Mainos

Yleinen F1-keskustelu

  • 372 930
  • 2 264

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Jossain taisi lukea että Hulkilla taisi olla lian iso pyynti palkan suhteen ja olisi kieltäytynyt haasin tarjouksista tietenkin ei kai se ihan täysin ole vielä poissuljettu esim. Red Bull vaihtoehdoista, mutta hyvinkin näiden Haas sopimuksien myötä tallipaikka voi jäädä saamatta ensikaudelle.

Tuon voi toki miettiä sitenkin, että mikäli kuski ei vedä autoa ihan samaan tahtiin romuksi, niin tuossahan "säästää" melkoisen summan kauden aikana. Pari etusiipeä + keulapalaa on jo noin 500k. Tosin Hulkin palkka taitaa olla kolmisen miljoonaa kovempi kuin tämänhetkisten Haas-kuskien palkka on. Kaipa sitä Haasilla on sitten laskeskeltu, että pienemmällä palkalla saa vähän romua aiheuttaakin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuon voi toki miettiä sitenkin, että mikäli kuski ei vedä autoa ihan samaan tahtiin romuksi, niin tuossahan "säästää" melkoisen summan kauden aikana. Pari etusiipeä + keulapalaa on jo noin 500k. Tosin Hulkin palkka taitaa olla kolmisen miljoonaa kovempi kuin tämänhetkisten Haas-kuskien palkka on. Kaipa sitä Haasilla on sitten laskeskeltu, että pienemmällä palkalla saa vähän romua aiheuttaakin.

Joo tosin nuo palkkaerot taitaa olla aika pieni osa kokonaisuutta kun miettii sitten mitä rahoja saattaa tuo nykyinen kaksikko tuoda sponsorien puolesta niin siinä on sitten tuo ratkaisu tehty. Halpa palkka + sponsori saattaa olla aika paljon enemmän kun 3 miljoonaa kalliimpi palkka ja ei sponsoria tai hyvin pieni semmoinen. Vaikka ei varsinaisia palkkakuskeja olisikaan montaa niin nuo vaikuttaa aika paljon kuitenkin jokaisen kuskin takana.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hulkenbergin ongelma taitaa olla myös se, että kuulemma on nykypäivänä vähän hienohelma myös. Ei vaikuta ulospäin mulkulta, mutta aika moni lähde kertonut että on hankala tapaus. Ja ilmeisesti siis muuttunut viime vuosien saatossa tällaiseksi. Varmaan stressaa jonkun verran kun kymmenen vuotta ajanut sarjaa ja ei palkintopallipaikkojakaan yhtään, vaikka junnuvuosina puhuttiin uudesta Schumista.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Pohdin asiaa toisella foorumilla ja oikeastaan itsekseni olen miettinyt jo useamman vuoden, eli siis koskien sadekisoja. Nyt on uutisoitu, että Suzukaan on kenties luvattu rankkasateita viikonlopulle.
Mielestäni naurettavaa se kun ajoja perutaan jonkun sateen vuoksi. Kyseessä on kuninkuusluokka, jossa kenenkään ei ole pakko olla mukana. Jos kisan alussa sataa kaatamalla niin ei sinne radalle ole pakko lähteä jos ei uskalla. Esim. Williamsit voisivat osallistua kisaan ja ottaa kaksoisvoiton samalla kun muut nyyhkyttävät varikkotiloissa. Halukkaita kuskeja löytyy aina, mutta show pitää käynnistää silloin kun sen kuuluu käynnistyä. Pyytäkää sitten vaikka minua ajamaan jos kukaan muu ei sinne lähde. Kelpaa kyllä osakilpailuvoitto. Eli antakaa heidän ajaa jolla siihen halua on.
Pieni pelko on jo etukäteen, että saadaan viikonlopun aikana katsella kun Safety Car kiertää rataa ympäri 5 tuntia, mikäli luvatut sademäärät pitävät paikkansa.
 
Viimeksi muokattu:

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pohdin asiaa toisella foorumilla ja oikeastaan itsekseni olen miettinyt jo useamman vuoden, eli siis koskien sadekisoja. Nyt on uutisoitu, että Suzukaan on kenties luvattu rankkasateita viikonlopulle.
Mielestäni naurettavaa se kun ajoja perutaan jonkun sateen vuoksi. Kyseessä on kuninkuusluokka, jossa kenenkään ei ole pakko olla mukana. Jos kisan alussa sataa kaatamalla niin ei sinne radalle ole pakko lähteä jos ei uskalla. Esim. Williamsit voisivat osallistua kisaan ja ottaa kaksoisvoiton samalla kun muut nyyhkyttävät varikkotiloissa. Halukkaita kuskeja löytyy aina, mutta show pitää käynnistää silloin kun sen kuuluu käynnistyä. Pyytäkää sitten vaikka minua ajamaan jos kukaan muu ei sinne lähde. Kelpaa kyllä osakilpailuvoitto. Eli antakaa heidän ajaa jolla siihen halua on.
Tämä tuntuu jotenkin alkukantaiselta näkemykseltä. Olen samaa mieltä joissain tapauksissa, mutta jos keli on oikeasti äärimmäisen vaarallinen, niin ei se ole kenenkään etu, että kuskit laitetaan sinne ajamaan.

Ketä se hyödyttää, jos suurin osa käyttäisi järkeään ja ei lähtisi hengenvaaralliseen keliin ajamaan, mutta pari kuskia sitten köröttelevät kauheassa kelissä maaliin? Ei se viihdettä ainakaan ole. Sitten taas jos radalle lähtee enemmän kuskeja, niin ei siellä körötellä, vaan ajetaan kilpaa ja kelin ollessa todella huono siinä käy väistämättä jollekin todella huonosti.

Kyllä näissä tilanteissa mielestäni kuuluukin käyttää järkeä. Tämän viikonlopun tapauksessa kyse on voimakkaasta taifuunista, jonka kanssa ei ole leikkimistä. Jos sen tason myrsky osuu radalle kisan aikaan, niin siinä kelissä ei yksinkertaisesti pysty noilla autoilla ajamaan. Ei sellaisessa myrskyssä ole koskaan formuloilla ajettu, eikä pitäisikään ajaa.

Mutta kuten aluksi totesin, niin välillä tämän varovaisuuden kanssa mennään yli. Näitä tulee kuitenkin arvioida tapauskohtaisesti, eikä yleisellä tasolla.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jep ei varmasti ole mitään järkeä lähteä näillä autoilla ajelemaan taifuuniin. Eikä se kuulosta muutenkaan kovin fiksulta vaikka ei olisi edes formulaa alla. Tässä lajissa on jo aika paljon riskejä ihan aurinkoisinakin päivinä, ja sadekelillä yleensä virheet kertautuvat ja etusiipien lisäksi saattaa lennellä ruumiinosia. Noh, ehkä hiukan kärjistetysti tuo, mutta omalla tavalla kyllä ymmärrän jos ei aivan kauheaan keliin tekisi mieli lähteä ohjuksella kikkailemaan.

Toivotaan nyt kuitenkin että olisi ajettava keli ja saataisiin kisa ajettua. Mulla ois vielä kämppä itellä koko viikonlopun niin voisi huoletta kukkua keskellä yötä formuloita katsellen ja kaljaa lipittäen.

Meidän kissa on muuten aika kova formula-fani. Aina kynsimässä ruutua kun isi kattelee kisoja. Se jostain syystä tykkää McLarenista.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Näkyvyydestä se on kiinni. Jos ei mitään näe, ja voittaja on se joka eniten vaarantaa oman sekä muiden hengen ajamalla sokkona, niin eihän siinä ole mitään järkeä. Jos kyse on vain pidon vähäisyydestä, niin sitten vaan kovaa ajoa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näkyvyydestä se on kiinni. Jos ei mitään näe, ja voittaja on se joka eniten vaarantaa oman sekä muiden hengen ajamalla sokkona, niin eihän siinä ole mitään järkeä. Jos kyse on vain pidon vähäisyydestä, niin sitten vaan kovaa ajoa.

Joo ja käsittääkseni isoin ongelma on melkeinpä nuo renkaat, puuttuu "monsooni" renkaat jotka sallisi ajon kovalla sateella. Jos siellä kovemmalle sateelle olisi vielä yksi seos niin niiden mukana pitäminen maksaisi talleille lisää ja vaatisi testausta lisää. Eli raha myös jonkin verran puhuu ja se ei toki silti takaisi ajamista sateella juuri tuon näkyvyyden takia mutta pystyttäisiin ajamaan näillä radoilla jossa johonkin kohti rataa enemmän kertyy vettä.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Kuuden aikaan F1 järjestää ison lehdistötilaisuuden, jossa paljastetaan kauden 2021 säännöt sun muuta. Kyseistä häppeninkiä voi seurata näiden omalta YouTube-kanavalta, jota en nyt jaksa tähän linkittää.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kuuden aikaan F1 järjestää ison lehdistötilaisuuden, jossa paljastetaan kauden 2021 säännöt sun muuta. Kyseistä häppeninkiä voi seurata näiden omalta YouTube-kanavalta, jota en nyt jaksa tähän linkittää.
Jean Todt mukana skypen välityksellä, pakko arvostaa.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Formuloihin siis oma ”palkkakatto” kehityspuolelle. Eiköhän siellä talleissa ole jo suunnitteilla keinot tätä kiertää ja kusettaa kuluissa, lajin tuntien.

Uudet autot näyttää kivoilta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyllähän tässä ihan ajatusta ja yritystä on. 25 kisaviikonloppuakin soppii minulle. Vastaukset Pirellistä hiukan arveluttaa, koska renkailla voi dementoida monta hyvää parannusta, mutta ehkä siihenkin joku järki saadaan.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Formuloihin siis oma ”palkkakatto” kehityspuolelle. Eiköhän siellä talleissa ole jo suunnitteilla keinot tätä kiertää ja kusettaa kuluissa, lajin tuntien.

Uudet autot näyttää kivoilta.
Joku Ferrari tai Mersu on varmaan ylittänyt tuon katon about tunti sääntöjulkaisun jälkeen.

En ymmärrä tuota kisaviikonlopun lyhennystä, jos se meinaa vain sitä, että pressitilaisuus siirtyy perjantaille. Omasta puolesta perjantaisin voitaisiin ajaa vain yhdet harjoitukset, jolloin merkitys korostuisi ja lisäisi luultavasti harjoitusten katsojalukujakin.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Hieno haastattelu Häkkisen kanssa. On se kyllä ollut helvetin kova ajamaan, ei kahta sanaa.
Suurkiitos tästä! Välitön flashback 90-luvun mahtaviin twenty-something vuosiin, jolloin Häkä oli henki ja elämä. Eläköityneestä superkuskista on myöhemmin kuoriutunut huikean hieno ja hauska herrasmies, ja edustava suurlähettiläs lajille, tai mitä ikinä maailmalla julistaakaan.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On todellakin hyvä lähettiläs ja edustaja F1:lle ja myös Suomelle. On se mahtava kuunnella kun äijä voi ihan kokemuksella puhua miten toimitaan radalla, varikolla, ja kaiken tämän sirkuksen ulkopuolella. Ja itseironiaakin löytyy - voin hyvin kuvitella sen virneen Häkän naamalla kun se on heittänyt vähän läppää.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Monta kertaa siellä tuli nytkin The Michael. Tuli toki monesta muustakin, The Ron esimerkiksi. Hieno mies, ja ei varmaan juuri kenelläkään ole pahaa sanottavaa The Mikasta. Vastaukset ovat suoria, rehellisiä, hauskoja ja tarkkoja. Varmasti myös mukava haastateltava.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Monta kertaa siellä tuli nytkin The Michael. Tuli toki monesta muustakin, The Ron esimerkiksi. Hieno mies, ja ei varmaan juuri kenelläkään ole pahaa sanottavaa The Mikasta. Vastaukset ovat suoria, rehellisiä, hauskoja ja tarkkoja. Varmasti myös mukava haastateltava.

Heh joo ei se Mikan enkku ole ikinä mitään loistavaa ollut, mutta on se nyt ainakin parantunut. Tosin just nuo The Michael, The Ron-sanailut on kyllä hauskoja.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Heh joo ei se Mikan enkku ole ikinä mitään loistavaa ollut, mutta on se nyt ainakin parantunut. Tosin just nuo The Michael, The Ron-sanailut on kyllä hauskoja.
Onhan The Häkän julkinen esiintyminen parantunut aivan älyttömästi siitä, mitä se oli vielä uran päättyessäkin. Nykyään suorastaan suulas kaveri, joka käyttää värikästä kieltä verrattuna sanoissaan ja ajatuksissaan takeltelevaan The Kisa Häkään.

Reilu vuosikymmen puhtaissa edustustehtävissä on selvästi tehnyt taikojaan. Persoonana niin kiinnostava, että taitaa olla hyvinkin monen ison lafkan kirjoilla ambassadorin roolissa.
 

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Kun miettii yleisesti noita suomalaisia kuskeja, niin on perin mielenkiintoista, miten The Häkästä ja The Räkästä saa niin paljon enemmän irti englanniksi. Suomeksi kun pitää heittää juttua, niin The Häkältä tulee aina tutut "ei muutako et hanaa vaa kato!" ja The Räkältä klassiset "sen näkee huomenna" sutkautukset. Sama pätee aika vahvasti myös Mika Saloon, ulosanti on englanniksi lisäksi Salolla myös selkeämpää kuin mitä se on suomeksi. Valtterista saa ihan yhtä paljon irti sekä suomeksi että englanniksi. Eniten kyllä ihailtava Kekeä, miten on kaveri voinutkin elää jo niin vahvasti 2010-lukua siihen maailmanaikaan suomalaisena.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Joo, huikea haastattelu The kuskilta. Tyyppi puhuu yhtä paljon yhdessä vastauksessa kuin uransa aikana koko kaudella.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
@Wenzel yleisesti ottaen muutenkin jännä ilmiö tämä, kun nämä suomalaiset F1-legendat ovat melko tympääntyneitä Suomen mediaan. Esimerkiksi Kekehän ei ole moneen vuoteen antanut millekään suomalaiselle aviisille haastattelua, mutta sitten taas parisen vuotta sitten istui poikansa kanssa botskilla Monacossa ja pitivät pitkän yhteishaastattelun Sky Sportsille.

Häkä taisi myös joskus sanoa, että suomalainen lehdistö hakee asioista vaan negatiiviset puolet. Unibetin kauttahan tuosta lähinnä kuullaan enää Suomessa, mutta muuten on ollut aika hissukseen. Eikä tarvitse olla kummoinen ennustaja todetakseen, että Kimi katoaa aktiiviuransa jälkeen kuin pieru Saharaan.

Häkä, Schumi ja Matti Kyllönen ovat joka tapauksessa suurimpia syitä siihen miksi aikoinaan niin vahvasti kiinnostuin formuloista. Skidinä toki inhosin Schumia yli kaiken, mutta näin vanhemmalla iällä oppinut arvostamaan entistä enemmän häntä, sekä noita Häkkisen mestaruuksia. Hieno mies!
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Hauska yksityiskohta haastattelussa oli mielestäni se (SPOILER ALERT), kun sanoi yrittäneensä kaveruutta Schumin kanssa mutta eivät vain kemiat kohdanneet. Yleensä kuskeilta tulee sitä perus jargonia, kun kysytään mahdollisuudesta ystävystyä kollegoiden kanssa. Toki helpompaa puhua asiasta uran jälkeen luonnollisesti, mutta silti jotenkin mukavaa rehellisyyttä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös