Red Bullille 7 miljoonan sakko sekä 10% tuulitunneliajan menetys vuoden ajaksi kulukaton ylityksestä. Oli tää kulukatto ihan hauska idea teoriatasolla.
Viimeksi muokattu:
Ajaako Valtteri vielä 2026, eli onko tällä suurtakaan merkitystä Valtterin kannalta, ja toisaalta miksi tällainen 3 vuoden odotteluperiodi vai käykö tässä niinkuin Tampereella?
Iso F1-siirto varmistui: Valtteri Bottaksen talli muuttuu Audiksi
Autojätti liittyy formula ykkösiin kaudeksi 2026.www.iltalehti.fi
Tiedätkö mikä se hyöty oikeasti oli, jos tuo sakko on siihen nähden pieni? Ei tuo budjetin ylitys mikään suuri ollut, jos luvut pitävät paikkansa.Voi olla että en osaa suhteuttaa asioita, mutta kyllä tuo 7 miljoonaa on pieni sakko saadusta hyödystä. Tuon tuulitunneliajan lyhentämisen vaikutusta en osaa arvioida, mutta toivottavasti tuolla on isompaa ennaltaehkäisevää vaikutusta kuin varallisuuteen ja kausibudjettiin nähden muodollisilla sakoilla.
Budjetin ylitys 0,37% ja kyseessä muka suurikin huijaus. Tuossakin takana taisi olla joku erilainen tulkinta mitä kuluiksi voi kirjata, kun Red Bull oli siinä uskossa, että pysyivät budjetissa.
Tuo tuulitunneliajan menetys on huomattavan paljon isompi rangaistus kuin mikään rahamäärä. Tarkoittaa siis sitä, että Red Bullin sallittu testiaika tunnelissa on nyt 63% siitä, mitä eniten tuulitunneliaikaa saavalla tallilla on.
Kuten sanoin aiemmin, FIA seurasi jo 2020 tiimien budjetteja estääkseen tällaisen tapahtumisen ja raportoi tiimeille mikä on sallittua ja mikä ei, joten Red Bullin selitys ei oikein toimi. Noin kahdella miljoonalla saa tuossa leikissä hyötyä, vaikka näyttääkin kokonaisuuteen nähden pikkusummalta. Gary Anderson totesi että hänen aikoinaan auton kauden aikainen kehitysbudjetti oli noin 12 miljoonaa ja huipputiimit ovat ilmoittaneet summan olevan nyt kulukaton aikana samaa luokkaa, eli voisi sanoa Red Bullin uhranneen nyt 9 miljoonaa 2021 kuskimestaruudesta.
Niin just joo. Huoh.Myöskin on huomattava että FIA sopi Red Bullin kanssa sopivan rangaistuksen, eli FIAn sääntöjen mukaan muut tallit eivät voi protestoida annettua rangaistusta vastaan. Valitettavasti tämä nyt Abu Dhabi tapahtumien kanssa vahvistaa käsitystäni ettei F1 valitettavasti ole enää kiinnostavaa seurattavaa kun edes Liberty Median mukaantulo ei poista sitä että sarjassa liian suurilla talleilla tai kuskeilla ei olisi "omia sääntöjä".
Se on muuten tuossa hauskaa että tarkkoja summia ei saada varmaan koskaan tietää, kun tihkuneiden tietojen mukaan se alkuperäinen summa oli paljon isompi. Nämä julkaistut summathan ovat niitä joiden kanssa FIA ja RB ovat päässeet yhteisymmärrykseen. Eli todellinen ylitys saattaa olla isompi. Ja kuulostaa sinänsä typerältä, mutta jos miettii että joku talli keksisi sääntöjenvastaisen rakettimoottorin, jäisi siitä kiinni, niin yhtäkkiä vain heidän moottoreistaan katoaa tehot ja virallista rangaistusta ei koskaan tule. Vielä kun talli olisi vaikka Ferrari. Rupeaa moni muukin juttu olemaan todennäköinen.Varmasti on seurattu, mutta ei tuossa siltikään ole voitu kaiken kirjauksessa ohjeistaa.
The 2021 F1 cost cap explained – what has changed, and why? | Formula 1®
Formula 1 will break new ground in 2021, with the first-ever set of Financial Regulations which will be enshrined in the rules, alongside the sporting and technical rules.www.formula1.com
Tämänkin, kun luki läpi, niin yksi, jos toinenkin muutos on tullut summiin. Varmasti on myös tulkinnallisia kuluja mukana tuolla ja nyt Red Bull on ainakin saanut osalle kuluista varmistuksen FIA:lta, että mihin ne kuuluvat.
Wolff: Penalty "too little" for Mercedes, "too much" for Red Bull Totolta yllättävänkin selväpäinen vastaus, jos vertaa RB:n ja McLarenin ulostuloihin. McLaren itse on toki valittanut, että ovat jäljessä tuulitunnelituntien takia, mutta RB:lle niillä ei ole näköjään merkitystä. Horner taas sepostaa vieläkin catering-kuluista, mutta budjetissa pysyäkseen olisi oikeasti pitänyt vähentää kehityskuluja, kun ruoka ja sairausrahat tuskin ovat kovinkaan vapaaehtoisia kuluja.Mielenkiintoista nähdä Ferrarin ja Mersun teot tämän jälkeen
Joo on tämä ainakin selvä parannus Ferrarisekoiluun, missä FIA ja Ferrari sopivat kaiken suljettujen ovien takana. Ei hajuakaan mitä sovittiin, mutta sen jälkeen Ferrarin moottorit olivatkin seuraavalla kaudella järkyttävän huonoja. Toki rangaistus missä kielletään laiton moottori ei liene oikeasti rangaistus.Ja kuulostaa sinänsä typerältä, mutta jos miettii että joku talli keksisi sääntöjenvastaisen rakettimoottorin, jäisi siitä kiinni, niin yhtäkkiä vain heidän moottoreistaan katoaa tehot ja virallista rangaistusta ei koskaan tule. Vielä kun talli olisi vaikka Ferrari. Rupeaa moni muukin juttu olemaan todennäköinen.
Wolff: Penalty "too little" for Mercedes, "too much" for Red Bull Totolta yllättävänkin selväpäinen vastaus, jos vertaa RB:n ja McLarenin ulostuloihin. McLaren itse on toki valittanut, että ovat jäljessä tuulitunnelituntien takia, mutta RB:lle niillä ei ole näköjään merkitystä. Horner taas sepostaa vieläkin catering-kuluista, mutta budjetissa pysyäkseen olisi oikeasti pitänyt vähentää kehityskuluja, kun ruoka ja sairausrahat tuskin ovat kovinkaan vapaaehtoisia kuluja.
Myöskin on huomattava että FIA sopi Red Bullin kanssa sopivan rangaistuksen, eli FIAn sääntöjen mukaan muut tallit eivät voi protestoida annettua rangaistusta vastaan. Valitettavasti tämä nyt Abu Dhabi tapahtumien kanssa vahvistaa käsitystäni ettei F1 valitettavasti ole enää kiinnostavaa seurattavaa kun edes Liberty Median mukaantulo ei poista sitä että sarjassa liian suurilla talleilla tai kuskeilla ei olisi "omia sääntöjä".
Alkukausi vaikutti (en kisoja hirveästi katsonut, mutta raporttien mukaan) olevan hyvin järjellistä tuomaritoimintaa. Selkeät rangaistukset virheistä ja ei mitään kaupankäyntiä. Itselle alkoi tulla fiilis että uskottavuus palautuu, tuo muinasen jaappanin sekoilu oli kummallista, meni ilmeisesti sääntökirjan mukaan kuitenkin? Mutta nyt tämä viimeisin tempaus syö uskottavuutta taas lisää. Eräs hyvä ystäväni, suuri RB-fani jo Vettelin ekalta mestaruuskaudelta totesi tästä asiasta että on harkinnut vaihtavansa seuraamisen ralliin tai motoGP:hen. Hänen mielestään rangaistuksessa ei ole järkeä, kun kulukaton tärkeyttä on painotettu joka puolella ja sitten tulee marginaalinen rangaistus, niin kierre luultavasti jatkuu. Kaikki lähti viime kaudesta, oli kyllä viihdettä viime kaudella, mutta mitä se teki urheilulle? Maxin loistavat ajosuoritukset ja ”undisputed” mestaruus jäävät nyt hieman taka-alalle. Kyllähän Max olisi tältä kaudelta enemmän ansainnut.Sama fiilis aikalailla. Tallit voivat vaihtua, mutta aina taustalla suositaan jotain aika härkistikin. Tätä se on toisaalta ollut läpi F1:n historian, mutta huomaa kyllä että itellä toi Abu Dhabin sirkus katkaisi jollain tavalla kamelin selkää. Mitään noin härskiä, kesken kisan tehtävää sääntöjen muutosta en ole nähnyt F1:ssä ikinä vaikka ysärin Schumi-tempauksetkin lasketaan mukaan. Tällä kaudella kisoja on tullut katseltua harvinaisen vähän, ei vaan enää kiinnosta samalla lailla. Vaatisi pidemmän aikaa järjellisiä, yhteisiin sääntöihin perustuvia päätöksiä, jotta jaksaisi toden teolla napata.
Vähän kuin hiihdon doping-rikkomuksen kilpailukiellon voisi norjalaiseen tyyliin suorittaa sopivasti kesä-, heinä- ja elokuussa. Ettei vaan pääsisi vaikuttamaan varsinaiseen kilpailukauteen. Tätähän tämä F1 on, neuvotellaan rangaistus sopivaksi.Katsotaan nyt vielä miten nähdyt rangaistukset vaikuttavat voimasuhteisiin, Gary Andersonin mukaan Red Bull hyötynee myös siitä (The Racen 2 viikkoa sitten tehty podcast) että mahdolliset tuulitunnelin käyttöön liittyvät rangaistukset tulevat viiveellä käyttöön. Jos rangaistus olisi tullut välittömästi, se olisi uusien sääntöjen tultua vuodenvaihteessa vaikuttanut Red Bullin tähänkin kauteen ja tulevaisuuteen merkittävästi, sillä he ovat nyt saaneet jo tuulitunnelitietoa jonka pohjalta jatkaa kehitystä vaikka tuulitunneliaikaa rajataankin ensi vuonna.
Et todellakaan ole ainoa. En ole Red Bullista koskaan erityisesti tykännyt, mutta silti tämä kohu on saanut turhan isot mittasuhteet.Olenko ainoa, jonka mielenkiinto lajia kohtaan ei ole kärsinyt viime kauden AB:n kisan tai kulukattorikkeen takia ?
Tuollahan on ollut vielä härskimpiä kusetuksiakin, kuin viimeisen vuoden aikana käsittelyssä olleet. Tosiasiahan on se, että formuloiden suosio on nousussa. Nyt kun amerikkalaiset ovat saaneet näppinsä peliin, niin iso kuva kohuista on "who fucking cares ?".
Twitterin ja Redditin keskustelut ovat liian helppoja paikkoja laukoa "totuuksia" ja tuomita joku tietämättä faktoja. Ällöttää myös #F1fi sekä #viaplayf1 takaa löytyvät suomalaisten itkuvirret, kun oma suosikki ei olekaan ylivoimainen.
Mikäli em. käytös on myös isolla osalla muista "seuraajista", niin en näe halua osallistua moisiin paskanheittotalkoisiin. Tässäkin asiassa tämä foorumi on paljon parempi paikka !
Varmaan aika paljon uusia faneja, mikä selittää asiaa. Jenkkeihin meno ja DTS tuonut paljon lisää silmäpareja lajille. Viime kauden ratkaisuun en ollut tyytyväinen, mutta olihan se ensimmäinen kausi hetkeen, kun oli edes jotain jännitettävää sarjassa. Kokonaisuutena viime kausi lisäsi siis taas ainakin itsellä mielenkiintoa lajia kohtaan. Muutenkin mielestäni sarja on jossain määrin kulkenut oikeaan suuntaan, vaikka en varsinaisesti kaikista uudistuksista itse kisaviikonloppuun pidä. Kisoja on mielestäni jo turhan paljon ja mistään sprinteistä en edelleenkään perusta. Saati sitten, jos saavat jonkun reverse gridin tapeltua läpi, mitä joku jenkkiomistaja piti jossain vaiheessa pakollisena. Kulukatot ja tämän kauden autouudistukset taas saavat varovaista peukkua. En minä erota, että autot ovat nyt 1-2 sekkaa hitaampia. Perkuleen nopeita ne ovat ja ohittaminen kai helpottui.Olenko ainoa, jonka mielenkiinto lajia kohtaan ei ole kärsinyt viime kauden AB:n kisan tai kulukattorikkeen takia ?
Tuollahan on ollut vielä härskimpiä kusetuksiakin, kuin viimeisen vuoden aikana käsittelyssä olleet. Tosiasiahan on se, että formuloiden suosio on nousussa. Nyt kun amerikkalaiset ovat saaneet näppinsä peliin, niin iso kuva kohuista on "who fucking cares ?".
Twitterin ja Redditin keskustelut ovat liian helppoja paikkoja laukoa "totuuksia" ja tuomita joku tietämättä faktoja. Ällöttää myös #F1fi sekä #viaplayf1 takaa löytyvät suomalaisten itkuvirret, kun oma suosikki ei olekaan ylivoimainen.
Mikäli em. käytös on myös isolla osalla muista "seuraajista", niin en näe halua osallistua moisiin paskanheittotalkoisiin. Tässäkin asiassa tämä foorumi on paljon parempi paikka !