Yleinen F1-keskustelu

  • 333 084
  • 2 090

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Varmaan ensimmäinen olisi toissakaudelta, jonka päätöskisa tuomittiin sääntöjen vastaisesti. Olisi helppo täky tarttua jos tuolle tielle lähdetään.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Varmaan ensimmäinen olisi toissakaudelta, jonka päätöskisa tuomittiin sääntöjen vastaisesti. Olisi helppo täky tarttua jos tuolle tielle lähdetään.

Teknisesti ottaen Masi toimi sääntöjen valtuuttamissa rajoissa, mutta eri asia onkin miten "reilu" ratkaisu on kilpailunjohtajalta muuttaa vakiintunutta käytäntöä yhtäkkiä varoittamatta, varsinkin kun voitiin aika selvästi nähdä että Masin motivaattorina oli "tarjota jännitystä", mikä ei ole se kilpailunjohtajan tehtävä.

Mutta joo, aika vaikea nähdä että tuolla Massan ulinalla olisi mitään mahdollisuuksia mennä läpi näin pitkän ajan jälkeen. Voidaan jopa sanoa että tuo muutos olisi sinällään taas oikeusmurha McLarenia ja Hamiltonia vastaan, jotka tuskin olisivat lähteneet Brasilian GP:hen niin varovaisella kilpailustrategialla jos pistetilanteesta olisi jätetty Singapore pois.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joo ja olihan tuossa paljon muitakin syitä taisi talli itse mokata varikkokäynnin että ei vain tuon tempun takia yksinomaan mestaruus mennyt ja aina kuitenkin lopulta pitkä kausi aikaa varmistaa mestaruus niin ettei yksittäiset tilanteet vaikuta. En ainakaan itse oikein tykkää jos näin jälkikäteen aletaan muuttamaan tuloksia, vähän sama kun urheilussa varmaan jokainen joskus käyttänyt dopingia ja sieltä alettaisiin tuloksia poistella 20-30v takaa. Jos tuon Massan tilanne menisi uusiksi varmaan kymmeniä muitakin tapauksia formuloiden historiassa jossa joko kilpailijan tai kilpailun tulos voisi hylätä.
Ja jos nyt oikein muistan niin pitkään siinä kisassa homma näytti selvältä Hamiltonille mutta kisan lopussa alkanut sade muutti tilanteen. Eli pienellä onnella oltiin lähellä mestaruutta sitä mestaruutta jota ei tullut.

Kätevästi menisi, kun Lewikseltä lähtisi yksi mestaruus ja tulisi tilalle toinen.
Tosin taas sen toissakautisen kilpailun tuloksen mitätöinti ei taitaisi mestaria muuttaa.
 

Lättykiekko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dayton Bombers
Tuukka Taposen F4 taival jatkuu Italian mestaruussarjassa legandaarisella Imolan kisaradalla tänä viikonloppuna.

Kovimmat kilpakumppanit ovat kaikki samassa autossa (Prema Racing), ja samat lupaukset jotka kisasivat jo UAE talvisarjassa. McLarenin junioriohjelmassa ajavan Ugo Ugochukwun ympärillä tuntuu olevan isoin hype, kuten myös Red Bull akatemian Arvin Lindbladin. Tuukka on eilisissä testeissä ensimmäisiä lukuunottamatta puikottanut molempia, ja kovin kisa on ollut Ferrarin akatemian "tallikaveria" vastaan (James Wharton), eli jatketaan siitä mihin jäätiin UAE talvisarjassa.

Erittäin mielenkiintoista seurata miten Tuukka pärjää kun kaikilla huipuilla on tosiaan sama auto alla. Täytyy huomioida että muilla kärkipään kilpakumppaneilla on edelleen järkyttävän paljon enemmän kokemusta yksipaikkaisista - Tuukka on ajanut nyt tosiaan vasta 15. kilpailua. Muista talleista voidaan mainita Brando Badoer ja David Zachary.

Ohjelma (ajat Italian aikaa)

Perjantai vapaat harjoitukset 1 09:00 - 09:40
Perjantai vapaat harjoitukset 2 12:55 - 13:35
Perjantai aika-ajot 1 17:30 - 17:50
Perjantai aika-ajot 2 18:00 - 18:20
Lauantai startti B-C luokalle 11:55 (karsinta, huiput ei käsittääkseni aja tässä)
Lauantai startti 1 18:20
Sunnuntai startti 2 10:00
Sunnuntai startti 3 18:00

Tuo neljän kisan ja eri luokkien A-C konsepti oli tuntematon minulle, ymmärtääkseni lauantain ensimmäinen startti on tosiaan karsinta ja sen jälkeen mennään "normaalilla" kolmen kisalähdön sabluunalla.

Live timing & results
Youtube Stream
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Ajattelisin niin, että vaikka parhaat kuskit ovatkin A-ryhmässä niin kolmesta ensimmäisestä kisasta parhaiten menestyneet pääsevät ajamaan sitten vikan kisan.

Viime vuonna Red Bull Ringillä oli 36 kuskin rajoitus ja kun osallistujia oli 40, niin neljä kuljettajaa ensimmäisen kolmen lähdön aikana.

Nyt osallistujia on 37, en ole varma kuinka monta pääsee viimeiseen kisaan.
 

Bread Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kookoo ja Hull City
Viaplay myös näyttää nämä kisat ainakin, mutta tuskin aika-ajoja saatika harkoituksia.
Youtubesta näkee myös kisat Englannin kielisellä selotuksella ja ainakin itse koen sen hieman helppokäyttöisemmäksi. Neljän kisalähdön viikonlopussa käytännössä jokainen kuski pääsee ajamaan kolme kisaa, eli Tuukka ei aja huomisen ensimmäisessä kilpailussa. Vähän on Taposella jäänyt nyt avausviikonloppuna piippuun, kun Lähi-idän F4-kisat menivät kuitenkin niin mallikkaasti.
 

Tive

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hieno oli Taposen ensimmäinen voitto! Lupaavalta kuskilta vaikuttaa kyllä, pystyy hienosti haastamaan sarjan jo kokeneempia kuskeja.

Toisessa kisassa lähtö nelosruudusta ja sijoitus neljäs. Hyvä suoritus sekin toki tulokaskuskille, mutta harmittavasti jäi palkintopallin ulkopuolelle.

Huomenna ilmeisesti vielä yksi kisa tuolla Misanon radalla. Tietääkö joku mistä näkisi lähtöjärjestyksen tuohon kisaan? Jonkun Italian F4 sivuston onnistuin löytämään, mutta kun ei tuo italia taivu niin lähtöjärjestystä en mistään onnistunut kaivamaan esiin.
 

SkagGully

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Real Atlético Viinijärvi City United
Huomenna ilmeisesti vielä yksi kisa tuolla Misanon radalla. Tietääkö joku mistä näkisi lähtöjärjestyksen tuohon kisaan? Jonkun Italian F4 sivuston onnistuin löytämään, mutta kun ei tuo italia taivu niin lähtöjärjestystä en mistään onnistunut kaivamaan esiin.

Oisko se tuossa. Ja sieltä "Griglia di parteza 3" -linkin takana. Just ja just tämän verran taipuu oma italia.

Linkki

Kiinnostas sinänsä tietää miten tuo lähtöjärjestys määräytyy. Perjantain (?) aika-ajot määrää sen ekan kisan, mutta nämä loput kisat ovat itselle mysteeri.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tive

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Oisko se tuossa. Ja sieltä "Griglia di parteza 3" -linkin takana. Just ja just tämän verran taipuu oma italia.

Linkki

Kiinnostas sinänsä tietää miten tuo lähtöjärjestys määräytyy. Perjantain (?) aika-ajot määrää sen ekan kisan, mutta nämä loput kisat ovat itselle mysteeri.
Ainakin huominen kisa näkyy viaplayn kanavilla 9.55
 
Oisko se tuossa. Ja sieltä "Griglia di parteza 3" -linkin takana. Just ja just tämän verran taipuu oma italia.

Linkki

Kiinnostas sinänsä tietää miten tuo lähtöjärjestys määräytyy. Perjantain (?) aika-ajot määrää sen ekan kisan, mutta nämä loput kisat ovat itselle mysteeri.
Jos käsitin oikein lähtöjärjestykset menee seuraavasti tänä viikonloppuna:
Kisa 1: Aika-ajo 1:sen järjestyksen mukaan.
Kisa 2: Aika-ajo 2:sen järjestyksen mukaan.
Kisa 3: Kuljettajien parhaimmat ajat 1 ja 2 aika-ajoissa poistetaan, ja muodostetaan järjestys kenellä on siis parhain aika ns. toiseksi parhaimpana aikana kummassa tahansa aika-ajossa.
Eli selitys avattuna.
Kuljettaja A ajaa aika-ajossa 1 ajat (parhain ja toiseksi parhain)
2.30.045
2.30.245
Kuljettaja A ajaa aika-ajossa 2 ajat (parhain ja toiseksi parhain)
2.29.954
2.30.145

Tällöin kuljettajan A Kisan 3 lähtöruudukon määrittelevä aika on 2.30.145.
 

Tive

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kiitoksia vastauksista, täältä löytyi taas tietoa!

Vikassa kisassa Taponen lähti siis vitosruudusta ja sijoitus viides! Ja kausi jatkuu toukokuun lopulla Belgiassa.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas

SYL Aps67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Toronto,Real Madrid,Jaquars
tuli vastaan video Barrichellon onnettomuudesta Imolasta 1994.
Selvisi tuosta ilmeisesti vammoitta, mutta itselle ainakin jäänyt unholaan tämä ulosajo.
Olisi voinut helposti olla vieläkin synkempi viikonloppu




Seuraavassa kisassa Wendlinger törmäsi paljon "kevyemmän" näköisesti ja oli lähellä
menettää henkensä.



Voi jessus toi Rubensin mällin olin jo unohtanut no Sennan vastaavaa ei voi unohtaa koskaan eikä Rolandin,oli 10-v Syl Apsille itkun täyteinen viikonloppu
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Joskus pienenä en ymmärtänyt, että ratavalvojien toiminta Barrichellon ulosajon jälkimainingeissa oli kyllä yleisten toimintaohjeiden vastaista.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Mielenkiintoisia noi huhut Ferrarin sopimustarjouksesta Hamiltonille.
Voittamalla mestaruuden vielä punaisella autolla sementoisi hän asemaansa kaikkien aikojen paras keskusteluissa.

Olisi ihan mielenkiintoinen käänne ja kun Leclercin ja Ferrarin liitossa on jonkinlaista säröilyä viimeaikoina ollut.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki

Aston Martinista tulee Hondan tehdastiimi 2026. Aston saa koneet yksinoikeudella, sillä Honda ei aio ainakaan alkuun toimittaa asiakasmoottoreita.

Kova veto Astonilta ja osoitus siitä työstä mitä Strollin perhe on tehnyt tallin nostamiseksi kohti huippua. McLarenhan tässä taas sai mustapekan käteensä, koska ensiksi VAG-konserni tavoitteli osakkuutta McLarenin toiveiden vastaisesti ja nyt Honda lähti Astonin kelkkaan.

Sarjan tulevaisuus näyttää kyllä nyt todella lupaavalta, kun peräti kuudella tallilla tulee 2026 olemaan omat tehdasmyllynsä. Mitä autonomisempia tiimejä, sen parempi. Andretti-Cadillacin kohtaloa odotellessa, tuleeko siitä mitään? Palkintorahat ovat se iso kanto kaskessa, sen tietävät kaikki, mutta ei Andrettikaan helpoksi tee taivaltaan uskaliaalla esiintymisellään. F1 on edelleen oma country clubinsa, jossa isot pojat (Red Bull, Ferrari, Mercedes, Alpinehan ei osaa tätäkään eivätkä tulokset riitä) kitisevät vuorollaan ja saavat vastineeksi lehmänkauppoja, joiden sisällöstä ei hiiskuta ulospäin. Tuollaiseen menoon Michael Andrettin kaltainen hyvin aggressiivisesti mediaa hyödyntävä jenkki ei ihan istu - mieshän on esimerkiksi surkuhupaisasta McLaren-urastaan saanut syötettyä ties minkälaista tarinaa, jonka mukaan vika oli tietysti kaikissa muissa paitsi Andrettin perheessä.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taposelle Spassa 7. sija 1. kilpailussa ja aika-ajoissa kaukana kärjestä joten ei lupaa hyvää huomiselle. Ylipäänsä ollut nyt suoritukset aikamoisia pettymyksiä sen talvisarjan jälkeen. Pitäisihän tuolla olla kärkikahinoissa jos haluaa olla F1-polulla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös