Niin no kai joillekin USA-vastaisuus tarkoittaa kreml-myönteisyyttä, mutta mun mielestä tässä on vain kaksi paskaa vaihtoehtoa, joista toislle nyt vaaditaan kumertelmaan ja ottamaan kakkoseen.
Kannattaa erottaa toisistaan laitavasemmiston perinteinen USA-vastaisuus sekä paljon laajempi ja faktoihin perustuva Trumpin politiikan vaststaminen.
Uskon nyt kuitenkin, että isolta osin USA-vastaisuus ei ole synonyymi kreml-myönteisyydelle.
Sanoisin siten, että valtaosalle Trump-vastaisuus ei ole USA-vastaisuutta. Itse olen Trump-vastainen, mutta USA-myönteinen. Jostain syystä näitä kahtaa asiaa ei ymmärretä riittävän hyvin. Se on aivan eri asia kuin USA- ja Trump-vastaisuus.
En olisi ikinä uskonut sanovani tätä, mutta nyt on aika suomettua, tällä kertaa vain USA:n suuntaan. Suomella on jo vihamieliset välit Venäjän kanssa, Venäjän käymän sodan vuoksi. Valitettavasti Suomella ei ole varaa ajautua vihamielisiin väleihin myös USA:n kanssa, kun olemme Venäjän kanssa tässä tilanteessa. Tämä kyllä Suomen ulkopoliittisessa johdossa ymmärretään, sillä heidän tehtävänsä on turvata Suomen olemassaolo. Nyt on niin, että se vaatii jälleen suomettumista. On nämä aikoja.
Stubb ja hallitus ovat onneksi kartalla. Voin vaan kuvitella, miten Trump reagoisi, jos Stubbin sijasta Venäjän naapurimaa Suomen pääministeri Honkavaara vetelisi pokkana medialle, että antaa vaan USA:n koventaa tilannetta, Suomi seisoo silloinkin täysin Tanskan rinnalla.
Mieluummin lähellä USA:ta. Meillä on puolustusyhteistyösopimus USA:n kanssa enkä todellakaan halua, että Suomen johto lähtee kärjistämään tilannetta laitavasemmiston näkemysten mukaan. Sekin sopimus voi olla silloin paperia.