Yleinen F1-keskustelu

  • 366 727
  • 2 242

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Uusi presidentti aloittaa heti vahvasti, kun Hamiltonille on todennäköisesti tulossa FIA:n palkintogaalan boikotoimisesta rangaistus, koska FIA:n uuden presidentin Sulayemin mukaan "rules are rules", mikä on kieltämättä aika ironinen lausahdus tälle viikolle FIA:n suunnalta. Hienoa toki, jos Sulayem näin kokee ja aikoo myös pitää huolen siitä, että "rules are rules" pätee jatkossakin. Rangaistuksena siis oletettavasti muutaman tuhannen euron sakot, mikä nyt ei sitten Hamiltonin pussissa tunnu missään. Nyt punnitaankin heti, että kumpaa uusi presidentti pitää suurempana rikoksena: toisen kuljettajan takasiiven koskettelua parc freméssä vai FIA:n palkintogaalan väliin jättämistä. Kovat panokset pöydällä jo heti alkuun.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Uusi presidentti aloittaa heti vahvasti, kun Hamiltonille on todennäköisesti tulossa FIA:n palkintogaalan boikotoimisesta rangaistus, koska FIA:n uuden presidentin Sulayemin mukaan "rules are rules", mikä on kieltämättä aika ironinen lausahdus tälle viikolle FIA:n suunnalta. Hienoa toki, jos Sulayem näin kokee ja aikoo myös pitää huolen siitä, että "rules are rules" pätee jatkossakin. Rangaistuksena siis oletettavasti muutaman tuhannen euron sakot, mikä nyt ei sitten Hamiltonin pussissa tunnu missään. Nyt punnitaankin heti, että kumpaa uusi presidentti pitää suurempana rikoksena: toisen kuljettajan takasiiven koskettelua parc freméssä vai FIA:n palkintogaalan väliin jättämistä. Kovat panokset pöydällä jo heti alkuun.
Hyvä tietysti jos sääntöjen mukaan mentäisiin jatkossa, osaa säännöistä voisi myös tarkentaa. Uusi mies ei varmaan "vanhoihin" juttuihin voi enää puuttua.
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Uusi mies ei varmaan "vanhoihin" juttuihin voi enää puuttua.
Eikä uuden miehen tarvitsekaan enää puuttua, kun Jean Todt jo ehti antaa "viimeisenä tehtävänään" presidenttinä Formula ykkösille määräyksen, jonka mukaan Abu Dhabi ja sen tapahtumat sekä siellä sovelletut säännöt tullaan tarkastamaan perinpohjaisesti yhteistyössä kaikkien osapuolien kanssa. Uuden miehen tehtävänä on sitten vain ajaa ne mahdolliset muutokset voimaan, ja toivottavasti selkeyttää tosiaan niitä sääntöjä.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Uusi presidentti aloittaa heti vahvasti, kun Hamiltonille on todennäköisesti tulossa FIA:n palkintogaalan boikotoimisesta rangaistus, koska FIA:n uuden presidentin Sulayemin mukaan "rules are rules", mikä on kieltämättä aika ironinen lausahdus tälle viikolle FIA:n suunnalta. Hienoa toki, jos Sulayem näin kokee ja aikoo myös pitää huolen siitä, että "rules are rules" pätee jatkossakin. Rangaistuksena siis oletettavasti muutaman tuhannen euron sakot, mikä nyt ei sitten Hamiltonin pussissa tunnu missään. Nyt punnitaankin heti, että kumpaa uusi presidentti pitää suurempana rikoksena: toisen kuljettajan takasiiven koskettelua parc freméssä vai FIA:n palkintogaalan väliin jättämistä. Kovat panokset pöydällä jo heti alkuun.

Vai että rangaistus, jos jää pois gaalasta?

Sittenhän kannattaa sanoa, että "nuhainen olo, ehkä omikron - ei pystyisi saapumaan paikalle, vaikka sattuisikin kiinnostamaan".

Terveysturvallisuuden huomioimisesta voi olla vaikea näinä aikoina sakottaa.
 
Viimeksi muokattu:
– Jos sääntörike on toteutunut, asiassa ei ole mitään armahdettavaa. Säännöt ovat sääntöjä, bin Sulayem korosti.

Joku voisi tosiaan kuvitella että tässä puhutaan siitä mitä tapahtui viimeisellä kierroksella mutta ei, kyse on tosiaan jostain illanistujaisista.

Voisikohan Masi ruveta hieromaan diilejä taas, Lewis ole kasiin asti ja Max ei hymyile?
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Pakko sanoa että olisi hieno nähdä Toton mainitsevan että Mercedes lopettaa lajissa välittömästi jos tuosta tulee vielä yksikin kitinä. Jos miettii vielä että 8kpl tallimestaruuksia putkeen ja 7kpl kuljettajien + 1kpl ryöstetty kuskien mestaruus, niin voi sanoa että Mersu on saavuttanut kuitenkin kaiken. Kolme tallia ostaa heiltä vielä moottorit, niin Mersun mukanaolo on aika tärkeää. Sen takia hieman ihmetyttää miksi Mersu on niin rauhallisesti ottanut ja miksi Hamilton halusi että Mersu ei valita noista, itse olisin vastaavassa tilanteessa halunnut katsoa tuon loppuun asti ja kypsästi ilmoittaa että jos tuon skandaalin tulokset jää voimaan, ura oli tässä.
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Sen takia hieman ihmetyttää miksi Mersu on niin rauhallisesti ottanut ja miksi Hamilton halusi että Mersu ei valita noista
Totohan totesi omassa pressissään, että tuossa olisi ensin menty FIA:n hallinnoimaan ns. "raastupaan", missä siis Mersulla ei olisi ollut mitään mahdollisuutta voittaa tuota casea, koska FIA:han ei missään koskaan ikinä milloinkaan tule myöntämään, että heidän työntekijänsä olisi tehnyt yhtään minkäänlaista virhettä. Vasta sen jälkeen olisi voinut valittaa kansainväliseen istuimeen, mikä olisi ollut sitten paljon pidemmälle venynyt ja samalla kalliimpi prosessi. Siksi Mersu tyytyi tähän Jean Todtin ehdottamaan komissioon, joka tulee tutkimaan Abu Dhabin tapahtumat ja keskustelemaan kaikkien tallien ja kuljettajien kanssa siitä, miten jatkossa pitäisi pyrkiä toimimaan.

Miksi taas Hamilton halusi, ettei Mersu valita noista? Koska loppujen lopuksi Hamilton on kuitenkin täysverinen kilpa-ajaja ja autourheilija. Hamilton ei halunnut voittaa ensimmäistä mestaruuttaan kabinetissa, niin miksi haluaisi voittaa sen historiallisen kahdeksannen? "Hei, susta tuli historian eniten mestaruuksia voittanut kuljettaja kabinettipäätöksellä!" olisi aikamoinen tahra Hamiltonin upealle uralle. Jalompi ja kunniakkaampi tapa Hamiltonin mielestä on vetää se isoin keskisormi kaikille siellä radalla, kuin jossain kabinetissa. Toki nyt kävi ns. "kabinetit" mutta vain toisinpäin, mikä ymmärrettävästi Hamiltoniakin vituttaa. Mutta vaikka tuo viimeisen kisan päätös täysin perseestä urheilullisesta näkökulmasta olikin, niin varmasti myös Hamiltonkin jossain syvällä sisimmässään tietää, että tuosta upeasta loppukaudesta huolimatta sinne kauden alkuun ja keskivaiheille mahtui myös sellaisia samanlaisia kauneusvirheitä, mitkä myös maksoi sen mestaruuden kaudella 2016. Hamiltonina olisin eniten huolissani James Vowlesista, kaveri kun tuntui nukkuvan täysin ruususen unta tällä kaudella samalla kun Red Bullin strategiaosasto veteli ässiä hihoistaan.

Mitä sitten tulee tuohon illanistujaisista rankaisemiseen, niin sinänsä taas täysin turhaa mutinaa Sulayemilta. Hamilton lyötiin ritariksi Briteissä keskiviikkona, ja Mersulla oli omat kauden päättäjäisensä samassa maassa perjantaina. Siinä välissä olisi pitänyt muka reissata Pariisiin hakemaan joku kämäinen pysti ja osoittaa FIA:lle hyväksyntänsä? Pyh. Kai nyt Euroopassakin reissatessaan jotain järkeä voi käyttää reissaamisen suhteen, kun koronapandemia ja uusi virusvariantti jyllää todella vahvasti.
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Vielä kun saataisiin toinen rengasvalmistajakin mukaan touhuun. Voisi tuoda lisäväriä kisoihin sekin.

Tankkaaminen myös takaisin. Nähtäisiin paljon enemmän erillaisia taktiikoita.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Vielä kun saataisiin toinen rengasvalmistajakin mukaan touhuun. Voisi tuoda lisäväriä kisoihin sekin.
Rengas-sota on viimeinen asia mitä laji tarvitsee.

Kulut tulisi räjähtämään käsiin niinkuin jokakerta aiemmin ja joku farssi siitä seuraisi kun valmistajat etsii jokaista keinoa suoritusetuun
 

BaronFIN

Jäsen
Kulut ja kulut. Budjetti on se mikä pitää ja jos rengasvalmistaja on niin uuno, että tekee tuotekehitystä omalla tappiolla, niin peiliä kouraan.

En ihan täysin ymmärrä miten juuri Pirelli on saanut totaalisen yksinoikeuden renkaiden valmistamiseen vuosikymmenestä toiseen kun tuolla on kuitenkin noita valmistajia ollut Firestone, Gooyear, Bridgestone ja Michelinistä alkaen. Varmaan osaavat voidella FIAn päättäjiä juuri oikein ettei nykymallille vain ole vaihtoehtoja.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Jos rengassota palaisi formuloihin, se tarkoittaisi renkaiden nousevan käytännössä ainoaksi merkitseväksi tekijäksi. Ymmärtääkseni autokilpailussa on tarkoitus luoda mahdollisimman kokonaisvaltainen paketti. Tämähän johti aikoinaan siihen, että Bridgestonen renkailla ajanut Ferrari saattoi ottaa kaksoisvoiton Malesiassa, mutta viikkoa myöhemmin Kiinassa jäi jämäpisteille.

Lisäväriä renkaiden kautta saataisiin vuoden 2012 tyyliin "helposti", mutta kun sitä vastustivat tallit, kuljettajat ja fanit eikä Pirelli pääse testaamaan uusimmilla autoilla, tulee näitä yhden stopin kisoja. Minä olen tyytyväinen Pirelliin, renkailla on näkyvä muttei kuitenkaan ratkaiseva rooli.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki

Katselin taas vanhoja videoita ja törmäsin James Huntin kokoelmaan. Hunt todellakin oli oman aikansa hahmo; poseerasi mainoskuvissa alastomien naisten (melkoisia olleet karvamajavat tuohon aikaan...), veti norttia avoimesti sekä sanoi selostuskopissa suoraan mitä ajatteli. Mielenkiintoista kyllä, Huntin vahvat mielipiteet tuntuivat pohjautuvan enemmänkin kuljettajien kansalaisuuksiin kuin niinkään varsinaisiin suorituksiin. Erityisesti ranskalaiset Rene Arnoux, Philippe Alliot ja Jean-Pierre Jarier sekä belgialainen Thierry Boutsen olivat jatkuvasti Huntin hampaissa.

Pahinta oli kuitenkin Riccardo Patresen kohtelu. Patresea Hunt suorastaan vihasi, koska piti tätä syyllisenä Ronnie Petersonin kuolemaan. Toki ei Hunt näkemyksensä kanssa yksin ollut, Patresehan "karkotettiin" Petersonin kuolemaa seuranneesta kilpailusta, mutta tästä huolimatta niitä kisoja tulikin lopulta "jonkin verran".

Huntin mielipiteillä nyt ei sinällään hirveästi väliä ollut, yrittihän Peugeot saada Philippe Alliotia (miksi helvetissä?) Häkkisen tallikaveriksi ja Patrese piti pitkään hallussaan kisaennätystä. Mutta eihän tuollainen enää menisi ollenkaan läpi.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hienoa nähdä pitkästä aikaa suomalaisväriä tässäkin luokassa. Mielenkiinnolla seuraan kaverin otteita. Toivottavasti saisi hyviä tuloksia aikaan ja sitä kautta mahdollisuuksia uran etenemiseen. Mitähän mahtavat tehdä viime kaudella Alatalon tavoin formula regionalissa ajaneet Elias Seppänen ja Patrik Pasma tulevalla kaudella? Pasma on tainnut ajella nyt jotain Aasian formula regionalin talvisarjaa, mutta mitä sitten ajaa muutoin? Näistä kavereista ei ole omaan korvaan kantautunut mitään tietoa.
 

Bread Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kookoo ja Hull City
Mitähän mahtavat tehdä viime kaudella Alatalon tavoin formula regionalissa ajaneet Elias Seppänen ja Patrik Pasma tulevalla kaudella? Pasma on tainnut ajella nyt jotain Aasian formula regionalin talvisarjaa, mutta mitä sitten ajaa muutoin? Näistä kavereista ei ole omaan korvaan kantautunut mitään tietoa.
Elias Seppänen vaihtanut budjettisyistä GT-autojen puolelle. Seppänenhän menetti tallipaikkansa jo kesken kauden sponsorisyistä, kun yli puolenvälin jälkeen kasassa oli vain yksi. Pasmasta ei ole tarkkaa tietoa, mutta ilmeisesti vielä vähän auki ja halua jatkaa Formuloissa olisi. Pasmallehan tarjoitui paikka parhaaseen ART-tallin riveihin loppukaudesta, mutta tulokset olivat ihan karmeita.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kiitos tiedosta @Bread Boy. Hienoa, että suomalaisväriä lähtee GT-autojen puolelle ja noin nuorenakin. Toivotaan Seppäselle pitkää ja menestyksekästä uraa valitsemallaan polulla. Tekee Suomenkin moottoriurheilukulttuurille hyvää, kun täällä havaitaan, että formula ykköset ei ole se ainoa vaihtoehto mihin uransa voi viedä.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki

Tehdään sitten itse, jos ei saa ostettua tallia. Toteutuessaan olisi kyllä mahtava juttu, Andrettin perhe on käsite moottoriurheilussa ja tottunut menestymään. Sieltä vielä bensahullut jenkit toimittamaan moottorit, niin hyvä tulisi, mutta taitaa mennä jo toiveajattelun puolelle.

Luulisi onnistuvan, Andrettien kohdalla on pakko olla konkretiaa, eli ei tule USF1:tä tai Stefan GP:tä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös