Yhdysvaltojen mielenosoitukset ja mellakat

  • 272 919
  • 2 009

Morgoth

Jäsen
Historian opettamista kouluissa ei voi milloinkaan ylikorostaa. Sen pitäisi olla pitkään pakollista joka maassa ja mahdollisimman objektiivisesti, mutta ikävä kyllä monessa maassa historiaa opetetaan edistämään vallassa olevien näkökulmaa.

Eihän raivostuneella väkijoukolla saisi olla oikeutta päättää mitkä patsaat saa jäädä ja mitkä ei. Mutta on tuo aihe todella vaikea, vaikka sitä yritettäisin vähän sivystyneemmin ja rauhallisemmassakin mielentilassa pohtia. Se voi asettaa kansakunnan aika ikävienkin pohdiskelujen pariin. Esim. Belgia ei ole tainut hirveän hyvin tehdä selkoa Leopoldin Kongon sortamisesta.

Historiahan on hyvin pitkälle sotien voittajien kirjoittamaa.
 

ipaz

Jäsen
Sitä vain ihmettelen, että olivatko Kolumbuksen toimia aikanaan kritisoivat aikamatkaajia tulevaisuudesta, kun ilmeisesti silloin ei vain ollut mahdollista suhtautua alkuperäisväestöön kuin yhdellä tavalla. Ainakin ''historian tuntijoiden'' mielestä. Vai mitä @ipaz? Pitäisikö sinun palata takaisin historian tunnille?

Kyllä pitäisi ehdottomasti palata takaisin koulun penkille tai edes lukea historiaa laajemmin.

En olettanutkaan että Kolumbus olisi ollut täysin puhdas pulmunen, mutta että nämä pahat teot vs. saavutukset Amerikan löytäjänä tunnustetaan yleisesti jälkimmäisen kannalta. Minulla on ollut siis tämä yleinen käsitys, joka ei tietenkään merkitse mitään kun aletaan iskemään faktaa pöytään. Mutta kummasta syystä Kolumbus joutui kahleisiin 3. retken jälkeen? Kuninkaan varojen tuhlaamisesta vai väkivaltaisuudestaan alkuperäisasukkaita kohtaan?

Mielestäni vertauksesi että natsien teot pitäisi laittaa aikansa kontekstiin ontuu, koska maailma oli jo kovin erilainen 1930-luvulla verrattuna 1400-1500-lukujen vaihteeseen. Yleinen moraalikäsitys ja tietoisuus oli jo huomattavasti korkeammalla vajaa sata vuotta sitten, kuin aikana jolloin alettiin yleisesti hyväksymään että maapallo on pyöreä ja sen ympäri voi yrittää purjehtia ja aikana jolloin noitaroviot paloivat ympäri Eurooppaa.

Yhtälailla pitäisi sitten myös poistaa kaikki Harry S. Trumanin patsaat, koska USA:n presidenttinä oli se viimeinen ääni joka päätti atomipommien pudottamisesta Japaniin ja oli siten vastuussa satojen tuhansien ihmisten kuolemasta. Vaikka Truman oli tärkeä Marshall-avun alullepanija, kommunismin vastustaja, rotuerottelun lopettaja USA:n asevoimissa ja oli perustamassa YK:ta.
 
Viimeksi muokattu:

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
No miksi sitten Hitlerin ja muiden veijareiden tekoja ei ''aseteta kontekstiin'', joka kai on se, että he eivät olleet ajatuksineen yksin.

Orjuutta, orjakauppaa ja orjien kohtelua vastusti jatkuvasti osa väestöstä myös silloin historiassa, joten on täysin typerää väittää, että Kolumbus tai Colston eivät olisi voineet ajatella ja toimia toisin. Noh, yleensä näin väittää henkilöt, jotka voimakkaimmin julistavat tuntevansa historiaa, tai koittavat perustella patsaiden säilyttämistä ''historian oppimisella''. Mikä on niin uskomattoman typerä väite, että päätä alkaa särkeä, kun huomaa yhden suurimman lehden päätoimittajan tälläisiä kirjoittavan.

Ja jos Kolumbuksesta haluaa lukea, niin esim. tämä avaa asiaa: Lost document reveals Columbus as tyrant of the Caribbean

Ja lainaus Wikipediasta: '' Because of their gross misgovernance, Columbus and his brothers were arrested and imprisoned upon their return to Spain from the third voyage. '' (Christopher Columbus - Wikipedia)

Sitä vain ihmettelen, että olivatko Kolumbuksen toimia aikanaan kritisoivat aikamatkaajia tulevaisuudesta, kun ilmeisesti silloin ei vain ollut mahdollista suhtautua alkuperäisväestöön kuin yhdellä tavalla. Ainakin ''historian tuntijoiden'' mielestä. Vai mitä @ipaz? Pitäisikö sinun palata takaisin historian tunnille?

Appelsinin tolkkunuoleskelussa käsiteltiin historiaa ja puhuttiin kontekstista. Orjuuden historiaa kirjoitettiin kuitenkin persoonallisella tavalla isosti uusiksi, eikä osattu pistää sitä kontekstiin. 0/2.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Natsien teot oli aikalaisten mielestä rikos, ei siinä ole sen enempää kontekstiin panemista. Hitlerin kanssa saman kaliberin ihmisoikeusrikolliset eli Stalin ja Mao pitäisi saada saman kohtelun. Saman sortin sosialisteja kaikki.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
No miksi sitten Hitlerin ja muiden veijareiden tekoja ei ''aseteta kontekstiin'', joka kai on se, että he eivät olleet ajatuksineen yksin.

Kuten viestissäni totesin, erilaiset natsisymbolit ovat paljolti liitännäisiä kolmanteen valtakuntaan ja tämän valtakunnan hajottua ja aatteen hajottua, on luonnollista, että kansakunta kääntää uuden sivun ja kaataa menneisyyden haamut. Tämähän ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö natsien hirmuteoista olisi vielä jäljellä erinäisiä muistomerkkejä, Auschwitz-birkenaussa on esimerkiksi museo. Kuten myös aiemmassa viestissäni totesin samalla perusteella myös neuvostojohtajien patsaita kaadettiin ja samasta syystä Francon patsaat kaadettiin Espanjassa 90- ja 2000-luvulla.

Mielestäni perustelin aiemmassa viestissä sen, mitä tarkoitin kontekstiin asettamisella. Ja tarkoitin nimenomaisesti sitä, että maailma oli erilainen paikka 500 vuotta sitten, lainsäädäntö oli erilaista ja oikeuskäytännöt olivat erilaisia. Enkä pidä siitä, että nykyisiä kansalaisoikeuksia sovelletaan taannehtivasti satojen vuosien taakse edes yksityishenkilöiden toimesta.
 

axe

Jäsen
Appelsinin tolkkunuoleskelussa käsiteltiin historiaa ja puhuttiin kontekstista. Orjuuden historiaa kirjoitettiin kuitenkin persoonallisella tavalla isosti uusiksi, eikä osattu pistää sitä kontekstiin. 0/2.

Jää vähän tyhjäksi tollaset irtoheittelyt, kun et selitä mikä se oikea totuus ja konteksti orjuuden historiassa sitten oli.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viittasin näihin tapauksiin, kun oltiin kaadettu Kolumbuksen patsaita.

Niin kyllä minä sen tiedän.

Tarkoitatko että sinun mielestäsi ajatusta kansalaisoikeuksista, johon kuuluu esim. orjuuttamisen kielto, ei tule soveltaa viidensadan vuoden taakse, eli että orjuuttaminen oli oikein? Vai että Kolumbuksen patsas on tässä jossain oikeuden istunnossa, jossa sovelletaan sitten taannehtivaa oikeudenkäyttöä. Mikä tämän oikeudenkäynnin tuomio olisi? Kolumbuksen patsas vankilaan tai vapautetaan tuomiosta. Eikö patsaasta puhuminen tässä mielessä ole vähän outoa?

Osaatko muuten erottaa moraalia laista? Se on oikein, mikä on laillista?

Tässä muuten vielä asiantuntijan vastine Appelsinille:

 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Confederaatti-patsaat on laitettu viimeisen sadan vuoden aikana pystyyn muistuttamaan mustille että mistä päin tuulee eli täysin rasistisista syistä. Columbuksen patsaat taas juhlistavat miestä joka "löysi" amerikan ja toi kaikki mukavat eurooppalaiset apajille.

Toki käteni ei ole amerikan pulssilla joten varmaksi en voi sanoa mutta tietääkseni kukaan ei ole sitä mieltä että alkuperäiskansojen tuhoaminen oli hyvä juttu vaan miestä juhlistetaan muista ansioista.

Orjia pitivät vielä jenkkien presidentitkin kuten Washington 300 vuotta myöhemmin mutta ei se kiinnosta alkuperäisasukkaita.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Jää vähän tyhjäksi tollaset irtoheittelyt, kun et selitä mikä se oikea totuus ja konteksti orjuuden historiassa sitten oli.

Kuten @Jakedeus:kin tuossa kommentoi, orjuutta on Euroopassakin kielletty ja vastustettu mm. valtioiden ja katolisen kirkon toimesta jo satojakin vuosia ennen Colstonia. Appelsinin tulkinta on epärehellinen ja väärä.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Tarkoitatko että sinun mielestäsi ajatusta kansalaisoikeuksista, johon kuuluu esim. orjuuttamisen kielto, ei tule soveltaa viidensadan vuoden taakse, eli että orjuuttaminen oli oikein?

En nyt ihan ymmärrä mitä tässä asiayhteydessä tarkoitat tuolla viimeisellä sivulauseella, kenen mukaan "oikein"? Mutta jos katkaisen lauseen ennen sitä, niin kyllä juuri näin.

Vai että Kolumbuksen patsas on tässä jossain oikeuden istunnossa, jossa sovelletaan sitten taannehtivaa oikeudenkäyttöä. Mikä tämän oikeudenkäynnin tuomio olisi? Kolumbuksen patsas vankilaan tai vapautetaan tuomiosta. Eikö patsaasta puhuminen tässä mielessä ole vähän outoa?

Kolumbuksen patsas ei toki ole luonnollinen henkilö, joten sinällään oikeusistunnolle ei ole tarvetta. Sen takia en koe mielekkäänä lähteä pohtimaan oikeudenkäynnin antamia tuomioita. Mielestäni patsaasta puhuminen ei ole lainkaan outoa, siitähän tässä ollaan kuitenkin koko ajan keskusteltu.

Osaatko muuten erottaa moraalia laista? Se on oikein, mikä on laillista?

Osaan erottaa moraalin laista. Jälleen toisen lauseen kanssa, en saa oikein kysymyksestä kiinni, että kenen mukaan "oikein"?
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En nyt ihan ymmärrä mitä tässä asiayhteydessä tarkoitat tuolla viimeisellä sivulauseella, kenen mukaan "oikein"? Mutta jos katkaisen lauseen ennen sitä, niin kyllä juuri näin.

Niin eli laissa määriteltyjä kansalaisoikeuksia ei tule soveltaa aikaan, jolloin laissa ei ollut määritelty kansalaisoikeuksia. En edelleenkään ymmärrä mitä tarkoitat tällä? Kanslaisoikeuksia ei ollut aikana jolloin ei ollut kansalaisoikeuksia? Koska tässä päätelmässä ei ole minkäänlaista uutta informaatiota, niin kuvittelin sinun vetoavan kansalaisoikeuksien olemattomuuteen Kolumbuksen toimintaa arviotaesssa joko oikeaksi tai vääräksi - ja päättelin sinun päätyneen edelliseen. Mutta ei kai sitten.

Kolumbuksen patsas ei toki ole luonnollinen henkilö, joten sinällään oikeusistunnolle ei ole tarvetta. Sen takia en koe mielekkäänä lähteä pohtimaan oikeudenkäynnin antamia tuomioita.

Rupeat kuitenkin jauhamaan laissa määritellyistä kansalaisoikeuksista ja oikeudenkäytöstä, mutta et oikeudenkäynnistä? Miksi sitten käytät vain sinne soveltuvia käsitteitä?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Amerikkojen alkuperäisasukkaista n. 80-90% kuoli löytöretkien vaikutuksesta. Suurin osa kuolemista johtui kulkutaudeista, mutta myös runsaasta väkivallasta ja orjuuttamisesta. Konkistadorit olivat brutaaleja rosvoja, jotka monessa suhteessa toimivat katolisen kirkon ideaalien vastaisesti - ja etenkin jesuiittojen piirissä esiintyi aktiivista vastarintaa miehittäjien toimintaa kohtaan. Alkuperäisväestön taholta en yhtään ihmettele, ettei Kolumbusta kauheasti faniteta. Mitä sitten tulee USA:n afrikkalaisperäiseen väestöön niin ensiksi taustalla oli kahden vuosisadan kauhistuttavan epäinhimillinen orjuus, mitä seurasi lähes vuosisatainen Jim Crow -aika eli pohjimmiltaan väkivaltaan perustunut rotuerottelu. Se ettei tästä ole ihan parissa sukupolvessa toivuttu ja että vielä on paljon jäljellä rasistista ajattelua ja rasistisia rakenteita, ei liene ihan suuri ihme?
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Rupeat kuitenkin jauhamaan laissa määritellyistä kansalaisoikeuksista ja oikeudenkäytöstä, mutta et oikeudenkäynnistä? Miksi sitten käytät vain sinne soveltuvia käsitteitä?

Itsehän sinä veit keskustelun oikeussalin puolelle. Minä totesin, että Yhdysvalloissa ihmiset ovat harjoittaneet kansalaisaktivismia, johon totesin, että itse en pidä siitä kuinka näissä toimissa hyödynnetään nykyistä lainsäädäntöä taannehtivasti. Mielestäni oikeuskäytänteiden tunteminen ei sovellu pelkästään oikeusistuntoihin, esimerkiksi juuri kansalaisaktivistien on tunnettava oikeuskäytänteet toimiessaan näitä muuttaakseen, vaikuttaessaan poliittiseen järjestelmään ja poliittisiin päätöksiin.

En halunnut lähteä tarjoamaasi ajatusleikkiin siitä, että millä tavalla oikeuslaitos käsittelisi Kolumbusta vastaa nostettuja syytteitä, koska kysymyshän on itsessään täysin mieletön. Ei minun osaaminen riitä arvioimaan sitä, minkälainen laki 1400-luvulla Genovassa, Aragoniassa tai Portugalissa oli kirjoitettu, puhumattakaan Väli-Amerikan maista, jonne Kolumbus matkusti.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mielestäni oikeuskäytänteiden tunteminen ei sovellu pelkästään oikeusistuntoihin, esimerkiksi juuri kansalaisaktivistien on tunnettava oikeuskäytänteet toimiessaan näitä muuttaakseen, vaikuttaessaan poliittiseen järjestelmään ja poliittisiin päätöksiin.

Ja tähän liittyi Kolumbuksen patsas miten? Sinä vain jauhat hienoilla termeillä ilman, että saat perusteltua niiden avulla yhtään mitään järkevää.
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
On selvä että tuollaisessa valtiossa jossa on noin paljon ihmisiä,rotuja, kulttuureja sekä eriarvoisuutta.. rangaistukset ovat hirmuiset ja poliisi ampuu ja toimii todellisena pelotteena. Vahinkoja sattuu ja osumia ottaa myös valkoiset. Jos joku mielessään kuvittelee että asiat poliisin ampumisen selvittelyssä etenisi prosessin kautta kuten meillä Suomessa.. Poliiseja rupeaisi tippumaan ihan urakalla.

Jenkkilässä ammutaan toisia, rikollisuutta on hemmetisti ja demokratiasta voi olla montaa mieltä...

Mikään ei muutu ja ainoa jotka tässä kärsii on yrittäjät joiden omaisuus varastetaan ja tuhotaan ja tästähän seuraa taas lisää ongelmia.
 

axe

Jäsen
Kuten @Jakedeus:kin tuossa kommentoi, orjuutta on Euroopassakin kielletty ja vastustettu mm. valtioiden ja katolisen kirkon toimesta jo satojakin vuosia ennen Colstonia. Appelsinin tulkinta on epärehellinen ja väärä.

Noh, kuten niin monesti aiemminkin, eiköhän tässäkin tämän kirjoituksen vastustamisen ja "0/2":sten pääasiallisena syynä ole se kuka sanoo eikä se mitä sanotaan - sehän tuossa Uusitalonkin twiitissä ensimmäisenä pistää silmään, että mustalistalaistet todellakin on mustalla listalla, ja kaikkien sillä listalla olijoiden sanoma ja kirjoittama on aina lähtökohtaisesti väärin ja tutkitaan suurennuslasilla ja käännetään jollain tavalla ympäri ja kirjoittajaa vastaan. Mulle esim. ekana Google-hakuna tuli Yhdistyneiden kansakuntien historiikkia asiasta, missä kyllä todella sanotaan, että Länsi-Euroopassa orjuus oli loppunut jo 1500-luvun alussa, mutta että sen jälkeen siirtomaahommien myötä Afrikan sisäinen orjakauppa levisi taas myös Eurooppaan ja "orjuudesta tuli jälleen hyväksyttyä Euroopan yhteiskunnissa, ja sen kautta oikeutettiin alueiden valloittaminen Amerikan mantereella" (lainaus YK:n tuottamasta historiikista).

Aika tyhmää väittää, että kyseessä olisi "Appelsinin tulkinta" joka on "epärehellinen ja väärä". Paljon epärehellisempää on yrittää saivarrella, että koska orjuudella oli myös vastustajia, niin ei voida sanoa sen olleen yleisesti hyväksyttyä. Sama kuin sanoisi, ettei naispappeus Suomessa ole yleisesti hyväksyttyä 2000-luvulla.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Noh, kuten niin monesti aiemminkin, eiköhän tässäkin tämän kirjoituksen vastustamisen ja "0/2":sten pääasiallisena syynä ole se kuka sanoo eikä se mitä sanotaan - sehän tuossa Uusitalonkin twiitissä ensimmäisenä pistää silmään, että mustalistalaistet todellakin on mustalla listalla, ja kaikkien sillä listalla olijoiden sanoma ja kirjoittama on aina lähtökohtaisesti väärin ja tutkitaan suurennuslasilla ja käännetään jollain tavalla ympäri ja kirjoittajaa vastaan. Mulle esim. ekana Google-hakuna tuli Yhdistyneiden kansakuntien historiikkia asiasta, missä kyllä todella sanotaan, että Länsi-Euroopassa orjuus oli loppunut jo 1500-luvun alussa, mutta että sen jälkeen siirtomaahommien myötä Afrikan sisäinen orjakauppa levisi taas myös Eurooppaan ja "orjuudesta tuli jälleen hyväksyttyä Euroopan yhteiskunnissa, ja sen kautta oikeutettiin alueiden valloittaminen Amerikan mantereella" (lainaus YK:n tuottamasta historiikista).

Aika tyhmää väittää, että kyseessä olisi "Appelsinin tulkinta" joka on "epärehellinen ja väärä". Paljon epärehellisempää on yrittää saivarrella, että koska orjuudella oli myös vastustajia, niin ei voida sanoa sen olleen yleisesti hyväksyttyä. Sama kuin sanoisi, ettei naispappeus Suomessa ole yleisesti hyväksyttyä 2000-luvulla.

Minä lueskelin eilen historiantutkijoiden näkemyksiä asioista. Luotan heihin Appelsinia ja sinun pikagoogletustasi enemmän. Tosin Googlesta juuri se, että orjuuden historiaan liittyy kaksinaismoralismia ja sitä on harjoitettu sen kieltämisen (esim. Ranska) jälkeenkin, ei tarkoita historiantutkimuksen kannalta tulkintaa, jossa sillä olisi yleinen hyväksyntä. Näköjään Persiassa 2500 vuotta sitten ensimmäisen (?) kerran jo julistettu orjatoiminta kielletyksi.

Esimerkkisi naispappeudesta toimisi, jos kääntäisit tarkasteltavaa asiaa toisinpäin ja vetäisi mutkia suoraksi. Väität vaikkapa että lapsivaimot ovat olleet 1900-luvulla yleisesti hyväksyttyjä. No niinhän ne ovatkin joissain maissa, ja varmaan löytyy Euroopastakin, mutta...Appelsin.

Puhumattakaan tietysti asian inhimillisestä puolesta eli orjien näkökulmasta!
 
Viimeksi muokattu:

axe

Jäsen
...mutta...Appelsin.

Ei kuulu tähän ketjuun, mutta ehkä jossain soveliaammassa haluaisin tästä kyllä valaistusta tähän Appelsiniin. Mää en tunne/tiedä henkilöstä yhtään tai hänen taustoistaan, mutta olen tullut siihen tulokseen, että hän on poliittisen väriskaalan siinä päässä, joka ei ihan täysillä liputa kaikkia sateenkaaren värejä ja joka ehkä juuri siksi, en tiedä, on "heitä vastaan koska ei ole heidän puolellaan". Mutta hyvin monet hänen (sinänsä yksinkertaistetuista) pointeistaan osuvat ihan maaliinsa juuri munlaisessa varsin epäpoliittisessa ja erittäin rajusti konservatismin ja liberalismin ja suvaitsevaisuuden ja kaiken sellaisen välillä mielipiteineen heittelehtivässä tolkun ihmisessä, joita teikäläiset (anteeksi tällainen yleistetty nimittely) niin halveksivat. Edelleen ilmeisesti juuri sen takia, että koska munlaiset eivät ole sataprosenttisesti osana sitä haluamaanne vastausta, niin sitten olemme sataprosenttisesti osa ongelmaa. Ja vielä tyhmiäkin.

Mutta siis onko Appelsin niin vihattu piireissä vain ja ainostaan siksi, että hän kirjoituksissaan "nuoleskelee" munlaisiani ihmisiäni ja vielä onnistuu siinä, vai onko hän jollain asteikolla tehnyt jotain oikeasti väärää ja pahaa? Vähän vaan tökkäsee, että jos Appelsinin kirjoituksessa mainitaan punainen paloauto, niin piireistä löytyy kyllä heti oikaisijoita että on myös keltaisia paloautoja ja ne näkyvätkin liikenteessä punaisia paremmin, ja se että Appelsin sanoi paloautoja punaisiksi, on pääasiallinen syy siihen että ne kaikki pitäisi heti maalata keltaisiksi. Ei edes puolella aivosolulla mietitä mitä se nyt sanoo tai haluaa sanoa ja voisiko siinä olla pointtinsa, vaan koska siinä on tietty nimi yhdistettynä, niin se on tyhmille vastaanottajille suollettua valheellista paskaa eikä ansaitse mitään muuta kuin vähättelyä ja vittuilua.

Mun mielestä koko tää käsittämättömän jakautunut poliittinen ilmapiiri Suomessa jollain lailla kiteytyy Ulla Appelsiniin. Hänen vastapuolensa (vaikken siis oikein tiedä mikä hänen puolensa on) vetää päänsä syvemmälle poteroon ja heittelee sieltä kranaatteja joilla pyrkii tappamaan asian ja se on siinä se keskustelu. Varmaan sillä rintamalinjan toisella puolellakin on vastaavia, jonka pelkkä nimi aiheuttaa sen että itse asialla ei ole mitään merkitystä, koska juuri sinä sen sanot, mutta mää en osaa ainakaan henkilöittää ketään suoraan sellaiseksi. Olisiko Emma Kari ehkä?
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Seattlen autonominen vyöhyke taitaa toimia parhaana argumenttina "kapinoitsijoita" itseään vastaan. Onko kyseessä rakentava ja asioita eteenpäin vievä yhteiskuntakritiikki ja joukko tasa-arvoa edistäviä toimenpiteitä vai lapsellista larppaamista ja kiukuttelua jonka taustalla ei ole mitään koherenttia ajatuskehikkoa? Jokainen muodostakoon oman käsityksensä.



 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Näköjään Persiassa 2500 vuotta sitten ensimmäisen (?) kerran jo julistettu orjatoiminta kielletyksi.
Koskas aletaan tuhoamaan Antiikin Kreikan ja Rooman orja kulttuurien muistomerkkejä? Samalla voidaan myös Caesarin muistomerkit erityisesti poistaa kun hän suoritti kansanmurhan Galliassa, Cato vanhempaa pitää muistaa siitä, että hän ajoi KartKarthagon kulttuurin tuhoon. Marcus Aurelius oli matkalla tuhoamaan useamman germaanisen heimon kun hän kuoli Joaquin Phoenixin käsissä. Pompeiji Magnus ja Crassus laittoivat yhden orja kapinan jälkeen tuhansia orjia Via Appian varrelle.

Moderneista ihmisistä Tšingis Kaani ja häntä seuranneet ihmiset ansaitsevat myös kaikkien muistomerkkien tuhon. Kansanmurhaa, orjuuttamista ja kidutusta löytyy ainakin.

Platonin Valtio on myös melko vaarallinen teos. Siinä kehutaan diktatuureja ja sanotaan niiden olevan parempia kuin demokratian. Tämän kirjan ja sen kirjoittajan vaikutus on näkynyt jo yli kahden tuhannen vuoden ajan. Misogyniaa, orjuuden puolustamista ja muita sellaisia pikkujuttuja.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Aika tyhmää väittää, että kyseessä olisi "Appelsinin tulkinta" joka on "epärehellinen ja väärä". Paljon epärehellisempää on yrittää saivarrella, että koska orjuudella oli myös vastustajia, niin ei voida sanoa sen olleen yleisesti hyväksyttyä. Sama kuin sanoisi, ettei naispappeus Suomessa ole yleisesti hyväksyttyä 2000-luvulla.

Appelsin kirjoittaa: '' Mikä on satoja vuosia sitten eläneiden ihmisten vastuu teoista, jotka vasta paljon myöhemmin on ymmärretty vääriksi?''

Tämä on yksiselitteisesti väärin, koska jo Colstonin aikana orjuus ymmärrettiin vääräksi. Se että Colston ei näihin ymmärtäjiin kuulunut, on juuri syy, miksi hänen patsas vaaditaan poistettavaksi.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Koskas aletaan tuhoamaan Antiikin Kreikan ja Rooman orja kulttuurien muistomerkkejä? Samalla voidaan myös Caesarin muistomerkit erityisesti poistaa kun hän suoritti kansanmurhan Galliassa, Cato vanhempaa pitää muistaa siitä, että hän ajoi KartKarthagon kulttuurin tuhoon. Marcus Aurelius oli matkalla tuhoamaan useamman germaanisen heimon kun hän kuoli Joaquin Phoenixin käsissä. Pompeiji Magnus ja Crassus laittoivat yhden orja kapinan jälkeen tuhansia orjia Via Appian varrelle.

Moderneista ihmisistä Tšingis Kaani ja häntä seuranneet ihmiset ansaitsevat myös kaikkien muistomerkkien tuhon. Kansanmurhaa, orjuuttamista ja kidutusta löytyy ainakin.

Platonin Valtio on myös melko vaarallinen teos. Siinä kehutaan diktatuureja ja sanotaan niiden olevan parempia kuin demokratian. Tämän kirjan ja sen kirjoittajan vaikutus on näkynyt jo yli kahden tuhannen vuoden ajan. Misogyniaa, orjuuden puolustamista ja muita sellaisia pikkujuttuja.

Minun lauseeni liittyi tähän tutkailtuun orjuuden hyväksymisen yksimielisyyteen.

Colstonin patsas on muuten pystytetty 1895. Melkein sata vuotta sen jälkeen, kun britit itse kielsivät orjuuden. Appelsin puhuu siis kaiken lisäksi vielä väärästä aikakaudesta. Tuplaväärässä!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös