Oli näissä myös se ero että Rosberg oli oikeasti Mercedeksen papereissa paremmassa asemassa mitä Bottas koskaan oli. Olen ymmärtänyt että Mersun myötävaikutuksella Rosbergia olisi haluttu jo McLarenille joskus 2008 kun McLaren oli Mersun isoin asiakastalli, mutta Frank Williams ei halunnut luopua miehestä. Lopulta sitten Mersun omaan talliin vuonna 2010 ja tallikaveriksi myös sen ajan GOAT Schumi, joka nyt toki oli ihan varjo entisestään mutta olihan se Rosbergilta ihan kova statement pätkiä Kerpenin rehtori ihan täysin niiden muutaman kauden aikana ja saavuttaa sitä kautta jo hyvä asema tallin sisällä.
Tuohan taisi olla muistaakseni juurikin Mersun tahto, että koko kuljettajaköörin on oltava saksalainen, kun Johtotähti palaa formuloihin omana tallinaan. Näin ollen kuljettajiksi valikoitui ymmärrettävistä syistä Nico Rosberg, PR-mielessä todellinen nappivalinta eli Kerpenin rehtori ja kolmos/testikuskiksi vielä Nick Heidfeld, kenen tosin oli alunperin tarkoitus olla se toinen kisakuljettaja Nicon rinnalla, mutta hänet sitten syrjäytettiin varakuljettajaksi kun Kerpenin rehtori päätti vielä kerran tulla sirkukseen mukaan. Mersun/Daimler AG:n todellinen valta ja vaikutushan väheni todella huomattavasti F1-tallin toimintaan siinä vaiheessa, kun Toto Wolff otti ohjia käsiinsä, koska Dieter Zetsche luotti Wolffiin kuin vuoreen, ja halusi antaa tälle todella vapaat kädet tallin suhteen. Tuo luottamus ja vapaushan on nyt myöhemmin hieman rakoillut viime aikoina, kun Ole Källenius otti Zetschen paikan Daimlerin/Mersun pääpomona, ja onkin ollut myös paljon halukkaampi vaikuttamaan tallin asioihin ja toimintaan kuin edeltäjänsä. Eihän Bottas tosiaan ikinä varsinaisesti tainnut missään Mersun suunnitelmissa olla oikeastaan missään asemissa, mutta Wolffin papereissa Bottas taas oli aivan kärkipäässä, johtuen juuri tuosta herrojen yhteisestä managerointi ja Williams-historiasta. Toki Valtteri oli myös Williamsilla jo näyttänyt, että ei ole mikään täysin käsi siinä ratin kääntämisessä, joten ei varmasti ollut Wolffilla kovin vaikea tehtävä perustella Zetschelle Bottaksen siirtoa Mersun asiakastallista päätallin kisakuskiksi.
Sanoisin, että kausi 2018 oli epäonnistuneempi kausi Bottakselta kuin tämä. Ei yhtään voittoa ja sijoitus sarjassa viides. Tuon kauden 2018 epäonnistumisen on mies maininnut haastatteluissakin.
Tämä tietenkin riippuu hieman siitä, miten asiaa katsoo.
Henkilökohtaisen menestyksen perusteella kausi 2018 oli Valtterille tosiaan epäonnistuneempi, koska kuten jo mainitsitkin, niin MM-sarjassa vasta viides, voitoton kausi ja vain kahdeksan podiumia. Tällä kaudella sen sijaan MM-sarjan kolmas, yksi voitto ja 11 podiumia.
Mutta jos asiaa taas tarkastellaan tallin menestymisen kannalta, niin Bottaksen kausi 2018 oli kuitenkin Mersulle parempi kuin Bottaksen kausi 2021. Kaudella 2018 Bottas otti kuitenkin niistä kahdeksasta podiumistaan peräti seitsemän kakkossijaa, eli kuusi kakkossijaa enemmän kuin tällä kaudella, mikä automaattisesti tarkoitti suurimpien kilpailijoiden pistesaaliin syömistä paljon isommalla haarukalla kuin mitä tällä kaudella. Tämähän ei tietenkään satanut pelkästään vain Mersun laariin valmistajien tittelin kannalta, vaan auttoi myös huomattavasti Lewis Hamiltonia kuljettajien mestaruustaistossa. Noista seitsemästä kakkossijaan päättyneestä kisasta vieläpä neljä oli Mercedeksen kaksoisvoittoja, mikä tarkoitti vähintään 64 pisteen hyötyä Mersulle Ferrariin nähden, ja Hamiltonille vähintään 40 pisteen hyötyä Vetteliin nähden (lopulta hyötyä kaksoisvoitoista tuli 59 pistettä, kun Vettel keskeytti kerran ja sijoittui kerran kolmanneksi, kerran neljänneksi ja kerran kuudenneksi, tosin viimeisen kohdalla kuljettajien mestaruus oli jo ratkennut). Tällä kaudella Mercedes taas ei pystynyt ottamaan yhtäkään kaksoisvoittoa. Mercedes voitti valmistajien maailmanmestaruuden kaudella 2018 ennen Ferraria 84 pisteen erolla, kun taas tällä kaudella se ero Red Bulliin oli vain 28 pistettä. Tällä kaudella Mercedeksen valmistajien pisteistä Hamilton otti 63,16%, kun taas kaudella 2018 Hamiltonin osuus tallin pisteistä oli 62,29%. Valtterin osuus tällä kaudella valmistajien pisteistä oli siis 36,84%, ja kaudella 2018 taas 37,71%. Tähän vaikutti ymmärrettävästi se, että Bottas jäi kaudella 2018 vain kahdesti ilman pisteitä, kun taas tällä kaudella Bottas jäi peräti seitsemän kertaa kokonaan ilman pisteitä. Bottaksen kausi 2018 oli siis tilastojen valossa Mersulle parempi kuin Bottaksen tämä kausi, mutta Bottaksen tämä kausi oli taas hänelle itselleen henkilökohtaisella tasolla parempi kuin kausi 2018, mikä on kieltämättä hieman paradoksaalinen asetelma.
Edellä mainitut seikat toki vain korostavat entisestään sitä, miten ylivoimaisia Verstappen ja Hamilton olivat tällä kaudella muihin verrattuna, kun Bottas sekä Perez jäivät samalla kalustolla haistelemaan tallikaveriensa pakokaasuja todella kauas.