Etukäteisvaroitus. Lainailin paljon tekstiä. Eivät välttis ole kronologisessa järjestyksessä, koska kasasin nuo aamulla silmät ristissä. Mutta-sanan boldaukset omia, koska se toistui pointittoman useasti.
Päivä päivältä alkaa syntyä vahvempi käsitys siitä, että näissä mellakoissa on kysymys enemmänkin yleisestä yhteiskuntavastaisuudesta kuin rasismista.
Tottakai ihmisten pahoinvointiin tulisi reagoida, mutta onhan tuo surullista, että suurinpiirtein kaikki lakia ja järjestystä valvovat poliisit ovat monien mielenosoittajien mukaan natseja, ja tilalle täysisi saada anarkia ja kommunismi. Säälittävää.
Tottakai rasismi on USA:ssa ongelma siinä missä poliittiset ääriajatuksetkin, mutta
Mellakoissa on varmasti kyse yhteiskuntavastaisuudesta. Moni purkaa pahaa oloa riehumalla ja se on tietty no-no.
Mutta suurimmaksi osaksi silti puhutaan mielenosoituksista, eikä mellakoista. Ja mielenosoittajista, eikä mellakoitsijoista ja ryöstelijöistä. Niissä on ihan oikeasti eroa. Mielenoittajat eivät ymmärtääkseni ole yhtenä ryhmänä yllyttäneet kansaa mellakoimaan, tai rikkomaan asioita yhteisen asian nimessä (jolloin ei voi sanoa, että BLM-mielenosoitukset ovat mellakointia). Käsitykseni mukaan suurin osa ilmaisuista ovat olleet rauhallisia
Ja poliisilla pitäisi mielestäni olla huomattavasti korkeampi kynnys riehumiseen ja väkivallankäyttöön kuin "tavallisella" katuriehuvalla huligaanilla. Poliisin pelikirja on huomattu monilta osin puutteelliseksi ja siksi sitä arvostellaan.
Tosin itseltä on mennyt täysin ohi nämä vaatimukset anarkiasta ja kommunismista poliisien tilalle. Saisinksmä vähän jotain viitettä, että kuinka paljon on "monet mielenosoittajat"?
Sad. LAW&ORDER!
Jos poliisi on rakenteellisesti rasistinen, niin miksi tuhannet mustat ovat päätyneet poliiseiksi ja poliisijohtajiksi?
PS. Vanhana pc-nörttinä yksi suosikki tech tubettajistani on tummaihoinen.
Oprah on rikas ja mustat koripalloilijatkin tienaa kottikärryittäin massia. PK Subban! Yksi tietokonetubettajakin on musta jätkä. Miten rasismia voi olla, jos kaikki mustat eivät joudu elämään köyhyydessä? Yhdysvalloilla oli musta presidenttikin, joten rasismi on ihan fyysinen mahdottomuus. (Nämä omia, tarpeettomia ja ihan kontekstista irtirevittyjä esimerkkejä, koska olen hirvittävä kanssakeskustelija).
Yksittäistapaukset ovat juuri niitä. Spektrin molemmista puolista. Se, mihin se neulan keskikohta osoittaa, on ehkä enemmän merkityksellistä yhteiskunnallisen keskustelun kannalta.
Siksi juuri puhutaan rakenteellisesta rasismista. Se ei ole ihan niin yksinkertaista, että joku tietty porukka ihan fyysisesti estää mustia kirjautumasta kouluihin, tai estää väkeä työllistymästä (enää). Se on enemmän sitä, että
musta kuski pysäytetään 20% todennäköisemmin poliisin toimesta (CNN:n referaatti Stanfordin tutkimuksesta).
On kolme kertaa todennäköisempää, että musta ihminen tapetaan poliisin toimesta kuin valkoinen (CNN referoi artikkelia American Journal of Public Healthista).
Samoja rikoksia tehnyt musta saa keskimäärin 20% valkoista pidemmän tuomion (Washington post. Lisäsin sillei tyhmästi tän linkin, vaikken päässyt lukemaan koko juttua, joten en tietenkään ota mitään vastuuta. Hymiö). Laiskana ihmisenä vetäisin nuo kaikki linki
t tästä CNN:n uutisesta.
John Oliver on myöskin käsitellyt tätä samaa aihetta (
kuten tuota "some bad apples"-ajatusmaailmaa). New Yorkin stop-and-frisk oli myös ongelmallinen syystä tuntemattomasta. Vaikka rasismi onkin kadonnut yhteiskunnasta ja on vain muutaman ikävän ompun ongelma.
Ongelmana on myös periaatteessa koko poliittinen päätösprosessi rekisteröitymisestä gerrymanderointiin, tiettyjen roturyhmien koulut (opetuksen tasosta budjetteihin) jne jne jne. Trevor Noah
niputtaa edelleen hienosti näitä asioita.
Rasismia esiintyy toki poliisissakin, kuten tämä tuorein tapaus kiistatta osoittaa. Mutta tällä nyt sitten ratsastetaan siellä vähän laajemmallakin porukalla ja vaaditaan mm. Pankkien polttamista jne.
Tämä muuten hieman hymyilytti. Pankkien polttamisen väitetään olevan ainakin jonkun
oikeistohassutteluporukan yritys tehdä "Antifa-twitteri" (NBC). En tiedä.
Enemmän huvitti, että kun lätkäisin googleen "burn the banks blm twitter" (koska mun Google-skillzit on ihan hullun hyvät), niin ensimmäisenä tuli vastaan jaettu twiitti.... ANDY-VITUN-NGÔLTA.
Olen shokki.
Väitän, että tuolla USA:ssa on paljon vakavempiakin ongelmia, joiden ratkaiseminen olisi yhteiskunnan kannalta tärkeämpää.
Ja siksi ei sovi puhua tästä asiasta? "Miksi keskitymme asiaan X, kun sotiemme veteraanien saama avustus...."
Minen ole ikinä tajunnut, että miksi jostain asiasta ei sovi puhua, kun on olemassa toinen (varmasti vakavampi) asia, jolle pitäisi ensin tehdä jotain, tai kaikki on tekopyhiä kakkinaamoja.
Mä yritin eilen sanoa vaimolle, etten mä nyt voi viedä roskia kun ei talon ulkopintaakaan ole maalattu uusiksi pitkään aikaan. Ei mennyt läpi.
Samoin totta varmasti sekin, että mitä enemmän konservaattisella henkilöllä on henkisiä siteitä jonnekin 1960-luvulle, niin ne asenteet istuvat yhä sitkeässä. Mutta ei se tee jokaisesta vähän nuoremman polven patrioottipunaniskasta rasistia sentään. Se on mun ongelma tässä keskustelussa, että poliisia ja koko Yhdysvaltoja syytetään järjestelmällisestä ja rakenteellisesta rasismista. Miten tuo maa on kyennyt pitämään valtansa menneinä vuosikymmeninä jos näin on?
No siis ensin oli orjuus. Sitten olivat mm
. Jim Crow-lait (Wikipedia) juurikin tuohon 1960-luvulle asti. Sen jälkeen tilanne on kieltämättä parantunut, eli mustat eivät ole enää omaisuutta ja saavat jopa mennä valkoisten kanssa naimisiin, mutta eivät kyllä kaikissa asioissa tasa-arvoisiakaan (tjeu - aikaisemmat linkit). Siksi juuri puhutaan rakenteellisesta rasismista, eikä "avoimen rasistisesta yhteiskunnasta".
Ja onhan siellä tasaisesti ollut tätä liikehdintää ennenkin samoista asioista. Rodney King tulee nyt ensimmäisenä mieleen, mutta onhan niitä ollut muitakin. Rakenteellinen rasismi ei mitenkään poissulje sitä, etteikö maassa voisi mennä taloudellisesti hyvin. Se tarkoittaa vaan sitä, ettei kaikilla ehkä ole ihan yhtä tasa-arvoista.
EDIT: Kirjoitin googleen "burn the banks blm twitter", enkä "burn the banks blm twitter right wing", kuten siinä ensin luki. Tuo "Right wing"-lisäys oli, kun etsiskelin vähän myöhemmin tukea muistikuvalle, että tuossa itse tviitissä oli jotain kyseenalaista. Mun paha.