Yksityinen pysäköinninvalvonta

  • 61 416
  • 300

thv294

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Tottenham Hotspur
Yksityisen puolen maksu. Enkä lainannut lakia, vaan käytin yleistermiä. Pahoittelut että se aiheutti sekaannusta. Tuomion perusteluissa on mainittu se valvontamaksu.

Ja eikö julkinen menisi hallinto-oikeuteen?
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tässä hyvin perustein kuitenkin kielteinen päätös kantajan (ParkCom) esittämästä:

http://www.kolumbus.fi/sidewinder/Vantaan_KO_L_07-4705.txt

Tämä lienee se käriksen päätös, joka sittemmin johti KKO:n päätökseen KKO:2010:23, joka siunasi yksityisen laputuksen.

 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Oisko tässä lopputulema se, että "virhemaksun" saa yksityiseltäkin normaalista pysäköinnistä ja jos ei kerro, keitä muita olisi voinut autolla ajaa, saattaa joutua maksamaan valituksesta huolimatta. Tämä koskee siis yksityisen auton kuljettajaa tai auton omistajaa, joka on sama kuin haltija.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Mainittakoon nyt vielä, että minäkin olen sitä mieltä, että oikeista virhepysäköinneistä sietääkin maksaa. Minä olen joskus saanut valvontamaksun omasta pysäköintiruudusta, josta maksoin vuokraa taloyhtiölle. Unohdin lupalapun.

Parkkipaikan reunassa oli kyltti, jossa kerrottiin, että pysäköintiin tarvitaan lupa. Ei mitään mainintaa lupalapusta tai sen esilläolosta. Toimitin kuvat P-ruuudun sopimuksesta ja kerroin, että ko. ajoneuvolla oli lupa pysäköintiin siinä ruudussa, mihin olin vuokrasopparin tehnyt. Olin tarkkana, etten ilmaissut olleeni ajaja. Eivät suostuneet perumaan maksua, joten lopulta kiistin ajaneeni siihen parkkiin sillä kertaa ja homma lopulta hautautui siihen. Tuommoisesta kusetuksesta en maksa.
Mistä ihmeen kusetuksesta? Oletko siis sitä mieltä että paikallesi pysäköineisiin luvattomiin ajoneuvoihin ei saa laittaa valvontamaksua?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Mistä ihmeen kusetuksesta? Oletko siis sitä mieltä että paikallesi pysäköineisiin luvattomiin ajoneuvoihin ei saa laittaa valvontamaksua?
Aika klassinen oletko siis sitä mieltä -väite. Heh.

En tietenkään. Mutta jos minä unohdan omalla paikallani laittaa lupalapun (jota ei itse asiassa ehdoissa edes vaadittu esille laitettavaksi) ja saan siitä valvontamaksun, mutta minulta ei tuota valvontamaksua poisteta kun esitän, että siellä oli lupa pysäköidä, niin silloin se on kusetusta. Itse maksun antaminenkin tuossa tilanteessa on ok, mutta jatkot meni siltä firmalta kusetuksen puolelle. Ainakin minun mielestäni.
 

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuten vähän epäilinkin niin toiminta ei oikein kestä tietosuojamääräyksiä. Lisäksi kyseessä on monissa paikoissa etämyynti ja Kuluttajasuojan mukaisesta palautusoikeudesta ei pysököijää informoida.
Tuossa seuraamusmaksussa ei edelleenkään puututa siihen mielestäni suurimpaan ongelmakohtaa eli, jos poikani pysaköi autoni johonkin, niin minun tietoni tallenetaan ilman perustetta ja lupaa.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Miten sitten jos auton rekkarin on salannut? Saako yksityinen pysäköintifirma tiedot auton omistajasta trafilta?
 

Wäinö#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Ducks, Red Wings, Griffins
Miten sitten jos auton rekkarin on salannut? Saako yksityinen pysäköintifirma tiedot auton omistajasta trafilta?
Käsittääkseni ei ole keinoja saada tietoja Trafilta.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Traficomilta voi kuka tahansa pyytää yksittäisluovutuksena ajoneuvon omistajan ja haltijan tiedot.


  1. Rekisteritunnuksen tai valmistenumeron perusteella tiedot liikennevälineestä sekä omistajan ja haltijan, käyttäjän sekä edustajan nimestä sekä osoite- ja muista yhteystiedoista ja katsastustiedoista sekä verotuksesta, kiinnityksestä sekä vakuutuksen ottajasta
Tietojenluovutus | Traficom

Jos olet tehnyt Traficomille tietojenluovutus pyynnön, voi esim. Fonectalta saada rekisterinumerolla myös ajoneuvon omistajan / haltijan tiedot sekä tiedot muista perustiedoista. Ainakin Fonectalla palvelu maksaa 3,49 €.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Miten sitten jos auton rekkarin on salannut? Saako yksityinen pysäköintifirma tiedot auton omistajasta trafilta?

Ei saa ainakaan turvakiellon tapauksessa. Yhden kerran sain sopimusrikelaskun tuulilasiini kun unohdin kiekon. En maksanut, vaikka tiesin paikan kiekkopaikaksi, koska ajosuunnasta josta tulin, ei voinut nähdä liikennemerkkiä. Muut taulut kiinteistön seinällä eivät kuulu minkäänlaisen huomioinnin piiriin, varsinkin kun siinä pitää noudattaa erityistä huolellusuutta jalankulkijoiden suhteen. Ja sitten kun kävelee sisälle, niin ei olekaan enää autoilija joten sillä "muistithan parkkikiekon" lapulla voi pyyhkiä persettä.

Joku rekisteri niillä on, koska sain myöhemmin samasta kiinteistöstä toisen "maksamattoman laskun" vuoksi.

Selvittämään en ala. Selvittäköön itse osoitteeni jos kerran ovat uskottava yritys.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oisko tässä lopputulema se, että "virhemaksun" saa yksityiseltäkin normaalista pysäköinnistä ja jos ei kerro, keitä muita olisi voinut autolla ajaa, saattaa joutua maksamaan valituksesta huolimatta. Tämä koskee siis yksityisen auton kuljettajaa tai auton omistajaa, joka on sama kuin haltija.
Kuten tuo viimeinen tapaus osoittaa, niin mikäli tilanne on se, että he eivät pysty vakuuttavasti todistamaan, että sinä olet ainoa autoa väärin pysäköivä, niin pataanhan se pete ottaa.

Käytännössä kai nämä tapaukset missä parrkiyhtiö on voittanut, pitävät sisällään jotain epäselvää. Ei edes väitetä, että ei olisi itse ajanut, tunnustetaan osa, ei esitetä muita mahdollisia kuskeja jne. jne. Jos tilanne on se, että asut toisen aikuisen kanssa samassa kämpässä ja molemmat sanoo, että en ollut minä, niin ei ne sille mitään voi.

Joo, tuo on hyvin kiteytetty.
Ei ollut.
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Ei kyllä pääse edes siten. Kunnalinen lappu tulee haltijalle ei kuskille.

Käytännössä toki noin, mutta laissa sanotaan, että se tulee kuskille. Toki kunta laittaa sen haltijan perusteella, mutta teoriassa irti venkoilu olisi mahdollista, vaikkakin epätodennäköistä.

9 §
Vastuu pysäköintivirhemaksusta ja rengaslukkokorvauksista

Pysäköintivirhemaksu on pysäköintivirheen tai joutokäyntirikkomuksen tehneen kuljettajan suoritettava.

Pysäköintivirheen johdosta määrätystä pysäköintivirhemaksusta vastaa myös ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja tai haltija. Ajoneuvon omistaja tai haltija on kuitenkin vastuusta vapaa, jos hän saattaa todennäköiseksi, että hän ei tehnyt pysäköintivirhettä tai että pysäköintivirhemaksun määräämiselle ei ollut edellytyksiä.

Vastuusta rengaslukon käyttämisestä aiheutuneesta korvauksesta on voimassa, mitä 1 ja 2 momentissa säädetään pysäköintivirheen tehneen ajoneuvon kuljettajan sekä omistajan ja haltijan vastuusta pysäköintivirhemaksusta.
 

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Käytännössä toki noin, mutta laissa sanotaan, että se tulee kuskille. Toki kunta laittaa sen haltijan perusteella, mutta teoriassa irti venkoilu olisi mahdollista, vaikkakin epätodennäköistä.

Oivoi, niin sitä ihminen on unohtavainen ja lehmä on märehtiväinen eli tuo muutos tosiaan aikanaan tuli. Alun perinhän maksu meni aina haltijalle, mutta se sitten koettiin epäoikeudenmukaiseksi. Nykyään siis myös kunnallisesta maksusta voi vapautua osoittamallla ettei todennäköisesti ollut kuski. Mitähän tuokin sitten käytänössä on muuta kun selkeä todiste siitä, että ei pysäköinyt.
 

Ulos T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko kotimaassa +suomalaiset maailmalla +Kärpät
No niin, nyt on todistusaineisto kasassa. Valitettavasti kesti hieman, turhankin pitkään..

Eli tässä lainaukset:

E 20/2714
Kantajan vaatimusten perustelut (pääomavaatimus 60 euroa, eli yksi pysäköintimaksu): ..riidatonta on vastaavasti kantajan käsityksen mukaan se, että ..vastaaja on tehnyt reklamaation asiasta kantajalle.

Vastaajan vastaus: Vastaaja on reklamoinut kirjallisesti kantajan maksuvaatimuksesta. .. Vastaaja on todennut, ettei hänellä ole pysäköinnistä syntynyttä sopimussuhdetta kantajan kanssa.

Ratkaisun perustelut:
..oikeudenkäymiskaaren 17 luvun 2 §:n 1 momentin mukaisesti..(vastaajan) tulee esittää näyttö väitteensä tueksi. Käräjäoikeus toteaa, ettei (vastaaja) ole nimennyt näitä muita ajoneuvoaan käyttäviä henkilöitä. Käräjäoikeus katsoo, ettei vastaajan väitettä siitä, ettei hän ollut tietoinen ajoneuon kuljettajasta voida pitää uskottavana ottaen huomioon se oikeuskäytännössäkin vahvistettu kokemussääntö, jonka mukaan ajoneuvon omistaja tai haltija kuljetti yleensä autoaan itse tai ainakin tiesi kenen käytössä se oli. Vastaajalla on ollut mahdollisuus nimetä hänen ajoneuvoaan käyttänyt henkilö.. Edelleen vastaajalla on ollut tilaisuus esittää näyttöä siitä, että hän on ollut estynyt kuljettamasta ajoneuvoa kyseisenä ajankohtana.. Ottaen huomioon, ettei vastaaja ole esittänyt mitään näyttöä tueksi väitteelleen, jonka mukaan hänen hallinnoimaansa ajoneuvoa olisi .. käyttänyt ja pysäköinyt joku muu kuin hän itse, käräjäoikeus katsoo, että asia tulee ratkaista kantajan vaatimusten mukaisesti.

E 19/29212

Pääoma 60 e, eli yksi pysäköintimaksu. Kantajan vaatimukset: Vastaaja on tehnyt valvontamaksua koskevan reklamaation..

Vastaajan vastaus: Vastaaja vastustaa kannetta. Hän kiistää kaikki vaateet, koska ei kuljettanut ja pysäköinyt ajoneuvoa mainitussa paikassa ja ajankohtana. (ei ole nimennyt todistelua)


(Ratkaisun perustelut kuten yllä.) Edellä kerrotuilla perusteilla käräjäoikeus katsoo, että vastaaja on velvollinen suorittamaan ... sen velkoman pysäköintivalvontamaksun sekä sen perimisestä aiheutuneet, kanteessa yksilöidyt kustannukset.
Vanhemman viestin kaivelua ; Vielä propsit tästä että dokut olet kaivanut. Tuli itsekin vähän kuittailtua koska tälläkin palstalla on ollut näitä "palaan myöhemmin asiaan" -tyyppejä. Faktojen kaivelu on työlästä ja hidasta.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös