saldo kun Mercedekseltä meni kolme voittoa sivu suun ja näissä kaikissa Vettel oli ykkönen.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Niin, mielestäni se mistä puhun on realismia. Ja kuten olen monta kertaa todennut, kyllä Hamilton on Bottasta parempi kuljettaja. Se on vain ihan faktaa, että jos autoa rakennetaan ykköskuljettajalle sopivaksi, niin sen merkitys voi olla todella suuri kuljettajien kokonaisvaltaiseen suorituskykyyn kisoissa. Se, että sinä pidät tätä absurdina ei ole minun ongelmani.

Minä pidän tätä keskustelun aihetta absurdina. Hamilton on kairannut Valtteria hanuriin nyt neljä kautta ihan suvereenisti. Hän on näiden kausien aikana osoittanut selkeästi olevansa parempi kuski mitä Bottas, joten totta kai Lewis on se, jota kuunnellaan herkemmin auton suunnittelussa. Valtterin pitäisi pystyä haastamaan Lewis koko kauden ajan, ja osoittaa olevansa ykköskuljettajan paikan arvoinen.

Ja Mersulla ei ole mitään järkeä lähteä rikkomaan tätä kaavaa. Lewis kirjoittaa ennätyksiä uusiksi, voittaa mestaruuksia ja Valtteri tekee sen mitä kakkoskuljettajan tulee tehdä, eli napsii Lewiksen takana tallille pisteitä jotta tallimestaruus tulee.

Ymmärtäisin tämän keskustelun jos Vale olisi Barichellon asemassa. Mutta Valtteri saa kuitenkin ajaa kisaa Hamiltonia vastaan, joten avaimet on ollut pitkälti Bottaksen omissa käsissä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ymmärtäisin tämän keskustelun jos Vale olisi Barichellon asemassa. Mutta Valtteri saa kuitenkin ajaa kisaa Hamiltonia vastaan, joten avaimet on ollut pitkälti Bottaksen omissa käsissä.
Mun mielestä tässä puhutaan eri asioista. Tottakai Vale saa ajaa Hamiltonia vastaan ja tottakai Valea kuunnellaan jos kairaisi itsensä sellaiseen asemaan että voittaisi Hamiltonia useita kisoja putkeen.
Mutta kun kyse (omasta mielestä) on siitä että Vale joutuu tämän menestyksen löytämään autolla joka on jo vuosia suunniteltu suurmestarin ehdoilla, eli siten on altavastaajana aina lähtökohtaisesti. Jos jollain faktaa että Bottaksen ajotyyli on yks yhteen Hamiltonin kanssa ja suunnittelisi samanlaisen auton itselleen niin sitten kumoan oman teorian. Muutoin olen vahvasti sitä mieltä että pitkään tallissa ollut ykköskuski suunnittelee inssien kanssa itselleen mieleisensä auton ja toisen kuskin on tultava niiden ominaisuuksien kanssa toimeen halusi tai ei, oman ajotyylin säädöt voi joutua kompromissaamaan pahastikin ja se vaikuttaa kokonaisvaltaiseen ajamiseen varsinkin kisamitalla. Tämä pätee myös moniin muihin talleihin, kuten vaikkapa tämän vuoden Ferrari tai viimeisimmät Red Bullin autot.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minä pidän tätä keskustelun aihetta absurdina. Hamilton on kairannut Valtteria hanuriin nyt neljä kautta ihan suvereenisti. Hän on näiden kausien aikana osoittanut selkeästi olevansa parempi kuski mitä Bottas, joten totta kai Lewis on se, jota kuunnellaan herkemmin auton suunnittelussa. Valtterin pitäisi pystyä haastamaan Lewis koko kauden ajan, ja osoittaa olevansa ykköskuljettajan paikan arvoinen.

Ja Mersulla ei ole mitään järkeä lähteä rikkomaan tätä kaavaa. Lewis kirjoittaa ennätyksiä uusiksi, voittaa mestaruuksia ja Valtteri tekee sen mitä kakkoskuljettajan tulee tehdä, eli napsii Lewiksen takana tallille pisteitä jotta tallimestaruus tulee.

Ymmärtäisin tämän keskustelun jos Vale olisi Barichellon asemassa. Mutta Valtteri saa kuitenkin ajaa kisaa Hamiltonia vastaan, joten avaimet on ollut pitkälti Bottaksen omissa käsissä.
Mersu toimii ihan oikein ja Hamilton on paikkansa ykköskuskina ansainnut, en ole sitä vastaan sanonut missään kohtaa.

Kyse on vain siitä, että kun Hamilton on tuon aseman saavuttanut ja on sarjan paras kuski, niin se vaatisi Bottakselta aivan järjettömän kovaa suorittamista, että nousisi tallissa Hamiltonin ohi. Ja kun Bottas ei ole Hamiltonin tasoinen kuljettaja, niin joutuu sitten kärsimään myös kakkoskuskin paikasta ja Hamiltonille suunnitellusta autosta.

Pointti tässä on vain se, että vaikka Bottas ei ole Hamiltonin tasoinen kuljettaja, niin hänen suorituksensa voivat näiden seikkojen myötä vaikuttaa vielä huonommilta, kuin mitä ko. kuskien välinen tasoero oikeasti on.

Se, että mersu antaa kuskien kisata keskenään, ei tee tilanteesta täysin tasavertaista, eikä näin ollen anna kaikkia mahdollisuuksia Bottakselle. Mutta kuten todettua, ei pitäisikään antaa. Hamilton on asemansa ansainnut ja Mersun kannalta on järkevää kehittää autoa Hamiltonin ehdoilla.

Ei tässä keskustelussa ole mitään absurdia. Mielestäni et ole edes ymmärtänyt keskustelun pointtia, jos pidät tätä absurdina.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mun mielestä tässä puhutaan eri asioista. Tottakai Vale saa ajaa Hamiltonia vastaan ja tottakai Valea kuunnellaan jos kairaisi itsensä sellaiseen asemaan että voittaisi Hamiltonia useita kisoja putkeen.
Mutta kun kyse (omasta mielestä) on siitä että Vale joutuu tämän menestyksen löytämään autolla joka on jo vuosia suunniteltu suurmestarin ehdoilla, eli siten on altavastaajana aina lähtökohtaisesti. Jos jollain faktaa että Bottaksen ajotyyli on yks yhteen Hamiltonin kanssa ja suunnittelisi samanlaisen auton itselleen niin sitten kumoan oman teorian. Muutoin olen vahvasti sitä mieltä että pitkään tallissa ollut ykköskuski suunnittelee inssien kanssa itselleen mieleisensä auton ja toisen kuskin on tultava niiden ominaisuuksien kanssa toimeen halusi tai ei, oman ajotyylin säädöt voi joutua kompromissaamaan pahastikin ja se vaikuttaa kokonaisvaltaiseen ajamiseen varsinkin kisamitalla. Tämä pätee myös moniin muihin talleihin, kuten vaikkapa tämän vuoden Ferrari tai viimeisimmät Red Bullin autot.
Se menee juuri näin. Jos auto ei sovellu kuljettajan ajotyylille, niin on käytännössä kaksi vaihtoehtoa. Joko auton muutettavissa olevilla säädöillä pyritään korjaamaan asiaa, joka todennäköisesti ei ole kunnolla mahdollista, joten auton vauhti kärsii liiallisista muutoksista esimerkiksi siipien osalta - tai sitten säädöillä ei pyritä korjaamaan asiaa, jolloin kuskin luotto autoon kärsii, ja näin ollen myös vauhti kärsii. Samalla myös renkaat voivat kärsiä, jos auto ei sovi ajotyylille.

Konkreettinen esimerkki tästä on tullut esille nyt Red Bullilla. Albonin autoon joudutaan laittamaan liikaa siipeä, jolloin ajettavuus kyllä paranee ja kuljettaja pystyy luottamaan autoon paremmin, mutta samalla suoravauhti kärsii niin paljon, että kierrosajat ovat huonompia ja ohittaminen entistäkin vaikeampaa.

On myös ollut huomattavissa, että Bottaksen on ollut usein Hamiltonia vaikeampi löytää oikeita asetuksia autoon. Tämä johtuu juuri siitä, että auto ei sovellu Bottaksen luontaiselle ajotyylille yhtä hyvin kuin Hamiltonille.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
@Jupe, totta kai Valtteri on altavastaaja. Mutta se pointti mulla oli se, että Valtterin pitäisi olla lähempänä Hamiltonia, jotta voisi vaatia enemmän. Vale tulee kauteen aina hyvin, mutta jossain vaiheessa tapahtuu ulos puhallus.

Siitä olen toki samaa mieltä, että vertailu Lewikseen on täysin epäreilu. Maxia hehkutetaan syystäkin, mutta en tiedä että miten edes hän mersulla Hamiltonia vastaan pärjäisi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Siitä olen toki samaa mieltä, että vertailu Lewikseen on täysin epäreilu. Maxia hehkutetaan syystäkin, mutta en tiedä että miten edes hän mersulla Hamiltonia vastaan pärjäisi.
Sama varmasti toisinpäin, eli Lewis ei Red Bullilla välttämättä pärjäisi Maxille kovinkaan hyvin.

Uskoisin kuitenkin, että Max on näistä kahdesta se, joka pystyy paremmin mukautumaan erilaiseen autoon. Toki tätä mutua ei voi pohjata oikein mihinkään, joten mutuiluksi jää.
 

Warthog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Mielestäni kaikkein paras ratkaisu etsittäessä kovinta kuskia ja tasoittaen tasoeroja tallien välillä olisi riisua kaikki elektroniikka ja säätöominaisuudet tuosta ratista, niin ettei autoa voisi ajonaikana säätää lainkaan. Ainoastaa kierrosluvut ja vaihteet näytölle, mutta loput jäisi kuskin ajotaidon varaan.

Sama juttu, että radiolla ei saisi antaa tietoja kuin kilpailun etenemisestä tai mahdollisesta isommasta viasta joka voisi vaarantaa turvallisuuden tai joka johtaisi keskeytykseen tai mahdollisesta vaaratilanteesta ilmoittaminen. Varikkostopeistakin ainoastaan kuskilta tallin suuntaan, jotta voisi ilmoittaa aikeistaan.

Kuskit joutuisivat tuntoaistien perusteella tuntemaan autonsa ja tekemään strategisiakin päätöksiä mm. renkaiden kulumisen kannalta. Ajaminen muuttuisi enemmänkin kuskien väliseksi taisteluksi eikä kaluston.

Varikon nopeusrajoitin napin puuttuminen tietty on vähän turvallisuuden kannalta arveluttavaa, mutta toisi vähän vaihtelua ja tarkkaavaisuutta pysähdysten kestoon.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mielestäni kaikkein paras ratkaisu etsittäessä kovinta kuskia ja tasoittaen tasoeroja tallien välillä olisi riisua kaikki elektroniikka ja säätöominaisuudet tuosta ratista, niin ettei autoa voisi ajonaikana säätää lainkaan. Ainoastaa kierrosluvut ja vaihteet näytölle, mutta loput jäisi kuskin ajotaidon varaan.

Sama juttu, että radiolla ei saisi antaa tietoja kuin kilpailun etenemisestä tai mahdollisesta isommasta viasta joka voisi vaarantaa turvallisuuden tai joka johtaisi keskeytykseen tai mahdollisesta vaaratilanteesta ilmoittaminen. Varikkostopeistakin ainoastaan kuskilta tallin suuntaan, jotta voisi ilmoittaa aikeistaan.

Kuskit joutuisivat tuntoaistien perusteella tuntemaan autonsa ja tekemään strategisiakin päätöksiä mm. renkaiden kulumisen kannalta. Ajaminen muuttuisi enemmänkin kuskien väliseksi taisteluksi eikä kaluston.

Varikon nopeusrajoitin napin puuttuminen tietty on vähän turvallisuuden kannalta arveluttavaa, mutta toisi vähän vaihtelua ja tarkkaavaisuutta pysähdysten kestoon.
Sehän riippuu taas, että mitä taitoa haetaan. Nykyautojen säätäminen ajon aikana vaatii myös taitoa. ERS, DRS ja bensamodien säätö ajon aikana on todella oleellinen osa kuljettajien kisavauhtia, ohittamista ja puolustamista. Jos kaikki nämä riisuttaisiin pois, niin kuskeilta vaadittaisiin kokonaisuutena vähemmän taitoa, mutta toki se pelkkä ajotaito tulisi paremmin esille.

Itse en tällaisia radikaaleja muutoksia toivo, koska se tekisi lopulta kisoista paljon nykyistäkin tylsempiä, kun kuskien kaikki keskittyminen olisi pelkästään ajamisessa ja ohittamiseen ei olisi mitään ylimääräisiä välineitä. Vaatisi todella radikaaleja muutoksia nykyautoihin, että ohittaminen olisi mahdollista ilman nykyisiä apukeinoja.

Ja kannattaa muistaa, että myös ohitettavalla on kaikki muut keinot käytössä, paitsi DRS, jos edessä ei ole toista autoa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse en tällaisia radikaaleja muutoksia toivo, koska se tekisi lopulta kisoista paljon nykyistäkin tylsempiä, kun kuskien kaikki keskittyminen olisi pelkästään ajamisessa ja ohittamiseen ei olisi mitään ylimääräisiä välineitä. Vaatisi todella radikaaleja muutoksia nykyautoihin, että ohittaminen olisi mahdollista ilman nykyisiä apukeinoja.

Joo ja varsinkin jos tasoerot ei olisi isoja tallien välillä niin ohittaminen voisi olla todella vaikeaa, jopa voisi nykyisestä olla isompiakin eroja mutta niin että autoa olisi mahdollista kehittää ja testata kauden aikana että voimasuhteisiin tulee muutoksia. Jos nykyistä tilannetta miettii niin esimerkiksi Ferrarilla on hyvin rajallinen mahdollisuus ottaa muita kiini, ensikauden mestaruudesta jos aikoisivat taistella pitäisi autoon keksiä joku ratkaisu joka olisi sääntöjen rajamailla ja mahdollisesti muilta kieltää joku iso hyödyttävä asia. Sitten kun moottorin ja muiden osien kehitysmahdollisuus rajallinen eikä testata saa niin ensikaudellakin mersun tietää olevan nopein, mutta isoin kysymys pääseekö joku lähemmäksi että voi mestaruudesta taistella. Se juuri tässä että juuri tätä auton kehitystä ja testausta voisi vapauttaa ei niinkään ehkä alkaa vaikka riisua autojen teknikkaa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Heikki Kovalainen on F1 ja AWS:n tekemän tutkimuksen mukaan 8 nopein kuljettaja viimeisen 40 vuoden ajalta. On se kuha kova jätkä.


Joo maailman nopeimman Heikin tittelin lisäksi näköjään yksi maailman nopeimmista f1 kuskeista, ei paha :)

Varmaan ihan hyvä tämmöisien datan tutkimisen jälkeen todeta että eri aikakausien kuskeja on melkein mahdoton vertailla keskenään, en nyt sen enempää itse artikkelia tutkinut mutta jännä että Kovalainen tai Trulli on saatu näinkin korkealle, toki eihän esim. Trulli oikeasti mikään kovin heikko kuski ollut, pitkä ura keskikastissa. Eihän sitä tiedä kun taas joskus tutkitaan dataa niin Grosjen on listalla, pitkä ura 2009 vuodesta menossa ja tarpeeksi kun tutkitaan niin joku löytää syyn miksi ajaa edelleen :)
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Maxia hehkutetaan syystäkin, mutta en tiedä että miten edes hän mersulla Hamiltonia vastaan pärjäisi.
Ei aloiteta koko keskustelua alusta uudestaan mutta tässäkin olettamassa on ihan sama totuus taustalla, jos ajotyylit poikkeavat paljonkin niin aluksi varmasti hankalaa. Sen jälkeen meidän tulisi tulkita jostain tallipäällikköjen jargonista totuuksia "tulevaisuutemme on Maxissa eikä Lewisissä", tälläiset asiat merkitsee paljon ja silloin se tulevaisuuden kuljettaja kuten Leclerc Ferrarilla saakin ihan eri avaimet inssien kanssa ajokkinsa kehitykseen.

Kuulemmeko tuota lausetta koskaan koskien Bottasta, että on tallin tulevaisuus liittyen menestykseen(kuljettajien mestaruus). Ehkä Williamsilla.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Knox

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Joo maailman nopeimman Heikin tittelin lisäksi näköjään yksi maailman nopeimmista f1 kuskeista, ei paha :)

Varmaan ihan hyvä tämmöisien datan tutkimisen jälkeen todeta että eri aikakausien kuskeja on melkein mahdoton vertailla keskenään, en nyt sen enempää itse artikkelia tutkinut mutta jännä että Kovalainen tai Trulli on saatu näinkin korkealle, toki eihän esim. Trulli oikeasti mikään kovin heikko kuski ollut, pitkä ura keskikastissa. Eihän sitä tiedä kun taas joskus tutkitaan dataa niin Grosjen on listalla, pitkä ura 2009 vuodesta menossa ja tarpeeksi kun tutkitaan niin joku löytää syyn miksi ajaa edelleen :)
Trullin muistaa Trulli-junista jotka muodostuivat nimenomaan huikean aika-ajonopeuden ansiosta, ajoi monta vuotta itsensä monen nopeamman auton edelle kun puhutaan yksi kierros vs kisamatka. Autokin oli säädetty enemmän kuin muilla yhdelle kierrokselle ja taktiikka perustui myös siihen että ohittaminen oli vaikeaa.
Heikistä en edes tuota muistanut mutten sinällään ihmettele yhtään että nämä monet yhden kierroksen kuljettajat jäävät unholaan, itse kisassa on niin paljon muuttuvia tekijöitä verrattaen yksi nopea kierros että hyvin ymmärrettävää että löytyy yhden kierroksen spesialisteja.
Tässä tullaan ihan siihen kuuluisaan race-dna:han kun ajetaan kylki kyljessä ei siinä enää raakanopeus merkkaa, voi jopa hullunrohkeudella pärjätä muita paremmin ja siitähän katsojat tykkää. Kyllä vieläkin nähdään suoran päässä ohituksia missä ajetaan ylioptimistisesti sisälle ja lukkojarru, pääasia vain että se ohitettava jää sun ulkopuolelle niin tulet mutkasta ulos ensimmäisenä.

Itse en ole minkään tason kisakuski mutta olen kartingia ajellut ulkoradoilla aikuisiällä kohta parisen kymmentä vuotta yksin ja kaverin kanssa. Autot meni meillä parhaimmillaan max 150kmh, istut sentin päässä maasta ilman turvavöitä , iskunvaimennus vain rungosta ja renkaista. Jo tästä kokemuksesta voi sanoa että oli aika paljon helpompaa ajaa se yksi nopea kierros, kuin että noissa nopeuksissa kaveri hiillostaa joka mutkassa, puskee väliin ja joudut keskittymään paljon muuhunkin kuin seuraavaan mutkaan.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Tuota listausta ei päässyt näkemään pidemmälle, mutta menee samaan kategoriaan F1Metricsin kanssa, joka oli niin ikään analyyttisesti laskenut paremmuutta. Tuorein ranking oli viime vuoden lopulta, ja tässä top 10 sekä poimintoja alempaa.

1. Michael Schumacher
2. Jackie Stewart
3. Fernando Alonso
4. Juan Manuel Fangio
5. Alberto Ascari
6. Jim Clark
7. Lewis Hamilton
8. Sebastian Vettel
9. Max Verstappen
10. Stirling Moss
12. Niki Lauda
13. Carlos Sainz
14. Sergio Perez
15. Daniel Ricciardo
16. Kimi Räikkönen
17. Nico Hülkenberg
18. Nico Rosberg
20. Alain Prost
21. Ayrton Senna
22. Esteban Ocon
27. Kevin Magnussen
28. Valtteri Bottas
31. Romain Grosjean
32. Emerson Fittipaldi
36. Nelson Piquet
40. Keke Rosberg
43. Marcus Ericsson
45. Mika Häkkinen
46. Lance Stroll
49. Graham Hill
55. Mika Salo
63. Heikki Kovalainen
73. Jack Brabham

Linkissä F1Metricsin top 100 -listaus perusteluineen.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Sekin tuossa tuoreessa listauksessa on, että kaiketi taka-ajatuksena on se, että kuljettajat olisivat aina yhtä hyviä koko ajan. Siinä missä yleisesti ajatellaan, että Räikkönen oli parhaimmillaan vuonna 2005, niin tuo käytetty systeemi kaiketi ajattelee, että nyky-Räikkönen on ihan yhtä nopea kuljettaja kuin mitä Kimi oli tuolloin. Ja kun tuohon väliin osuu esimerkiksi reilusti turppaan ottaminen Alonsolta, se vaikuttaa heti tuloksiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös