Siirretään tänne yleisen keskustelun puolelle, kun sopii paremmin...
Käsiteltiin F1-ketjussa, koskien mm. Monzan tapausta. Muistuta huomenna ellet tuota löydä, niin kaivan sen sinulle. Mutkaan saavuttaessa katsotaan se tilanne, se että myöhemmin syöksyt "tasoihin" ei merkkaa mitään. Se oli ihan päätöksessä
Se kenen mutka on on kyllä ihan selkeä ja näitä on kuluneen kauden aikana useita kertoja (taas) puitu. Tosiaan mutkan aikana melkein rinnalle tuleminen ei auta.
Ymmärrän toki miksi Verstappenia tästä rangottiin (se lähdön tilanne siism jossa Ocon pääsi Hamiltonin ohi. Se toinen oli selvä rangaistuksen paikka.), mutta mielestäni tämä valittu linja on huono. Eikä sekään ole pitänyt koko kautta, vrt. Itävalta, jossa radalta pois työntämisestä rankaistiin.
Tämä, että tuomaristo sallii radalta ulos työntämisen on minulle aivan käsittämätöntä. Tai tarkemmin, radalta ulos työntäminen mutkan ulostulossa; suorilla ulos työntämisistä on hyvin rangottu, mutta toisaalta ei niitä kauheasti ole.
Tätä perustellaan "let them race" -mentaliteetilla, ja että näistä rangaistusten antaminen olisi jotenkin epäreilua ja "ei voi puolustaa," jos ei saisi työntää radalta ulos. Samaten nuo "kenen mutka" -väittelyt ovat minulle ei aivan käsittämättömiä, mutta melko lähellä. Etenkin näissä usein esiintyvät väitteet "se oli ajolinjalla" tai "se oli sisäpuolella." Kummallakaan näistä ei (pitäisi) ole merkitystä. Jos siellä on auto rinnalla, sille pitää jättää tilaa.*
Voisiko joku selittää minulle, miten mutkan ulostulossa toisen ulos ajattaminen on hyvää kilpailua? Etenkin kun vaihtoehto on, että se taistelu jatkuisi seuraavaan mutkaan, ja mahdollisesti pidemmällekin? Ulostyöntämisellä se taistelu loppuu siihen,** katsotaan seuraavalla kierroksella. Ehkä.
Samaten olisi kiva tietää, miksi eri tilanteissa vaaditaan eri määrä auton mittaa fyysisesti toisen auton rinnalle, että siinä ollaan tuomariston mielestä rinnakkain? Suoralla riittää, että etusiipi on takarenkaan kohdalla. Verstappenin Monzan rangaistuksesta päätellen etusiipi juuri etupyörän takana ei riittänyt. Miksi? Tätä perusteltiin muistaakseni sillä, että Verstappen pääsi vasta mutkassa rinnalle ja että Hamiltonilla oli "oikeus mutkaan." Mihin tuo oikeus perustuu? Ja päteekö tuo mutkassa rinnalle pääsy kaikkiin mutkiin, eli saako esim. Austinin siinä pitkässä oikeassa työntää huoletta ulos ilman pelkoa rangaistuksesta?
Tämä on ollut ongelma jo pitkään (siitä asti kun asfalttiturva-alueet yleistyivät), mutta vielä pahemmaksi se meni
2019 Itävallan GP:n jälkeen. Ensimmäinen ohitus oli aivan oikein, ja niin sen pitäisikin mennä. Toisessa Max työnsi Leclercin ulos, ja tuomaristo paskoi housuun eikä antanut rangaistusta. Tuossahan oli vielä se Kanadan kiistanalainen Vettelin rangaistus (mikä mielestäni meni oikein sääntökirjan mukaan) tuoreessa muistissa. "Let them race" oli erittäin vahvana ilmassa tuolloin.
* Poikkeuksena ns. divebomb. Näitäkään ei enää kauheasti näy, Monacon shikaani taitaa olla ainut paikka, jossa niitä saattaisi nähdä.
** Riippuu tuomariston linjasta. Ja pärstäkertoimesta. Austinissa Alonso työnsi Kimin ulos ykkömutkassa, Kimi ohitti ratarajojen ulkopuolelta. Molemmista olisi kuulunut sääntöjen mukaan rangaistus. Jos ei kerta haluta rankaista ulos työntämisestä, niin silloin olisi oikeudenmukaista, että se edes kumoaisi radan ulkopuolelta ohittamisen. Tämäkin on helppo katsoa videolta, jätettiinkö siihen vierelle tarpeeksi tilaa.