Läheinen sukulaiseni on asunut USA::ssa noin 3,5 vuotta. Olen myös itse asunut muutaman kuukauden maassa ja olen oppinut ehkä tuntemaan oloja jonkin verran myös muusta kuin turistinäkökulmasta.
Hyvä pitää mielessä, että Trump ja hänen kannattajansa ovat kaksi eri asiaa. Vaikka Trump on mielestäni valehteleva narsisti ja muiden ihmisten hyväksikäyttäjä ja kiusaaja, niin merkittävä osa häntä äänestävistä on nk. kunnon kansalaisia: ahkeria, Jumalaa pelkääviä ja perhettään rakastavia hyviä ihmisiä.
USA:sta löytyy osavaltioita, jossa pääelinkeinoina ovat edelleen esim. maanviljelys, karjanhoito, öljyn ja maakaasun tuotanto. Nuo osavaltiot ovat vahvoja Trumpin tukialueita eikä Bidenin kannata tuhlata paukkuja niihin. Noissa osavaltiossa asuvien koulutustaso on keskimääräistä alhaisempi ja turvahakuisuus suurta. Alhainen koulutustaso ja tietämättömyys aiheuttaa luonnollisesti pelkoa kaikkia muutoksia kohtaan. Monet seuraavat ainoastaan Foxin uutisia ja muuta yksipuolisen konservatiivisesta näkökulmasta maailmaa raportoivaa mediaa, jotka vahvistavat ennakkoluuloja kaikkia uudistuksia kohtaan. Mm. Joe Bidenin ”vihreät” ajatukset energiantuotannosta synnyttävät pelkoa niiden keskuudessa, jotka elättävät itsensä osittain tai kokonaan öljyn tai maakaasun tuotannossa.
Enemmistölle amerikkalaista oma perhe ja läheiset ovat elämän ykkösasia myös käytännössä eikä vain juhlapuheissa. Sen takia kaikki omaan elämänpiiriin ja elämänympäristöön kohdistuvat kuvitellut tai todelliset uhkat koetaan voimakkaasti.
Mm. tällaisista taustoista syntyy Trumpin kannatus. Mielestäni on liian helppoa leimata Trumpin kannattajat ”tyhmiksi”. Monelle tietynlaisessa henkisesti jollakin tavalla rajoittuneessa tai jopa köyhässä ympäristössä kasvaneelle ja asuvalle Trump on käytännössä ainoa oman elämän näkökulmasta turvalliseksi koettu vaihtoehto näissäkin presidentinvaaleissa.