Yleinen F1-keskustelu

  • 332 355
  • 2 085

Bread Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kookoo ja Hull City
Viimeksi muokattu:

pussukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Voi olla että en osaa suhteuttaa asioita, mutta kyllä tuo 7 miljoonaa on pieni sakko saadusta hyödystä. Tuon tuulitunneliajan lyhentämisen vaikutusta en osaa arvioida, mutta toivottavasti tuolla on isompaa ennaltaehkäisevää vaikutusta kuin varallisuuteen ja kausibudjettiin nähden muodollisilla sakoilla.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ajaako Valtteri vielä 2026, eli onko tällä suurtakaan merkitystä Valtterin kannalta, ja toisaalta miksi tällainen 3 vuoden odotteluperiodi vai käykö tässä niinkuin Tampereella?


Ei varmasti aja. Olisi tuolloin 37-vuotias eikä ole mikään poikkeuksellinen kyky. Maailmanmestarit voivat pitkittää uraansa niin halutessaan aina jonkun verran ihan markkina-arvonsakin takia, Bottaksella tällaista ässää ei ole. Eiköhän tuossa vaiheessa Audi tuo mukanaan sen hetken solidit autonkehittäjät talliin.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Voi olla että en osaa suhteuttaa asioita, mutta kyllä tuo 7 miljoonaa on pieni sakko saadusta hyödystä. Tuon tuulitunneliajan lyhentämisen vaikutusta en osaa arvioida, mutta toivottavasti tuolla on isompaa ennaltaehkäisevää vaikutusta kuin varallisuuteen ja kausibudjettiin nähden muodollisilla sakoilla.
Tiedätkö mikä se hyöty oikeasti oli, jos tuo sakko on siihen nähden pieni? Ei tuo budjetin ylitys mikään suuri ollut, jos luvut pitävät paikkansa.
 

Rinkside

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
Sehän meni hienosti. Ei varmaan yllättänyt edes Kurikassa, että tölkit selvisivät sääntöjen rikkomisesta kuin koira veräjästä. Hienoa, että huijaamalla saa voittaa ”:D”
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Budjetin ylitys 0,37% ja kyseessä muka suurikin huijaus. Tuossakin takana taisi olla joku erilainen tulkinta mitä kuluiksi voi kirjata, kun Red Bull oli siinä uskossa, että pysyivät budjetissa.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
7 miljoonaa on Red Bullille kuin pieru saharassa. Tuo tuulitunneliaika voi olla ehkä merkittävä, mutta sekin vain 10%, joten tuskin merkittävästi haittaa tiukassa kamppailussa tuo voi toki vastustajalle tuoda edun. Mielestäni tällä rangaistuksella lähinnä osoitettiin, että jos vähän ylittää budjettia, niin isoa rankkua ei seuraa. Mielenkiinnolla odotan mitä Ferrari ja Mercedes etunenässä nyt tekevät, kun rangaistus on melkoisen pieni kuitenkin.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Porukka keskittyy siihen sakkoon, mutta ei tajua, että aika tuulitunnelissa on f1-tallien elinehto. RB:llä on jo valmiiksi todella vähän tuulitunnelitunteja, joten niiden menetys on aika tuntuva, kun ensikaudeksi taitaa tulla pohjauudistuksiakin, joiden osalta tuulitunneleilla iso merkitys. En usko, että Ferrari tai mersu vaihtaisi samaa määrää tunteja tunnelissa puolen miljoonan budjettiylitykseen.
 
Viimeksi muokattu:

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Tuo tuulitunneliajan menetys on huomattavan paljon isompi rangaistus kuin mikään rahamäärä. Tarkoittaa siis sitä, että Red Bullin sallittu testiaika tunnelissa on nyt 63% siitä, mitä eniten tuulitunneliaikaa saavalla tallilla on.
 

haribo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Varmasti erittäin laskelmoivaa Red Bullilta. Pikku hinta 2021 mestaruudesta. Pari laitonta päivitystä loppukauteen ja mestaruus takataskuun ja maksellaan sitten myöhemmin pikkusakot..

Kaupallisessa mielessähän tuo mestaruus on jo varmaan peittänyt tuon rahallisen "rangaistuksen" Red Bullille.

Mutta respectit Mersulle että eivät lähteneet tuollaiseen, ehkä kiusauksia saattoi olla, varsinkin kun mestaruuskamppailu oli noinkin paljon tunteita herättävä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Budjetin ylitys 0,37% ja kyseessä muka suurikin huijaus. Tuossakin takana taisi olla joku erilainen tulkinta mitä kuluiksi voi kirjata, kun Red Bull oli siinä uskossa, että pysyivät budjetissa.

Kuten sanoin aiemmin, FIA seurasi jo 2020 tiimien budjetteja estääkseen tällaisen tapahtumisen ja raportoi tiimeille mikä on sallittua ja mikä ei, joten Red Bullin selitys ei oikein toimi. Noin kahdella miljoonalla saa tuossa leikissä hyötyä, vaikka näyttääkin kokonaisuuteen nähden pikkusummalta. Gary Anderson totesi että hänen aikoinaan auton kauden aikainen kehitysbudjetti oli noin 12 miljoonaa ja huipputiimit ovat ilmoittaneet summan olevan nyt kulukaton aikana samaa luokkaa, eli voisi sanoa Red Bullin uhranneen nyt 9 miljoonaa 2021 kuskimestaruudesta.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Tuo tuulitunneliajan menetys on huomattavan paljon isompi rangaistus kuin mikään rahamäärä. Tarkoittaa siis sitä, että Red Bullin sallittu testiaika tunnelissa on nyt 63% siitä, mitä eniten tuulitunneliaikaa saavalla tallilla on.

63% ei itse asiassa ole suhteutettu eniten tuulitunneliaikaa saavaan, vaan sarjan seiskasijaan (tällä hetkellä Aston Martin, saattaa toki mennä vielä Alfa Romeon ohi), sarjan huonoimpaan (ilman järjettömiä ihmeitä kauden lopussa Williams) vertailu on 54,78%, sillä sarjan huonoimman vertailuluku on normaalisti 115.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Katsotaan nyt vielä miten nähdyt rangaistukset vaikuttavat voimasuhteisiin, Gary Andersonin mukaan Red Bull hyötynee myös siitä (The Racen 2 viikkoa sitten tehty podcast) että mahdolliset tuulitunnelin käyttöön liittyvät rangaistukset tulevat viiveellä käyttöön. Jos rangaistus olisi tullut välittömästi, se olisi uusien sääntöjen tultua vuodenvaihteessa vaikuttanut Red Bullin tähänkin kauteen ja tulevaisuuteen merkittävästi, sillä he ovat nyt saaneet jo tuulitunnelitietoa jonka pohjalta jatkaa kehitystä vaikka tuulitunneliaikaa rajataankin ensi vuonna.
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Kuten sanoin aiemmin, FIA seurasi jo 2020 tiimien budjetteja estääkseen tällaisen tapahtumisen ja raportoi tiimeille mikä on sallittua ja mikä ei, joten Red Bullin selitys ei oikein toimi. Noin kahdella miljoonalla saa tuossa leikissä hyötyä, vaikka näyttääkin kokonaisuuteen nähden pikkusummalta. Gary Anderson totesi että hänen aikoinaan auton kauden aikainen kehitysbudjetti oli noin 12 miljoonaa ja huipputiimit ovat ilmoittaneet summan olevan nyt kulukaton aikana samaa luokkaa, eli voisi sanoa Red Bullin uhranneen nyt 9 miljoonaa 2021 kuskimestaruudesta.

Varmasti on seurattu, mutta ei tuossa siltikään ole voitu kaiken kirjauksessa ohjeistaa.


Tämänkin, kun luki läpi, niin yksi, jos toinenkin muutos on tullut summiin. Varmasti on myös tulkinnallisia kuluja mukana tuolla ja nyt Red Bull on ainakin saanut osalle kuluista varmistuksen FIA:lta, että mihin ne kuuluvat.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Myöskin on huomattava että FIA sopi Red Bullin kanssa sopivan rangaistuksen, eli FIAn sääntöjen mukaan muut tallit eivät voi protestoida annettua rangaistusta vastaan. Valitettavasti tämä nyt Abu Dhabi tapahtumien kanssa vahvistaa käsitystäni ettei F1 valitettavasti ole enää kiinnostavaa seurattavaa kun edes Liberty Median mukaantulo ei poista sitä että sarjassa liian suurilla talleilla tai kuskeilla ei olisi "omia sääntöjä".
 

Glove

Jäsen
Myöskin on huomattava että FIA sopi Red Bullin kanssa sopivan rangaistuksen, eli FIAn sääntöjen mukaan muut tallit eivät voi protestoida annettua rangaistusta vastaan. Valitettavasti tämä nyt Abu Dhabi tapahtumien kanssa vahvistaa käsitystäni ettei F1 valitettavasti ole enää kiinnostavaa seurattavaa kun edes Liberty Median mukaantulo ei poista sitä että sarjassa liian suurilla talleilla tai kuskeilla ei olisi "omia sääntöjä".
Niin just joo. Huoh.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Varmasti on seurattu, mutta ei tuossa siltikään ole voitu kaiken kirjauksessa ohjeistaa.


Tämänkin, kun luki läpi, niin yksi, jos toinenkin muutos on tullut summiin. Varmasti on myös tulkinnallisia kuluja mukana tuolla ja nyt Red Bull on ainakin saanut osalle kuluista varmistuksen FIA:lta, että mihin ne kuuluvat.
Se on muuten tuossa hauskaa että tarkkoja summia ei saada varmaan koskaan tietää, kun tihkuneiden tietojen mukaan se alkuperäinen summa oli paljon isompi. Nämä julkaistut summathan ovat niitä joiden kanssa FIA ja RB ovat päässeet yhteisymmärrykseen. Eli todellinen ylitys saattaa olla isompi. Ja kuulostaa sinänsä typerältä, mutta jos miettii että joku talli keksisi sääntöjenvastaisen rakettimoottorin, jäisi siitä kiinni, niin yhtäkkiä vain heidän moottoreistaan katoaa tehot ja virallista rangaistusta ei koskaan tule. Vielä kun talli olisi vaikka Ferrari. Rupeaa moni muukin juttu olemaan todennäköinen.

Mielenkiintoista nähdä Ferrarin ja Mersun teot tämän jälkeen
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mielenkiintoista nähdä Ferrarin ja Mersun teot tämän jälkeen
Wolff: Penalty "too little" for Mercedes, "too much" for Red Bull Totolta yllättävänkin selväpäinen vastaus, jos vertaa RB:n ja McLarenin ulostuloihin. McLaren itse on toki valittanut, että ovat jäljessä tuulitunnelituntien takia, mutta RB:lle niillä ei ole näköjään merkitystä. Horner taas sepostaa vieläkin catering-kuluista, mutta budjetissa pysyäkseen olisi oikeasti pitänyt vähentää kehityskuluja, kun ruoka ja sairausrahat tuskin ovat kovinkaan vapaaehtoisia kuluja.

Ja kuulostaa sinänsä typerältä, mutta jos miettii että joku talli keksisi sääntöjenvastaisen rakettimoottorin, jäisi siitä kiinni, niin yhtäkkiä vain heidän moottoreistaan katoaa tehot ja virallista rangaistusta ei koskaan tule. Vielä kun talli olisi vaikka Ferrari. Rupeaa moni muukin juttu olemaan todennäköinen.
Joo on tämä ainakin selvä parannus Ferrarisekoiluun, missä FIA ja Ferrari sopivat kaiken suljettujen ovien takana. Ei hajuakaan mitä sovittiin, mutta sen jälkeen Ferrarin moottorit olivatkin seuraavalla kaudella järkyttävän huonoja. Toki rangaistus missä kielletään laiton moottori ei liene oikeasti rangaistus.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Wolff: Penalty "too little" for Mercedes, "too much" for Red Bull Totolta yllättävänkin selväpäinen vastaus, jos vertaa RB:n ja McLarenin ulostuloihin. McLaren itse on toki valittanut, että ovat jäljessä tuulitunnelituntien takia, mutta RB:lle niillä ei ole näköjään merkitystä. Horner taas sepostaa vieläkin catering-kuluista, mutta budjetissa pysyäkseen olisi oikeasti pitänyt vähentää kehityskuluja, kun ruoka ja sairausrahat tuskin ovat kovinkaan vapaaehtoisia kuluja.

Oleellista olisi saada tietää (mutta tuskin mahdollista) kategorioittain erot vaikka Red Bullin ja Mercedeksen kulujen välillä. Jos vaikka kehityskulut olisivat samat mutta eroa tulee ruokakuluista, silloin Hornerin selityksissä olisi jotain pontta.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Myöskin on huomattava että FIA sopi Red Bullin kanssa sopivan rangaistuksen, eli FIAn sääntöjen mukaan muut tallit eivät voi protestoida annettua rangaistusta vastaan. Valitettavasti tämä nyt Abu Dhabi tapahtumien kanssa vahvistaa käsitystäni ettei F1 valitettavasti ole enää kiinnostavaa seurattavaa kun edes Liberty Median mukaantulo ei poista sitä että sarjassa liian suurilla talleilla tai kuskeilla ei olisi "omia sääntöjä".

Sama fiilis aikalailla. Tallit voivat vaihtua, mutta aina taustalla suositaan jotain aika härkistikin. Tätä se on toisaalta ollut läpi F1:n historian, mutta huomaa kyllä että itellä toi Abu Dhabin sirkus katkaisi jollain tavalla kamelin selkää. Mitään noin härskiä, kesken kisan tehtävää sääntöjen muutosta en ole nähnyt F1:ssä ikinä vaikka ysärin Schumi-tempauksetkin lasketaan mukaan. Tällä kaudella kisoja on tullut katseltua harvinaisen vähän, ei vaan enää kiinnosta samalla lailla. Vaatisi pidemmän aikaa järjellisiä, yhteisiin sääntöihin perustuvia päätöksiä, jotta jaksaisi toden teolla napata.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Sama fiilis aikalailla. Tallit voivat vaihtua, mutta aina taustalla suositaan jotain aika härkistikin. Tätä se on toisaalta ollut läpi F1:n historian, mutta huomaa kyllä että itellä toi Abu Dhabin sirkus katkaisi jollain tavalla kamelin selkää. Mitään noin härskiä, kesken kisan tehtävää sääntöjen muutosta en ole nähnyt F1:ssä ikinä vaikka ysärin Schumi-tempauksetkin lasketaan mukaan. Tällä kaudella kisoja on tullut katseltua harvinaisen vähän, ei vaan enää kiinnosta samalla lailla. Vaatisi pidemmän aikaa järjellisiä, yhteisiin sääntöihin perustuvia päätöksiä, jotta jaksaisi toden teolla napata.
Alkukausi vaikutti (en kisoja hirveästi katsonut, mutta raporttien mukaan) olevan hyvin järjellistä tuomaritoimintaa. Selkeät rangaistukset virheistä ja ei mitään kaupankäyntiä. Itselle alkoi tulla fiilis että uskottavuus palautuu, tuo muinasen jaappanin sekoilu oli kummallista, meni ilmeisesti sääntökirjan mukaan kuitenkin? Mutta nyt tämä viimeisin tempaus syö uskottavuutta taas lisää. Eräs hyvä ystäväni, suuri RB-fani jo Vettelin ekalta mestaruuskaudelta totesi tästä asiasta että on harkinnut vaihtavansa seuraamisen ralliin tai motoGP:hen. Hänen mielestään rangaistuksessa ei ole järkeä, kun kulukaton tärkeyttä on painotettu joka puolella ja sitten tulee marginaalinen rangaistus, niin kierre luultavasti jatkuu. Kaikki lähti viime kaudesta, oli kyllä viihdettä viime kaudella, mutta mitä se teki urheilulle? Maxin loistavat ajosuoritukset ja ”undisputed” mestaruus jäävät nyt hieman taka-alalle. Kyllähän Max olisi tältä kaudelta enemmän ansainnut.

Ja itselläkin kiinnostus lajiin todella vähäistä, menee viime vuosikymmenen alkupuolelle kun viimeksi kiinnosti näin vähän, sitä ennen tuli sitten Häkän ajoista seurattua Kimin ekan ferraristintin päätökseen.
 
Katsotaan nyt vielä miten nähdyt rangaistukset vaikuttavat voimasuhteisiin, Gary Andersonin mukaan Red Bull hyötynee myös siitä (The Racen 2 viikkoa sitten tehty podcast) että mahdolliset tuulitunnelin käyttöön liittyvät rangaistukset tulevat viiveellä käyttöön. Jos rangaistus olisi tullut välittömästi, se olisi uusien sääntöjen tultua vuodenvaihteessa vaikuttanut Red Bullin tähänkin kauteen ja tulevaisuuteen merkittävästi, sillä he ovat nyt saaneet jo tuulitunnelitietoa jonka pohjalta jatkaa kehitystä vaikka tuulitunneliaikaa rajataankin ensi vuonna.
Vähän kuin hiihdon doping-rikkomuksen kilpailukiellon voisi norjalaiseen tyyliin suorittaa sopivasti kesä-, heinä- ja elokuussa. Ettei vaan pääsisi vaikuttamaan varsinaiseen kilpailukauteen. Tätähän tämä F1 on, neuvotellaan rangaistus sopivaksi.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Olenko ainoa, jonka mielenkiinto lajia kohtaan ei ole kärsinyt viime kauden AB:n kisan tai kulukattorikkeen takia ?

Tuollahan on ollut vielä härskimpiä kusetuksiakin, kuin viimeisen vuoden aikana käsittelyssä olleet. Tosiasiahan on se, että formuloiden suosio on nousussa. Nyt kun amerikkalaiset ovat saaneet näppinsä peliin, niin iso kuva kohuista on "who fucking cares ?".

Twitterin ja Redditin keskustelut ovat liian helppoja paikkoja laukoa "totuuksia" ja tuomita joku tietämättä faktoja. Ällöttää myös #F1fi sekä #viaplayf1 takaa löytyvät suomalaisten itkuvirret, kun oma suosikki ei olekaan ylivoimainen.

Mikäli em. käytös on myös isolla osalla muista "seuraajista", niin en näe halua osallistua moisiin paskanheittotalkoisiin. Tässäkin asiassa tämä foorumi on paljon parempi paikka !
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olenko ainoa, jonka mielenkiinto lajia kohtaan ei ole kärsinyt viime kauden AB:n kisan tai kulukattorikkeen takia ?

Tuollahan on ollut vielä härskimpiä kusetuksiakin, kuin viimeisen vuoden aikana käsittelyssä olleet. Tosiasiahan on se, että formuloiden suosio on nousussa. Nyt kun amerikkalaiset ovat saaneet näppinsä peliin, niin iso kuva kohuista on "who fucking cares ?".

Twitterin ja Redditin keskustelut ovat liian helppoja paikkoja laukoa "totuuksia" ja tuomita joku tietämättä faktoja. Ällöttää myös #F1fi sekä #viaplayf1 takaa löytyvät suomalaisten itkuvirret, kun oma suosikki ei olekaan ylivoimainen.

Mikäli em. käytös on myös isolla osalla muista "seuraajista", niin en näe halua osallistua moisiin paskanheittotalkoisiin. Tässäkin asiassa tämä foorumi on paljon parempi paikka !
Et todellakaan ole ainoa. En ole Red Bullista koskaan erityisesti tykännyt, mutta silti tämä kohu on saanut turhan isot mittasuhteet.

Totuus on, että jokainen iso talli siellä yrittää jollain tavalla kiertää tuota budjettirajaa, koska takana on niin valtavan suuret organisaatiot, jotka pystyvät sitä tekemään. Nyt budjetin ylitys oli varsin minimaalinen ja sillä ei todennäköisesti ollut mitään vaikutusta viime kauden lopputuloksiin.

Ja sanon tämän tosiaan sellaisena henkilönä, jonka mielestä Max voitti viime kaudella mestaruutensa hyvin kyseenalaisella tavalla, enkä ollut Maxin puolella mestaruustaistossa.

Kyllähän näitä skandaaleja on tähän lajiin mahtunut, eikä tämä varmasti ole viimeinen. Tämä on myös hyvin pieni juttu moniin aiempiin skandaaleihin verrattuna.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olenko ainoa, jonka mielenkiinto lajia kohtaan ei ole kärsinyt viime kauden AB:n kisan tai kulukattorikkeen takia ?

Tuollahan on ollut vielä härskimpiä kusetuksiakin, kuin viimeisen vuoden aikana käsittelyssä olleet. Tosiasiahan on se, että formuloiden suosio on nousussa. Nyt kun amerikkalaiset ovat saaneet näppinsä peliin, niin iso kuva kohuista on "who fucking cares ?".

Twitterin ja Redditin keskustelut ovat liian helppoja paikkoja laukoa "totuuksia" ja tuomita joku tietämättä faktoja. Ällöttää myös #F1fi sekä #viaplayf1 takaa löytyvät suomalaisten itkuvirret, kun oma suosikki ei olekaan ylivoimainen.

Mikäli em. käytös on myös isolla osalla muista "seuraajista", niin en näe halua osallistua moisiin paskanheittotalkoisiin. Tässäkin asiassa tämä foorumi on paljon parempi paikka !
Varmaan aika paljon uusia faneja, mikä selittää asiaa. Jenkkeihin meno ja DTS tuonut paljon lisää silmäpareja lajille. Viime kauden ratkaisuun en ollut tyytyväinen, mutta olihan se ensimmäinen kausi hetkeen, kun oli edes jotain jännitettävää sarjassa. Kokonaisuutena viime kausi lisäsi siis taas ainakin itsellä mielenkiintoa lajia kohtaan. Muutenkin mielestäni sarja on jossain määrin kulkenut oikeaan suuntaan, vaikka en varsinaisesti kaikista uudistuksista itse kisaviikonloppuun pidä. Kisoja on mielestäni jo turhan paljon ja mistään sprinteistä en edelleenkään perusta. Saati sitten, jos saavat jonkun reverse gridin tapeltua läpi, mitä joku jenkkiomistaja piti jossain vaiheessa pakollisena. Kulukatot ja tämän kauden autouudistukset taas saavat varovaista peukkua. En minä erota, että autot ovat nyt 1-2 sekkaa hitaampia. Perkuleen nopeita ne ovat ja ohittaminen kai helpottui.

Moni pitää RB:n rangaistusta olemattomana, mutta tuo on muistaakseni koko sarjan historian toiseksi suurin sakkokin varsinaisen kilpailullisen rangaistuksen lisänä. Suurempi on vain McLarenin sakko, joka tuli sitten vakoilusta. Noitakin on muuten katsottu läpi sormien. Tuollakin kaudella taisi olla jotain vähän sekalaista McLarenin lisäksi. Myös avoimuus tuon RB:n asian käsittelyssä oli omasta mielestä iso plussa, kun tuokaan ei ole Formuloissa ollut mikään selviö. Sellaista rangaistusta, mikä kelpaisi kaikille on toki mahdotonta antaa. Sen nyt tietää jokainen, joka on käynyt esim. Liigan kurinpitopäätösketjussa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös