Mainos

Yleinen F1-keskustelu

  • 367 619
  • 2 243
Suosikkijoukkue
HIFK
Kunhan ei tarkoita, että korvaa jonkun Span esimerkiksi, niin otan varovaisella peukulla Las Vegasin vastaan.

Ainakin rataprofiili näyttää siltä, että saatetaan jopa ohituksia nähdä ja kieltämättä onhan tuo ympäristö aika huikea. Ei millään lentokentällä vaan aivan Vegasin ytimessä kaikkien nähtävyyksien yms. välissä.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Lähipäivinä tulee ilmoituksia/päätöksiä. Porsche ja Audi rantautuvat F1-sarjaan vuonna 2026. Porsche Red Bullin kanssa tödennäköisesti yhteistyössä ja Audi haluaisi ostaa McLarenin itselleen, koko helahoidon.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)

Lähipäivinä tulee ilmoituksia/päätöksiä. Porsche ja Audi rantautuvat F1-sarjaan vuonna 2026. Porsche Red Bullin kanssa tödennäköisesti yhteistyössä ja Audi haluaisi ostaa McLarenin itselleen, koko helahoidon.
Oudolta tuntuu jos molemmat tulee mukaan. Samaa konsernia kuitenkin. Toista on pidetty jo ”varmana”, mutta molemmat? En ihan heti usko.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko

Lähipäivinä tulee ilmoituksia/päätöksiä. Porsche ja Audi rantautuvat F1-sarjaan vuonna 2026. Porsche Red Bullin kanssa tödennäköisesti yhteistyössä ja Audi haluaisi ostaa McLarenin itselleen, koko helahoidon.
Mulle ei oikein avaudu mikä tässä on niin älyttömän hyvä juttu? Moottorivalmistajia on jo muutenkin neljä ja talleja vain kymmenen. Renault voi olla vieläpä sellainen, että kyllästyy, jos ei ala menestyä ja moottoritkaan ei kelpaa, että saisi lisää dataa toisen tallin kautta. Aivan ehdoton ykköstehtävä pitäisi olla saada kolme tallia lisää. Taisi vaan Domenicali höpötellä ettei ole kärki-intresseissä.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olettaisin että VW-konsernista lähtee yksi merkki mukaan. Vahvimmin on huhuttu Porschea ja nimenomaan Red Bullin kumppaniksi. Audihan se pyörii myös huhuissa, mutta uskoisin Porschen olevan se merkki joka konsernista mukaan rantautuu. Uusia tallejahan huhujen mukaan on moniakin tulossa. Ehkä vahvimpana näistä Andrettin talli, joka olisi tulossa mukaan kaudelle 2024. Mielestäni lisää talleja tarvitaan. 10 tiimiä on periaatteesa hyvä määrä, mutta mielestäni lisää talleja tarvitaan. Kovempaa kilpailua sijoituksista. Sitä kaivataan. Renaultin kyllästymisen johdosta sitä parempi mitä enemmän talleja ja moottorinvalmistajia saataisiin mukaan, sen parempi. Enemmän kilpailua, sen parempi.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mulle ei oikein avaudu mikä tässä on niin älyttömän hyvä juttu? Moottorivalmistajia on jo muutenkin neljä ja talleja vain kymmenen. Renault voi olla vieläpä sellainen, että kyllästyy, jos ei ala menestyä ja moottoritkaan ei kelpaa, että saisi lisää dataa toisen tallin kautta. Aivan ehdoton ykköstehtävä pitäisi olla saada kolme tallia lisää. Taisi vaan Domenicali höpötellä ettei ole kärki-intresseissä.
Lisää kilpailua ja lisää rahaa lajiin. Totuus on, että aika vähän tuolla on mahdollisuuksia pärjätä, jos ei ole tehdastalli ja volkkarin myötä tulisi yksi tehdastalli lisää.

Parempi saada yksi kärkitason rahoituksella varustettu tehdastalli lisää, kuin kolme nihkeän rahoituksen asiakastallia peräpäähän.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siis hyvällä tsägällähän "vagin" (menestyksekäs) mukaantulo voisi saada jopa paikallisen arkkivihollisen, eli (Mikan faijan) BMW:n harkitsemaan comebackia. :) Suhdanteet toki muuttuvat formuloissa kohtuu-ahkeraan ja "post pandemic"-maailmassa satojen miljoonien investoinnit tehdään vähintään harkiten.

Hondan pull out harmittaa allekirjoittanutta kyllä edelleen. Ollakseen globaali sarja F1 tarvitsee mielestäni vähintään yhden täysillä mukana olevan japanilaisen tekijän. Toyota tuli ja meni, Nissanilla oli hetkellinen taipaleensa Red Bullin kanssa, mutta pinnan alla kuplii mielestäni edelleen realisoitumatonta potentiaalia Nipponin maalta.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Lisää kilpailua ja lisää rahaa lajiin. Totuus on, että aika vähän tuolla on mahdollisuuksia pärjätä, jos ei ole tehdastalli ja volkkarin myötä tulisi yksi tehdastalli lisää.

Parempi saada yksi kärkitason rahoituksella varustettu tehdastalli lisää, kuin kolme nihkeän rahoituksen asiakastallia peräpäähän.

Niin, tämä tietysti riippuu siitä onkin VAG tulossa mukaan "vain" moottoritoimittajana vai haluaako se määräävän osuuden tallista jolle voimayksikköjä antaa. Monta voimayksikön toimittajaa on tietysti tallien kannalta parempi juttu, sillä joku McLaren/Williams saanee autoistaan irti enemmän kun heillä on voimayksikön toimittaja joka tekee kehitystyössä heidän tarpeidensa mukaan ja antaa kaiken tiedon heidän käyttöönsä vrt nykytilanne jossa noiden voimayksikköä on tehty ensisijaisesti Mercedeksen tarpeiden mukaan ja asiakastallit joutuvat vain sopeutumaan. Riskinä on tietenkin tilanne johon Berniegg ja Natsi-Max ajoivat sarjan vuosituhannen ensimmäisen vuosikymmenen lopussa, kun isot autonvalmistajat talousongelmien vuoksi ajoivat F1-projektinsa alas, mikä tiputti yhden tallin kokonaan vittuun ja toisen takaisin häntä/keskikastiin.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Olisi kohtuullisen mukana tilanne, jos mukana olisi vaikka kuusi moottorivalmistajaa ja kaikilla kaksi tallia. Mutta ilman Hondan kunnollista comebackia ei taida toteutua.

Tällaiseen tyyliin

Mercedes: Mercedes ja Aston Martin
Honda: Red Bull ja AlphaTauri
Ferrari: Ferrari ja Haas
Renault: Alpine ja Andretti
Audi: McLaren + junioritiimi
VW: Williams ja Sauber
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Siis hyvällä tsägällähän "vagin" (menestyksekäs) mukaantulo voisi saada jopa paikallisen arkkivihollisen, eli (Mikan faijan) BMW:n harkitsemaan comebackia. :) Suhdanteet toki muuttuvat formuloissa kohtuu-ahkeraan ja "post pandemic"-maailmassa satojen miljoonien investoinnit tehdään vähintään harkiten.

Hondan pull out harmittaa allekirjoittanutta kyllä edelleen. Ollakseen globaali sarja F1 tarvitsee mielestäni vähintään yhden täysillä mukana olevan japanilaisen tekijän. Toyota tuli ja meni, Nissanilla oli hetkellinen taipaleensa Red Bullin kanssa, mutta pinnan alla kuplii mielestäni edelleen realisoitumatonta potentiaalia Nipponin maalta.
Eikä pidä unohtaa Kasarin lopun/Ysärin alun katastrofeja nimeltä Subaru ja Yamaha. Molemmat yrittivät punkea Formuloihin, mutta tulokset olivat jotan säälittävän ja heikon väliltä.
Subaru keskittyi sitten Ralliin tiedetyin tuloksin ja Yamaha taas keskittyi dominoimaan MotoGP:tä
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Hondan pull out harmittaa allekirjoittanutta kyllä edelleen. Ollakseen globaali sarja F1 tarvitsee mielestäni vähintään yhden täysillä mukana olevan japanilaisen tekijän. Toyota tuli ja meni, Nissanilla oli hetkellinen taipaleensa Red Bullin kanssa, mutta pinnan alla kuplii mielestäni edelleen realisoitumatonta potentiaalia Nipponin maalta.
Aika teatteriahan tuo Hondan lähtö oli, edelleen ovat mukana ja vastaavat moottoreista. Enpä ihmettelisi, jos parin vuoden sisään - etenkin mikäli RB voittaa mestaruuksia - mystisesti moottorin nimi olisi ihan graafikoissakin HRC, Acura, Type R tjsp. Japanilaiset eivät halua asettua aikaisempia päätöksiä vastaan kummallisen kulttuurinsa vuoksi, joten Honda ei virallisesti voi nimenä palata - ainakaan Red Bullin taustalle.

Jotenkin erikoiselta kuulostaisi, että VAG tulisi kahdella merkillä mukaan. Ilman muuta se kelpaisi, mutta miksi saman konsernin merkit kilpailisivat toisiaan vastaan? Tosin juuri VAG:ta tämä ei ole muissakaan sarjoissa häirinnyt.

Bensahullut jenkit voisivat olla toinen potentiaalinen kohde uusille tehtaille. Vieläkö Fordilta löytyisi halua yrittää, entä GM? Chevrolet olisi jylhä nimi formuloihin.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Bensahullut jenkit voisivat olla toinen potentiaalinen kohde uusille tehtaille. Vieläkö Fordilta löytyisi halua yrittää, entä GM? Chevrolet olisi jylhä nimi formuloihin.
Jos Vegasin GP saa isoa mediahuomiota jenkkilässä ja mahdollisesti jenkkikuski/Talli (Andretti?) pääsee sisään, voisin nähdä jonkun jenkkifirman tuovan moottorinsa peliin. Amerikan isot vaan tuppaavat laittamaan rahansa NASCARiin, IndyCariin ja kestävyyssarjoihin koska ne ovat isommassa profiilissa sielläpäin
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Jotenkin erikoiselta kuulostaisi, että VAG tulisi kahdella merkillä mukaan. Ilman muuta se kelpaisi, mutta miksi saman konsernin merkit kilpailisivat toisiaan vastaan? Tosin juuri VAG:ta tämä ei ole muissakaan sarjoissa häirinnyt.

Haluavat nostaa noiden kahden brändinsä statusta, sillehän on tietty syy että ne merkit joilla ollaan lähdössä eivät ole VW/Skoda/SEAT.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olisi kohtuullisen mukana tilanne, jos mukana olisi vaikka kuusi moottorivalmistajaa ja kaikilla kaksi tallia. Mutta ilman Hondan kunnollista comebackia ei taida toteutua.

Tällaiseen tyyliin

Mercedes: Mercedes ja Aston Martin
Honda: Red Bull ja AlphaTauri
Ferrari: Ferrari ja Haas
Renault: Alpine ja Andretti
Audi: McLaren + junioritiimi
VW: Williams ja Sauber
Tässä on nähdäkseni sellainen virhe, että Audi ja VW eivät olisi erillisiä moottorivalmistajia, vaan saman konsernin merkkejä. Lienee täysin selvää, että tuosta konsernista ei kahta eri moottoria tule mukaan.

VW ja BMW voisivat olla kaksi uutta moottorivalmistajaa.
 

Bread Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kookoo ja Hull City
Red Bullin akatemiakuljettaja ja Saksan F4-mestari Johnny Edgar päättää jättää F3-kauden kesken Crohnin suolistosairauden takia. Edgar oli laihtunut talvella 15 kiloa ja painaa tällä hetkellä vain 55 kiloa, mikä on kyllä todella hurja luku 18-vuotiaalle miehelle. Sairaus sellittää selkeästi Edgarin vaikeudet Bahrainissa ja hän kertoi jo aiemmin ettei ollut jaksaa painaa edes jarrua kunnolla.Toivottavasti löydetään sopiva lääkintä ja saa itsensä kuntoon, sillä nuo soulistosairaudet tuppaa olemaan sitkeitä ja viemään kaikki mehut kropasta.



 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Eikä pidä unohtaa Kasarin lopun/Ysärin alun katastrofeja nimeltä Subaru ja Yamaha. Molemmat yrittivät punkea Formuloihin, mutta tulokset olivat jotan säälittävän ja heikon väliltä.
Subaru keskittyi sitten Ralliin tiedetyin tuloksin ja Yamaha taas keskittyi dominoimaan MotoGP:tä
Nämä vasta ovatkin mielenkiintoisia! Kumpikaan ei ihan suoranaisesti ollut (tai Yamaha oli alkuun) tehtaan projekti, vaan Subarun bokserikoneen (!!) suunnitteli insinöörilegenda Carlo Chiti omalla pajallaan. Ja jotta kuvio menisi yhä sekavammaksi Subaru oli ostanut Coloni-tallin, eli talli oli heidän mutta moottori ei. Subaru jaksoi katsoa touhua puolet kaudesta 1990 ennen kuin pisti pillit pussiin ja tosiaan oivalsi keskittyä ralliprojektiinsa Prodriven kanssa.

Yamahan moottorit taas valmisti John Juddin paja. Siihen nähden tulokset olivat jopa suht siedettäviä, koska autotehtaiden nousu oli jo alkanut huipentuen 2000-luvun alkuun. 90-luvullahan yrittäjiä niin tallien kuin moottorinvalmistajien puolella oli aivan valtaisa määrä ja yleensä projekti alkoi jostain peräpään tallista. Jopa Isuzu ja Chrysler hamusivat mukaan siinä kuitenkaan onnistumatta. Jälkimmäistä itse Ayrton Senna piti hyvänä koneena, sääli ettei nähty mihin kisassa olisi riittänyt.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Nämä vasta ovatkin mielenkiintoisia! Kumpikaan ei ihan suoranaisesti ollut (tai Yamaha oli alkuun) tehtaan projekti, vaan Subarun bokserikoneen (!!) suunnitteli insinöörilegenda Carlo Chiti omalla pajallaan. Ja jotta kuvio menisi yhä sekavammaksi Subaru oli ostanut Coloni-tallin, eli talli oli heidän mutta moottori ei. Subaru jaksoi katsoa touhua puolet kaudesta 1990 ennen kuin pisti pillit pussiin ja tosiaan oivalsi keskittyä ralliprojektiinsa Prodriven kanssa.

Yamahan moottorit taas valmisti John Juddin paja. Siihen nähden tulokset olivat jopa suht siedettäviä, koska autotehtaiden nousu oli jo alkanut huipentuen 2000-luvun alkuun. 90-luvullahan yrittäjiä niin tallien kuin moottorinvalmistajien puolella oli aivan valtaisa määrä ja yleensä projekti alkoi jostain peräpään tallista. Jopa Isuzu ja Chrysler hamusivat mukaan siinä kuitenkaan onnistumatta. Jälkimmäistä itse Ayrton Senna piti hyvänä koneena, sääli ettei nähty mihin kisassa olisi riittänyt.
Nosiis, harva japsi-valmistaja on suoraan ollut Formuloissa. Hondahan teki ekan paluunsa Mugenin kautta, eli moottorit olivat Hondan, mutta niiden ylläpito ja tuunaus tapahtui Mugenin kautta.

Ja Chryslerhän oli tuomassa Lamborghini-moottoreita, ei mitään "omaa" brändiään.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nosiis, harva japsi-valmistaja on suoraan ollut Formuloissa. Hondahan teki ekan paluunsa Mugenin kautta, eli moottorit olivat Hondan, mutta niiden ylläpito ja tuunaus tapahtui Mugenin kautta.

Ja Chryslerhän oli tuomassa Lamborghini-moottoreita, ei mitään "omaa" brändiään.
Eikös nuo Lambon koneet olleet McLarenilla ihan vakavasti harkinnassa. Oliko peräti kaudeksi -93, kun muistelen, että nuo Sennan kommenttit sijoittuvat vielä miehen aikaan McLarenille.

Edit Häkkinenkin niitä koneita kehui ja harmitteli jälkeenpäin, ettei niitä kisakäytössä koskaan nähty McLarenin toimesta.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Eikös nuo Lambon koneet olleet McLarenilla ihan vakavasti harkinnassa. Oliko peräti kaudeksi -93, kun muistelen, että nuo Sennan kommenttit sijoittuvat vielä miehen aikaan McLarenille.

Edit Häkkinenkin niitä koneita kehui ja harmitteli jälkeenpäin, ettei niitä kisakäytössä koskaan nähty McLarenin toimesta.
94 kaudelle. Senna niitä testasi offseasonilla vai olisko jopa ollu kesken -93 kautta. Olisivat satavarmasti olleet paremmat ku Peugeotin katastrofimotit.
 

Bread Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kookoo ja Hull City
Venäläinen karting kuljettaja Artem Severyukhin, joka edustaa Italiaa oli Portimaon Karting MM-avausviikonlopun OK-kategoria voittonsa jälkeen tehnyt podiumilla Rooman saluutin näköisen käsiliikkeen Italian kansallislaulun aikanaja veti tämän päälle räkänaurut. Rooman saluutti oli Mussolinin ja hänen fasistiryhmänsä tervehdys ja on nykyään kielletty Italiassa. Ei vain itse voi ymmärtää miten voi olla noin idiotti ja alkaa tehdä tuollaisia käsiliikkeitä kun tietää kameroiden käyvän ja hänen ollessa niiden keskipisteessä.


 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuo tempaus on saanut jo ihan valtavasti negatiivista julkisuutta, joten FIA:n on oikeastaan pakko puuttua siihen kovalla kädellä. Toivottavasti näin myös käy.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös