Tämä, ja minusta hän on kyllä sen verran "kovakuntoisen" oloinen ikäisekseen vielä tuontyyppiseen työhön, että tuskin ryytyy muutenkaan neljässä vuodessa.
Toisaalta Trump kyllä hallitsee julkisuutensa varsin mallikkaasti, eli aika vähän on tietoa missä jamassa ukko on oikeasti "kulissien takana". Sehän kyllä menee niin, että stressi on suurin tappaja ja tuskin ihminen, joka ei välitä mistään tai kenestäkään muusta kuin itsestään on millään tavalla stressaantunut. Autuaita ovat tietämättömät ja mikäs pahan tappais ja sitärataa.
-------------------------
Aika rauhallisin mielin on itse saanut tätä touhua nyt seurailla, kun kaikki on mennyt ihan niin kuin odotettiinkin. Aina kun tulee joku uutinen uudesta typeryydestä, voi vain kohauttaa olkapäitään ja todeta lakonisesti "noniin, mitä minä sanoin".
Trumpilta täysin odotettua mölyämistä ja huutamista, huomionhakuista minäminäminä-esiintymistä ja melkoisen sirkuksen järjestämistä nimitysten ym. executive orderiensa kanssa. Puolustusministeriksi naisia kaltoin kohteleva, seksuaalirikoksista syytetty äärikristitty sovinisti FOXin studiolta meni jo läpi, mutta vielä on tulossa niin absurdeja valintoja, että heikompia hirvittäisi ja voisi kuvitella kyseessä olevan jonkun aivan hävyttömän satiirin tai farssin.
Kuitenkin, kuten aiemminkin oon sanonut, positiivista tässä on se, että tämä punppu on todennäköisesti niin täydellisen osaamaton poliittisessa prosessissa, ettei mitään peruuttamatonta saa aikaiseksi. Sitäkin enemmän otsikoita, henkilökohtaisia tragedioita ja entistä enemmän kahtiajakautumista maga-kultin ja kaikkien muiden välillä. Jossain oli ihan hauska kuvaus: jos pelle menee kuninkaanlinnaan, hänestä ei tule kuningasta, vaan kuninkaanlinnasta tulee sirkus.
Yllättäen Trumpin Putler-diili olikin aivan vitun typerä ja turha, Tanskan kovistelu jokin vajaaälyinen hauiksen näyttö ilmeisesti omille magamaneilleen ja nuo armahduksetkin vain osoitus Trumpin täydellisestä "I'm above the law"-ajattelusta. Kolumbian palautuksista piti niistäkin tehdä vitullinen numero ja vetää armeija mukaan, toisin kuin kaikkien muiden presidenttien. Käsien heiluttelua ja pilville huutamista - sitä on Trumpin poliittinen diskurssi. Sisäinen kaaos on toki valmis, toivottavisti saadaan hillittyä ulkoista järistystä edes vähän.
Mukava myös huomata, että noita yhtäläisyyksiä 1. maailmansodan jälkeiseen Saksaan on alettu huomaamaan ja tuomaan esille laajemminkin - ei pelkästään Trumpiin liittyen vaan ihan yleisesti jenkkien yhteiskunnallisessa kehityksessä. Mähän olen tätä toitottanut jo Trumpin ensimmäisestä kaudesta lähtien, kun pyrkimys on ollut ihan selkeästi samanlainen kuin kolmannen valtakunnan arkkitehdillä. Noh, myönnettäköön, että useat Trumpin ensimmäistä kautta sisäpiiristä kommentoineet ovat tätä tuoneet esiin kirjoissaan, mistä minäkin kipinäni koppasin.
O tempora, o mores sanois Cicero - elämme kummallisia aikoja.