Yleinen F1-keskustelu

  • 366 858
  • 2 242

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ai jotta Romain Grosjean olisi parempi kuski kuin Mika Häkkinen? Ei tämä listaus nyt oikein vakuuta mua millään lailla.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
F1Metricsin listauksen perustelut ja kaavat on sentään avattu hyvin tarkasti, eli ei ole ihan tyhjästä laitettu nimiä pöytään avaamatta sitä, miten kyseiseen listaukseen on päästy. Äärimmäisen vaikea on kuitenkin eri aikakausien kuljettajia rankata, vaikka kuinka yrittäisi löytää oikeat kaavat sitä varten, joten lopputulos vaikuttaa monin tavoin oudolta.
 

MrDownhouse

Jäsen
Suosikkijoukkue
KJK & NasKi (R.I.P)
Jotenkin näkisin, että algoritmia on korjattu/muutettu niin kauan kunnes tietyt halutut nimet on saatu kärkeen ja sen jälkeen on todettu, että "nyt algoritmin täytyy olla valmis".
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ja kun tuohon väliin osuu esimerkiksi reilusti turppaan ottaminen Alonsolta, se vaikuttaa heti tuloksiin.
Tiedä sitten kuinka nämä tilastot huomioi vaikkapa seikat josta itse täällä lähipäivinä lätissyt. Esimeriksi tuolloin 2014 kun Kimi tuli Ferrarille auto oli täysin Alonsolle suunniteltu. Luin aikoinaan kattavia artikkeleita eri lähteistä josta kävi mm ilmi Alonson poikkeuksellinen tapa ajaa mutkiin sisään, tuolloin annettiin ymmärtää että oli harvinainen tyyli joka onnistuu vain jos auto suunnitellaan tähän. Muistaakseni meni jotenkin niin että käänsi aina reilusti yli sisään ja sieltä haki tuntuman. Varmasti tästä löytyy netistä tietoa jos jaksaisi kaivella enemmän.
Pointti kuitenkin että Fernandolle tehdyllä autolla oli artikkelinkin mukaan haastavaa ajaa jos ei ole sama tyyli ajaa mutkia läpi.

Kimihän ei tunnetusti kovin helposti aja muille suunnitelluilla autoilla.
Se onkin sitten taas visainen kysymys, miksi Kimi ei ottanut Ferraria paremmin haltuun kun Seb tuli talliin. Oliko moninkertaiselle mestarille luvattu sopparissa täysin vapaat kädet auton suunnitteluun ja Kimi oli taas altavastaaja.

Pelkkiä tekosyitä Kimin huonoon menestykseen nämä ei voi olla koska näimme kuinka suvereeni oli Lotuksella, en usko että rookie Grosjeania ihan hirveästi kuunneltiin kun tulevan kauden autoa suunniteltiin tai vietiin kehitystä eteenpäin kauden aikana.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Se onkin sitten taas visainen kysymys, miksi Kimi ei ottanut Ferraria paremmin haltuun kun Seb tuli talliin. Oliko moninkertaiselle mestarille luvattu sopparissa täysin vapaat kädet auton suunnitteluun ja Kimi oli taas altavastaaja.
Vettelin palkka taisi ainakin olla heti niin paljon Kimiä suurempi, että varmasti oli ajateltu ja lupailtu, että Vettel on tallin ykköskuski.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tiedä sitten kuinka nämä tilastot huomioi vaikkapa seikat josta itse täällä lähipäivinä lätissyt. Esimeriksi tuolloin 2014 kun Kimi tuli Ferrarille auto oli täysin Alonsolle suunniteltu. Luin aikoinaan kattavia artikkeleita eri lähteistä josta kävi mm ilmi Alonson poikkeuksellinen tapa ajaa mutkiin sisään, tuolloin annettiin ymmärtää että oli harvinainen tyyli joka onnistuu vain jos auto suunnitellaan tähän. Muistaakseni meni jotenkin niin että käänsi aina reilusti yli sisään ja sieltä haki tuntuman. Varmasti tästä löytyy netistä tietoa jos jaksaisi kaivella enemmän.
Pointti kuitenkin että Fernandolle tehdyllä autolla oli artikkelinkin mukaan haastavaa ajaa jos ei ole sama tyyli ajaa mutkia läpi.

Tästä löytyy myös youtubesta analyysivideo:

 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Alonson ja Kimin ajotavat ovat lähes täydellisiä vastakohtia. Alonson tyyliin tarvitaan aliohjautuvuutta ja vakaata perää, kun taas Kimi haluaa herkkää ohjausta ja auton perän ei tarvitse olla erityisen vakaa, joka mahdollistaa vähäisempää siipeä perään ja näin ollen suurempia suoranopeuksia.

Ja kuten nähtiin, tämä aiheutti Kimille suuria ongelmia Ferrarilla, kun auto oli suunniteltu Alonson ajotavalle. Vettelin kanssa Kimillä on paljon enemmän samankaltaisuutta, mutta Vettelinkään kanssa Kimin tyyli ei täysin natsaa, kun Vettel tarvitsee edelleen perältä Kimiä enemmän pitoa.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ja toisaalta, kuten tuossa(kin) videossa hyvin pointataan, suurimpia kuskeja ovat ne, jotka pystyvät sopeutumaan erilaisiin autoihin ja niiden vaatimuksiin. Tässä Alonso on oikeasti todella hyvä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Josko tulevaisuudessa Williams pystyisi nousemaan takaisin huipulle. Tai edes keskikastiin?
Kunnon auton kehittäjää sinne, vaikka joku eläkkeelle kohta jäävä... Kimi ?
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti




Nämä Beyond the Grid podcastit ovat loistavia kurkistuksia eri F1-toimijoiden uriin. Varsinkin John Barnardin tarinointia oli mukava kuunnella. Ai niin, FOM blokkaa nämä linkitykset mutta löydätte nämä itsekin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Oho! Kohta on koko laji sekaisin. Italialaiset ei johda enää vain Ferraria, nyt koko sirkusta, perkele.

Tifosien salajuoni.

 
Viimeksi muokattu:

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oho! Kohta on koko laji sekaisin. Italialaiset ei johda enää vain Ferraria, nyt koko sirkusta, perkele.

Tifosien salajuoni.

Tämä siirto kyllä ihan oikeasti haiskahtaa ja tuntuu oudolle. Noh, ehkä tässä ei oikeasti ole taustalla mitään sen erikoisempaa ja kyllähän Domenicalli tuosta lajista jotain ymmärtää.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Domenicalilla on vahvat näytöt Lamborghinin puolelta ja erittäin pitkä ura formuloista. Kuulostaa ihan loogiselta valinnalta etenkin automerkkien tavoitteluun. Tuttu, intohimoinen kasvo on mielestäni sitä mitä uudistuva sarja kaipaa. Parempi näin että sinne tulee kunnon racing-mies kuin joku randomilla vedetty liike-elämän kasvo.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Mikko Kozarowitzky, Leo Kinnunen, Keijo Keke Rosberg, Jyrki Järvilehto, Mika Häkkinen, Mika Salo, Kimi Räikkönen, Heikki Kovalainen ja Valtteri Bottas. Yhdeksän suomalaista on päässyt ajamaan F1-autoa, jotkut hyvällä menestyksellä, jotkut vähemmän hyvällä. Toinen pieni kansakunta joka on väkilukuunsa verrattuna "yliedustettuna" kuninkuusluokassa on Uusi-Seelanti. Bruce McLaren, Tony Shelly, Chris Amon, Denny Hulme, Howden Ganley, Graham McRae, John Nicholson, Mike Thackwell ja Brendon Hartley. On uskomatonta ellei peräti käsittämätöntä että molemmista vähäväkisistä maista tulee yhdeksän F1-kuljettajaa. Uusi-Seelannilla on ainoastaan yksi maailmanmestari eli Danny Hulme, Suomella mestareita on kolme ja mestaruuksia yhteensä neljä joka on aivan uskomatonta.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Uuden-Seelannin vahvuus tai etu oli siinä, että heillä oli aussien kanssa aika kilpailukykyisiä kansallisia sarjoja alkaen 40-50-luvuilta, sekä hyvät yhteydet Englantiin. Tällöin siellä oli hyvä kuskihautomo olemassa paikallisille talenteille, ja sieltä oli suoraan kytkökset Englantiin, jossa lajin kehitys oli. Englantilaiset tiimipäälliköt ja omistajat ahkerasti scouttasi aussi- ja kiwi-kuskeja talvisin kauden ulkopuolella kun etelässä ajettiin kautta, ja niitä tuotiin sitten vanhalle mantereelle ajamaan seuraavaa kautta. Lisäksi toinen merkittävä on teknisen tietotaidon kasvu, eli oli osin rahan ja materiaalin puutteen vuoksi pakko itse modailla ja rakennella autoja ja oppia niistä. Vanhoja formuloita ja koppiautoja roudattiin Englannista sinne tai kopioitiin ja jatkokehiteltiin. Neuvokasta kansaa.

Erona esim. suomalaisiin on siinä, että meikäläisten oli(on) hankala tuoda itseään esille kun kotimaisen ratasarjan voitto tai menestys ei oikein merkannut mitään muualla. Oli pakko lähteä Englannin tai Saksan sarjoihin, jonne taas oli hankala päästä koska lähtökohtaisesti katsoen olet nobody. Lisäksi suosittiin omia ja politikointi oli olennainen osa kuviota. Ehkä joku kartingmestaruus EM-tasolla toi näkyvyyttä. Miettii vaikka Leo Kinnusta, jolla näyttöjä oli aika hienosti ja mm. Porschella ei ihan ketä tahansa oteta rattiin, mutta silti ei F1-viritykset oikein millään lähteneet lentoon ja pommikalustolla kuka tahansa oli naurunalainen. Onneksi oli sitkeä Keke ja ymmärsi myös ajamisen ulkopuoliset asiat niin saatiin lopulta jalkaa oven väliin.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tämä siirto kyllä ihan oikeasti haiskahtaa ja tuntuu oudolle. Noh, ehkä tässä ei oikeasti ole taustalla mitään sen erikoisempaa ja kyllähän Domenicalli tuosta lajista jotain ymmärtää.

Voisin veikata että tällä nimityksellä ja Ferrarin suostumuksella allekirjoittaa Concorde-sopimus on tietty yhteys.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Honda jättää F1:n 2021-kauden päätteeksi (linkki F1-sarjan sivuille): Honda to leave F1 at the end of 2021 | Formula 1®

Aikamoinen shokki ja varmasti Red Bullin kannalta todella turhauttava uutinen, kun vihdoin olivat saaneet hyvän moottoritoimittajan ja oli mahdollisuudet nousta aina koko sarjan kärkitalliksi saakka. Red Bullin tuuri moottoritoimittajien kanssa on kyllä ollut surkeaa.

Ihmetyttää kaikin puolin, kun Honda on juuri saanut kovalla työllä aikaiseksi kilpailukykyisen mottorin, jolla voidaan saavuttaa menestystä. Nyt kaikki heitetään yhtäkkiä roskiin.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämän kauden ketju meinaa mennä tulevien kausien pohdiskeluksi, joten yritetään siirtää tänne keskustelua.

Omat toiveet tähän liittyen. Bottas Williamsille jos ja kun tulos ei muutu Mersulla. Tähän toki vaikuttaa Hamiltonin liikkeet, jos Lewis lähtisi niin Bottaksen etsikkoaika heti seuraavana kautena kun tuntee ympäristön.

Hamilton muualle? Ferrari ainoa vaihtoehto, joskin todella epätodennäköinen ajatellen Ferrarin nykyistä tuloskuntoa. Suurin mahdollinen muutos 2022 ja silloinkin näen että tulisi sitoutua minimissään kahdeksi vuodeksi. Haluaako ajaa nelikymppiseksi kuten Räikkönen ja Alonso?
Vaikea tosiaan on nähdä, että Lewis lähtisi toiseen talliin, joten uran päätös lienee ainoa vaihtoehto Mersulla jatkamiselle.

Jos Hamilton jatkaa, niin en pidä Verstappenia todennäköisenä vaihtoehtona toiseksi kuskiksi, vaan kyllä se on edelleen mielestäni Russell. Verstappen saattaa joutua oudon vaikeaan tilanteeseen, kun ottaa huomioon, että kyse on ehkä jopa sarjan parhaasta kuskista.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tämän kauden ketju meinaa mennä tulevien kausien pohdiskeluksi, joten yritetään siirtää tänne keskustelua.


Vaikea tosiaan on nähdä, että Lewis lähtisi toiseen talliin, joten uran päätös lienee ainoa vaihtoehto Mersulla jatkamiselle.

Jos Hamilton jatkaa, niin en pidä Verstappenia todennäköisenä vaihtoehtona toiseksi kuskiksi, vaan kyllä se on edelleen mielestäni Russell. Verstappen saattaa joutua oudon vaikeaan tilanteeseen, kun ottaa huomioon, että kyse on ehkä jopa sarjan parhaasta kuskista.
Hyvä siirto. :)
Mulla menee ohi välillä nämä missä ketjussa ollaan kun kiireessä kesken töiden tänne kirjoittelee.

Hyvin samoilla linjoilla olen, ja on mielestäni hyvinkin loogista tuo Russelin nosto sekä Verstappenin tilanne. Maxilla on jo sen verran natsoja ettei lähde mihinkään talliin jos ei ole varma että auto tehdään hänelle. Voisi tulla kyseeseen Mersu siirto Lewisin lähdettyä, silloinkin pitäisi jotenkin varmistua että Mersu on vahva edelleen 2022->.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Honda jättää F1:n 2021-kauden päätteeksi (linkki F1-sarjan sivuille): Honda to leave F1 at the end of 2021 | Formula 1®
Näinköhän jää ainoaksi vetäytyjäksi. Ei nämä nykyiset hybridimopot juuri ketään uutta moottorivalmistajaa tunnu kiinnostavan, joten hienoon pisteeseen on laji itsensä ajanut.

Toki sekin täytyy muistaa, että viimeisin oikeasti hyvä F1-kausi eli vuosi 2012 ajeltiin käytännössä kolmen moottoritoimittajan voimin. Oli siellä mukana myös Cosworth, mutta se oli ihan huumorivehje noihin "kolmeen isoon" verrattuna.

Sanoisin silti, että jotain tarttis tehrä.
 

king k

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Hondan vetäytyminen sarjasta ihan varmasti aktivoi Verstappenin sopimuksessa purkupykälän Red Bullin kanssa.

Mersun isot pomot joskus sanoi, että he eivät koskaan vaihda kumpaakin kuskia kerralla, joten jos tallli olisi Verstappenista kiinnostunut kaudelle 2022 niin Bottaksella olisi siinä sauma päästä vielä kausi ajamaan Mersulla.
Hamilton ei Verstappenin kanssa samassa tallissa tule ajamaan, joten se on sitten jompikumpi.

Hondan vetäytyminen varmaan ollut jo jokusen viikon kuitenkin tuolla varikkosuoralla tiedossa, joten mistäpä sitä tietää vaikka siinä syy Hamiltonin sopimusvetkutteluihin, mies haluaisi tehdä Mersun kanssa suoraan 2 tai jopa 3 vuoden pahvin, mutta talli tarjoamassa vuoden sopimusta, koska tosissaan haluaa ja harkitsee Verstappenin kaappaamista Red Bullilta.

Russell voitais tässä skenaariossa sitten nostaa Verstappenin tallikaveriksi kaudelle 2023 Bottaksen siirtyessä jonnekin muualle.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näinköhän jää ainoaksi vetäytyjäksi. Ei nämä nykyiset hybridimopot juuri ketään uutta moottorivalmistajaa tunnu kiinnostavan, joten hienoon pisteeseen on laji itsensä ajanut.

Toki sekin täytyy muistaa, että viimeisin oikeasti hyvä F1-kausi eli vuosi 2012 ajeltiin käytännössä kolmen moottoritoimittajan voimin. Oli siellä mukana myös Cosworth, mutta se oli ihan huumorivehje noihin "kolmeen isoon" verrattuna.

Sanoisin silti, että jotain tarttis tehrä.
Liikettä voi aina tapahtua suuntaan tai toiseen, mutta en usko F1-sarjan tulevaisuuden olevan vaarassa sen vuoksi, että moottoritoimittajia ei olisi riittävästi. Toyotan paluu on aina mahdollinen, Aston Martinista saattaa kuoriutua myös moottoritoimittaja, sekä tietysti VAG-konsernia saattaa jossain kohtaa kiinnostaa.

Jos isoja vetäytyy pois, niin se avaa mahdollisuuksia uusille tulokkaille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös