Tuo kohta missä pitäisi osoittaa sopimuksen toinen osapuoli, niin en vaan pysty uskomaan että jahka tapaus joskus vuosien päästä päätyy käräjille, riittäisi semmoinen selittely "en minä sitä autoa ajanut", kyllä se asia siellä esille kaivetaan.
Eihän auton omistajan tarvitse selitellä yhtään mitään. Riitää, kun sanoo, ettei ole sopimuksen osapuoli. Katsos, kun nuo yksityisten määräämät maksut eivät ole pysäköintivirhemaksuja (niitä voi määrätä vain tahot, joihin parkkiyritykset ei kuulu), vaan sopimusrikkomuksesta määrättyjä maksuja, joten niitä voi osoittaa vain sopimuksen jollekin osapuolelle. Tämän hetken tulkinnan mukaan tuo sopimus syntyy, kun joku pysäköi alueelle, jossa on jonnekin nurkkaan laitettu valvonnasta ja sanktioista kertova kyltti. Nyt jos vaikka vaimoni ajaa tuollaiselle alueelle, pysäköi jollain tavoin ehtojen vastaisesti ja saa sopimusrikkomuksesta maksun, on hän sopimuksen osapuoli. Minä auton omistajana olen tilanteessa täysin ulkopuolinen.
Jos en ole ollut paikalla, en voi tietää, kuka on auton pysäköinyt. En välttämättä edes ymmärrä, minkä takia minun pitäisi auttaa jonkin sellaisen sopimusriidan ratkomisessa, jossa en ole millään tavoin osallinen. Jos joku taho haluaa jonkun toisen tahon tilille sopimusrikkomuksesta, niin ihan vapaasti. Jos itse en ole yksikään noista osapuolista, niin asia ei kuulu minulle.
Me emme tiedä, kenen hyväksi oikeus katsoo tuollaisen tilanteen, jonka olen kuvannut. Emme tiedä siksi, että oikeuteen ei ole yhtään tuollaista tapausta viety. Parkkiyhtiöt eivät tällä hetkellä uskalla, koska todennäköinen päätös olisi sellainen, että auton omistaja ei ole velvollinen puuttumaan sellaisiin sopimusasioihin, joissa hän on täysin ulkopuolinen. Parkkiyhtiön tulisi pystyä pitävästi osoittamaan, kuka on sopimusta rikkonut osapuoli. Ilmeisesti niiltä ainakin toistaiseksi puuttuu keinot siihen, tai sitten jostain syystä eivät halua lähteä oikeusteitse hakemaan helppoa rahaa.
Cactuksen lainaamassa oikeusjutussa oli kyse siitä, että asian käräjille vienyt ei kiistänyt toimineensa väärinpysäköidyn auton kuskina, vaan kyseenalaisti yritysten oikeuden määrätä tuollaisia maksuja.
Saahan noita maksaa, jos haluaa. Saa maksaa myös perintäyhtiöltä tulevan laskun, jos haluaa. Luottotiedot tosin ei ole uhattuna, vaikka perintäyhtiölle vastaisikin, ettei aio maksaa koska saatava on kiistanalainen ja riitautettu. Google auttaa kertomaan, minkä takia luottotiedot eivät tuossa mene.