Mainos

Yleinen F1-keskustelu

  • 372 853
  • 2 264

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Alex Zanardin leikanneelta kirurgilta kammottava päivitys: "Voi johtaa kuolemaan"

Jotenkin kyllä karun huono tuuri ollut miehellä näiden onnettomuuksien kanssa, toivottavasti selviää.
Ikävä uutinen. Miten sattuikin heti sen jälkeen kun aiemmin tällä viikolla oli haastattelussa uusimmassa Beyond the Grid jaksossa. Näin teksti tv:llä otsikot "Zanardin onnettomuudesta" ja olin ihan varma, että siellä on taas joku bugi mikä on nostanut vanhat uutiset pinnalle ja kyse olisi tuosta vuoden 2001 kolarista, mutta ei. Kubicalla ja Zanardilla tuntuu olevan olevan joku kisa näiden onnettomuuksien kanssa. Sen verran salama tuntuu osuvan samaan paikkaan. Ei kahta ilman kolmatta, joten kun toivon mukaan Zanardi selviää, niin olisikohan aika lopettaa vaaralliset lajit kokonaan. Kubicalle sitten sama homma kun F1 testailut päättyvät. Tosin tuntuu että vaikka jompi kumpi herroista siirtyisi ompelemaan sukkia niin vahingossa onnistuisivat tökkäämään jollain neulalla silmään.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Olihan Zanardilla F1-urallaankin todella iso mälli Spassa 1993. Ei ajanut sen jälkeen sillä kaudella.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Mika Salo oli tänään taas striimmaillut twitchissä, ja kommenttiosio täyttynyt alla olevien kuvien meemeistä ja kysymyksistä, että "miksi ajoi traktorin Bianchin eteen Japanissa". Ilmeisesti Mika on melko kovalla kädellä joutunut rajoittamaan tuota kommentointia, eikä sekään tämän päivän perusteella ole auttanut.
En nyt saa päähäni oliko Salo 2014 Suzukan kisassa kommentaattorina vai tuomaristossa, mutta voisin olettaa, että Bianchi meemi olisi saanut alkunsa, mikäli Salo oli tuomaristossa tekemässä ratkaisuja vai olenko väärässä? Toivottavasti nämä kommentit ei aja Mikaa lopettamaan striimailua.
 

Liitteet

  • mika meemi.jpg
    mika meemi.jpg
    37,9 KB · kertaa luettu: 879
  • mikailu.jpg
    mikailu.jpg
    58,7 KB · kertaa luettu: 1 198

Jara76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Kuvottavaa settiä joltain erittäin häiriintyneeltä henkilöltä. Onneksi Salo vaikuttaa aika kovanahkaiselta kaverilta. Ei se kisatuomariston vika ole, ettei F1:ssä oltu ennen Bianchin mälliä mietitty mitä jos joku kolaa itsensä siirtoautoon. Se, milloin kisa tulisi keskeyttää hankalissa oloissa, lienee aina todella haastava päätös.

Mielestäni joitain läheltäpiti -tilanteita traktorien kanssa oli kuitenkin jo historiassa ollut, eli syyttävä sormi ehdottomasti FIA:n suuntaan.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Mielestäni joitain läheltäpiti -tilanteita traktorien kanssa oli kuitenkin jo historiassa ollut, eli syyttävä sormi ehdottomasti FIA:n suuntaan.
Ainakin Nyrre 2007 tulee mieleen, kun kaatosade iski. Siinä taisi puolet autoista liukua ekassa mutkassa valliin ja joku auto taisi pysähtyä juuri ennen traktoria. Varmaan on monia muitakin tapauksia.
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Nuo Mika Salo-meemit ovat vähemmän yllättäen Ylilaudalta peräisin. Samat heput sitten käyvät tietenkin häiriköimässä Salon striimejä kun ovat olevinaan niin hauskoja.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämän kauden F1-ketjussa on ollut puhetta tiimien ykkös- ja kakkoskuskeista, niin tuli tuossa vähän vilkuiltua menneiden kausien tilastoja. Silmiin iski kausi 2013, jolloin Red Bullin auto oli varsin ylivoimainen muihin nähden ja Vettel voittikin 13 kilpailua tuolla kaudella, sekä päätti kauden peräti yhdeksään perättäiseen voittoon.

Mutta Vettelin tallikaverina ollut Webber keräsi puolet vähemmän pisteitä (397 vs. 199), eikä voittanut yhtäkään kisaa. Toiseksi sijoittui viidesti, joka on sekin aika vähäinen määrä, kun alla oli sarjan selvästi paras auto.

Bottaksen katastrofaalinen 2018-kausi on toki suhteellisen lähellä tuota edellä mainittua, kun katsotaan Hamiltonin ja Bottaksen välistä piste-eroa (408 vs. 247), tai voittojen määrää (11-0). Mersu ei kuitenkaan ollut tuolla kaudella yhtä selkeästi paras talli, kuin Red Bull oli tuolla edellä mainitulla 2013-kaudella.

Viime kaudella Bottas kuitenkin paransi selvästi, vaikka Ferrari ja Red Bull olivat haastamassa Mersua kohtalaisen hyvin. Viime kaudella voitot Hamilton-Bottas taistossa 11-4, sekä pisteet 413-326.

Kokonaisuutena Bottas on ollut oikein hyvä kakkoskuski, eikä hirveän paljon parempaan helposti pysty, kun on tiimissä selvästi ykköskuskin varjossa. Kysykää vaikka näiltä Red Bullin kakkoskuskeilta, kuten Webber, Kvyat, Gasly tai Albon.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Tähän tämä hyvin tiivistyykin, oikein hyvä kakkoskuski. Pystyisi olemaan jossain toisessa heikommassa tallissa ykköskuskikin tietysti.
On ollutkin eli Williamsilla. Sijoittui MM-sarjassa peräti neljänneksi kaudella 2014 ja taakse jäi mm. Sebastian Vettel. Tuota voi pitää kuitenkin ihan statementinä kun Vettelin tallikaveri Red Bullilla Ricciardo oli MM-sarjan kolmas ja voitti samalla autolla kolme kilpailua.

Tallikaverina olleen Felipe Massan Bottas voitti yli 50 pisteen erolla tuolla kaudella. Ylipäätään jokaisella yhteisellä Williamsin kaudella Bottas oli Massaa parempi.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
kuten Webber, Kvyat, Gasly tai Albon.
Webber ei tähän kategoriaan kyllä kuulu, vaikka Vettelille selvästi hävisikin. Webber sentään taisteli parhaalla kaudellaan mestaruudesta päätöskisaan saakka ja taisi jopa johtaa MM-sarjaa 2012 kesätauolle mentäessä. Epäilen, ettei Valtteri Bottas tule ainakaan ensimmäiseen saavutukseen pystymään.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On ollutkin eli Williamsilla. Sijoittui MM-sarjassa peräti neljänneksi kaudella 2014 ja taakse jäi mm. Sebastian Vettel. Tuota voi pitää kuitenkin ihan statementinä kun Vettelin tallikaveri Red Bullilla Ricciardo oli MM-sarjan kolmas ja voitti samalla autolla kolme kilpailua.

Tallikaverina olleen Felipe Massan Bottas voitti yli 50 pisteen erolla tuolla kaudella. Ylipäätään jokaisella yhteisellä Williamsin kaudella Bottas oli Massaa parempi.
Eikä Bottaksen nykyinen asema kakkoskuskina tarkoita sitä, että rahkeet eivät voisi riittää ykköskuskiksi kärkitallissa. Bottaksen suurin este mestaruudelle on vain ja ainoastaan Hamilton. Jos Bottaksella olisi ykköskuskin asema ja tallikaverina joku muu, niin Bottas saattaisi hyvinkin dominoida sarjaa. Hamilton on vain niin kova kuski ja niin selvässä ykköskuskin asemassa, että todella vaikea siihen on iskeä kiilaa väliin.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Webber ei tähän kategoriaan kyllä kuulu, vaikka Vettelille selvästi hävisikin. Webber sentään taisteli parhaalla kaudellaan mestaruudesta päätöskisaan saakka ja taisi jopa johtaa MM-sarjaa 2012 kesätauolle mentäessä. Epäilen, ettei Valtteri Bottas tule ainakaan ensimmäiseen saavutukseen pystymään.
En tarkoittanutkaan, että kaikki kuskit olisivat samantasoisia, mutta jokainen näistä on Red Bullin kakkoskuskina kokenut kovia. Webber oli myös aluksi vähemmän selkeä kakkoskuski, koska oli ajanut tallissa jo ennen Vetteliä. Kommenttini koski enemmän niitä viimeisiä kausia, jolloin Webber oli jo selkeän kakkoskuskin asemassa.
 

king k

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Eikä Bottaksen nykyinen asema kakkoskuskina tarkoita sitä, että rahkeet eivät voisi riittää ykköskuskiksi kärkitallissa. Jos Bottaksella olisi ykköskuskin asema ja tallikaverina joku muu, niin Bottas saattaisi hyvinkin dominoida sarjaa.
Sekä Red Bullilla, että Ferrarilla jäisi kyllä soittelemaan kakkosviulua.
Ja kyllä, lasken nämä kaksi tallia Mersun kanssa ainoastaan ns. kärkitalleiksi tällähetkellä, vaikka punaiset kyntävätkin syvissä vesissä tällähetkellä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Webber ei tähän kategoriaan kyllä kuulu, vaikka Vettelille selvästi hävisikin. Webber sentään taisteli parhaalla kaudellaan mestaruudesta päätöskisaan saakka ja taisi jopa johtaa MM-sarjaa 2012 kesätauolle mentäessä. Epäilen, ettei Valtteri Bottas tule ainakaan ensimmäiseen saavutukseen pystymään.
Ei sentään 2012 johtanut MM-sarjaa vaan 2010 johti MM-sarjaa neljän pisteen erolla Hamiltoniin kesätauolle mentäessä. 2012 MM-sarjan piikkipaikalla oli Fernando Alonso peräti 40 pisteen erolla Mark Webberiin ja Webberin perässä kahden pisteen päällä oli Vettel.

2010 Webber oli MM-sarjan ykkösenä vielä kolme kilpailua ennen loppua, mutta sekä tallikaveri Vettel että Alonso kirivät ohi. MM-sarjan päätöskisaan lähdettäessä Webber oli vielä MM-sarjassa toisena kahdeksan pistettä Alonsosta ja Vettel sitten kolmas seitsemän pinnaa Webberistä, mutta niin vain Vettel kurvaili ohituskaistaa pitkin mestariksi kun Alonso ja Webber jäivät Viipurin ihmemiehen Vitali Petrovin taakse.

Kausi 2011 oli Vettelin selvää näytöstä alusta alkaen ja 2013 meni myös Vettelin tahdissa, ja vaikka Webber nyt näennäisesti haastoi Vetteliä pitkään vielä 2012 niin silti väittäisin että aika selvää oli se että kyllä Vettel selkeä ykköskuski oli Red Bullilla tuon kauden 2010 jälkeen.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Ei sentään 2012 johtanut MM-sarjaa vaan 2010 johti MM-sarjaa neljän pisteen erolla Hamiltoniin kesätauolle mentäessä. 2012 MM-sarjan piikkipaikalla oli Fernando Alonso peräti 40 pisteen erolla Mark Webberiin ja Webberin perässä kahden pisteen päällä oli Vettel.
Aa joo, Webber hyytyi aika pahasti Britannian voittonsa jälkeen, mutta jo noin iso ero. Oh boy.

Sinänsä muuten harmi että Alonso tipahti lopulta toiseksi, Kulmakarva ajoi aivan mahtavan kauden aika kehnolla Fefellä. Toisaalta Vettel oli silloin pitelemätön ja näytti olevan matkalla kohti samaa asemaa, jossa Hamilton on nykyisin. Voittiko Vettel seuraavalla kaudella kahdeksan vai yhdeksän kisaa putkeen, en muista tarkkaan. Anyway, ylivoimainen kaveri.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aa joo, Webber hyytyi aika pahasti Britannian voittonsa jälkeen, mutta jo noin iso ero. Oh boy.

Sinänsä muuten harmi että Alonso tipahti lopulta toiseksi, Kulmakarva ajoi aivan mahtavan kauden aika kehnolla Fefellä. Toisaalta Vettel oli silloin pitelemätön ja näytti olevan matkalla kohti samaa asemaa, jossa Hamilton on nykyisin. Voittiko Vettel seuraavalla kaudella kahdeksan vai yhdeksän kisaa putkeen, en muista tarkkaan. Anyway, ylivoimainen kaveri.
Tuossa aiemmassa viestissä, mitä sinäkin lainasit, mainitsin tuon Vettelin yhdeksän voiton putken kauden lopussa. Voitti siis viimeiset yhdeksän kisaa. Ei voi paljoa vakuuttavammin kautta päättää.

Vettel on kyllä jokseenkin outo tapaus, kun ajoittain on nähty aivan huikeaa suorittamista, mutta toisaalta henkinen kantti ei ole kovin hyvin monissa paikoissa kestänyt.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Voittiko Vettel seuraavalla kaudella kahdeksan vai yhdeksän kisaa putkeen, en muista tarkkaan. Anyway, ylivoimainen kaveri.
Kaudella 2013 tosiaan Vettel "päätti" kauden kelvolliseen yhdeksän voiton putkeen. Ylipäätään viimeisestä 11:stä kilpailusta Vettel voitti 10, ennen tuota yhdeksän kisan voittoputkea väliin mahttui Unkarin GP:n kolmostila. Koko kauden aikana Vettel voitti 13 kilpailua. Kyseessä on jaettu ennätys Michael Schumacherin kanssa ja tuo yhdeksän perättäistä voittoa on jaettu ennätys Alberto Ascarin kanssa. Ascarilla toki luonnollisesti yhdeksän perättäistä voittoa jakautuu eri kausille (Ascarin aikana koko kaudella oli kisoja oli 8-9) ja itse asiassa Ascarilla tuossa yhdeksässä perättäisessä voitossa on myös yhden kisan tauko, tämä jätti nimittäin kaudella 1953 toisen kilpailun eli Indy 500 kisan väliin. Toki Indy 500 -kisaan ei osallistuneet muut kuin jenkkikuskit mutta se laskettiin virallisesti osaksi MM-sarjaa ja pisteetkin huomioitiin MM-taulukossa.

Mitä tulee tuohon koko kauden voittoennätykseen niin onhan tuo Schumin 13 voittoa kaudella 2004 aika messevä määrä kun kisoja ajettiin 18. Silloinhan Schumi voitti nöyrästi ensin viisi kilpailua putkeen, sitten Monacossa joutui keskeyttämään muistaakseni kärkipaikalta kun kolaroi Montoyan kanssa turva-auton aikana. Monacon jälkeen sitten taas ujot seitsemän voittoa putkeen. Lopuksi vielä yksi voitto Japanin GP:stä kauden toiseksi viimeisessä kisassa. Lisäksi kauteen mahtui kaksi kakkospaikkaa, eli 15/18 kertaa Schumi oli podiumilla.

Hauska yksityiskohta vielä tuohon Monacon GP:seen, senhän voitti lopulta Jarno Trulli. Italian kansallislaulu soi siis formulakisan päätteeksi tuolla kaudella ensin 13 kertaa peräkkäin eli Ferrarille ja Trullille, sitten tuli yhden kisan tauko kun Räikkönen voitti Belgiassa ja sitten taas kolmesti putkeen kun Barrichello voitti kaksi kisaa ja Schumi yhden. Kauden päätöskisan voitti Montoya, mutta tosiaan 16/18 kertaa Italian kansallislaulua päästiin tuolla kaudella kuuntelemaan.

EDIT:

Tosiaan 2004 eikä 2018 kausi.
 
Viimeksi muokattu:

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Kaudella 2013 tosiaan Vettel "päätti" kauden kelvolliseen yhdeksän voiton putkeen. Ylipäätään viimeisestä 11:stä kilpailusta Vettel voitti 10, ennen tuota yhdeksän kisan voittoputkea väliin mahttui Unkarin GP:n kolmostila. Koko kauden aikana Vettel voitti 13 kilpailua. Kyseessä on jaettu ennätys Michael Schumacherin kanssa ja tuo yhdeksän perättäistä voittoa on jaettu ennätys Alberto Ascarin kanssa. Ascarilla toki luonnollisesti yhdeksän perättäistä voittoa jakautuu eri kausille (Ascarin aikana koko kaudella oli kisoja oli 8-9) ja itse asiassa Ascarilla tuossa yhdeksässä perättäisessä voitossa on myös yhden kisan tauko, tämä jätti nimittäin kaudella 1953 toisen kilpailun eli Indy 500 kisan väliin. Toki Indy 500 -kisaan ei osallistuneet muut kuin jenkkikuskit mutta se laskettiin virallisesti osaksi MM-sarjaa ja pisteetkin huomioitiin MM-taulukossa.
Vettel dominance bores fans - Hamilton Voi kuinka ajat muuttuvat ja pöydät ovat kääntyneet.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Mitä tulee tuohon koko kauden voittoennätykseen niin onhan tuo Schumin 13 voittoa kaudella 2018 aika messevä määrä kun kisoja ajettiin 18.
Schumacherin ennätyksistä tuo on varmasti kovimpia, samoin kuin pari vuotta aikaisemmin tehty podium-enkka prosenttien perusteella. Schumi siis ajoi kaikissa 17 kilpailussa palkinnoille huonoimman kisan oltua Malesian kolmossija ja prosentiksi tasan sata.

Vähän vähemmän yllättäen tuolta kaudelta Schumacherilla on myös palkintosijojen ennätys yhdessä Hamiltonin ja Vettelin kanssa. Ihan uskomaton kaveri, harmi että paluu meni vihkoon puhumattakaan siitä seuraavasta käänteestä.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Eikä Bottaksen nykyinen asema kakkoskuskina tarkoita sitä, että rahkeet eivät voisi riittää ykköskuskiksi kärkitallissa. Bottaksen suurin este mestaruudelle on vain ja ainoastaan Hamilton. Jos Bottaksella olisi ykköskuskin asema ja tallikaverina joku muu, niin Bottas saattaisi hyvinkin dominoida sarjaa. Hamilton on vain niin kova kuski ja niin selvässä ykköskuskin asemassa, että todella vaikea siihen on iskeä kiilaa väliin.

Tämä nyt on minusta aivan turhaa jossittelua. Jos Valtteri olisi tallin ykköskuljettaja, se tarkoittaisi sitä, että Lewis ei ajaisi mersulla, mikä taas tarkoittaisi sitä, että toisena kuskina olisi Max/Vettel/Ricciardo-akselilta joku, jotka kyllä antaisivat Valtterille ihan todellisen haasteen.

Kyllä Valtterille on mahdollisuudet annettu, mutta kun Lewis on polkee kausi toisensa perään Valtterin suohon, niin minkäs teet.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös