Katselin tuota Sivuhistoriaa. Ohjelman idea on mielestäni todella hyvä, mutta missä kohtaa tämän pitäisi olla hauska?
Siinä vaiheessa kun edes Vihreistä ei saa revittyä huumoria, niin ei ole hyvin mennyt.
Vai siis ymmärsinkö formaatin aluksi väärin ja tässä tehdään satiiria huonosta satiirista, vai siis häh? Yrittikö ne siis tahallaan tehdä tästä tuollaisen?
Itse silmäilin tekijöiden sekä tuotantopuolen kommentteja ja kaiketi tämä pitäisi vain tietyn ajattelumallin vitsihuumorina nähdä.
Viestin verran tästä aiemmin kirjoitin ja kyllä tuossa jaksojen edetessä vain korostuu tuo Ylen tapa kierrättää noita samoja tekijöitä käsikirjoittajissa. Tuo syö ihan tajuttomasti potentiaalia jutuista kun formaatti itsessään on edelleenkin hyvä.
Kovasti mainostetaan miten on tyyliin 500 eri esiintyjää ja samaan aikaan käsikirjoittajina pyörii samat muutamat valkoiset miehet jotka saivat puskea agendojaan jo NVU-aikoina. Jotenkin ironista kun samaan aikaan ollaan sitten olevinaan tiedostavia ja platformia monipuolisesti tarjoavia.
Itse näen edelleen että Gaily ja Herlin olisivat olleet täydellinen kaksikko tasapainottamaan Lindströmin mielipiteitä jakavaa huumoria. Kyseinen duo myös esiintyy kameroiden edessä käsikirjoittamisen lisäksi hyvin.
Nostan pari ongelmaa esiin.
Heti alkuun tuo pitkälle viety läppä vihreistä oli rakennettu hyvin, mutta punchline vain puuttui. Tai ehkä se vitsi oli siinä etteivät vihreät tajua luonnosta mitään. Onko tämä kenenkään mielestä oivaltava saati edes totuudenmukainen näkökulma? Tekopyhyyden haun tavoitin, mutta en oikein ydintä. Ja itse olen kaikkea muuta kuin vihreä.
Lindström julisti että politiikan koventuessa myös satiirin pitää koventua. Vähemmän yllättäen "incelille morsian" -tyyliset läpät ja "hei rasismia siellä, rasismia täällä" -kulmat olivat ilmeisesti kovaa statementia.
Rasismiin, persuihin sekä setämiehiin olisi edes voinut yrittää tarttua rohkean röyhkeästi.
Kyllä tuolla hyviäkin juttuja on, mutta olisin toivonut Lindströmin päivittäneen itseään.
No mitä olisi pitänyt tehdä paremmin?
Alkuun olisin sarjan teeman mukaisesti teurastanut Lindströmin ajan NVU:n future perspektiivistä kunnolla. Noin olisi tullut heti selväksi että kohteena ovat kaikki. Ensisijaisesti peilikuva.
NVU ja NVS kuitenkin olivat agendapohjaista kuraa jossa jumpattiin esimerkiksi persuläpät täysin loppuun. Sitten Heleniuksen aikana käännettiin suuntaa muihin. Miten olisi jos heti lähtökohtaisesti iskettäisiin kaikkiin kovaa?
Mutta mikäs siinä jos tämä on nyt Ylen ison satsauksen neroutta huumorin sekä satiirin osalta.