Mielestäni on kyllä jotain vinksahtanut päässä, jos Venäjä tuntuu hyvältä asuinpaikalta, mutta Ruotsi sitä vastoin ei :)
Niin olisihan Ruotsissa varmasti hyvä asua. Se maa ei vaan kiinnosta mua tippaakaan niin siksi en sinne halua muuttaa.
Mielestäni on kyllä jotain vinksahtanut päässä, jos Venäjä tuntuu hyvältä asuinpaikalta, mutta Ruotsi sitä vastoin ei :)
Minä olen asunut Venäjällä viime vuosikymmenellä jokusen vuoden. Omat plussat ja miinuksensa sielläkin oli. Noin yleisesti ottaen suomalaisen ihmisen täytyy olla jotenkin aivan saatanasti häiriintynyt, jos tämä haikailee Venäjälle asumaan ilman pätevää syytä. Päteväksi syyksi muuttaa Venäjälle katson esimerkiksi työskentelyn kilpailukykyisellä palkalla, myös opiskelun, jos esimerkiksi opiskellaan venäjää tms.Pietarissakin kun käppäili niin lähes koko ajan oli se fiilis että täällä olisi kiva asua.
Pari tuttua siellä asuukin ja kovasti tuntuu kehuvan. Toinen meni töihin ja toinen opiskelemaan.
Minä olen asunut Venäjällä viime vuosikymmenellä jokusen vuoden. Omat plussat ja miinuksensa sielläkin oli. Noin yleisesti ottaen suomalaisen ihmisen täytyy olla jotenkin aivan saatanasti häiriintynyt, jos tämä haikailee Venäjälle asumaan ilman pätevää syytä. Päteväksi syyksi muuttaa Venäjälle katson esimerkiksi työskentelyn kilpailukykyisellä palkalla, myös opiskelun, jos esimerkiksi opiskellaan venäjää tms.
Tuollaiseen on kyllä perin hankalaa vastata, jos on asunut koko elämänsä vain yhdessä maassa (Suomi). Se, että olet visitoinut jossain maassa vaikkapa viikon, niin ei vielä anna kovinkaan syvällistä kuvaa, millaista se elo siellä todella on. Lisäksi aina riippuu siitä, millaiset tulot. Työttömänä on varmasti valtiossa kuin valtiossa nihkeää. Taas hyvätuloisena tai edes kohtuullisilla tuloilla joku hiukan kurjempi maakin voi avata mahdollisuudet sinne paremmille paikoille.Tuossa on vähän suuntaa antava kysely, joskaan ihan 200 maata ei löydy vaihtoehdoista.
Jatkoajan keskustelupalsta - paras maa asua?
Niin, siinä mielessä vertailu on vähän hankalaa, kun ei yhdysvalloissa ole koskaan tullut asuttua. Voi olla että se muuttaisi suhtautumista jompaan kumpaan suuntaan. Joudun siis perustamaan arvioni tuttujen kertomuksiin kyseisestä maasta. Osa on tykännyt, osa ei, ja yleensä tämä on jakautunut niin että ne ketkä eivät ole tykänneet ovat kiinnostuksen kohteiltaan ja arvoiltaan selvästi lähempänä minua kuin ne jotka ovat tykänneet. Tästä päättelen, etten niinkään tykkäisi.Kuinkahan moni Venäjää äänestäneistä on edes käynyt ko maassa, puhumattakaan että olisi viettänyt siellä pidempiä aikoja tahi tehnyt töitä?
Äänestin Yhdysvaltoja.
Tuollaiseen on kyllä perin hankalaa vastata, jos on asunut koko elämänsä vain yhdessä maassa (Suomi). Se, että olet visitoinut jossain maassa vaikkapa viikon, niin ei vielä anna kovinkaan syvällistä kuvaa, millaista se elo siellä todella on. Lisäksi aina riippuu siitä, millaiset tulot. Työttömänä on varmasti valtiossa kuin valtiossa nihkeää. Taas hyvätuloisena tai edes kohtuullisilla tuloilla joku hiukan kurjempi maakin voi avata mahdollisuudet sinne paremmille paikoille.
Saanko kysyä, mitkä seikat ovat mielestäsi Venäjän erityisiä plussia joko absoluuttisessa mielessä tai verrattuna erityisesti Yhdysvaltoihin? Entä millaisia miinustekijöitä Venäjä sinussa herättää? Kysyn tätä erityisesti siksi, koska Venäjään päin kallellaan olevat ovat kovin pieni vähemmistö tässä ketjussa, ja perusteluja tälle valinnalle on esitetty kovin vähän.En mieluusti asuisi kummassakaan, mutta jos olisi valittava, menisi Venäjä niukasti edelle vaikka jenkit saakin tässä vertailussa kielestään valtaisan edun mun muuttohalukkuuspapereissa.
No härövaltiot on asia erikseen. Saisi tosiaan olla melkoisen hyvät varallisuudet ja ennen kaikkea suhteet paikalliseen eliittiin, että elämisessä olisi mitään mieltä pidemmällä säteellä.Saharan eteläpuolisen Afrikan maat
Egypti, Libya, Syyria, Israel, Iran, Irak, Jemen, Libanon, Oman, Jordania
Pakistan, Afganistan, Intia, Kiinan kansantasavalta, Georgia, Ukraina
Myanmar, Laos, Korean kansantasavalta, Bangladesh, Nepal, Indonesia
Kolumbia, Venezuela, Honduras, Nicaragua, Belize, El Salvador, Guatemala, Haiti
Toki sitten Kazakstan, V-Venäjä, Kirgisia, Azerbaijan, Armenia, Moldova, Turkmenistan ja Uzbekistan ovat siinä aika tasoissa
No suurimpina plussina suhteessa USA:han julkisen liikenteen toimivuus ja venäläinen mielenlaatu vs. amerikkalainen mielenlaatu. Molemmathan ovat varsin sivistymätöntä väkeä, mutta venäläiset sentään ovat aitoja. Venäjällä kuljetaan kadulla naama peruslukemilla, mutta silti esim. ohikulkijoille on ihan ok vittuilla ja piikitellä jos sellaiseen on aihetta. Erittäin nastaa.Saanko kysyä, mitkä seikat ovat mielestäsi Venäjän erityisiä plussia joko absoluuttisessa mielessä tai verrattuna erityisesti Yhdysvaltoihin? Entä millaisia miinustekijöitä Venäjä sinussa herättää? Kysyn tätä erityisesti siksi, koska Venäjään päin kallellaan olevat ovat kovin pieni vähemmistö tässä ketjussa, ja perusteluja tälle valinnalle on esitetty kovin vähän.
Asuin viime vuosikymmenellä jokusen vuoden Venäjällä. Listasin aiemmin tänä vuonna omia plussia ja miinuksia Venäjän osalta tähän ketjuun. Tylysti pakkaselle Venäjä jäi, ei mahda mitään.
Toki yhdysvallat on iso maa ja siellä on monenlaisia alueita, mutta jos haluaa toimivan joukkoliikenteen alueella asua, niin ihan helvetin varma asia on, että jonkun New Yorkin tai Bostonin tasoista liikennettä ei Venäjältä löydy.No suurimpina plussina suhteessa USA:han julkisen liikenteen toimivuus
Omissa mielikuvissani olen verrannut Pietaria ja LA:n metropolialuetta. En tiedä miksi. Vastaavatko toisiaan jne.Toki yhdysvallat on iso maa ja siellä on monenlaisia alueita, mutta jos haluaa toimivan joukkoliikenteen alueella asua, niin ihan helvetin varma asia on, että jonkun New Yorkin tai Bostonin tasoista liikennettä ei Venäjältä löydy.
Osa mainitsemistasi asioista on ainakin joiltakin osin subjektiivisia, joiden kohdalla joku tykkää äidistä, toinen tyttärestä ja kolmas isoisästä. Eipä siinä mitään. Jos NHL-mainoskatkot ovat viimeinen pisara maljassa, niin sitä suuremmalla syyllä ymmärrän, miksi joku Seppo Heikinheimo tappoi itsensä, perustellen itsemurhaansa mm. sillä syyllä, että pesäpallopeleissä soitetaan ämyreistä "mökämusiikkia".No suurimpina plussina suhteessa USA:han julkisen liikenteen toimivuus ja venäläinen mielenlaatu vs. amerikkalainen mielenlaatu. Molemmathan ovat varsin sivistymätöntä väkeä, mutta venäläiset sentään ovat aitoja. Venäjällä kuljetaan kadulla naama peruslukemilla, mutta silti esim. ohikulkijoille on ihan ok vittuilla ja piikitellä jos sellaiseen on aihetta. Erittäin nastaa.
Miinuksina yhteiskunnan jäykkyys, korruptio ja kieli. Mutta jos muutamat tunnit päivässä (vrt. Suomessa muutamat minuutit) hajoilee virastoissa kumileimasin-babushkan auktoriteetin armoilla, niin ei se mun vaakaa kokonaisuudessaan pakkaselle vedä. Kieli vielä siihen päälle niin lähestulkoon vetääkin. Siellä täytyisi asua vuositolkulla että pystyisi ilmaisemaan itseään edes auttavasti.
Jenkeissä suurin plussa taas on se kieli, suurimpana miinuksena tuttuja on rassannut muovisuus ja epäaitous jota ei pääse pakoon missään. Muutamat maailmalla tavatut jenkkikaverit jotka ei ymmärrä mistään mitään ja NHL-mainoskatkot saa riittää mulle siitä maasta. Toivottavasti sinne kuitenkin tulee jossain vaiheessa jotain asiaa, että pääsee tsekkaamaan.
Korostan vielä, että kysymys on tyyliltään, maistelisitko mieluummin paskaa, vai kusta johon on sekoitettu oksennusta.
NHL-mainoskatkot ovat viimeisiä pisaroita, joskin myös samalla ensimmäisiä, koska ne ovat ainoita pisaroita. Sama pätee suurimmalla osalla äänestäjistä molempiin maihin, kun kanta tähän merkittävään kysymykseen täytyy muodostaa parhaan tietonsa perusteella. Sinä olet varmasti yksi harvoista, jolla on edes auttavat lähtökohdat oikeasti tällaista vertailua näistä maista tehdä.Jos NHL-mainoskatkot ovat viimeinen pisara maljassa, niin sitä suuremmalla syyllä ymmärrän...
Kuinkahan moni Venäjää äänestäneistä on edes käynyt ko maassa, puhumattakaan että olisi viettänyt siellä pidempiä aikoja tahi tehnyt töitä?
Äänestin Yhdysvaltoja.
Ensinnäkään LA ei ole mitään joukkoliikenteen luvattua maata, joten voi olla että se häviää Moskova/Pietari kaksikolle. Mulla on siellä ollessa ollut vuokra-auto käytössä, joten ei ole tarvinnut busseja tai metroa testata. Huhujen mukaan muutkaan valkoihoiset eivät ole jälkimmäistä käyttäneet sitten 1970-luvun.Omissa mielikuvissani olen verrannut Pietaria ja LA:n metropolialuetta. En tiedä miksi. Vastaavatko toisiaan jne.
Ainakaan pari googlen ensinnä löytämää vertailua ei sitä paitsi tue väitettäsi:
Top ten cities with best public transit systems | Gadling
Top 10: Public Transit Systems - AskMen
Saanko kysyä, mitkä seikat ovat mielestäsi Venäjän erityisiä plussia joko absoluuttisessa mielessä tai verrattuna erityisesti Yhdysvaltoihin? Entä millaisia miinustekijöitä Venäjä sinussa herättää? Kysyn tätä erityisesti siksi, koska Venäjään päin kallellaan olevat ovat kovin pieni vähemmistö tässä ketjussa, ja perusteluja tälle valinnalle on esitetty kovin vähän.
Asuin viime vuosikymmenellä jokusen vuoden Venäjällä. Listasin aiemmin tänä vuonna omia plussia ja miinuksia Venäjän osalta tähän ketjuun. Tylysti pakkaselle Venäjä jäi, ei mahda mitään.