Pohdin asiaa toisella foorumilla ja oikeastaan itsekseni olen miettinyt jo useamman vuoden, eli siis koskien sadekisoja. Nyt on uutisoitu, että Suzukaan on kenties luvattu rankkasateita viikonlopulle.
Mielestäni naurettavaa se kun ajoja perutaan jonkun sateen vuoksi. Kyseessä on kuninkuusluokka, jossa kenenkään ei ole pakko olla mukana. Jos kisan alussa sataa kaatamalla niin ei sinne radalle ole pakko lähteä jos ei uskalla. Esim. Williamsit voisivat osallistua kisaan ja ottaa kaksoisvoiton samalla kun muut nyyhkyttävät varikkotiloissa. Halukkaita kuskeja löytyy aina, mutta show pitää käynnistää silloin kun sen kuuluu käynnistyä. Pyytäkää sitten vaikka minua ajamaan jos kukaan muu ei sinne lähde. Kelpaa kyllä osakilpailuvoitto. Eli antakaa heidän ajaa jolla siihen halua on.
Tämä tuntuu jotenkin alkukantaiselta näkemykseltä. Olen samaa mieltä joissain tapauksissa, mutta jos keli on oikeasti äärimmäisen vaarallinen, niin ei se ole kenenkään etu, että kuskit laitetaan sinne ajamaan.
Ketä se hyödyttää, jos suurin osa käyttäisi järkeään ja ei lähtisi hengenvaaralliseen keliin ajamaan, mutta pari kuskia sitten köröttelevät kauheassa kelissä maaliin? Ei se viihdettä ainakaan ole. Sitten taas jos radalle lähtee enemmän kuskeja, niin ei siellä körötellä, vaan ajetaan kilpaa ja kelin ollessa todella huono siinä käy väistämättä jollekin todella huonosti.
Kyllä näissä tilanteissa mielestäni kuuluukin käyttää järkeä. Tämän viikonlopun tapauksessa kyse on voimakkaasta taifuunista, jonka kanssa ei ole leikkimistä. Jos sen tason myrsky osuu radalle kisan aikaan, niin siinä kelissä ei yksinkertaisesti pysty noilla autoilla ajamaan. Ei sellaisessa myrskyssä ole koskaan formuloilla ajettu, eikä pitäisikään ajaa.
Mutta kuten aluksi totesin, niin välillä tämän varovaisuuden kanssa mennään yli. Näitä tulee kuitenkin arvioida tapauskohtaisesti, eikä yleisellä tasolla.