Loistava run-down tulevasta. Kirjoitteletko mahdollisesti tuolla HFBoardsin political talk osastolla? Itse olen koittanu pysytellä suomenkielisillä sivuilla pois USA:n politiikan keskustelusta. Pääosin kirjoittelijan (siis yllä oleva nimimerkki) kaltaisten hörhöjen takia.
En kirjoittele! Lähinnä olen seurannut pitkälti HFBoardsia ja Redditiä. Sieltä kautta saanut erittäin hyviä Twitter-tilejä seurattavaksi. Suomenkieliset sivut eivät kyllä paljoa tarjoa, ne kannattaa skipata.
Lisää tulevasta, kun tiistai lähestyy. CNN:n ennustuksessa on merkitty 268 valitsijaääntä Clintonille, NBC:lla 274, Fox Newsillä hyvin yllättävästi 283. Nämä kaikki osavaltiot Trumpin on siis pakko voittaa ilman ainuttakaan lipsumista, kun käytetään CNN:n ennustusta: Florida, North Carolina, New Hampshire, Ohio, Iowa ja Nevada. Erityisesti Floridan ja North Carolinan ennustamisessa kestää yleensä kaikista pisimpään. Floridan varmistamisessa voi mennä jopa joitain päiviä tai kaikkein pahimmassa tapauksessa muutama viikko. 2000 on edelleen kaikilla muistissa, jolloin republikaanit korkeimmassa oikeudessa päätti valita Bushin presidentiksi.
Tuloslähetyksen aikana Trumpin johto suurimmillaan voi olla 114-153 luokkaa, kun käytetään vertailupohjana 2012 vaaleja. Pienempi johto, jos saavat nopeasti itärannikon äänet ennustettua. Näissä luvuissa ei ole vielä Toss Up-osavaltioita. Tässä vaiheessa tulee Pennsylvania ja Virginia, joista Pennsylvania on ollut Trumpin suurimpana toiveena saada the big steal, mutta silti hyvin epätodennäköistä sen tapahtuvan. Nevadan on myös pakko voittaa, mutta tällä hetkellä tilanne näyttää kuolleelta ajatukselta, joten
the big steal Pennsylvaniasta on pakko toteuttaa. Trumpin leirissä on uskottu myös Michiganin, Minnesotan ja Coloradon kääntyvän heille. Todellisuudessa ei ole kääntymässä. Trumpin kannalta kaikkein hämmästyttävin tilanne on Georgiassa, joka on "too close to call"-tilanteessa. Osavaltio, joka perinteisesti on ollut punainen, mutta niin vaan ajat ja väestö muuttuu, joten hiljalleen punaiset kääntyvät väkisinkin siniseksi. Kun tilanne on näinkin tiukka Georgiassa, yleensä se tarkoittaa erittäin hyvää North Carolinan menevän siniseksi. Arizona pysynnee vielä punaisena, mutta viimeistään 2024 on sininen. 2030-luvulla sitten Texas samaan aaltoon?
Ohiossa tilanne on vieläkin 50/50, mutta uskotaan aavistuksen kääntyvän Trumpille ja Iowa menee todennäköisemmin myös Trumpille. Kahdella edellisellä kerralla Ohio on käytännössä clinchannut vaalit Obamalle. Niin voi käydä tälläkin kertaa, jos Ohio ennustetaankin Toss Up-osavaltioista ensimmäisenä Clintonille. Virallisesti voidaan julistaa Clinton presidentiksi aikaisintaan noin 11PM EST, kun länsirannikon valitsijaäänet saadaan mukaan.
Kun nyt FBI heitti taas oman bombshellinsä, niin ei ole mitään syytä miksi Trump voisi vielä voittaa. Polku valkoiseen taloon on hyvin olematon. Jos jotkut muurin rakentaa, sen tekevät latinolaiset itse. Muuri valkoisen talon eteen.
Itse tulen seuraamaan MSNBC:n tuloslähetystä ja huumorin vuoksi vielä rinnalle Fox Newsin lähetys.