Yhdysvallat vai Venäjä?

  • 13 323
  • 113

Kummassa valtiossa asuisit mieluummin?


  • Äänestäjiä
    330

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
GKS Tychy #92, Savinainen ja Ässien sylkykupit
Ehdottomasti Venäjällä. Kumpaankaan maahan en haluaisi missään nimessä muuttaa, mutta nyt on pakko valita koska vaihtoehtoja on vain kaksi. Molemmissa maissa olen käynyt, Amerikoissa asuu sukulaisiakin kun äidin puolen etäistä sukua on siellä. Venäjä on lähempänä ja olisi hankalaa muuttaa kauemmas, koska "bisneksiä" olisi pakko hoitaa Suomessa. Puhtaasti sijainnin puolesta siis Venäjä, mutta en ole muuttamassa.
 

julle-jr

Jäsen
Itselläni asia riippuisi hyvin paljon Kaupungista, molemmista maista löytyisi varmaan kaupunkeja joissa asuisin mielelläni, sekä rutkasti paikkoja joihin en voisi kuvitella muuttavani.
Ehkä tätä vertailua kannattaakin tehdä siten, että puntaroi esim. Pietarin ja New Yorkin välillä, maiden pääkaupunkien välillä tai Alaskan ja Siperian välillä.

Vastaus on siis Yhdysvallat.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Venäjässä on kiinnostavinta se erittäin mielenkiintoinen kulttuuri. Siitä Venäjälle iso plussa. USA taas on lähes kuin Suomi, mitä nyt korkeampia taloa ja enemmän vilkkuvia valoja jne. Mä asun nytkin Suomessa ja oon nähnyt tän touhun. Venäjä on erilaisempi, mistä plussaa. Mä haluan nähdä maailmaa ja kokea erilaisia juttuja. En varmaan ole ainoa täällä.

Venäjän läheisyydestä kanssa erittäin iso plussa. Hetkessä pääset Suomeen katsomaan HIFK:n playoff-pelejä tai milloin nyt minkäkin syyn takia tarvitsee tai haluaa tulla. Ja kulkeminen on paljon halvempaa. Ei tarvitse maksaa mitään 500+ euron lentolippuja.

Ihmiset ovat Venäjällä paljon mukavampia ja ystävällisempiä kuin esimerkiksi Euroopassa. Aluksi nyt tunnetusti kulkevat katse maassa eivätkä tuntematonta niin helposti auta jne.

Ja kieltä jos miettii niin USA:ssa olisi varmasti helpompaa, mistä sille ehkä pieni plussa, mutta toisaalta mä haluan oppia uusia asioita ja ehkä uusia kieliäkin. Joskus opiskelinkin Venäjää puolitoista kurssia. Varmaan täällä joku muukin haluaa oppia uusia kieliä. Joku tietenkin espaniaa, joku saksaa, joku ranskaa jne. Tuskin mä olen ainoa täällä.

Naisista Venäjälle iso plussa. Mä en varmaan ole ainut mies tällä palstalla. Tätäkään ei moni ole kehdannut mainita, kuten ei niitä monia muitakaan hyviä juttuja Venäjän meiningistä.

Monien asioiden hankaluudesta tietenkin Venäjälle paljon miinusta, mutta kokonaisuus jää mulla plussan puolelle.

Tässä taas joitakin asioita lisää.

Kyllä mä muidenkin mielipiteen ymmärrän ja varsinkin sen, että ne ovat kiinnostuneita eri asioista kuin minä, mutta sitä en ymmärrä ollenkaan kun jotkut täällä ei ymmärrä muita. Ja välillä tuntuu että joku muka luulee että mä jotain Putinin toimia kannattaisin tms. En mä sinne sen kanssa menisi hengailee, ja jos menisin niin tarjoisin vaikka vodkaa tai jotain ja sanoisin että unohdetaan nyt politiikka, vedetään kännit. Tai mennään vaikka kalaan. Mäkin haluan metrisen hauen.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
pettter: Jos kuvittelet Yhdysvaltojen olevan jollain tapaa tosi samanlainen kuin Suomi, olet hakoteillä. Henkisesti ja fyysisesti täysin erilaista touhua: USA on paljon paljon kaupallisempi, vapaampi (holhous-mielessä), rennompi ja oikeistolaisempi kuin Suomi. Erilaisuutta ei myöskään voi ilmaista pelkästään komparatiivein: mentaliteetti kaikkeen tuntuu toisenlaiselta. OK, New York on USAn eurooppalaisin kaupunki (joskin ei kovin eurooppalainen sekään), mutta vaikkapa New Orleansissa tai San Diegossa huomaa eron. Tai Nashvillessä. Tai Dallasissa.

Itselläni on suunnitteilla vähän pidempi road trip mallia NYC - Boston - Detroit - Chicago - Kansas City - St. Louis - Memphis - New Orleans - Houston - San Antonio - Phoenix - Los Angeles - San Fansisco - Seattle - Vancouver. Sitten lentäen takaisin Nykkiin.

Kuvitelkaapa samanlainen reissu Venäjälle. Vittu siinä menisi hermot ja todennäköisesti myös henki mitä nyt olen rybyjen dashcam-videoita Youtubesta katsellut.
 

Animal

Jäsen
Jenkit. Ehdottomasti.

Ei sekään mikään onnela ole, mutta sieltä löytyy monta paikkaa jossa voisi mielellään asua ja monta syytä miksi jenkeissä voisi asua.

Ryssistä en keksi ainoatakaan syytä miksi haluaisin siellä asua.
 
Itselläni on suunnitteilla vähän pidempi road trip mallia NYC - Boston - Detroit - Chicago - Kansas City - St. Louis - Memphis - New Orleans - Houston - San Antonio - Phoenix - Los Angeles - San Fansisco - Seattle - Vancouver. Sitten lentäen takaisin Nykkiin.

Kuvitelkaapa samanlainen reissu Venäjälle. Vittu siinä menisi hermot ja todennäköisesti myös henki mitä nyt olen rybyjen dashcam-videoita Youtubesta katsellut.
Huh huh. Venäjän maanteillä vaaratilanteisiin on tullut jouduttua muutaman sadan kilometrin välein, kun Suomessa saa ajaa kymmenen tuhatta kilometriä ilman ensimmäistäkään vaaratilannetta. Saa jarrutella ettei omalla kaistalla vastaantuleva ohittaja rusauta keulaan, väistellä kun peräkärryjä vetävät ladat tuppaavat maantielle sivutieltä tai levikkeeltä suoraan eteen, jarrutella kun täysin valoton alinopeutta ajava tumma kuorma-auto ilmestyy sumusta parinkymmenen metrin päässä, kaupunkialueilla sitten väistellä ajotaidottomia kaahaavia naisia ja alle hyppiviä vakuutushuijareita. Montakohan vararengastakin tuollaisella tripillä itänaapurin interstateilla menisi...
 

Gestapo

Jäsen
Kokonaisuutena itänaapurimme elämäntyyli vaikuttaisi olevan ehkä hitusen jenkkejä lähempänä itseäni. En ole kuitenkaan asunut kummassakaan valtiossa joten tämä on vain spekulointia.

Spekuloin sen verran, että haluat siis kuolla nuorena, luultavimmin alkoholismiin, rapautuvan infran ympäröimänä diktatuurissa? Kukin tyylillään.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
pettter: Jos kuvittelet Yhdysvaltojen olevan jollain tapaa tosi samanlainen kuin Suomi, olet hakoteillä. Henkisesti ja fyysisesti täysin erilaista touhua: USA on paljon paljon kaupallisempi, vapaampi (holhous-mielessä), rennompi ja oikeistolaisempi kuin Suomi. Erilaisuutta ei myöskään voi ilmaista pelkästään komparatiivein: mentaliteetti kaikkeen tuntuu toisenlaiselta. OK, New York on USAn eurooppalaisin kaupunki (joskin ei kovin eurooppalainen sekään), mutta vaikkapa New Orleansissa tai San Diegossa huomaa eron. Tai Nashvillessä. Tai Dallasissa.

Joo kyllä mä noita juttuja USA:sta tiedän. En vaan ole siellä koskaan käynyt, joten käsitykseni perustuu pitkälti mielikuviin. Ja tuolla edellisellä sivulla kun TV:n mainitsin niin jostain hassusta syystä mietin siinä esimerkiksi Frendit-sarjaa. Joo jos halvalla pääsee niin saatan Jenkeissä vierailla. Joissakin kaupungeissa olisi kyllä tosi kiva käydä, mutta sitä ennen mulla on paljon kiinnostavampia maita missä haluan vierailla. Intia esimerkiksi. Siellä tosin en välttämättä haluaisi asua.

Itselläni on suunnitteilla vähän pidempi road trip mallia NYC - Boston - Detroit - Chicago - Kansas City - St. Louis - Memphis - New Orleans - Houston - San Antonio - Phoenix - Los Angeles - San Fansisco - Seattle - Vancouver. Sitten lentäen takaisin Nykkiin.

Kuvitelkaapa samanlainen reissu Venäjälle. Vittu siinä menisi hermot ja todennäköisesti myös henki mitä nyt olen rybyjen dashcam-videoita Youtubesta katsellut.

Mä tein viime vuonna hieman vastaavan reissun Venäjällä, mistä olen täällä Jatkoajassa muutamankin kerran maininnut. Ei se tosin noin laaja ollut enkä autolla kulkenut, mutta junassa matkasin lähes kuukauden koko maan halki. Yli 10 000 km taisi tulla. Mä olin vielä siellä halvimmassa eli plaztkart-luokassa, missä ne tavalliset ihmiset oli, jotkut sanoisi että köyhimmät, joten näin sitä paikallista menoa. Junalippuja tai majapaikkoja en etukäteen varaillut vaan kaikki hommasin vasta paikan päällä, mitä nyt pari majapaikkaa varasin jo edellisestä kaupungista. Tuo reissu on paras mitä mä olen koskaan tehnyt, vaikka monesti siellä kyllä vitutti ja ankarasti, sitä en kiellä. Ja varmasti Venäjälle muuttaessa ja siellä asuessa tulisi lisäksi omat ongelmansa.

Tuo sinun reissusi on varmasti erittäin hieno.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Huvikseni kommentoin. Se sun lista oli hyvä, mutta siinä oli parikin aika marginaalista juttua. Rehellisesti sanottuna osan kohdalla jopa mietin, että ajatteleeko joku noin pikkutarkasti. Tietenkin jos mä olisin vaikkapa homo niin niiden oikeudet olisi mulle tärkeämpiä jne.

Jos miettii kumpi on kiinnostavampi maa ja antaa sille vaikka 60 % painoarvoa, ja ne loput jutut olisivat sitten 40 %. Venäjä on mun mielestä maailman mielenkiintoisin maa. Noissa lopuissa USA voittaa 30-10, joten kokonaisuutena siis Venäjälle 70-30.

Ihmiset ajattelevat eri tavalla.
No en todellakaan miettinyt pikkutarkasti enkä varsinkaan pisteyttänyt mitään. Listasin aikanaan vaan tajunnanvirtana nipun asioita, joita tuli heti mieleen. Osa niistä on jatkuvia arkielämään vaikuttavia tekijöitä, toiset taas ilmenevät kohdalle osuessaan joko usein, joskus tai harvoin.

Kyse on myös siitä, mitä itse kukin meistä mahdollisesti tekisi paikan päällä, mikäli joutuisi muuttamaan Venäjälle tai Yhdysvaltoihin. Mieltymykset ovat varmasti ihan erilaisia jos tehdään pitkiä työpäiviä ja käytetään jäljelle jäävä aika perhe-elämään ja lepäämiseen, kuin että seikkaillaan ympäri maata fiilistelemässä mestoja ja vedetään prosenttijuomia. Tai jos toimitaan yrittäjä-riskinottajana vs. palkattuna työntekijänä. Tai mikäli ollaan vieraassa maassa määräaikaisella projektikontrahdilla vs. kenties noin loppuelämäksi suunnitellulla periodilla. Riippuu tosiaan aika lailla siitä, kuinka aikoo elämäänsä elää tuolla ulkomailla.

Jos Venäjällä olisi tarkoitus elää vuosia tai jopa vuosikymmeniä, niin väitän että pettterillekin tulisivat konkreettisemmin eteen mm. yhteiskunnan yleiseen tilaan, sananvapauteen, oikeudenkäytön tasapuolisuuteen ja turvallisuuteen liittyvät kysymykset, ainakin jossain määrin.

Mutta yhtä kaikki, jokainen on omien kriteeriensä kanssa yksilöllinen, mitä tulee uuteen kotimaahan liittyvistä arvostuksista. Ja kuten kahden suunnan sentteri edellä vihjasi, olemassa olevalla tiedolla pitää vain tällaisissa spekulaatioissa koettaa pärjätä, kun kaikkea tarpeellistakaan tietoa tai kokemusta ei välttämättä ole. Mielikuvia toisen käden tiedoista kuten uutisvälineistä ja historiankirjoista kootut johtopäätöksetkin tietysti ovat.

Kuvittelen vain sinisilmäisesti, että uutistapahtumia säännöllisesti seuraava ja historiaan edes kohtuullisesti perehtynyt ihminen osaisi varsin mutkattomasti rankata Venäjän oikealla paikalleen kansakuntien joukossa. Ja hyvät palstaveljet ja -sisaret, vakuutan että se paikka ei aivan ole kansakuntien kaapin päällä.
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Itse tyydyn siihen, että jenkit ovat "maailmanpoliiseja". Vaihtoehdot kun ovat Venäjä ja Kiina. Molemmat maat kun ovat kuuluisia ihmisoikeuksista ja siitä, että asiat hoituvat?

Antaisitko ohjat kyseisille maille? Ja siihen, että he ovat vastuussa maailman turvallisuudesta? Tottakai jenkeilläkin on omat kiinnostuksen aiheet, esimerkiksi öljy. Silti kyseinen maa on estänyt yksin niin paljon mahdollisia ydin-iskuja jo 80-luvulta ja Gaddafin ajoilta. Ja sen jälkeen kun nykyisestä Ukrainasta "katosi" ydinaseita.

Puhumattakaan Hitleristä ja natseista. Ilman jenkkejä euroopassa Hitlerin voima olisi ollut aika lähellä "voittoa". Se on fakta. Tottakai jenkit olisivat voineet liittyä sotaan aikaisemminkin ja ydinpommit Japaniin sodan loppupuolella olivat aivan kauheaa ylireagointia. Se oli anteeksi antamatonta.

En halua mitään "maailmanpoliiseja". Mutta jos pitää valita huonoista vaihtoehdoista paras, se on jenkit. Ei todellakaan Venäjä.

Eli muuttaisin ennemmin Yhdysvaltoihin, vaikka sielläkin on tasa-arvot päin vittua.
 
Viimeksi muokattu:

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
pettter: Jos kuvittelet Yhdysvaltojen olevan jollain tapaa tosi samanlainen kuin Suomi, olet hakoteillä. Henkisesti ja fyysisesti täysin erilaista touhua:

Onhan USA kulttuurillisesti varsin lähellä Suomea. Toki pieniä poikkeavia nyansseja löytyy parempaan ja huonompaan suuntaan, mutta pääosin ajatusmaailma amerikkalaisella ja suomalaisella on melko yhtenäinen. Tämä puolestaan johtuu pitkälti amerikkalaisen populaarikulttuurin ihannoimisesta. Asia, johon myönnän itsekin syyllistyneeni liian usein.
 

tuuriman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Bayern, Berliinin joukkueet , Saksa
Asuisin missä tahansa jenkkilässä mieluummin kuin Vladivostokissa tai Habarovskissa, mutta Pietarissa taas mieluummin kuin missään jenkkilässä. Äänestin siis Venäjää.

Perusteluni:

-Pietari on Eurooppalainen kaupunki ja Eurooppa on kuningasmesta tällä pallolla.

-Venäläiset omien kokemusteni perusteella keskimäärin aidompaa, kiinnostavampaa ja fiksumpaa sakkia, kuin jenkit.

-Naiset.

-Venäjän kulttuuri ja kieli myös jenkkilän vastaavia kiinnostavampia (kaikkien pitäisi sujuvaa lontoota puhua).


Venäläinen parempi puoliskoni saattaa jollain tavalla vaikuttaa joihinkin em. mielipiteistäni....
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös