Kannattaa erottaa toisistaan laitavasemmiston perinteinen USA-vastaisuus sekä paljon laajempi ja faktoihin perustuva Trumpin politiikan vaststaminen.
Sanoisin siten, että valtaosalle Trump-vastaisuus ei ole USA-vastaisuutta. Itse olen Trump-vastainen, mutta USA-myönteinen. Jostain syystä näitä kahtaa asiaa ei ymmärretä riittävän hyvin. Se on aivan eri asia kuin USA- ja Trump-vastaisuus.
Stubb ja hallitus ovat onneksi kartalla. Voin vaan kuvitella, miten Trump reagoisi, jos Stubbin sijasta Venäjän naapurimaa Suomen pääministeri Honkavaara vetelisi pokkana medialle, että antaa vaan USA:n koventaa tilannetta, Suomi seisoo silloinkin täysin Tanskan rinnalla.
Mieluummin lähellä USA:ta. Meillä on puolustusyhteistyösopimus USA:n kanssa enkä todellakaan halua, että Suomen johto lähtee kärjistämään tilannetta laitavasemmiston näkemysten mukaan. Sekin sopimus voi olla silloin paperia.
No joo, itse olen vähän molempia, sillä en todellakaan pidä Yhdysvaltoja minään ihannevaltiona maailmassa, mutta jos joku pitää, niin ihan sama kuin tunkion kanssa, että miksi ei mene vaan sinne asumaan, vaan haluaa samat paskat tännekin -ja ihan siis molempien maiden kohdalla. En siis kaipaa kummankaan isompaa vaikutusta ideologiaksemme.
Surullinen olen toki siitä, että Eurooppa on aikanaan jo alaistunut tällaiseksi vasalliksi, ja varsinkin kun EU.n aikana olisi kyllä ollut mahdollista keskittyä muuhunkin toimintaa kuin perseen voiteluun USA:n suhteen.
Yhdysvaltojen kohdalla voi tällä hetkellä ihan kaikilla sopimuksilla pyyhkiä perseensä, joka kyllä pätee myös tuohon itäiseen naapuriimmekin oikeinkin hyvin. Eli en usko uskolliseksi alamaiseksi alentumisen parantavan maakuvaa kuitenkaan.
Sellainen ei ole ystävä, eikä luotettava, joka kiristää ja kohtelee kaltoin. Sellaisen "ystävän" pitää myös saada ymmärtää se, että sekin tarvitsee kumppaneita ja ystävyyttä, ja tämän kaltainen tie voi johtaa tulokseen, jonka hintaa sielläkin maksetaan tulevaisuudessa.
Vaikka olisikin millainen jättimaa armeijoineen, niin tarpeeksi pesäkkeitä, niin homma ei enää olekaan hallittavissa, ja sitten onkin hankalampaa, kun tarvitsisi niitä kumppaneita.
Olen siis osaltani valmis ottamaan sen riskin, että jos ei Eurooppa parempaan kykene, niin menköön sitten sen edestä. Ei Eurooppakaan niin pieni ole, jos se vaan osaa toimia yhtenäisemmin, ja jos ei, niin se siitä sitten.
Alistukoot sitten vaikkapa sen tsaarin valtaan, jos se kerran kiehtoo.
Hyvä opetus Eurooppallekin siitä, että kun maksimoi joidenkin ilon, ja pitää huolen siitä, että kaikki tuotanto katoaa täältä, niin jäähän siinä pää vetävän käteen. Itsehän ovat riippuvaisuussuhteens rakentaneet. Nyt olisi siis aika näyttää sitä johtajuutta.
Kannattanee siis vaalia nyt niitä suhteita, jotka voidaan nähdä luotettaviksi. Olisko siis pohjois-maat (Norjasta en ihan varma kyllä ole, koska on sellainen kaksien rattaiden velikulta kyllä), mutta siihen jo sitten Britit mukaan, niin alkaa olemaan jo kokolailla vaikea pala tsaarille ihan ilman USA:takin.
Ja muutenkin, jos trump saa hulluuttaan isomminkin läpi, niin tuhoaavielä niin paljon omaa maataan, että yhtä useampihan sieltä pois haluaa. Siis jos katsellaan hänen suhdettaan mm Ilmastoon, niin tällaisen kahjon jälkeen siellä ei edes henkikään enää kulje, jos pääsee mellastamaan tahtonsa mukaan.