Yleinen F1-keskustelu

  • 342 225
  • 2 145

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Siinä olisikin mennyt vihaajilla virvoitusjuomat väärään kurkkuun, kun ”paska wingman” olisi korvannut nelinkertaisen maailmanmestarin Vettelin Aston Martinilla.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Siinä olisikin mennyt vihaajilla virvoitusjuomat väärään kurkkuun, kun ”paska wingman” olisi korvannut nelinkertaisen maailmanmestarin Vettelin Aston Martinilla.

Korvaahan se nyttenkin huomattavasti menestyneemmän ja paremman kuljettajan?

Ilahduttavan suoraan Valtteri puhuu esimerkiksi rahasta tuossa. Muutenkin Valtteri on miellyttävän oloinen ihminen, arvostan suuresti.
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Korvaahan se nyttenkin huomattavasti menestyneemmän ja paremman kuljettajan?
Erona toki se, että Kimi lopettaa, kun taas Vettelillä puolestaan on voimassa oleva sopimus Aston Martinin kanssa ensi kaudesta.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tuskin oli Aston Martin kyseessä, Vettelillä oli diili ja Stroll ei lähde kulumallakaan. Olisko ATauriin kyselty Tsunodan tilalle?
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Olisko ATauriin kyselty Tsunodan tilalle?
Eikös tohtori Helmut Marko kertonut jo hyvissä ajoin tällä kaudella, että Bottaksen ei tarvitse soittaa heille, ja Red Bullhan käytännössä sanelee sen, ketkä ATaurilla ajavat. Tuskin Helmut nyt kuitenkaan olisi puheitaan pyörtänyt ja soittanut Bottaksen väelle...
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Bottas avasi tuossa Suplan podcastissa että kaksi päivää signatun Alfa-diilin jälkeen oli tullut toiselta tallilta tarjous josta olisi maksettu tuplasti tulevaan Alfaan verrattuna, itselle tuli mieleen Force India ja Strollin isukki kun puhuttiin miljoonamiehestä.
Voiko se olla mikään muu kuin Williams? Michael Latifilla on miljardiomaisuus ja kun Russellin lähtö oli tiedossa, poika-Latifille piti löytää tallikaveri. Bottas olisi ollut erinomainen mentori Latifille, koska ei keikuta venettä ja on todistetusti nopea kuljettaja. Albonin "todellinen" taso on edelleen varsin suuri arvoitus.

Hienon uran on Valtterikin tehnyt, vaikka miestä on monta kertaa tullut mollattua. Toivottavasti vielä Mersun jälkeenkin saavuttaisi jotain joko ykkösissä tai niiden ulkopuolella, ajovuosia on halutessaan vielä kymmenkunta jäljellä.
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Ville Nieminen , Jukka Rautakorpi
Voiko se olla mikään muu kuin Williams? Michael Latifilla on miljardiomaisuus ja kun Russellin lähtö oli tiedossa, poika-Latifille piti löytää tallikaveri. Bottas olisi ollut erinomainen mentori Latifille, koska ei keikuta venettä ja on todistetusti nopea kuljettaja. Albonin "todellinen" taso on edelleen varsin suuri arvoitus.

Hienon uran on Valtterikin tehnyt, vaikka miestä on monta kertaa tullut mollattua. Toivottavasti vielä Mersun jälkeenkin saavuttaisi jotain joko ykkösissä tai niiden ulkopuolella, ajovuosia on halutessaan vielä kymmenkunta jäljellä.
Valtteri kuitenkin sanoi että kyseinen talli on menestynyt viime kausina mitä Williams ei ole tehnyt vuosikausiin.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Valtteri kuitenkin sanoi että kyseinen talli on menestynyt viime kausina mitä Williams ei ole tehnyt vuosikausiin.

Eikö se sanonut vain, että menestynyt paremmin kuin Alfa Romeo/Sauber. Varmaan vähän katsantakannasta riippuu mikä on sitten menestystä.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Eikö se sanonut vain, että menestynyt paremmin kuin Alfa Romeo/Sauber. Varmaan vähän katsantakannasta riippuu mikä on sitten menestystä.
Tässä tapauksessa (olen siis palstan varassa) Aston kai se ainoa vaihtoehto sitten olisi ollut. Vettelin alkukausi oli sysisurkea ja palkka varmasti aivan eri levelillä Bottakseen nähden. Vettelillähän olikin itse asiassa vain optio Astonin kanssa, muistelin että olisi ollut monivuotinen diili.

Olisi kyllä jotenkin hyvin ironista, jos Astonilla taistellaan ensi kaudella palkintosijoista ja samaan aikaan Bottas kamppailisi Q2-paikoista. Mikäli siis Astonista Bottas puhui. Mutta kun nimi on paperissa, se on paperissa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tässä tapauksessa (olen siis palstan varassa) Aston kai se ainoa vaihtoehto sitten olisi ollut. Vettelin alkukausi oli sysisurkea ja palkka varmasti aivan eri levelillä Bottakseen nähden. Vettelillähän olikin itse asiassa vain optio Astonin kanssa, muistelin että olisi ollut monivuotinen diili.

Olisi kyllä jotenkin hyvin ironista, jos Astonilla taistellaan ensi kaudella palkintosijoista ja samaan aikaan Bottas kamppailisi Q2-paikoista. Mikäli siis Astonista Bottas puhui. Mutta kun nimi on paperissa, se on paperissa.
En ihmettelisi, vaikka Vettel olisi ilmaissut halunsa uran lopettamiseen. En tosiaan itsekään keksi oikein muita vaihtoehtoja kuin Astonin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä tuon melkein on pakko olla Aston Martin.

Vettelistäkin vähän huokuu sellaista, että ei nyt enää niin paljon ajohommat ehkä nappaa ja ei olisi ollut ihme, jos olisi saattanut tähän kauteen lopettaakin. Toki kyllähän se varmaan motivaatiota syö, kun nelinkertaisena mestarina huipputallit kiertäneenä hyppäät keskijoukkoihin taistelemaan jämäpisteistä ja vielä kun Aston Martinin suhteen odotukset olivat paljon korkeammalla, jopa MM-sarjan kolmostilasta taistelua valmistajissa.

Sääntömuutokset toki pitää pakkaa auki, mutta hiukan kyllä harmittaa Bottaksen suhteen. Kyllä tuo Aston Martin PAPERILLA todennäköisemmin ylempänä tulee olemaan, kuin Alfa Romeo.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Australian oma poika Oscar Piastri varmisti tänään F2-sarjan mestaruuden. Ajoi ensimmäistä kauttaan sarjassa viime vuoden F3-sarjan mestaruuden jälkeen ja heti lähes näytöstyyliin mestaruus. Ajaako tämä kaveri kuninkuusluokassa ensi kaudella? No ei tietenkään.

Samaan aikaan pari vuotta vanhempi Guanyu Zhou ajaa kolmatta kauttaan F2-sarjassa ja on tällä hetkellä kiinni pronssisessa pokaalissa. Aiemmat kaudet tuottivat MM-taulukossa sijat 6 ja 7.

Jos jotain F1 kipeästi kaipaa tulevaisuudessa, niin lisää tiimejä jotta näille oikeille talenteille saadaan ajopaikka. Olkoonkin, että F1:ssä on aina ollut ja tulee olemaankin maksukuskeja, niin jottain pitäis silti tehrä.
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Brawn and Symonds set to quit F1 roles in 2022 F1:n johtoportaaseen kuuluvat Ross Brawn ja Pat Symonds jättävät tehtävänsä ensi vuoden aikana. Uudet säännöt ja säädökset kehiin miesten kynistä, ja sitten pakoon vastuuta? Noh, ei kai nyt sentään kuitenkaan niin.
 

RaumTiger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Kolla/Rauma Tigers, New York Rangers
Ehkä "vähän" OT mutta täytyy tänne laittaa kaikille että olen lähestulkoon aina tunnekuohussa ja milloin missäkin kohtaa arvostellut lyisin tekemisiä ja ehkä hyökännyt turhankin rajusti häntä kohtaan MUTTA kun joku ei vaan tekemisillään miellytä niin kyllähän sitä joskus avautuu ja välillä turhankin rajusti joten siitä kaikille pahoittelut. Nyt on kuitenkin tullut aika erittäin pitkäaikaisena Red Bullin leiriläisenä juhlia Maxin ensimmäistä mestaruutta!
 

BaronFIN

Jäsen
Jäin miettimään tuota kauden lopettanutta tilannetta, missä periaatteessa kakkosella oli kaikki mahdollisuudet käsissään tekemällä vain päin vastoin kuin edellä menevä. Ja yleisemmällä tasolla ei siis pelkästään tähän kisaan liittyen vaan kuvio on toistunut aiemminkin formuloissa.

Miksi on mielikuva (Indycar, Cart?) sarjoista missä varikko on vaihtelevasti auki/kiinni turva-auto tilanteissa? Siis jotenkin ”oikeudenmukaisesti” ajateltuna varikko olisi tuossa kohti kiinni, jotta takana tulevat eivät saisi kohtuutonta rengasetua? Ajatetaan ensin jengi kasaan ja sitten saavat käydä varikolla ketkä arvelevat siitä olevan hyötyä suhteessa jäljellä olevaan kisaan.

Ja lopuksi ihan puhtaasta uteliaisuudesta: millä määritellään milloin on Safety Car ja Virtual Safety Car? Esim. nyt Virtual Safty Car olisi taannut Hamiltonin mestaruuden, mutta nyt meni näin. Täysin hatusta vetämällä arvaamalla epäilen sen liittyvän radalla tarvittaviin siirtovälineisiin/tilanteen ajalliseen kestoon? Jos menee ihmisinvoimin, niin Virtual, jos tarvitaan traktoria, niin sitten Mäylander kehiin?

Loppukaneettina:
Tuo lähtöjärjestyksen ajattaminen kauden viimeisessä kisassa meni päin ahteria. Aika loppui kesken, mutta saatiinpahan Netflixiin draamankaarta.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Miksi on mielikuva (Indycar, Cart?) sarjoista missä varikko on vaihtelevasti auki/kiinni turva-auto tilanteissa?
Tuohan oli käytössä ykkösissäkin vielä 2000-luvulla johtaen mm. kuuluisaan Hamiltonin aivopieruun, kun kolasi Kanadassa Kimin konttiin. Ottivat kyseisen säännön pois, kun käytännössä joka kisassa joku piti hylätä tai tuomita läpiajorangaistukseen/aikasakkoon.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Rupesin miettimään, oliko tämä tosiaan yksi kaikkien aikojen kausista.

Pistäisin edelle modernilta (turbojen kieltäminen/niiden paluu) ajalta 2009, 1997, 2012, 2003 ja 2008, eli kyllä, tämä tosiaan oli erinomainen kausi. Toiveissa kuitenkin olisi, että tulisi lisää vaihtelua tuloksiin. Esimerkiksi 2012 Vettel, Hamilton ja ennen kaikkea Alonso ajoivat mahtikaudet, Räikkönen pärjäsi kisoissa hyvin. Button oli muutaman kerran kaudessa aivan pitelemätön, Webber taisteli mestaruudesta vielä puoliväliin asti. Perez kuiskasi renkaita kuin itse Söör nousten kuumaksi nimeksi, jopa Michael Schumacher löysi vanhaa vauhtiaan (varmuudesta ei parane puhua) härnäten näin kärkitalleja.

Ja mikä käsittämättömintä, Pastor Maldonado oli yhdellä kierroksella nopeimpia kaikista. Espanjassa se tuotti tulosta.
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Onhan se varikko formuloissakin vaihtelevasti kiinni, esimerkiksi 2020 kaudella Monzassa varikko laitettiin kiinni turva-auton tullessa radalle, ja Hamilton sai siitä 10 sekunnin stop and go-rangaistuksen käytyään varikolla tuolloin. Tilanteesta riippuvahan tuokin toki on, esim. jos auto on tuon Monzan tilanteen tavoin siinä varikon sisääntulon läheisyydessä ja näin ollen ratavirkailijat mahdollisesti altistuneet vaaralle kun siirtävät laitteita sivuun. Mutta noin yleisesti, varikon sulkeminen turva-auton ja virtuaalisen turva-auton ajaksi voisi olla pitkässä juoksussa ehkä ihan järkevä sääntömuutos. Samalla voitaisiin punaisiin lippuihin ulottaa se, että esimerkiksi renkaitakaan ei saa vaihtaa.

Virtuaalinen turva-auto tosiaan tulee sen mukaan, missä se auto/onnettomuus on, ja kuinka suuri se työmaa on. Giovinazzihan parkkeerasi autonsa niin, että ratavirkailijoilla oli helppo työ työntää se siitä oranssilla maalilla merkitystä huolto-aukosta rata-alueen ulkopuolelle turvaan erittäin nopeasti, mutta Latifi taas veti Williamsinsa solmuun sellaisessa kohdassa, että turva-auto oli välttämätön.

Toki tuosta tämän päiväisestä voidaan varmasti aina äärettömyyksiin asti kiistellä, että kun esimerkiksi eilisissä aika-ajoissa pelkästään yksi vaivainen irronnut muovitolppa jo aiheutti punaiset liput ja Q1:n keskeytyksen, niin miksi niitä punaisia lippuja ei nyt sitten vedetty esille, kun siellä oli ihan oikeasti kunnolla romua radalla? Siinä olisi ollut taas yksi lisäjännite kisaan: otetaan kaikki parkkiin varikolle hetkeksi, Verstappen saa tuo Hamiltonin 13 sekunnin etumatkan kiinni, molemmat saavat "tuoreet setit" softeja alle loppuun, vedetään se uusintastartti paikoiltaan lähtöruudukosta ja kisataan ne jäljellä olevat viisi kierrosta kunnialla sinne ruutulipulle asti. Kumman mestarikandidaatin pää kestää paineet, kummalla kytkin vapisee uusintastartissa, kumpi tulee ensimmäisenä ruutulipulle "pikasprintin" jälkeen, ja niin edespäin ja niin edespäin.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toki tuosta tämän päiväisestä voidaan varmasti aina äärettömyyksiin asti kiistellä, että kun esimerkiksi eilisissä aika-ajoissa pelkästään yksi vaivainen irronnut muovitolppa jo aiheutti punaiset liput ja Q1:n keskeytyksen, niin miksi niitä punaisia lippuja ei nyt sitten vedetty esille, kun siellä oli ihan oikeasti kunnolla romua radalla? Siinä olisi ollut taas yksi lisäjännite kisaan: otetaan kaikki parkkiin varikolle hetkeksi, Verstappen saa tuo Hamiltonin 13 sekunnin etumatkan kiinni, molemmat saavat "tuoreet setit" softeja alle loppuun, vedetään se uusintastartti paikoiltaan lähtöruudukosta ja kisataan ne jäljellä olevat viisi kierrosta kunnialla sinne ruutulipulle asti. Kumman mestarikandidaatin pää kestää paineet, kummalla kytkin vapisee uusintastartissa, kumpi tulee ensimmäisenä ruutulipulle "pikasprintin" jälkeen, ja niin edespäin ja niin edespäin.
Olisihan tämäkin ollut huomattavasti parempi kuin nähty. Ja oikeasti ihan oikein olisi ollut ajaa turva-auton takana maaliin. Mutta tietäen miten draamaa halutaan rakentaa, oli erittäin odotettavaa että se pyritään välttämään.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Mutta noin yleisesti, varikon sulkeminen turva-auton ja virtuaalisen turva-auton ajaksi voisi olla pitkässä juoksussa ehkä ihan järkevä sääntömuutos. Samalla voitaisiin punaisiin lippuihin ulottaa se, että esimerkiksi renkaitakaan ei saa vaihtaa.
Tämä sääntöhän on joskus ollut olemassa, ainakin 2008. Silloin Singaporessa pelattiin Alonsolle se kiistanalainen voitto, kun hänelle hoidettiin alkuun stoppi ja Pique jr. veti Flavion käskystä tahalleen seinään.

Mutta joo, olisihan tuo ihan looginen muutos.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös