Yleinen F1-keskustelu

  • 331 249
  • 2 066

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jos isoja vetäytyy pois, niin se avaa mahdollisuuksia uusille tulokkaille.
Olisiko Toyotalla motivaatiota WRC:n lisäksi.
Sieltä suunnalta olisi hyvä olla jokin iso toimija, Kiinasta vaikea kuvitella. Hyundai, hmm. Ei kuulosta F1 tehoyksiköltä vaikka WRC:ssä homma toimii.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Hondan vetäytyminen sarjasta ihan varmasti aktivoi Verstappenin sopimuksessa purkupykälän Red Bullin kanssa.

Mersun isot pomot joskus sanoi, että he eivät koskaan vaihda kumpaakin kuskia kerralla, joten jos tallli olisi Verstappenista kiinnostunut kaudelle 2022 niin Bottaksella olisi siinä sauma päästä vielä kausi ajamaan Mersulla.
Hamilton ei Verstappenin kanssa samassa tallissa tule ajamaan, joten se on sitten jompikumpi.

Hondan vetäytyminen varmaan ollut jo jokusen viikon kuitenkin tuolla varikkosuoralla tiedossa, joten mistäpä sitä tietää vaikka siinä syy Hamiltonin sopimusvetkutteluihin, mies haluaisi tehdä Mersun kanssa suoraan 2 tai jopa 3 vuoden pahvin, mutta talli tarjoamassa vuoden sopimusta, koska tosissaan haluaa ja harkitsee Verstappenin kaappaamista Red Bullilta.

Russell voitais tässä skenaariossa sitten nostaa Verstappenin tallikaveriksi kaudelle 2023 Bottaksen siirtyessä jonnekin muualle.
Russellhan on jo osoittanut hieman merkkejä kärsimättömyydestä, sen perusteella en pitäisi lainkaan mahdottomana että Verstappenin ollessa vapaana, kummatkin kuskit vaihtuisivat. On isot pomot sanoneet mitä tahansa, Toto saa kuitenkin aika vapaasti tehdä kuten parhaaksi näkee.

Ei se tietysti mahdotonta ole että Bottas menisi takaisin Williamsille, jos Russell sieltä nostetaan Mersun puikkoihin. Mielenkiintoiseksi menee kyllä tilanteet tämän asian myötä. Toki Russell taitaa olla ainoa näistä kolmesta kenen "wingmaniksi" Valtteri ei joutuisi.

Itse olisin mieluusti näkemättä Hamiltonia ja Verstappenia samassa tallissa, paljon enemmän jää jossiteltavaa ja spekuloitavaa tulevaisuutta ajatellen. Oliko Hamilton GOAT, olisiko Verstappen voittanut hänet samalla kalustolla yms.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Liikettä voi aina tapahtua suuntaan tai toiseen, mutta en usko F1-sarjan tulevaisuuden olevan vaarassa sen vuoksi, että moottoritoimittajia ei olisi riittävästi. Toyotan paluu on aina mahdollinen, Aston Martinista saattaa kuoriutua myös moottoritoimittaja, sekä tietysti VAG-konsernia saattaa jossain kohtaa kiinnostaa.

Jos isoja vetäytyy pois, niin se avaa mahdollisuuksia uusille tulokkaille.
Aston Martin oli tosiaan jossain vaiheessa suunnitellut tekevänsä F1-moottorin, mutta sittemmin aikeista luovuttiin. VAG-konserniakin on toivottu jo ties kuinka kauan formuloihin.

Alunperin näistä uusista tulevista sääntömuutoksista haluttiin sellaiset, että moottoria yksinkertaistettaisiin ja tällä houkuteltaisiin enemmän moottorivalmistajia. Hybrideillä on nyt menty kuutisen vuotta ja tänä aikana on tullut yksi uusvanha moottorivalmistaja sarjaan, joka myös on ensimmäinen joka jättää leikin kesken. Ihan en siis henkeä pidättelisi uusien tulokkaiden suhteen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Aston Martin oli tosiaan jossain vaiheessa suunnitellut tekevänsä F1-moottorin, mutta sittemmin aikeista luovuttiin. VAG-konserniakin on toivottu jo ties kuinka kauan formuloihin.
Niin tässä on myös se että moni joka on tuolla e-formuloissa ei ole helpolla tulossa F1:siin, tiedän että siellä on Mersukin mutta jos miettii vaikkapa Audi, Porsche, Jaguar, Nissan, BMW. Veikkaanpa että ovat ottaneet linjauksen tuohon suuntaan. Siksi tarjosin itse Toyotaa ja Hyundaita kun ovat WRC:n bensaturbomaailmassa mukana.
 

king k

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Russellhan on jo osoittanut hieman merkkejä kärsimättömyydestä, sen perusteella en pitäisi lainkaan mahdottomana että Verstappenin ollessa vapaana, kummatkin kuskit vaihtuisivat. On isot pomot sanoneet mitä tahansa, Toto saa kuitenkin aika vapaasti tehdä kuten parhaaksi näkee.

Ei se tietysti mahdotonta ole että Bottas menisi takaisin Williamsille, jos Russell sieltä nostetaan Mersun puikkoihin. Mielenkiintoiseksi menee kyllä tilanteet tämän asian myötä. Toki Russell taitaa olla ainoa näistä kolmesta kenen "wingmaniksi" Valtteri ei joutuisi.

Itse olisin mieluusti näkemättä Hamiltonia ja Verstappenia samassa tallissa, paljon enemmän jää jossiteltavaa ja spekuloitavaa tulevaisuutta ajatellen. Oliko Hamilton GOAT, olisiko Verstappen voittanut hänet samalla kalustolla yms.
Mun mielestä se nimenomaan oli Toto kuka tuon lauseen aikanaan heitti. Mutta tilanteet tietenkin muuttuu ja tuokin asia voi olla ihan erilailla nykyään.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Näinköhän jää ainoaksi vetäytyjäksi. Ei nämä nykyiset hybridimopot juuri ketään uutta moottorivalmistajaa tunnu kiinnostavan, joten hienoon pisteeseen on laji itsensä ajanut.

Ainoa ratkaisu on sähköön siirtyminen. Hondan vetäytymisen syy on se, että yhtiö haluaa keskittyä sähköistämisen tuomaan haasteeseen, en usko että on ainoa. Honda voi hyvinkin ilmaantua FE:hen lähivuosina.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ainoa mahdollisuus nostaa mielenkiintoa on luopua noista mopokoneista ja tuoda tilalle joku V8 tai sitten V12. Itse ainakin kaipaan sitä että paikan päällä kalja ei pysy mukissa kun koneet laitetaan käyntiin. Ylimääräiset sähköhärpättimet myös veks ja sitten katotaan kuka osaa ajaa ja mihin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ainoa mahdollisuus nostaa mielenkiintoa on luopua noista mopokoneista ja tuoda tilalle joku V8 tai sitten V12. Itse ainakin kaipaan sitä että paikan päällä kalja ei pysy mukissa kun koneet laitetaan käyntiin. Ylimääräiset sähköhärpättimet myös veks ja sitten katotaan kuka osaa ajaa ja mihin.
Onneksi on sarjoja joissa näin on. Vaikka olenkin edellä mainittuja koneita päässyt nauttimaan paikan päällä niin realistisempaa olisi toivoa jatkoa bensa/hybrideille niin kauan kuin bensakoneita on katuautoissakin, uusissakin.
Markkina-arvo on edelleen suuri ja tekniikan tulee olla jotenkin linjassa yksityisautoiluun missä sähköautot eivät ole vielä kummoinen ratkaisu kuin kaupunkioloissa tai Norjassa. Puhumattakaan muista lokaatioista mihin ykkösiä on viety Kiina, Venäjä, Bahrain, Turkki.

Onneksi meillä on edelleen myös WRC, ei sinne ole sotkettu sähköjä sekaan tehoyksikköön. Osa syy tietty puritistinen kisatyyli missä vielä kuskitkin korjaa tien poskessa autojaan.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itse näen @Jupe asian niin että F1 kannattaa ottaa uudeksi suunnaksi olla oikeasti se autourheilun kuninkuusluokka, nyt on menty linjalla missä tekniikkaa tuodaan yksityisautoiluun joka on mielestäni kuljettu seuraavassa kymmenessä vuodessa loppuun koska sähköautot. Nyt vain kylmästi suunnanmuutos johon kuuluu vanhojen arvojen palauttaminen; eli raaka voima, nopeus, rankkuus ja riskit. Eihän nykykuskeilla ole juurikaan edes hiki kisan jälkeen.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse näen @Jupe asian niin että F1 kannattaa ottaa uudeksi suunnaksi olla oikeasti se autourheilun kuninkuusluokka, nyt on menty linjalla missä tekniikkaa tuodaan yksityisautoiluun joka on mielestäni kuljettu seuraavassa kymmenessä vuodessa loppuun koska sähköautot. Nyt vain kylmästi suunnanmuutos johon kuuluu vanhojen arvojen palauttaminen; eli raaka voima, nopeus, rankkuus ja riskit. Eihän nykykuskeilla ole juurikaan edes hiki kisan jälkeen.
Tietenkin tämä olisi lähes jokaisen lajin seuraajan toive, mutta realismia tämä ei todellakaan ole. Moottorivalmistajat ja tehdastallit eivät tuolla ole mukana tekemässä rahaa, vaan mainostamassa itseään ja kehittämässä omaa teknologiaa.

Paluuta vanhaan ei ole, ikävä kyllä. Jos F1-sarjalla menisi huonosti, niin ehkä, mutta kun sillä menee oikeasti varsin hyvin, niin ei siellä ole mitään syytä palata vanhaan.

Ja kyllä ne kuskien taidot pääsevät kuitenkin erittäin hyvin esille nykyäänkin. Oikeastaan jopa aiempaa enemmän, kun ei tarvitse keskittyä siihen, että jaksaa kääntää rattia vielä kisan lopussakin.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Aika vaikea kuvitella, mistä suunnasta se korvaaja tulisi. Ykköset ovat helvetin kallista ja epävarmaa touhua, ja hybrideistä suunta on kohti täyssähköä. PSA-konserni Opelin muodossa? Bensahullut jenkit ja Chevrolet?

Erittäin surullinen ilmoitus. Hondalla on pitkä perinteet ja moottorit ovat alkaneet toimia. Red Bullilla on melkoinen hattu kouraan -reissu edessä, Renault'ille kai heidän kannattaa tähdätä McLarenin jätettyä ranskalaiset. Jännä myös nähdä, mitä Verstappen keksii. On ihan selvää, että hänelle Ferrari, Mercedes ja Renault lyövät kovat tarjoukset joista saa itse valita, mikäli Red Bullin haluaa jättää.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
Eiköhän Red Bullilla ole tämä Hondan päätös jo jonkun aikaa ollut tiedossa. Olisiko siellä neuvottelut uuden konsernin (se VAG vihdoin?) tuomisesta mukaan. Toyotaa en usko ykkösissä näkyvän samaanaikaan ralliprojektin kanssa. Ja juuri ostivat Mäkisen nyrkkipajan itselleen, joten ralli jatko vaikuttaa varsin todennäköiseltä. PSA-konserni sitten kenties Citroenin toimesta, kun ralli tippui pois? Peugeot yllä mainittu Opel? Toivottavasti kuitenkin jokin uusi merkki lähtisi mukaan. 2022 jälleen olis iiskun paikka kun säännöt muuttuu. Red Bullin kohdalla tilanne on hankala. Renaultin kanssa taitaa olla sukset aika pahasti ristissä. Mercedes ja Ferrari ovat vaihtoehtoina ja Ferrarin motti on koko sarjan surkein. Joten näinkö Mersun koneet sitten punaiseen härkään?
 
Viimeksi muokattu:

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers

Eli lyhykäisyydessään; Red Bull ottamassa omalle kontolleen Hondan myllyn ja aikoo jatkaa kehitystyötä omalla tehtaallaan. Porsche tulisi mukaan kuvioihin vasta vuodeksi 2026, mutta näillä on reilusti aikaa kehittää moottoria kunhan kyseisen vuoden moottorisäädökset tulevat julki.

Vihdoinkin siis näyttämässä siltä, että nämä huhut koskien VAG-konsernin liittymistä F1-sarjaan olisivat toteutumassa. Onhan tässä odotettukin.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Erittäin surullinen ilmoitus. Hondalla on pitkä perinteet ja moottorit ovat alkaneet toimia. Red Bullilla on melkoinen hattu kouraan -reissu edessä, Renault'ille kai heidän kannattaa tähdätä McLarenin jätettyä ranskalaiset.

Ei itseasiassa ole, sillä sarjapromoottori ja FIA pakottavat vähiten asiakasmoottoreita tuottavan moottorivalmistajan(tällä hetkellä Renault) tarjoamaan myllynsä moottorittomalle tallille jos ei Mersu tai Ferrari sitä vapaaehtoisesti tee.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Ei itseasiassa ole, sillä sarjapromoottori ja FIA pakottavat vähiten asiakasmoottoreita tuottavan moottorivalmistajan(tällä hetkellä Renault) tarjoamaan myllynsä moottorittomalle tallille jos ei Mersu tai Ferrari sitä vapaaehtoisesti tee.
Aa joo, näinhän se olikin. Haluan kyllä nähdä Cyril Abiteboulin ilmeen, mikäli RB palaa Renault'in moottoreihin.
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Aa joo, näinhän se olikin. Haluan kyllä nähdä Cyril Abiteboulin ilmeen, mikäli RB palaa Renault'in moottoreihin.

Veikkaisin, että varsin tyytyväisenä ottaa RB:n ja AT:n vastaan, kun saavat 30 miljonaa kaudelta (Moottorien hinnat on säännöissä rajattu 15 miljoonaa/talli/kausi) ilman että tarvitsisi edes neuvotella mistään.

Muutenkin Mersun koneet vaatisi erikseen FIAn hyväksynnän, sillä yksi valmistaja saa toimittaa maksimissaan kolmelle muulle tallille moottoreita, ja Ferrarillakin tulee tämä raja vastaan jo yhden extratallin jälkeen (Mersulla RP, Williams ja McLaren ja Ferrarilla Alfa Romeo ja Haas), enkä usko, että RB ja AT enää käyttäisivät eri valmistajien myllyjä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Porsche olisi oma veikkaus uudeksi moottoritoimittajaksi, jos sellainen ylipäänsä tulee. He ovat jo pariin otteeseen tosissaan pohtineet asiaa, koska on aika laaja motorsport-osasto ja osaamista siellä. Viimeksi menivät LMP1-protoihin, joista jo luopuivat. Sinne tehtiin hybridimoottori, jossa V4-polttis ja energian keräykset. Tuossa on paljon samaa tekemistä ja oppia, jota F1-koneeseen nykyisin tehdään. Porschella voisi myös olla realistisimpia käyttökohteita F1-tekniikalle autoissaan, lähinnä hybridipuolelta, samoin kuin Ferrarilla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En tiedä mutta jotenkin tuntuu että tämä korona kausi saattaa olla jopa jonkinlainen pelastus formuloille jos tuolta otetaan hyviä koppeja tulevaisuuteen. Selkeästi näyttää että kisoissa tulee enemmän muuttujia kun kuskeilla ei ole niin hyvä tuntuma rataan ja renkaisiin eli harjoituksia pitäisi kyllä ehdottomasti tulevaisuudessa vähentää ja samalla ollla näitä ratoja enemmän mukana jossa ei pitkään aikaan ajettu tuovan myös eloa sarjaan ihan eri tavalla. Eli selkeästi kalenteriin pitäisi luoda enemmän kohtia jossa vaikka arvottaisiin millä radalla ajettaisiin.

Perjantain harjoitus on todennäköisesti ihan taloudellisen seikankin takia järkevä pitää mutta voisiko näiden kestoa vaikka sitten pienentää vaikka 45 minuutiin ja lauantain harjoitukset otettaisiin kokonaan pois tai muutetaan lyhyksi Warm-upiksi.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Perjantain harjoitus on todennäköisesti ihan taloudellisen seikankin takia järkevä pitää mutta voisiko näiden kestoa vaikka sitten pienentää vaikka 45 minuutiin ja lauantain harjoitukset otettaisiin kokonaan pois tai muutetaan lyhyksi Warm-upiksi.
Väittävät toisaalta, että perjantain harjoituksia ei juurikaan voi jättää taloudellisten seikkojen vuoksi ajamatta, koska sponsorit eivät saa näkyvyyttä yhtä paljon kun autot eivät ole radalla. Kyllä itsekkin toivoisin, että perjantaina olisi vain yksi harjoitussessio ja myös lauantailta jätettäisiin FP3 kokonaan pois. Ensi viikolla sitten päästään taas Imolassa näkemään mitä vähempi harjoittelu tuo tullessaan.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kumpa Kimillä olisi parempi auto niin voisi olla hyvissä asetelmissa Imolassa ainoana siellä Formuloita ajaneena?

Eiköhän se aika-ajo mene taas Mersujen väliseksi ja Jumala antaa ylimääräisen booostin pojalleen joka juuri ja juuri päihittää Bo77aksen. Itse kisan lopputulos onkin sitten tiedossa et kuka voittaa selkeästi
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Veikkaisin, että varsin tyytyväisenä ottaa RB:n ja AT:n vastaan, kun saavat 30 miljonaa kaudelta (Moottorien hinnat on säännöissä rajattu 15 miljoonaa/talli/kausi) ilman että tarvitsisi edes neuvotella mistään.

Toinen pointti on siinä että mikäli moottorikehitystä ei jäädytetä 2022, olisi Rellulle tietenkin parempi mitä useammassa autossa sen voimayksiköt hurisevat testeistä asti. Pelkän Alpinen varassa on riskialtista mennä näinä rajattujen testipäivien aikana, sillä yksi tai kaksi isompaa ulosajoa/teknistä ongelmaa testikauden aikana antaa kilpailijoille ison etulyöntiaseman. Väittäisin että osasyy McLaren-Honda yhteistyön epäonnistumiselle liittyi siihen että McLaren piti jääräpäisesti kiinni yksinoikeudestaan Hondan voimayksikköön ja kehitystyö hidastui kohtuuttoman paljon kun vain yksi talli keräsi tarvittavaa testidataa(jota tuli sattuneista syistä varsin vähän).
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kumpa Kimillä olisi parempi auto niin voisi olla hyvissä asetelmissa Imolassa ainoana siellä Formuloita ajaneena?
Kimi taitaa viihtyä simulaattorissa kaikkia muita kuskeja vähemmän, joten taitaa enemmänkin olla etulyöntiasema muilla. Toisaalta Kimi omaksuu uudetkin radat nopeasti, joten tuskin se muodostuu ongelmaksi.

En usko että Kimi kauheasti muistaa Imolan radasta enää.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ricciardolta ihan hyviä pointteja miksi pitkät nopeat mutkat ennen suoraa voi auttaa ohittamista: Ricciardo: F1 can learn from Portimao to improve racing at other venues

Jos miettii että vastakohtana on hidas mutka ennen suoraa eli joku kakkosvaihteen neulansilmä tms niin siitä on tosi hankala päästä aivan imuun ja kun imuapukin paranee (tai sen vaikutus) vasta kovemmissa nopeuksissa. Sanoisin, että nopean mutkan yhtenä etuna olisi vielä se, että siinä saisi olla sen verran leveyttä tai kallistusta, jotta erilaisia toimivia ajolinjoja on useita, jolloin voi hakea jo mutkaan sisään eri linjaa, olla mutkassa eri linjalla ja ei niin huonossa ilmassa ja ulostulo sitten suoraan edellä ajavan imuun kun vauhtia on jo 250+kmh, jolloin siitä saa hyötyä heti koko suoran mitalle.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Yllä oleva on toki myös paljon kiinni autoista ja nyky-formuloiden aerosta. Muistan kun olin tuossa noin 10 vuotta sitten Hockenheimissa katsomassa kisaa vikassa mutkassa, kaikki muut luokat ajoi vikaan mutkaan rinnakkain ja GP2:lla oli todella kovaa taistelua rintarinnan koko viimeisen stadion osuuden ennen pääsuoraa.
Mutta sitten kun tuli kuninkuusluokka niin F1:set ajeli peräkanaa koko kisan stadion osuuden läpi. Taisi pari ohitusta/yritystä tulla siihen stadion osuuden mutkaan 13(neulansilmä) mutta ei missään nimessä vikaan mutkaan.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Kuunteleeko täällä kukaan F1 aiheisia podcasteja? Itse olen löytänyt kaksi podcastia, jotka ovat ylitse muiden. WTF1 Podcast, sekä Shikaani F1 podcast. Ekana mainitussa käydään leppoisalla ryhmällä läpi viikonlopun tapahtumat ja annetaan arvosanat joka kuskille. Mukana mm. youtubesta tuttu Matthew Gallagher (xMattyG).
Jälkimmäinen on suomalainen podcast, jossa käydään yleensä lävitse ajankohtaisia F1 tapahtumia, sekä kisaviikonloppujen tapahtumat ja jaksot päättyvät laadukkaaseen vitsiin. Spotifysta löytyvät molemmat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös