Tässä hyvin perustein kuitenkin kielteinen päätös kantajan (ParkCom) esittämästä:
http://www.kolumbus.fi/sidewinder/Vantaan_KO_L_07-4705.txt
Mistä ihmeen kusetuksesta? Oletko siis sitä mieltä että paikallesi pysäköineisiin luvattomiin ajoneuvoihin ei saa laittaa valvontamaksua?Mainittakoon nyt vielä, että minäkin olen sitä mieltä, että oikeista virhepysäköinneistä sietääkin maksaa. Minä olen joskus saanut valvontamaksun omasta pysäköintiruudusta, josta maksoin vuokraa taloyhtiölle. Unohdin lupalapun.
Parkkipaikan reunassa oli kyltti, jossa kerrottiin, että pysäköintiin tarvitaan lupa. Ei mitään mainintaa lupalapusta tai sen esilläolosta. Toimitin kuvat P-ruuudun sopimuksesta ja kerroin, että ko. ajoneuvolla oli lupa pysäköintiin siinä ruudussa, mihin olin vuokrasopparin tehnyt. Olin tarkkana, etten ilmaissut olleeni ajaja. Eivät suostuneet perumaan maksua, joten lopulta kiistin ajaneeni siihen parkkiin sillä kertaa ja homma lopulta hautautui siihen. Tuommoisesta kusetuksesta en maksa.
Aika klassinen oletko siis sitä mieltä -väite. Heh.Mistä ihmeen kusetuksesta? Oletko siis sitä mieltä että paikallesi pysäköineisiin luvattomiin ajoneuvoihin ei saa laittaa valvontamaksua?
Käsittääkseni ei ole keinoja saada tietoja Trafilta.Miten sitten jos auton rekkarin on salannut? Saako yksityinen pysäköintifirma tiedot auton omistajasta trafilta?
Miten sitten jos auton rekkarin on salannut? Saako yksityinen pysäköintifirma tiedot auton omistajasta trafilta?
Käsittääkseni ei ole keinoja saada tietoja Trafilta.
Kuten tuo viimeinen tapaus osoittaa, niin mikäli tilanne on se, että he eivät pysty vakuuttavasti todistamaan, että sinä olet ainoa autoa väärin pysäköivä, niin pataanhan se pete ottaa.Oisko tässä lopputulema se, että "virhemaksun" saa yksityiseltäkin normaalista pysäköinnistä ja jos ei kerro, keitä muita olisi voinut autolla ajaa, saattaa joutua maksamaan valituksesta huolimatta. Tämä koskee siis yksityisen auton kuljettajaa tai auton omistajaa, joka on sama kuin haltija.
Ei ollut.Joo, tuo on hyvin kiteytetty.
Onkos toimintaperiaate sama jos se on kaupungin paikka versus yksityinen pysäköinninvalvonta?
Ei kyllä pääse edes siten. Kunnalinen lappu tulee haltijalle ei kuskille.Jos siis tuohon ylempään uutiseen viittaat, niin ei. Kunnallisesta sakosta vastaa kuljettajan lisäksi myös auton omistaja/haltija, eli sakosta ei pääse eroon kuin todistamalla, ettei itse pysäköinyt.
Ei kyllä pääse edes siten. Kunnalinen lappu tulee haltijalle ei kuskille.
9 §
Vastuu pysäköintivirhemaksusta ja rengaslukkokorvauksista
Pysäköintivirhemaksu on pysäköintivirheen tai joutokäyntirikkomuksen tehneen kuljettajan suoritettava.
Pysäköintivirheen johdosta määrätystä pysäköintivirhemaksusta vastaa myös ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja tai haltija. Ajoneuvon omistaja tai haltija on kuitenkin vastuusta vapaa, jos hän saattaa todennäköiseksi, että hän ei tehnyt pysäköintivirhettä tai että pysäköintivirhemaksun määräämiselle ei ollut edellytyksiä.
Vastuusta rengaslukon käyttämisestä aiheutuneesta korvauksesta on voimassa, mitä 1 ja 2 momentissa säädetään pysäköintivirheen tehneen ajoneuvon kuljettajan sekä omistajan ja haltijan vastuusta pysäköintivirhemaksusta.
Käytännössä toki noin, mutta laissa sanotaan, että se tulee kuskille. Toki kunta laittaa sen haltijan perusteella, mutta teoriassa irti venkoilu olisi mahdollista, vaikkakin epätodennäköistä.
Vanhemman viestin kaivelua ; Vielä propsit tästä että dokut olet kaivanut. Tuli itsekin vähän kuittailtua koska tälläkin palstalla on ollut näitä "palaan myöhemmin asiaan" -tyyppejä. Faktojen kaivelu on työlästä ja hidasta.No niin, nyt on todistusaineisto kasassa. Valitettavasti kesti hieman, turhankin pitkään..
Eli tässä lainaukset:
E 20/2714
Kantajan vaatimusten perustelut (pääomavaatimus 60 euroa, eli yksi pysäköintimaksu): ..riidatonta on vastaavasti kantajan käsityksen mukaan se, että ..vastaaja on tehnyt reklamaation asiasta kantajalle.
Vastaajan vastaus: Vastaaja on reklamoinut kirjallisesti kantajan maksuvaatimuksesta. .. Vastaaja on todennut, ettei hänellä ole pysäköinnistä syntynyttä sopimussuhdetta kantajan kanssa.
Ratkaisun perustelut:
..oikeudenkäymiskaaren 17 luvun 2 §:n 1 momentin mukaisesti..(vastaajan) tulee esittää näyttö väitteensä tueksi. Käräjäoikeus toteaa, ettei (vastaaja) ole nimennyt näitä muita ajoneuvoaan käyttäviä henkilöitä. Käräjäoikeus katsoo, ettei vastaajan väitettä siitä, ettei hän ollut tietoinen ajoneuon kuljettajasta voida pitää uskottavana ottaen huomioon se oikeuskäytännössäkin vahvistettu kokemussääntö, jonka mukaan ajoneuvon omistaja tai haltija kuljetti yleensä autoaan itse tai ainakin tiesi kenen käytössä se oli. Vastaajalla on ollut mahdollisuus nimetä hänen ajoneuvoaan käyttänyt henkilö.. Edelleen vastaajalla on ollut tilaisuus esittää näyttöä siitä, että hän on ollut estynyt kuljettamasta ajoneuvoa kyseisenä ajankohtana.. Ottaen huomioon, ettei vastaaja ole esittänyt mitään näyttöä tueksi väitteelleen, jonka mukaan hänen hallinnoimaansa ajoneuvoa olisi .. käyttänyt ja pysäköinyt joku muu kuin hän itse, käräjäoikeus katsoo, että asia tulee ratkaista kantajan vaatimusten mukaisesti.
E 19/29212
Pääoma 60 e, eli yksi pysäköintimaksu. Kantajan vaatimukset: Vastaaja on tehnyt valvontamaksua koskevan reklamaation..
Vastaajan vastaus: Vastaaja vastustaa kannetta. Hän kiistää kaikki vaateet, koska ei kuljettanut ja pysäköinyt ajoneuvoa mainitussa paikassa ja ajankohtana. (ei ole nimennyt todistelua)
(Ratkaisun perustelut kuten yllä.) Edellä kerrotuilla perusteilla käräjäoikeus katsoo, että vastaaja on velvollinen suorittamaan ... sen velkoman pysäköintivalvontamaksun sekä sen perimisestä aiheutuneet, kanteessa yksilöidyt kustannukset.
Ihan oikein, mutta kiinteistöjen kannalta väärinpysäköinti voi olla todella ongelmallista. Nyt laki on säädetty kaikinpuolin väärinpysköijien ja autonhylkääjien eduksi. Taloyhtiön keinot alkavat olla aika vähissä..Huijarifirma hävisi korkeimmassa oikeudessa