Huvikseni kommentoin. Se sun lista oli hyvä, mutta siinä oli parikin aika marginaalista juttua. Rehellisesti sanottuna osan kohdalla jopa mietin, että ajatteleeko joku noin pikkutarkasti. Tietenkin jos mä olisin vaikkapa homo niin niiden oikeudet olisi mulle tärkeämpiä jne.
Jos miettii kumpi on kiinnostavampi maa ja antaa sille vaikka 60 % painoarvoa, ja ne loput jutut olisivat sitten 40 %. Venäjä on mun mielestä maailman mielenkiintoisin maa. Noissa lopuissa USA voittaa 30-10, joten kokonaisuutena siis Venäjälle 70-30.
Ihmiset ajattelevat eri tavalla.
No en todellakaan miettinyt pikkutarkasti enkä varsinkaan pisteyttänyt mitään. Listasin aikanaan vaan tajunnanvirtana nipun asioita, joita tuli heti mieleen. Osa niistä on jatkuvia arkielämään vaikuttavia tekijöitä, toiset taas ilmenevät kohdalle osuessaan joko usein, joskus tai harvoin.
Kyse on myös siitä, mitä itse kukin meistä mahdollisesti tekisi paikan päällä, mikäli joutuisi muuttamaan Venäjälle tai Yhdysvaltoihin. Mieltymykset ovat varmasti ihan erilaisia jos tehdään pitkiä työpäiviä ja käytetään jäljelle jäävä aika perhe-elämään ja lepäämiseen, kuin että seikkaillaan ympäri maata fiilistelemässä mestoja ja vedetään prosenttijuomia. Tai jos toimitaan yrittäjä-riskinottajana vs. palkattuna työntekijänä. Tai mikäli ollaan vieraassa maassa määräaikaisella projektikontrahdilla vs. kenties noin loppuelämäksi suunnitellulla periodilla. Riippuu tosiaan aika lailla siitä, kuinka aikoo elämäänsä elää tuolla ulkomailla.
Jos Venäjällä olisi tarkoitus elää vuosia tai jopa vuosikymmeniä, niin väitän että pettterillekin tulisivat konkreettisemmin eteen mm. yhteiskunnan yleiseen tilaan, sananvapauteen, oikeudenkäytön tasapuolisuuteen ja turvallisuuteen liittyvät kysymykset, ainakin jossain määrin.
Mutta yhtä kaikki, jokainen on omien kriteeriensä kanssa yksilöllinen, mitä tulee uuteen kotimaahan liittyvistä arvostuksista. Ja kuten kahden suunnan sentteri edellä vihjasi, olemassa olevalla tiedolla pitää vain tällaisissa spekulaatioissa koettaa pärjätä, kun kaikkea tarpeellistakaan tietoa tai kokemusta ei välttämättä ole. Mielikuvia toisen käden tiedoista kuten uutisvälineistä ja historiankirjoista kootut johtopäätöksetkin tietysti ovat.
Kuvittelen vain sinisilmäisesti, että uutistapahtumia säännöllisesti seuraava ja historiaan edes kohtuullisesti perehtynyt ihminen osaisi varsin mutkattomasti rankata Venäjän oikealla paikalleen kansakuntien joukossa. Ja hyvät palstaveljet ja -sisaret, vakuutan että se paikka ei aivan ole kansakuntien kaapin päällä.