Mainos

Yksityinen pysäköinninvalvonta

• 65 028
  • 313

hege

Jäsen
Nyt täytyy antaa hieman kehuja Europarkin suuntaan vaikka tietysti heidän suunnalta koko koomailu lähti liikkeelle. Eli pistin auton parkkiin eilen ja maksoin parkkimaksun Parkmanilla appilla kello 9:06 ja kun palasin niin sakkolappu oli tullut Europarkilta kello 9:11.
Eilen illalla laitoin reklamaation ja nyt aamulla oli mailissa jo vastaus, että valvontamaksu peruttu fiksun selityksen kera eli kuulemma heillä jonkinlainen viive (mikä ihan ymmärrettävää itseasiassa) siinä miten tieto kulkee ensin minun appin kautta Parkamille ja sieltä sitten heidän järjestelmään ja vielä valvojan laitteeseen.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko "en ajanut itse enkä tiedä kuka ajoi" -kortti vanhentumassa?
Hovioikeus tuomioinut:

Hovioikeus katsoi kuitenkin toisin. Se perusteli kantansa seikkaperäisesti:

”Oikeuskäytännössä on pysäköinninvalvontamaksua koskevissa asioissa noudatettu kokemussääntöä, jonka mukaan auton omistaja tai haltija kuljettaa autoaan itse tai vähintään tietää, kuka on toiminut auton kuljettajana tiettynä ajankohtana. Auton mahdollisten kuljettajien henkilöpiiri on tavallisesti rajattu ja suhteellisen pieni, minkä johdosta yleisluontoista kiistämistä auton kuljettajana toimimisesta tiettynä ajankohtana ei ole pidetty uskottavana”, tuomiossa kirjoitetaan.

”Edellä todetun kokemussäännön perusteella [miehen] voidaan lähtökohtaisesti olettaa itse kuljettaneen hallinnoimiaan ajoneuvoja ajankohtina, jolloin valvontamaksut on määrätty.”

Hovioikeuden mukaan mies on osin omalla toiminnallaan tarkoituksellisesti aiheuttanut tilanteen, jossa näytön esittäminen auton kuljettajasta on jälkikäteen haastavaa myös hänelle itselleen, koska hän kertomansa mukaisesti on ohjeistanut perheenjäseniään olemaan kertomatta mahdollisesti näiden saamista valvontamaksuista.

Vai onko vaan sorruttu liialliseen selittelyyn tuon kertomattajättämis-ohjeistuksen osalta, kun hovioikeus on sen osalta todennut että on tarkoituksellisesti haluttu vaikeuttaa pysäköinninvalvonnan toimintaa. Olisi vaan sanonut että "en ajanut, en tiedä kuka ajoi", eikä alkanut kikkailla. Toki kymysys, että miten sakkolappu on tuulilasista omistajan pöydälle ja kiistettäväksi päätynyt, on vähän hankala.

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko "en ajanut itse enkä tiedä kuka ajoi" -kortti vanhentumassa?
Hovioikeus tuomioinut:

Vai onko vaan sorruttu liialliseen selittelyyn tuon kertomattajättämis-ohjeistuksen osalta, kun hovioikeus on sen osalta todennut että on tarkoituksellisesti haluttu vaikeuttaa pysäköinninvalvonnan toimintaa. Olisi vaan sanonut että "en ajanut, en tiedä kuka ajoi", eikä alkanut kikkailla. Toki kymysys, että miten sakkolappu on tuulilasista omistajan pöydälle ja kiistettäväksi päätynyt, on vähän hankala.
Onhan se hyvä, että ihmisellä on periaatteita, mutta vaikuttaa raskaalta tyypiltä, kun jaksaa alkaa tällaiseen vuosien vääntämiseen.

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onhan se hyvä, että ihmisellä on periaatteita, mutta vaikuttaa raskaalta tyypiltä, kun jaksaa alkaa tällaiseen vuosien vääntämiseen.

No toisaalta tuo yksityinen pysäköinninvalvonta on vähän vastaava kuin alkoholin ulkomailta tilaaminen. Sen voisi lainsäädännöllä laittaa kuntoon, mutta jostain syystä asialle ei tehdä mitään. Sitten päädytään tällaisiin tilanteisiin jossa oikeuslaitos aina välillä antaa jonkinlaisen ennakkotapauksen.

Toivottavasti tuo kaveri jaksaa valittaa ja viedä ylimpään oikeusasteeseen niin saadaan tälle farssille jokin lopputulema.

dimmu

Jäsen
Jos siis en pysty antamaan tarkkaa osoitetta, niin sitten väärinkäytöksiä ei ole koskaan tapahtunut? Hieno logiikka. Ne firmat muuten pyrkivät kaikin keinoin antamaan itsestään kuvan auktoriteettina, ja puhuvat mielellään itsestään pysäköinninvalvojina. Ja jos jossain joku menee kertomaan niiden häikäilemättömistä toimintatavoista, niin äkkiä on puolustajat paikalla, jotka ei missään tapauksessa kuitenkaan ole mitenkään tekemissisä niiden firmojen kanssa. Jepjep.

Siirrän keskustelun tänne, modet voivat siirtää loputkin viestit väärästä ketjusta.

Äläs nyt herneitä vedä nenään. En kysynyt tarkkaa osoitetta, vaan pyysin tarkennusta missä ja milloin parkkipirkot ovat tönineet autoja, jotta saavat lisätuloja. :D En ole tämmöisestä ikinä ennen kuullut, kuulostaa uskomattomalta ja siksi pyydän tarkennusta. Jos kerran se on väitteesi mukaisesti toimintatapa, varmasti muutkin ovat tästä kuulleet ja ehkä jopa mediakin kiinnostuisi aiheesta.

Mitä he sitten ovat, jos ei pysäköinninvalvojia? Kysyn vilpittömästi, sillä en tiedä. Käsittääkseni heiltä esimerkiksi taloyhtiö ostaa palvelun, jotta hoitavat taloyhtiön pysäköintialueen valvonnan ja näin hillitään luvatonta pysäköintiä.

Enkä sanoisi itseäni puolustajaksi. Haastoin väitteitäsi, sillä vaikka firmat ovat olleet esillä myös negatiivisessa uutisoinnissa ja aiheesta, niin ei silti ihan päättömyyksiä kannata väittää.

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Kuten sanoin, kiinnostuin näiden firmojen toiminnasta kun aloitin tutun pariskunnan auttamisen heidän jouduttuaan yhden firman törkeän toiminnan uhriksi. Silloin alkoi tulla vastaan kaikenlaisia hyvin häikäilemättömiä tilanteita. Minulle on aivan sama, uskotko vai et. En muuten pysty nimeämään yhdenkään pankkihuijauksen tarkkaa aikaa tai paikkaa. Niitä kai on silti tapahtunut.

Kun ottaa selvää, mikä on pysäköinninvalvoja niin ymmärtää, miksi noiden firmojen työntekijät eivät niitä ole.

dimmu

Jäsen
Kuten sanoin, kiinnostuin näiden firmojen toiminnasta kun aloitin tutun pariskunnan auttamisen heidän jouduttuaan yhden firman törkeän toiminnan uhriksi. Silloin alkoi tulla vastaan kaikenlaisia hyvin häikäilemättömiä tilanteita. Minulle on aivan sama, uskotko vai et. En muuten pysty nimeämään yhdenkään pankkihuijauksen tarkkaa aikaa tai paikkaa. Niitä kai on silti tapahtunut.

Kun ottaa selvää, mikä on pysäköinninvalvoja niin ymmärtää, miksi noiden firmojen työntekijät eivät niitä ole.

Minun puolestani voimme antaa asian olla, keskustelu ei tule olemaan hedelmällinen, sillä et pysty vastaamaan kysymyksiini.

Selvennän vielä, etten halunnut mitenkään henkilökohtaisesti hyökätä kimppuusi, väitteesi olivat absurdeja ja siksi sinua haastoin niistä.

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Minun puolestani voimme antaa asian olla, keskustelu ei tule olemaan hedelmällinen, sillä et pysty vastaamaan kysymyksiini.

Selvennän vielä, etten halunnut mitenkään henkilökohtaisesti hyökätä kimppuusi, väitteesi olivat absurdeja ja siksi sinua haastoin niistä.
Joo, turha jatkaa kuin kerran olet päättänyt, että olen valehtelija. Lue kuitenkin sellainen laki kuin laki pysäköinninvalvonnasta. Se sisältää paljon tietoa, jota sinulla ei selvästi ole. En ole ollut mukana sitä laatimassa, joten siihen on turvallista luottaa. Oppimisen jälkeen noiden firmojen puheet ja teot saattavat näyttäytyä uudessa valossa.

dimmu

Jäsen
Joo, turha jatkaa kuin kerran olet päättänyt, että olen valehtelija. Lue kuitenkin sellainen laki kuin laki pysäköinninvalvonnasta. Se sisältää paljon tietoa, jota sinulla ei selvästi ole. En ole ollut mukana sitä laatimassa, joten siihen on turvallista luottaa. Oppimisen jälkeen noiden firmojen puheet ja teot saattavat näyttäytyä uudessa valossa.

Jopas nyt jaksat jankata. En ole puhunut lakiasioista, vaan pyytänyt päättömiin väitteisiisi faktoja. Hauska tarinasi meni nyt pilalle. Sinä väitit yksityisten firmojen käyttävän peruskeinoina autojen tönimistä, jotta parkkikiekot tippuvat. Tartuin väitteeseesi, jotta et voi levitellä ihan mitä sattuu faktoina. Ymmärrän tuohtumuksesi, mutta kyllä anonyymillä foorumillakin on hyvä pysyä faktoissa. En myöskään täysin ymmärrä miksi minun pitää perehtyä lakiin, koska se ei kuulunut kysymyksiini. Saatan silti suosituksestasi tutustua aiheeseen huomenna.

Olen kanssasi osittain samaa mieltä heidän joistain toimintatavoistaan. Kerroin, että alalla on yksittäisiä ongelmia, jotka sitten etenevät oikeuteen ja asiaan saadaan ratkaisu suuntaan tai toiseen.

Nyt on kaksi vaihtoehtoa: joko lopetetaan väittely, tai sitten kerrot missä on toimittu mainitsemillasi tavoilla.

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Kuten sanoin, kiinnostuin näiden firmojen toiminnasta kun aloitin tutun pariskunnan auttamisen heidän jouduttuaan yhden firman törkeän toiminnan uhriksi. Silloin alkoi tulla vastaan kaikenlaisia hyvin häikäilemättömiä tilanteita.
Itselläkin heräsi mielenkiinto kuinka noita häikäilemättömiä tilanteita alkoi tulla vastaan? Siis aloit nähdä tilanteita kun autoja tönitään, jotta parkkikiekko tippuisi näkyvistä vai luit esimerkiksi somepäivityksiä, missä näin kerrotaan?

En ole itsekkään mitenkään yksityisen pysäköintivalvonnan ystävä ihan sen takia, että olen kyllä lueskellut paljon negatiivista kokemuksista ja onhan noista ihan oikeuskäytännön kauttakin paljon ollut puhetta. Mutta kiinnostaisi tosiaan tietää tarkemmin näistä häikäilemättömistä tilanteista.

VeMa

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NYR
Minua kiinnostaa enemmän se, että millaisia voimamiehiä yksityisillä on töissä!? Jos se parkkikiekko on vaikka kojelaudalla, niin ihan pienellä tökkimisellä se ei siitä tipu. Siinähän pitää sitä autoa ihan nostella/pompotella kunnolla, että sen saa tipahtamaan.

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Itselläkin heräsi mielenkiinto kuinka noita häikäilemättömiä tilanteita alkoi tulla vastaan? Siis aloit nähdä tilanteita kun autoja tönitään, jotta parkkikiekko tippuisi näkyvistä vai luit esimerkiksi somepäivityksiä, missä näin kerrotaan?
En ole itse niitä nähnyt, mutta niitä tuli esiin somessa ja henkilökohtaisissa keskusteluissa. En valitettavasti dokumentoinut niitä. Toinen erikoinen tapa noilla on talvella pyyhkäistä lumet tuulilasista vain vasemmasta alakulmassa, jolloin keskemmällä tuulilasia oleva kiekko tai lupa ei näy. Kolmas on ottaa digitaalisesta kiekosta kuva sellaisesta kulmasta, ettei numerot näy. Mutta kuten @dimmu tietää, niin jos en osaa sanoa tarkkaan, milloin ja missä tällaista tapahtuu, niin valhetta on.

Tuossa jutussa yhden firman entiset työntekijät kertovat kokemuksistaan. Varmasti valheita nekin, kun en ole ollut paikalla tapahtumissa.

(1)
  • Tykkää
Reactions: Apa

Nick Neim

Jäsen
Kannattaa tutustua firmojen historiaan ja toimintatapoihin. Itse tutustuin, kun autoin tuttua pariskuntaa, joka oli syyttään joutunut yhden firman uhriksi.

Ei valitettavasti ollut yksittäinen, eikä virhe. Silloin kiinnostuin noiden firmojen toiminnasta. Esimerkiksi Tampereella yksi firma on ollut vakuuttunut siitä, että joku mies on pysäköinyt autonsa ehtojen vastaisesti eikä muuttanut mieltään sen jälkeenkään, kun mies todisti maanneensa tajuttomana sairaalassa kyseisenä ajankohtana. Nokialla taas joku firma oli laajentanut oma-aloitteisesti reviiriään ja jaellut lappuja kadun varteen laillisesti pysäköityihin autoihin. Autojen töniminen parkkikiekon pudottamiseksi kuului ainakin jossain välissä peruskeinoihin. Alhaista touhua.
Sen verran haluan kysäistä, että missä voisin näihin tutustua ja missä siis itse tutustuit? Erikoisilta väitteiltä kuulostaa, että mielellään kuulopuheiden lisäksi haluaisi lihaakin luiden ympärille.

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Sen verran haluan kysäistä, että missä voisin näihin tutustua ja missä siis itse tutustuit? Erikoisilta väitteiltä kuulostaa, että mielellään kuulopuheiden lisäksi haluaisi lihaakin luiden ympärille.
Kuten sanoin, en näitä mitenkään dokumentoinut. Ja kyllä noita firmoja saa rehteinä ja rehellisinä pitää jos haluaa. Tuon tajuttomana sairaalassa maanneen ja parkkifirman mielestä silti väärin pysäköineen miehen tapauksen paikkakunnan muistin väärin.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy